Testy a recenzie

Yamaha Niken – dotestované… aj ty môžeš byť Rossi, či Marquez, prvé dojmy z testu

Publikovaný

on

Alpy, Rakúsko 20. – 21. máj 2018

Tento článok obsahuje iba prvé dojmy a niekoľko faktov z testu, veľmi podrobný test nájdete v Motomagazíne č.: 7-8/18, na pultoch bude od 26.6.2018.  Tam nájdete i technické podrobnosti a množstvo ďalších informácií.

Samotný výrobca ju označuje ako „Revolúciu v jazdení“.  Revolúcia v motocyklovom svete s modelom Niken skutočne aj nastala, pričom tento model od predstavenia na EICMA Miláno je terčom rôznych názorov, ktoré sa zjavne odlišujú. Zatiaľ, čo jedni sa nevedia dočkať, kedy si ju kúpia, druhí ju tak trochu začali neuznávať a stále sa na ňu pozerajú ako na koncept, ktorým Yamaha ukazuje čo dokáže a za chvíľu to nebude pravda .
Takže kde je pravda?

„Stále mám pocit, že tá vec na mňa zaútočí!“
Ráno, Kitzbuhler, 21. máj – na parkovisku je dvadsiatka Nikenov a vždy  mám vo zvyku sa so strojom, ktorý testujem, takpovediac skamarátiť. Na chvíľu si kľakám pred prednou maskou a chystám sa  študovať  techniku predného závesu. Zrazu som v očnom kontakte s optikou prednej masky a pozeráme na seba. Ten predátorský výraz Nikenu, to nie je len tak, stále mám pocit, že tá vec na mňa každú chvíľku zaútočí. Je ako z inej planéty. Dizajn je totálne futuristický, vyžaruje nielen revolúciu v konštrukcii, ale i predátorsky charakter. Jednoducho nesmie vyzerať, ako bežný motocykel, nevyzerá tak a ani nie je. A predátorstvo je tu na mieste, pretože táto motorka posúva hranice motorkárčenia niekde inde v smere bezpečnosti, fun faktoru, ovládania  a prejazdnosti zákrut. Nemyslím tým, že teraz to budú vyrábať všetci, ale to, že táto motorka prinesie naspäť na cesty ďalšiu masu ľudí, kde patria napr. tí, čo sa motorky báli, alebo sa im už zunovala alebo tí, čo hľadajú niečo veľmi špecifické.

NIKEN to je cestný carving
Niken v preklade znamená „2 meče“ a je tým myslená  konštrukcia závesu predných kolies, ktorú Yamaha nazýva LMW konštrukcia.  Keď som sa pozrel pod prednú kapotu, okamžite som pochopil, že Yamaha nešla žiadnou jednoduchou cestou, naopak systém už na pohľad je konštrukčne prepracovaný tak, že pochybnosti o dokonalej práci tohto podvozku nemôžu existovať.  Zdvojené predné vidlice sú zavesené na tzv. Parallelogram systéme, ktorý umožňuje  sklápanie motocykla až do uhla 45°. Pre geometriu riadenia Niken využíva tzv. Ackerman systém, čo v jednoduchosti znamená, že  vertikálna os krku riadidiel nie je v totožnej osi s prednou vidlicou a tak pokyny od riadidiel sú na kolesá prenášané sprostredkovane cez tiahlo s čapmi na oboch koncoch. Dvojité vidlica následne vytvárajú tak presnú geometriu, že riadenie tohto stroja je doslova hračka a navyše vysoko bezpečnou. Veď ktorá motorka  na svete má takto uložené vidlice? Žiadna!

Tak preto teda test začínal lyžovačkou na ľadovci v Kaprune
Yamaha prirovnáva systém a geometriu Nikenu, presnejšie práce jeho podvozku pri zatáčaní a náklonoch k systému ovládania carvingových lyží. Aby nám umocnila, či pripomenula pocit práce carvingových lyží, prvý deň sme spoločne lyžovali na ľadovci a ako funguje carvingové lyžovania, nám predvádzal lyžiarsky olympionik David Simoncelli. David nám nielen správny carving predviedol, ale nás i vyučoval a to bol prvý, nepovinný krok k tomu, ako sa dostať do sedla „cavingového Nikenu“.  Stálo to za to, ďakujeme preto značke Salomon za výstroj a Davidovi za brilantnú prácu.
 
Prvé metre, okamžitá súhra!
Sadám za riadidlá tohto stroja a mám veľký rešpekt. Sedím ako na skoro bežnej motorke, širokánske riadidlá padnú presne do ruky, posed mám úplne prirodzený, kolená sú jemne zahnuté do športového štýlu. Takže jazdecký trojuholník priam ideálny. Motorka má klasický bočný stojan a ak sa pýtate na aretáciu polohy pri parkovaní, ako to má napr. skúter MP3, tak toto tu nehrozí.  Je to motorka s bočným stojanom, po odklopení sa i takto správa a aj keď váži cez 260 kg, vôbec to necítim. Netypický je pohľad na prednú časť, ktorá sa od vcelku štíhlej nádrže líniu po oboch stranách prenáša do šírky. Palubný prístroj je osadený medzi dvoma „kupolami“, pod ktorými sa skrýva technika Parallerogramu. Toto je netradičné a všetko ostatné je ako motorka. Keby ste mi prelepili oči páskou a posadili ma na Niken, tak ani netuším, že sedím na trojkolke. Upravený trojvalec z MT-09 hravo Niken rozbieha a už len výjazd z parkoviska prezrádza hravý charakter „naklápacieho“ podvozku a to bol len kúsok.

Takže aj ja môžem byť Rossi či Marquez?
Tak toto je šupa, guide našej skupiny  nám necháva kilometer – dva na zoznámenie sa a ideme na vec. To, čo sa možno zdalo ako nemotorné a ťažkopádne, tak to je razom agilné a ľahučké ako pierko. O pocite ťažšieho ovládania dvoch kolies vpredu nemám  ani páru. Všetko ide úplne ľahko a hladko tak, ako by som to nikdy neočakával. V rovnom smere motorka ani nevie, že ide po vyjazdených koľajach, každé koleso si hrá svoju pieseň vo vlastnom rytme  a to sa týka i jám, či látaného asfaltu. Prvé prudké zákruty odhaľujú, že stabilita stroja je v tak obrovskej miere, ktorú by som vlastne ani neprirovnával k jednostopej motorke. Podvozku veľmi sedia i obrovské rýchlosti nad 150 km/h a ešte viac jej sedia rýchle prejazdy zákrut. Každý máme  pri jazdení na motorky v hlave vlastný  gyroskop, odhad vzdialeností i nájazdovej, či výjazdovej rýchlosti. To, čo mám v hlave zafixované, tento podvozok v tejto motorke revolučne mení, tak  aj môj spôsob jazdy na niečo, čo by som asi inak nikdy nerobil.

Nie, nie som samovrah
Tým, že aj prešvihnem nábehovú rýchlosť do zákruty sa síce pri brzdení zadné koleso dostáva do jemného šmyku, ale dve kolesá vpredu držia stroj ako pribitý k asfaltu, následný výjazd od pol polomeru zákruty pod plynom dostáva zadné koleso do mierneho a mnou chceného driftu a v týchto pasážach som tak rýchly, s tak vysokým pocitom bezpečia ako nikdy predtým. Prejazd studeným horským pasom Grossglockner Hochalpenstrasse , kde bola teplota od 5 do 12°C dala motorkárčeniu s Nikenom ďalší rozmer. I napriek chladnému asfaltu Niken predátorsky žerie všetky zákruty tak, že sme na tomto preplnenom pase (bol sviatok), nechali za sebou všetkých motorkárov vrátane najrýchlejších rakúskych strelcov. Poodierané dorazy stúpačiek majú limitovať náklon 45°, ale čo s tým, keď to tak samé ide. Nebojte sa, že motorka jazdí iba takto, viete si ju nastaviť, či už mapu riadenia motora, alebo trakčnú kontrolu a nakoniec sa z predátora stáva síce stále predátor, ale veľmi spoľahlivý a poslušný.

NIKEN JE REVOLÚCIA a BASTA!
Môj prvý dojem je neskutočne pozitívny. Motorka je vďaka trom kolesám bezpečná ako nikdy predtým, z hľadiska prednej konštrukcie je to niečo, čo tu ešte nebolo v ťažkej triede motocyklov nebolo a je to tak geniálne pripravené pre posádku a jazdca, že hranice toho, čo sa s motorkou dá dokázať i v cestnej premávke  s aposunuli neskutočne ďaleko. Takže ja hovorím ÁNO, aj ty môžeš  byť po svojom  Rossi, či Marquez.

Po Európe bude jazdiť NIKEN demo kamión so zastávkami na 34 miestach v čase od júna do októbra 2018. Ak máš čas, tak si zarezervuj svoju jazdu na www.niken-tour.eu, ak nie je stránka ešte spustená, tak ju starostlivo sleduj.

A pre istotu zopakujem: Tento článok obsahuje iba prvé dojmy, veľmi podrobný test nájdete v Motomagazíne č.: 7-8/18 na pultoch bude od 26.6.2018

Autor: Vlado Brniak, foto: Yamaha a autor

Yamaha Niken – aj ty môžeš byť Rossi

15 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version