Tento článok obsahuje iba prvé dojmy a niekoľko faktov z testu, veľmi podrobný test nájdete v Motomagazíne č.: 7-8/18, na pultoch bude od 26.6.2018. Tam nájdete i technické podrobnosti a množstvo ďalších informácií.
Samotný výrobca ju označuje ako „Revolúciu v jazdení“. Revolúcia v motocyklovom svete s modelom Niken skutočne aj nastala, pričom tento model od predstavenia na EICMA Miláno je terčom rôznych názorov, ktoré sa zjavne odlišujú. Zatiaľ, čo jedni sa nevedia dočkať, kedy si ju kúpia, druhí ju tak trochu začali neuznávať a stále sa na ňu pozerajú ako na koncept, ktorým Yamaha ukazuje čo dokáže a za chvíľu to nebude pravda . Takže kde je pravda?
„Stále mám pocit, že tá vec na mňa zaútočí!“ Ráno, Kitzbuhler, 21. máj – na parkovisku je dvadsiatka Nikenov a vždy mám vo zvyku sa so strojom, ktorý testujem, takpovediac skamarátiť. Na chvíľu si kľakám pred prednou maskou a chystám sa študovať techniku predného závesu. Zrazu som v očnom kontakte s optikou prednej masky a pozeráme na seba. Ten predátorský výraz Nikenu, to nie je len tak, stále mám pocit, že tá vec na mňa každú chvíľku zaútočí. Je ako z inej planéty. Dizajn je totálne futuristický, vyžaruje nielen revolúciu v konštrukcii, ale i predátorsky charakter. Jednoducho nesmie vyzerať, ako bežný motocykel, nevyzerá tak a ani nie je. A predátorstvo je tu na mieste, pretože táto motorka posúva hranice motorkárčenia niekde inde v smere bezpečnosti, fun faktoru, ovládania a prejazdnosti zákrut. Nemyslím tým, že teraz to budú vyrábať všetci, ale to, že táto motorka prinesie naspäť na cesty ďalšiu masu ľudí, kde patria napr. tí, čo sa motorky báli, alebo sa im už zunovala alebo tí, čo hľadajú niečo veľmi špecifické.
NIKEN to je cestný carving Niken v preklade znamená „2 meče“ a je tým myslená konštrukcia závesu predných kolies, ktorú Yamaha nazýva LMW konštrukcia. Keď som sa pozrel pod prednú kapotu, okamžite som pochopil, že Yamaha nešla žiadnou jednoduchou cestou, naopak systém už na pohľad je konštrukčne prepracovaný tak, že pochybnosti o dokonalej práci tohto podvozku nemôžu existovať. Zdvojené predné vidlice sú zavesené na tzv. Parallelogram systéme, ktorý umožňuje sklápanie motocykla až do uhla 45°. Pre geometriu riadenia Niken využíva tzv. Ackerman systém, čo v jednoduchosti znamená, že vertikálna os krku riadidiel nie je v totožnej osi s prednou vidlicou a tak pokyny od riadidiel sú na kolesá prenášané sprostredkovane cez tiahlo s čapmi na oboch koncoch. Dvojité vidlica následne vytvárajú tak presnú geometriu, že riadenie tohto stroja je doslova hračka a navyše vysoko bezpečnou. Veď ktorá motorka na svete má takto uložené vidlice? Žiadna!
Tak preto teda test začínal lyžovačkou na ľadovci v Kaprune Yamaha prirovnáva systém a geometriu Nikenu, presnejšie práce jeho podvozku pri zatáčaní a náklonoch k systému ovládania carvingových lyží. Aby nám umocnila, či pripomenula pocit práce carvingových lyží, prvý deň sme spoločne lyžovali na ľadovci a ako funguje carvingové lyžovania, nám predvádzal lyžiarsky olympionik David Simoncelli. David nám nielen správny carving predviedol, ale nás i vyučoval a to bol prvý, nepovinný krok k tomu, ako sa dostať do sedla „cavingového Nikenu“. Stálo to za to, ďakujeme preto značke Salomon za výstroj a Davidovi za brilantnú prácu.
Prvé metre, okamžitá súhra! Sadám za riadidlá tohto stroja a mám veľký rešpekt. Sedím ako na skoro bežnej motorke, širokánske riadidlá padnú presne do ruky, posed mám úplne prirodzený, kolená sú jemne zahnuté do športového štýlu. Takže jazdecký trojuholník priam ideálny. Motorka má klasický bočný stojan a ak sa pýtate na aretáciu polohy pri parkovaní, ako to má napr. skúter MP3, tak toto tu nehrozí. Je to motorka s bočným stojanom, po odklopení sa i takto správa a aj keď váži cez 260 kg, vôbec to necítim. Netypický je pohľad na prednú časť, ktorá sa od vcelku štíhlej nádrže líniu po oboch stranách prenáša do šírky. Palubný prístroj je osadený medzi dvoma „kupolami“, pod ktorými sa skrýva technika Parallerogramu. Toto je netradičné a všetko ostatné je ako motorka. Keby ste mi prelepili oči páskou a posadili ma na Niken, tak ani netuším, že sedím na trojkolke. Upravený trojvalec z MT-09 hravo Niken rozbieha a už len výjazd z parkoviska prezrádza hravý charakter „naklápacieho“ podvozku a to bol len kúsok.
Takže aj ja môžem byť Rossi či Marquez? Tak toto je šupa, guide našej skupiny nám necháva kilometer – dva na zoznámenie sa a ideme na vec. To, čo sa možno zdalo ako nemotorné a ťažkopádne, tak to je razom agilné a ľahučké ako pierko. O pocite ťažšieho ovládania dvoch kolies vpredu nemám ani páru. Všetko ide úplne ľahko a hladko tak, ako by som to nikdy neočakával. V rovnom smere motorka ani nevie, že ide po vyjazdených koľajach, každé koleso si hrá svoju pieseň vo vlastnom rytme a to sa týka i jám, či látaného asfaltu. Prvé prudké zákruty odhaľujú, že stabilita stroja je v tak obrovskej miere, ktorú by som vlastne ani neprirovnával k jednostopej motorke. Podvozku veľmi sedia i obrovské rýchlosti nad 150 km/h a ešte viac jej sedia rýchle prejazdy zákrut. Každý máme pri jazdení na motorky v hlave vlastný gyroskop, odhad vzdialeností i nájazdovej, či výjazdovej rýchlosti. To, čo mám v hlave zafixované, tento podvozok v tejto motorke revolučne mení, tak aj môj spôsob jazdy na niečo, čo by som asi inak nikdy nerobil.
Nie, nie som samovrah Tým, že aj prešvihnem nábehovú rýchlosť do zákruty sa síce pri brzdení zadné koleso dostáva do jemného šmyku, ale dve kolesá vpredu držia stroj ako pribitý k asfaltu, následný výjazd od pol polomeru zákruty pod plynom dostáva zadné koleso do mierneho a mnou chceného driftu a v týchto pasážach som tak rýchly, s tak vysokým pocitom bezpečia ako nikdy predtým. Prejazd studeným horským pasom Grossglockner Hochalpenstrasse , kde bola teplota od 5 do 12°C dala motorkárčeniu s Nikenom ďalší rozmer. I napriek chladnému asfaltu Niken predátorsky žerie všetky zákruty tak, že sme na tomto preplnenom pase (bol sviatok), nechali za sebou všetkých motorkárov vrátane najrýchlejších rakúskych strelcov. Poodierané dorazy stúpačiek majú limitovať náklon 45°, ale čo s tým, keď to tak samé ide. Nebojte sa, že motorka jazdí iba takto, viete si ju nastaviť, či už mapu riadenia motora, alebo trakčnú kontrolu a nakoniec sa z predátora stáva síce stále predátor, ale veľmi spoľahlivý a poslušný.
NIKEN JE REVOLÚCIA a BASTA! Môj prvý dojem je neskutočne pozitívny. Motorka je vďaka trom kolesám bezpečná ako nikdy predtým, z hľadiska prednej konštrukcie je to niečo, čo tu ešte nebolo v ťažkej triede motocyklov nebolo a je to tak geniálne pripravené pre posádku a jazdca, že hranice toho, čo sa s motorkou dá dokázať i v cestnej premávke s aposunuli neskutočne ďaleko. Takže ja hovorím ÁNO, aj ty môžeš byť po svojom Rossi, či Marquez.
Po Európe bude jazdiť NIKEN demo kamión so zastávkami na 34 miestach v čase od júna do októbra 2018. Ak máš čas, tak si zarezervuj svoju jazdu na www.niken-tour.eu, ak nie je stránka ešte spustená, tak ju starostlivo sleduj.
A pre istotu zopakujem: Tento článok obsahuje iba prvé dojmy, veľmi podrobný test nájdete v Motomagazíne č.: 7-8/18 na pultoch bude od 26.6.2018
Ak si všimneš slovosled, zistíš, že je iný, ako ten tvoj, bo mám asi iné okno nastavené. Takže som myslel, že si to zmenil ty a nevedel som, prečo. Teda, že prečo si myslíš, že niekto chce byť papi? 😁 A kvôli tomu, aby to oznámil svetu, je schopný aj prehodiť slovosled, no to ma podrž.
Potom, ako si tam dal namiesto papiho Apu, už som bol totálne popletený, na to už je mojej priamej šachistickej logiky málo, intrigánske vetvy mám zase úplne nevyvinuté.
Takto už to je lepšie. Poučenie: Pre šachistických blbcov bez básnického čreva treba všetko výrazne zvýrazniť zvýrazňovačom… 😁 😁 😁
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
papi
28. mája 2018 at 16:42
Na takých prilietali mimozemšťania, niekde som o tom čítal … 😈
ahojko
28. mája 2018 at 17:40
V buducnosti tie predne kolesa mozno budu priblizovat stale blizsie a blizsie
ku sebe, az nakoniec vznikne z toho jedno koleso??
Lebo zacalo to takto podobne… 😈 … 🤐
VladiB
29. mája 2018 at 6:33
Vyzerá ako UFO, jazdí ako diabol, zabáva ťa ako diskotéka v Las Vegas… Niken neodletí späť do vesmíru, ostane tu natrvalo
ahojko
29. mája 2018 at 18:33
….neodletí späť do vesmíru, ostane tu natrvalo….
Cital som ze cena je o 50% vyssia ako MT-9 v zaklade s tym istym motorom.
Takze som zvedavy, aky velky zaujem bude po prvej vlne kupcov zbohatlikov.
http://www.visordown.com/motorcycle-news-new-bikes/2018-yamaha-niken-price-announced
B12
10. júna 2018 at 21:29
ROZTOPAŠ alebo SLEPÁ ULIČKA ?? 🙂
papi
11. júna 2018 at 5:42
B12, to celé závisí od toho, koľko ľudí chce byť Rossi alebo Marquez. 😁
apa
16. júna 2018 at 4:57
Alebo 🙂 😈 😁
link:
https://apa1.rajce.idnes.cz/MIX#Mozesbytpapi.jpg
apa
16. júna 2018 at 4:58
Aj ty môžeš byť papi
papi
16. júna 2018 at 10:14
😈 😶 Apa, nechápem, čo tým chcel básnik povedať… 😁
apa
16. júna 2018 at 11:36
papi veď si pozri čo tam je napísané, je to tam takto ahha:
Yamaha Niken – dotestované… aj ty môžeš byť papi
Rossi, či Marquez, prvé dojmy z testu
🙂 😁
apa
16. júna 2018 at 11:38
papi ospravedlnujem sa, terazky tam je že
Yamaha Niken – dotestované… aj ty môžeš byť apa
Rossi, či Marquez, prvé dojmy z testu
😶
papi
16. júna 2018 at 13:31
😈 Asi nie som na totu poéziu, lebo teraz už absolútne nič nechápem…
apa
17. júna 2018 at 4:23
Tak som ti to zvýrazňovačom zvýraznil tutok:
https://apa1.rajce.idnes.cz/MIX#Ajtymozesbytpapirossicimarkes.jpg
papi
17. júna 2018 at 7:39
😈 Začínam tušiť nejaké svetlo na konci tuleňa… 😁
Ak si všimneš slovosled, zistíš, že je iný, ako ten tvoj, bo mám asi iné okno nastavené. Takže som myslel, že si to zmenil ty a nevedel som, prečo.
Teda, že prečo si myslíš, že niekto chce byť papi? 😁
A kvôli tomu, aby to oznámil svetu, je schopný aj prehodiť slovosled, no to ma podrž.
Potom, ako si tam dal namiesto papiho Apu, už som bol totálne popletený, na to už je mojej priamej šachistickej logiky málo, intrigánske vetvy mám zase úplne nevyvinuté.
Takto už to je lepšie.
Poučenie:
Pre šachistických blbcov bez básnického čreva treba všetko výrazne zvýrazniť zvýrazňovačom… 😁 😁 😁
apa
17. júna 2018 at 7:57
Noveďto, ja som slovosled nemenil, mne sa stránka zobrazuje od začiatku tak ako som ti poslal obrázok 🙂 😁
Yamaha Niken – dotestované… aj ty môžeš byť papi (apa, ahojko, B12, VladiB….) *
Rossi, či Marquez, prvé dojmy z testu
*) platný je nick toho kto napíše príspevok ako posledný.
P.S. už som túto tému príliš natiahol takže končím s ňou 🤐
🙂 😁 😁