Connect with us

Testy a recenzie

Urbanizácia – test BMW R nineT Urban G/S

Publikovaný

on

Na základe tých pár testov, ktoré som podstúpil (a myslím, tým testy motocyklov 🙂 ), by som ich zaradil na tie, ktoré proste prebehnú a tie, ktoré tak nejak zanechajú v človeku stopu. Test BMW R nineT vo verzii Urban G/S bol však o niečom inom. Doteraz neviem, ako sa mi podarilo natlačiť ten rozžiarený úsmev do prilby. Bola to proste špicová jazda.


Piaty R nineT

BMW model R nineT sa objavil v roku 2014 a celkom slušne rozvíril vodu. Predsa len sa jednalo o dizajnový počin u BMW tak trochu nečakaný, ale hlavne veľmi vydarený. Prakticky dodnes sa stretávam s ľuďmi, ktorí tento model obdivujú ako keby sa na trhu objavil po prvý krát v tomto roku. Dva roky ubehli a na trhu sa objavil model Scrambler vybočujúci z línie roadstera. Rozhodnutie opustiť klasickú líniu a skúsiť jej doplnenie iným modelom bol zjavne dostatočne úspešný, pretože v roku 2017 sa na trhu objavilo hneď päť modelov R nineT (Roadster), R nineT Pure (naháč), R nineT Racer (Café-Racer), R nineT Scrambler a konečne piaty R nineT Urban G/S. Urban G/S je poctou pre klasické BMW endurá a už na prvý pohľad v ňom nájdeme dizajnové prvky modelu R 80 GS Paris Dakar. Parťák pre klasických dobrodruhov je teda pripravený.  


Eye-catcher

Eye-catcher je anglický výraz pre osobu alebo vec, ktorá upútava pozornosť okolia. Urban G/S je absolútny eye-catcher. Jeho farebné ladenie v bielej farbe, vysoký predný blatník, jedno obrovské predné svetlo, červené sedadlo a modrá dizajnová schéma na nádrži, minimalistické blinkre a výrazné zubaté pneumatiky nenechajú nikoho chladným. Koho neuchváti dizajn, toho zloží zvukový prejav jednej koncovky výfuku. Po naštartovaní to hodí motocyklom doprava, tak ako sa u slušného boxera patrí, a motor spustí takú kadenciu, že oslabeným organizmom to rozkmitá kardiostimulátor. Štartovanie v okolí domova dôchodcov by som v ranných hodinách pre istotu vypustil. Po nasadnutí som mal pocit, že sedím na ľahkom, malom endure. Spôsobilo to pravdepodobne očakávanie vyplývajúce z označenia G/S. Predsa len GS u BMW reprezentuje veľké cestovné endurá, ktoré okrem iného vynikajú najmä svojimi rozmermi. Urban G/S sa však pohybuje v inej kategórii motocyklov. Tento model je kompaktný, nie však malý. Vo výhľade nič nezavadzia. Zrkadlá sú posunuté viac dozadu, ako som zvyknutý, nie je to však na škodu. Po pár chvíľach s nimi spolunažívam bez zaváhania a vďaka ich umiestneniu a rozmeru v nich vidím absolútne všetko. Boxer motor produkuje celkom slušné vibrácie, čo k tomuto modelu jednoducho patrí, ale na zrkadlách sa to nijak nepodpisuje – nevibrujú.  


Klasik 

Nie, že by s veľkým GS nebola zábava. Motocykle tejto kategórie dokázali a stále dokazujú veľa. Jazda s Urban G/S je však úplne iná úroveň. Motocykel je hravý a obratný. Pri štarte ho treba dostať trochu do otáčok, ale potom už má odpich. Vzduchom chladený boxer s objemom 1170 ccm má výkon 110 koní pri 7 750 otáčkach. Krútiaci moment je 116 Nm pri 6 000 otáčkach. Na prvý pohľad to možno neohúri, ale kamienky na polňačke len tak odfrkujú od zadného kolesa. Spomenul som jazdu po poľnej ceste, tak pekne po poriadku. V prvom rade mi počas testu nepršalo a v druhom rade som s Urbanom nebol na diaľnici. Nie že by to motocykel nezvládol, ale podľa mňa na to proste nie je určený. Všetko ostatné sme skúsili a bolo to super. G/S je obuté do „drapákov“ Continental TKC80. Aj napriek offroadovej vzorke veľmi dobre držia na asfalte a okrem toho sa nestratia na poľných cestách. Zajazdenie v náročnejšom teréne ostáva skôr otázkou jazdca než motocykla, ale vďaka chýbajúcim ochranným prvkom a skôr mäkkému podvozku by som sa tejto možnosti radšej vyhol. G/S je určené na vyblbnutie za mestom a na ohurovanie ľudí v meste. Presne tak sa prejavuje zvukom a vzhľadom a presne tak sa správa na ceste. Napríklad predné/zadné pruženie má dráhu 125/140 mm, čo je síce viac ako u bežného R nineT modelu, ale je to podstatne menej ako u veľkého GS. Model má okrem prejavu aj pripomínať klasické dobrodružné endurá. Napríklad podvozok sa správa dosť surovo. Pri náklone to jazdca zhupne a drží. Žiadna tragédia sa nedeje, ale prvý krát z toho jazdec ostane prekvapený. Ak chcete superšportový podvozok, tak si kúpte HP4 Race. Ak chcete klasika ako má byť, tak Urban G/S je správnou voľbou. Urban sa pod plynom mení na dravca, ktorý svojim temperamentom prakticky vedie jazdca dopravou. U tohto typu motocykla, je dosť nečakané, že samotný jazdec si musí udávať určitú medzu za ktorú nemá ísť. Čakal som štýlový avšak neutrálny bike a dostal som šelmu, ktorá sa rada naháňa. Po tom, ako som opustil cesty prvej a druhej triedy, prebehol som na tretiu triedu. Pruženie je dosť mäkké a dá sa pritvrdiť manuálne na pružine. Pri sólo jazde mi to neprekážalo, pri jazde vo dvojici by sme asi čoskoro našli jeho limity. Zvyšok motocykla fungoval na jednotku. Štrk odstreľoval od kolies a na polo-lesnej ceste sme sa s Urbanom do sýtosti vybláznili. Aj napriek dynamickej a živej jazde sa im k tomuto biku hodila pesnička No ceiling (Bez zábran) od Eddieho Veddera. Soundtrack z  Into the Wild mi teda počas testu hral v prilbe.  


Výbava

Výbava je doslova sparťanská. Na riadidlách je jeden budík a základné ovládacie prvky. Väčšinu jazdcov poteší, že smerové svetlá sa ovládajú a vypínajú štandardne jedným prepínačom na ľavom riadidle. Okrem toho tam nájdeme svetlá, prepínanie informácií na „palubovke“, klaksón a vypínanie ABS. Mimochodom ABS je len kúsok elektronickej výbavy, ktorý u Urbana nájdeme. Kontrola stability a podobné vychytávky sú za príplatok. Ja som fanda týchto moderných prkotín, ale na tento bike by som ich jednoducho nechcel. Pravá rukoväť má len tlačidlo štartu a ovládanie vyhrievania rukovätí. Pod pojmom palubovka hľadajte jeden budík zobrazujúci analógový rýchlomer a maličký digitálny panel, na ktorom vidno prejdené kilometre, celkové kilometre, hodiny, teplotu motora a aktuálny stav vyhrievaných rukovätí. Tieto mimochodom frčia na jednotku. V budíku je ukrytých aj pár ukazovateľov a asi najviac ma zarazilo hlásenie rezervy, ktoré sa zobrazuje ako výkričník v trojuholníku. Teda ikona, pod ktorou by som hľada poruchu motora – des. No a z palubovky to je všetko. Sparťanská výbava pre pravého borca, ktorý tohto klasika osedlá. Zaujímavosťou je predný svetlomet, ktorý sa so spusteným zapaľovaním, ale bez naštartovaného motora po chvíľke vypne, aby necucal baterku. Praktické. Jednodielne sedadlo bolo dostatočne pohodlné ani po dlhej jazde neunavilo. Osobne by som uvítal o niečo vyššie riadidlá. Tie pôvodné sú však dostatočne široké a sadnú do ruky. K štýlovému motocyklu by sa hodila štýlová hrazdička. Ako som spomenul, chýbajú ochranné prvky: padacie rámy, chránič motora, chrániče rúk, atď. Okrem iného, aj vďaka tomu je Urban o 23 kíl ľahším oproti veľkému GS. Veľkým plusom sú oká na uchytenie sieťky pod sedadlom. Konečne jeden výrobca, ktorý uvažuje prakticky!   


 BMW R nineT Urban G/S

Cena: 12 950 Eur (cena 2017)  

Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“

Výkon: 110 k pri 7 550 ot./min.

Krút. moment: 116 Nm pri 6 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 175 x 870 x 1 330 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 221 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 527 mm

Výška sedla: 850 mm

Objem pal. nádrže: 17 l

Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17  


Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9 / 2017

Text: Jozef Jambor, foto: M. Tamáši a V. Brniak

Test BMW R nineT Urban G/S album k článku MMA 9/17

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri