Chcem nový motocykel, ATV či iný stroj? Idem k autorizovanému predajcovi značky ALEBO radšej si ho kúpim od neautorizovanej firmy lacnejšie?
Čo to vlastne šedý dovoz je? Jednoducho a v krátkosti. Šedý dovoz je neautorizovaný dovoz nových značiek motocyklov, ATV, alebo i vodných skútrov a v konečnom prípade i automobilov. V praxi slovo „ŠEDÝ“ neznamená hneď kriminálny, ale tzv. šedý dovozca nemá platnú licenciu či zmluvu, ktorá ho autorizuje pre predaj tej-ktorej značky vo svojej domovskej krajine. V prípade motorového vozidla to môže znamenať veľmi veľa a povedzme si teda čo zákazník získa či stratí na základe voľby subjektu od ktorého stroj kupuje.
Autorizovaný predaj – toto sú výhody: Autorizovaný predajca vlastní licenčnú zmluvu na autorizovaný predaj motorových vozidiel. Táto zmluva ho zaväzuje k tomu, aby o jeho zákazníka bolo podľa našej legislatívy, a hlavne obchodného zákonníka náležite postarané. Musí vlastniť a spĺňať podmienky hlavne pre predaj a následne pre záručný či pozáručný servis vozidiel. Adekvátne k tomu musí byť vybavený po všetkých stránkach, či už odborných, technických a hlavne legislatívnych.
Výhody pre zákazníka a povinnosť predajcu (autorizovaný predaj): – Odborne zaškolený personál pri predaji – Odborne zaškolený servisný pracovník – Zákazník si odnáša SLOVENSKÝ čistopis technického preukazu + povinný COC list – Možnosť bezproblémového okamžitého nákupu cez rôzne spôsoby financovania – Povinná garantovaná záruka (v niektorých prípadoch i viac ako 2 roky) – Faktúra od daňového subjektu s DPH – Záručný servis vykonávaný s profesionálnym náradím a stanoveným postupom – Profesionálne presne zamerané diagnostické zariadenie s aktuálnym softvérom a podporou fabriky pri zisťovaní a odstraňovaní porúch – 100% garancia pôvodu vozidla – Homologizácia pre používanie na cest. komunikáciách v SR Nevýhody? Skoro vždy vyššia cena od ponúkanej ceny šedého dovozcu, ale nie všetko je tak ako sa na prvý pohľad zdá.
Neautorizovaný (ŠEDÝ) predaj môže znamenať i toto: Neautorizovaný predaj je väčšinou predaj nových vozidiel skoro vždy dovezených zo zahraničia. Cena sa môže rôzne líšiť od ceny autorizovaného predajcu a pokiaľ je takýto tovar dovezený zo zámoria, najčastejšie je importovaný z lacnejšej Ameriky, ale i z blízkych okolitých štátov.
Nevýhody pre zákazníka sú poväčšine tieto: – Nový majiteľ nedostáva okamžite čistopis TP. Je odkázaný na tzv. systém prihlásenia individuálneho dovozu, čo v praxi znamená tieto reálne úkony s poplatkami navyše: * dovozné náklady zo zahraničia + cca 100 až 500 Eur * colnica – úhrada cla z krajín mimo EU + XX Eur – záleží od výšky faktúry a krajiny dovozu * preklad technického preukazu u autorizovaného prekladateľa (s úradnou pečiatkou nestačí voľný preklad) + cca 50 Eur * technická kontrola + cca 12 až 29 Eur * emisná kontrola + cca 16 až 25 Eur (motocykle EK nepodliehajú) * kontrola originality + cca 45 / 68 Eur * Obvodný úrad odbor dopravy + 106 Eur – Toto všetko ale musí niekto obehať a vykonať, ak vám to zabezpečí váš dodávateľ, môže si za túto službu mimo všetkých poplatkov vypýtať aj 100 Eur – Časová strata pri takto zaobstarávaných dokladoch môže byť aj niekoľko týždňov od doby dovozu do doby vydania slovenského EČ – Dvojročná záruka síce platí, ale vo väčšine prípadov si ju môže majiteľ uplatniť v krajine prvého importu – teda napr. v Anglicku či Amerike a tu v niektorých prípadoch nastáva problém so šedým dovozcom. Aký? Pokiaľ je cena takejto opravy nízka, zrealizuje ju na svoje náklady, ak vyššia hľadá cestičky ako toto obísť a keď je doslova v úzkych, žiada o náhradný diel či službu z krajiny odkiaľ vozidlo doviezol a to sa môže časovo predĺžiť na týždne i mesiace – Dôveryhodnosť nadobúdacích dokladov – sú známe prípady, hlavne zo zámoria, že dovezené vozidlo bolo inak colne deklarované a boli pozmenené jeho identifikačné údaje, prípadne pochádza z trestnej činnosti – Pozor na relevantnosť a pravosť dokladovania nadobudnutia vozidla – Pozor na technickú rozdielnosť a spôsobilosť vozidiel určených pre rôzne kontinenty a krajiny – Pozor či na toto vozidlo bola odvedená DPH v krajine vývozu alebo bola prenechaná na cieľovú krajinu dovozu teda v SR + 20% z deklarovanej ceny. – Následné ceny mimozáručných servisných úkonov u domácich autorizovaných predajcoch vrátane ND sa môžu odlišovať v neprospech majiteľa takto dovezeného vozidla. Výhody? Áno i napriek tomu výhodnejšia cena, ale za cenu všetkých uvedených nevýhod spojených s následným užívaním vozidla.
Lepšia cena za cenu rizika, alebo horšia cena s istotou? Aj keď v časoch tejto nekonečnej krízy o všetkom rozhoduje cena, nemala by byť prvoradá pri týchto hodnotách. Stať sa môže všetko a domáhať sa potom svojho práva u šedých dovozcov môže byť ďaleko zložitejšie ako v autorizovanej predajni. Navyše sa môže stať, že vás o nejakú dobu nemilo prekvapí list z colnej či daňovej správy, že za vaše vozidlo nebol uhradený taký či onaký poplatok a dokonca sú známe i prípady odobratia vozidla. To je ale krajný prípad. Toto je len súhrn toho, čo máte mať na pamäti predtým, ako niekomu svoje peniaze za niečo odovzdáte. Rozhodnutie je len na vás a vaša dôvera v predajcu potom bude hrať nemalú úlohu pri rôznych úkonoch, ktoré skôr či neskôr prídu a otázkou je, či rozdiel v cene za toto riziko vôbec stojí.
Hmm…v rámci európskeho trhu si neviem predstaviť šedý dovoz (píšem o Európe nie Amerike), skôr za zvrátené považujem, že vozidlo homoligizované a schválené na používanie na pozemných komunikáciách napr. v Nemecku alebo v Talinsku je potrebné pri dovoze do SR znova schvaľovať…úplne choré na hlavu…
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
devill63
18. februára 2014 at 7:54
Hmm…v rámci európskeho trhu si neviem predstaviť šedý dovoz (píšem o Európe nie Amerike), skôr za zvrátené považujem, že vozidlo homoligizované a schválené na používanie na pozemných komunikáciách napr. v Nemecku alebo v Talinsku je potrebné pri dovoze do SR znova schvaľovať…úplne choré na hlavu…
devill63
18. februára 2014 at 8:06
Dovoz jednotlivého vozidla podľa § 16 zákona č. 725/2004 Z. z. počnúc 1.9.2009 (aktualizované k 1.1.2014)