Connect with us

História

Indian Powerplus 1916 – nezastaviteľný rekordér

Publikovaný

on

Legenda povstala

Píše sa rok 1916 a v americkom Springfielde v Massachusetts, kde dovtedy vychádzali z fabriky stovky vidlicových dvojvalcových mašín. Vyhrávali jeden pretek za druhým na drevených dráhach a dokonca Tourist Trophy na ostrove Man. Áno, ten ostrov Man, kde sa dnes jazdí najbrutálnejší pretek na svete. V roku 1911 tam získal Indian všetky tri prvé miesta. Bolo jasné, že táto značka má budúcnosť a musí prísť s s niečím výnimočným. Nakoniec aj prišla. Odpoveďou bol Indian Powerplus 1916.

Revolucionár

Indian Powerplus bol vidlicový dvojvalec s uhlom rozovretia valcov 42 stupňov. Bol posilnenou verziou existujúcej pohonnej jednotky tej doby. Ale prišla zmena. Valce motora Powerplus už nemali tradičnú hlavu, ktorá bola vo všetkých predošlých modeloch od roku 1907. Prišla zmena v podobe postranných ventilov. Tak ako každá zmena vtedy, ale aj dnes, doniesla vlnu odporu a fanúšikov starého typu motora. Tí boli presvedčení o jedinej možnej konštrukcii, a to Hedstromovej hlave motora a ničom inom. V 95 percentách prípadov prišlo k zmene názoru po naštartovaní Indiana Powerplus.

Motor

Motor, ktorý poháňal tento klenot mal dlhé zdvihy a objem 998 cm3. Výkon bol udávaný na 13,5 kW. Jasné, dnes to je sranda na papieri, žiadny výkon. Ale treba si uvedomiť, že sa píše rok 1916 a Henry Ford ešte neprišiel so svojou revolučnou montážnou linkou. Tá bola aj príčinou, že Indian už nikdy nepredal rekordné počty motocyklov ako v roku 1913. 13,5 kW v tej dobe bola RAKETA. Týchto pár kW dokázalo vytlačiť rýchlosť vyše 98 km/h. Mal tri prevodové stupne a spojka sa ovládala nohou. Záložná ručná páka spojky bola umiestnená vpravo od nádrže, pretože na ľavej strane bol karburátor.

Podvozok

Žiadny boom však neprišiel v podobe podvozku. Ten bol prebratý zo starého modelu, čo aj dávalo zmysel. Indian v tom čase ponúkal voliteľné zadné zavesenie s listovými pružinami. Po jeho vzore k nemu dospela aj väčšina ostatných výrobcov tej doby. Tak, ako zadok tak aj na predok bol vybavenými listovými pružinami. Ovládanie sa až do roku 1918 realizovalo zložitým systémom tyčí a pák a až následne ich nahradili lanká. Podvozok spĺňal najlepšie možné štandardy danej doby.

Šampión – ktorý trhá jeden rekord za druhým

Je iba jedno meno ktoré preslávilo Indian Powerplus ako nikto iný a patria mu tie najväčšie zásluhy. Delová guľa! Erwin Baker prezývaný aj Cannonball – Delová guľa, uviedol gaštanovo červeného Indiana tým najlepším spôsobom. Už s prototypom vytvoril svetový rekord na 2664,2 km trati preteky – TROCH ZÁSTAV – z Kanady do Mexika. A to za tri dni. Výkon, ktorý v tom čase mal tendenciu prekonávať rekordy, Erwin využil naplno. Ten istý chlap, ďalší rok v Austrálii, vytvoril 24 hodinový rekord, kde prešiel 1639,4 km. A to pršalo a napádali ho cestou papagáje. Bol to koniec? Píše sa rok 1917 a Cannonball vytvára ďalší zárez v zbierke rekordov, a to na 24 hodinovej drevenej trati v Cincinnati.

Záver

Indian Powerplus je synonymom zmeny a športovej ambície. Jeho sláva a miesto v histórií jedných z najrevolučnejších a pamätihodných motocyklov bude mať navždy, a to zaslúžene. Jeho výroba bola na tú dobu dlhá. Powerplus s pár zmenami sa vyrábal až do roku 1924. Po zmene vedenia dva roky pred koncom výroby tlačili na trh aj ďalšie modely. Premenovali legendu na Štandard. Znie to nudne? Ono sa to aj prejavilo na pomalom konci výroby. Ja osobne by som chcel jazdiť na niečom, čo má v názve silu nie štandard. A Vy?

Technické špecifikácie

Technické údajeIndian Powerplus
Motorvzduchom chladený vidlicový dvojvalec
Objem998 cm3
Maximálny výkon13,5 kW
Prevodtrojstupňová prevodovka, reťazový pohon
Rámoceľový, jednorúrkový, koliskový
Zavesenielistové pružiny vpredu a / na objednávku / vzadu
Brzdyvpredu žiadna /hardcore/ vzadu bubnová
Váha186 kg
Maximálna rýchlosť105 km/h

1 komentár

1 komentár

  1. Jani

    12. apríla 2024 at 23:01

    Topka 👌

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri