V minulom vydaní sme zavítali na motokrosovú trať vo Vranove pri Brne, kde sme si počas novinárskeho testu vyskúšali motokrosové špeciály z dielne KTM na rok 2013. V tomto vydaní sa zameriame na súťažné špeciály rady EXC a EXC-F, ktoré boli rovnako k dispozícii počas testovania.
Bezkonkurenčná ponuka Podobne ako v prípade motokrosových špeciálov, tak aj ponuka súťažných modelov KTM je neuveriteľne pestrá, dokonca v prípade súťažných špeciálov ešte o niečo pestrejšia. KTM je dlhé roky vnímaná ako značka, ktorá sa špecializuje na trh súťažných motocyklov a aj keď sa o slovo stále výraznejšie hlásia motokrosy, tak aj v roku 2013 rakúska značka ponúka až 8 rôznych dvoj- a štvortaktných modelov, a svoje dominantné miesto na trhu si tak bezpochyby zaslúži.
2013 – drobné vylepšenia namiesto radikálnych zmien V posledných rokoch sa KTM namiesto každoročnej ofenzívy na oboch frontoch (MX a enduro) sústreďuje v danom roku viac na jednu kategóriu. V prípade súťažných modelov rady EXC a EXC-F tak inovácie nadväzujú na modelový rok 2012, ktorý bol dôležitý z pohľadu inovácií a priniesol radikálne zmeny v podobe úplne novej 350-ky alebo elektronického systému vstrekovania paliva na modeloch 250, 450 a 500 EXC-F. Napriek tomu aj modelový rok 2013 ponúka niekoľko noviniek, ktoré sa týkajú dvoj- aj štvortaktných modelov.
Spoločné zmeny Pri letmom pohľade na jednotlivé modely by sa zmeny dali zhrnúť len ako kozmetické v podobe novej grafickej úpravy, no pod povrchom toho predsa len nájdete viac. Novinkou, ktorá sa týka všetkých modelov je novo vyvinutý vysoko výkonný olej do predných tlmičov (SAE 5 ‡ SAE 4), ktorý zlepšuje tlmiace vlastnosti a citlivosť vidlice. Nové tesniace krúžky SKF naviac znižujú trenie vznikajúce na klzákoch. Ďalšia zmena sa týka kolies, presnejšie ráfov, ktoré sú úplne nové. Sú tuhšie a novinkou je aj čierny výplet. Menších zmien sa dočkal aj strmeň prednej kotúčovej brzdy, ktorý teraz ponúka vyššiu životnosť.
Motorické zmeny – štvortakty V prípade štvortaktných modelov sa najväčšia zmena týkala minuloročnej novinky 350 EXC-F. Nová skriňa motora je vyrobená pomocou technológie tlakového odlievania namiesto používania pieskových foriem. Výsledkom je znížená hmotnosť a vyššia pevnosť. Menšie zmeny sa dotkli aj motorov modelov 450 a 500 EXC-F. Oba motory sa dočkali prepracovaného systému elektrického štartovania, ktoré je teraz ľahšie. Úsporu hmotnosti prináša aj inovovaná vyvažovacia hriadeľ. Novinkou je aj kompaktná spojka DDS, ktorá na ovládanie lamiel požíva len jednu membránovú pružinu. V prípade malého štvortaktu 250 EXC-F sa dá hovoriť len o drobných úpravách, keď jedinou zmenou sú nové gumové kryty na niektorých káblových konektoroch.
Motorické zmeny – dvojtakty Najväčšia pozornosť bola venovaná dvojici väčších dvojtaktov 250 a 300 EXC, ktoré sú vybavené novou spojkou DDS. Kompaktnejšie rozmery, úspora hmotnosti a ľahšie ovládanie sú hlavnými prednosťami novej spojky. Ďalšou novinkou je inovovaný elektrický štartér, ktorý uľahčuje štart motora. Zlepšiť priebeh výkonu a zvýšiť životnosť by mal nový jazýčkový systém sania V-Force 4. Úprav sa dočkal aj populárny model 200 EXC, ktorý je teraz vybavený rovnakým elektrickým systémom štartovania ako má model 250/300 EXC. Prítomnosť elektroštartéra si vyžiadala aj menšie úpravy skrine motora. S novým dizajnom prichádza hlava valca, ktorá sľubuje zlepšenie priebehu výkonu.
Špeciálna edícia 6Days Už tradične nechýba v ponuke KTM špeciálna edícia modelov s označením 6Days, ktoré okrem špeciálnej grafickej úpravy prinášajú aj množstvo originálnych doplnkov, vďaka ktorým sú tieto motocykle pripravené na nasadenie vo vrcholných medzinárodných podujatiach bez potreby ďalších úprav. Asi najzaujímavejším doplnkom v tomto prípade je nová predná vidlica WP 4CS s uzavretým štvorkomorovým systémom, ktorá sľubuje konštantnejšie vlastnosti tlmenia v celom rozsahu a ľahšie nastavenie. Špeciálna edícia 6Days sa týka modelov 125, 250, 300 EXC a 250, 350, 450 a 500 EXC-F.
V sedle Súbežne s motokrosovou traťou „vykolíkovali“ organizátori nenáročný enduro okruh, ktorý ponúkol ideálne prostredie na otestovanie súťažných špeciálov. Pravdou je, že KTM žiadne radikálne zmeny pre nastávajúcu sezónu neprináša, no v kategórii offroadov sú oranžové špeciály považované za absolútnu špičku a modelový rok 2013 túto vynikajúcu povesť potvrdzuje. Minimálne v prípade troch modelov, ktoré som mal možnosť si vyskúšať to platí do bodky. Malý štvortakt 250 EXC -F skúšam ako prvý a táto motorka sa ukázala byť výborným spoločníkom na neznámom okruhu. Motor dokázal pružne reagovať už od najnižších otáčok a výkon veľmi plynulo a kontrolovateľne narastal až do svojho maxima, za čo, samozrejme, môže aj elektronický systém vstrekovania. Z pohľadu hobíka výborná kombinácia a ľahko dávkovateľný výkon tak dokáže naplno využiť aj priemerný jazdec. Na druhej strane, rýchlym jazdcom môže maximálny výkon trochu chýbať a na udržanie vysokého tempa je nutné udržiavať otáčky motora v hornom spektre otáčok. Priateľskému charakteru motora výborne sekundoval podvozok a ponúkal ľahké a presné ovládanie. Hydraulická spojka, výkonné brzdy alebo radenie pracovalo ľahko, presne a v prípade oboch bŕzd aj s nadštandardným výkonom. Tradične mäkšie nastavené pruženie výborne pracovalo v pomalých sekciách, no v rýchlejších častiach trate to už chcelo pritvrdiť.
Na rad prichádza jeden z vrcholov v podobe modelu 300 EXC. Tento dvojtakt je právom považovaný za absolútnu špičku medzi súťažnými endurami bez ohľadu či sa bavíme o dvoj- alebo štvortaktných motoroch. Čaro elektrického štartéra už dorazilo aj sem a rád využívam túto vymoženosť. 300-vka sa v krátkosti dá opísať ako motorka dvoch tvárí a v pásme nízkych otáčok sa správa podobne ako trialový špeciál, ktorý sa na dvojke pohybuje zablateným a klzkým stúpaním pomalým krokom, prakticky na voľnobehu, no stačí prudšie „brnknúť“ do plynovej rukoväte a motorka vás okamžite vystrelí na vrchol. V momente, keď sa trať trochu otvorí, tak stačí pootočiť plynovú rukoväť a pod zadkom máte okamžite +60 k raketu, ktorá sa vám ešte na štvrtom prevodovom stupni trhá z rúk. Stále však ponúka ľahké ovládanie o akom môžu veľké štvortakty len snívať a okamžite reaguje aj na najmenší podnet zo strany jazdca, samozrejme, nechýba hydraulicky ovládaná spojka alebo špičkové brzdy Brembo, ktoré zastavia motorku na pár metroch. 300-vka je stále vrcholom medzi endurami, no nato, aby ste využili potenciál tejto motorky potrebujete okrem patričných skúseností aj dostatočnú dávku fyzickej kondície.
Na záver prichádza vlajková loď KTM v podobe modelu 450 EXC-F. Možno niekto namietne, že tento titul patrí dvojtaktnej 300-vke, no pravdou je, že štvortakt dokáže najmä priebehom výkonu osloviť širší okruh jazdcov. Motor zaberá veľmi skoro a rovnako vás nechá ísť takmer krokom aj na druhom prevodovom stupni, no stačí pootočiť plynovou rukoväťou a výkonu máte zrazu viac ako potrebujete. Rozdiel je však v spôsobe akým sa výkon na zadné koleso dostane a hladko narastajúci výkon 450-ky sa ukázal ľahšie dávkovateľný, pričom jazdec má k dispozícii neustále viac ako dostatok výkonu, ktorý prichádza v kontrolovateľných dávkach. Príjemne poteší aj podvozok, ovládanie nie je síce také hravé ako v prípade dvojtaktu, no stále je to motorka, na ktorú si jazdec veľmi rýchlo zvykne a robí presne to, čo po nej chcete.
Oranžová farba bude opäť dominantná Pomaly sme si zvykli na fakt, že medzi súťažnými endurami je len jedna dominantná značka a zdá sa, že budúca sezóna na tom veľa nezmení. KTM-ka veľa investovala do toho, aby sa dostala na absolútny vrchol a v súčasnosti jej právom patrí dominantné postavenie na trhu. Pestrá paleta modelov a špičková kvalita sú hlavným tromfom Rakúšanov aj v roku 2013.
Text: Miroslav Tamáši, foto: Rišo Karnok, David M. Bodlák, R. Lavička
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2012
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.