Píše sa rok 1916a v americkom Springfielde v Massachusetts, kde dovtedy vychádzali z fabriky stovky vidlicových dvojvalcových mašín. Vyhrávali jeden pretek za druhým na drevených dráhach a dokonca Tourist Trophy na ostrove Man. Áno, ten ostrov Man, kde sa dnes jazdí najbrutálnejší pretek na svete. V roku 1911 tam získal Indian všetky tri prvé miesta. Bolo jasné, že táto značka má budúcnosť a musí prísť s s niečím výnimočným. Nakoniec aj prišla. Odpoveďou bol Indian Powerplus 1916.
Revolucionár
Indian Powerplus bol vidlicový dvojvalec s uhlom rozovretia valcov 42 stupňov. Bol posilnenou verziou existujúcej pohonnej jednotky tej doby. Ale prišla zmena. Valce motora Powerplus už nemali tradičnú hlavu, ktorá bola vo všetkých predošlých modeloch od roku 1907. Prišla zmena v podobe postranných ventilov. Tak ako každá zmena vtedy, ale aj dnes, doniesla vlnu odporu a fanúšikov starého typu motora. Tí boli presvedčení o jedinej možnej konštrukcii, a to Hedstromovej hlave motora a ničom inom. V 95 percentách prípadov prišlo k zmene názoru po naštartovaní Indiana Powerplus.
Motor
Motor, ktorý poháňal tento klenot mal dlhé zdvihy a objem 998 cm3. Výkon bol udávaný na 13,5 kW. Jasné, dnes to je sranda na papieri, žiadny výkon. Ale treba si uvedomiť, že sa píše rok 1916 a Henry Ford ešte neprišiel so svojou revolučnou montážnou linkou. Tá bola aj príčinou, že Indian už nikdy nepredal rekordné počty motocyklov ako v roku 1913. 13,5 kW v tej dobe bola RAKETA. Týchto pár kW dokázalo vytlačiť rýchlosť vyše 98 km/h. Mal tri prevodové stupne a spojka sa ovládala nohou. Záložná ručná páka spojky bola umiestnená vpravo od nádrže, pretože na ľavej strane bol karburátor.
Podvozok
Žiadny boom však neprišiel v podobe podvozku. Ten bol prebratý zo starého modelu, čo aj dávalo zmysel. Indian v tom čase ponúkal voliteľné zadné zavesenie s listovými pružinami. Po jeho vzore k nemu dospela aj väčšina ostatných výrobcov tej doby. Tak, ako zadok tak aj na predok bol vybavenými listovými pružinami. Ovládanie sa až do roku 1918 realizovalo zložitým systémom tyčí a pák a až následne ich nahradili lanká. Podvozok spĺňal najlepšie možné štandardy danej doby.
Šampión – ktorý trhá jeden rekord za druhým
Je iba jedno meno ktoré preslávilo Indian Powerplus ako nikto iný a patria mu tie najväčšie zásluhy. Delová guľa! Erwin Baker prezývaný aj Cannonball – Delová guľa, uviedol gaštanovo červeného Indiana tým najlepším spôsobom. Už s prototypom vytvoril svetový rekord na 2664,2 km trati preteky – TROCH ZÁSTAV – z Kanady do Mexika. A to za tri dni. Výkon, ktorý v tom čase mal tendenciu prekonávať rekordy, Erwin využil naplno. Ten istý chlap, ďalší rok v Austrálii, vytvoril 24 hodinový rekord, kde prešiel 1639,4 km. A to pršalo a napádali ho cestou papagáje. Bol to koniec? Píše sa rok 1917 a Cannonball vytvára ďalší zárez v zbierke rekordov, a to na 24 hodinovej drevenej trati v Cincinnati.
Záver
Indian Powerplus je synonymom zmeny a športovej ambície. Jeho sláva a miesto v histórií jedných z najrevolučnejších a pamätihodných motocyklov bude mať navždy, a to zaslúžene. Jeho výroba bola na tú dobu dlhá. Powerplus s pár zmenami sa vyrábal až do roku 1924. Po zmene vedenia dva roky pred koncom výroby tlačili na trh aj ďalšie modely. Premenovali legendu na Štandard. Znie to nudne? Ono sa to aj prejavilo na pomalom konci výroby. Ja osobne by som chcel jazdiť na niečom, čo má v názve silu nie štandard. A Vy?
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Jani
12. apríla 2024 at 23:01
Topka 👌