To je skrátka R-kové GSo. Nepamätám si model, ktorý by nebol kontroverzný svojím vzhľadom a potom všetkým nezapchal ústa svojími jazdnými vlastnosťami a technickými vychytávkami.
Nedávno prišlo ďalšie zemetrasenie spojené s predstavením modelu BMW R1300GS Adventure. Povedal by som, že je to už klasika. Len na to vždy po pár rokoch zabudneme a emócie prídu znova.
Čo je nové?
Motor narástol o poldeci
V prvom rade narástol motor, z pôvodných 1254 na 1300 kubíkov. Výkon poskočil zo 100 na 107 kW pri pri 7 750 ot./min. Krútiaci moment narástol na 149 Nm pri 6 500 ot./min. GSo schudlo pekných 12 kilogramov. Pod motor sa presunula 6 stupňová prevodovka, čo zlepšilo centráž hmoty. Motor je kompaktnejší aj vďaka novému usporiadaniu vačkového hriadeľa.
Tuhší rám a podvozok
V strede nového zavesenia je hlavný rám vyrobený z ocele, ktorý je optimálnejšie usporiadaný z hľadiska priestoru pre motor. Ponúka vyššiu úroveň tuhosti, ako predchádzajúci model. Pôvodná rúrková konštrukcia zadného rámu je nahradená konštrukciou z tlakovo liateho hliníka. Nové vedenie predného kolesa EVO Telelever s pružným prvkom a revidované vedenie zadného kolesa EVO Paralever tiež poskytujú ešte väčšiu presnosť riadenia a jazdnú stabilitu.
V nadpise je povedané všetko, ale odbaviť to takto stručne sa nepatrí. Dovoľte mi preto podeliť sa s vami o moje prvé dojmy z posledného modelu legendárneho cestovného endura BMW GS s viac ako 40 ročnou históriou.
Stručne o mne a nemeckých boxeroch. Na GS s malými prestávkami jazdím 20 rokov a najazdené mám spoľahlivo viac ako 200 tis. km na všetkých boxeroch od 1150 až po 1200 vodníka. Poslednú generáciu 1250 som tiež vyskúšal ale nevlastnil.
Očakávania
Od novej 1300 som veľa nečakal. Poznám prejav vodou chladenej 1200 a 1250. Navyše to predné svetlo a najmä línia nad ním, mi vôbec neimponuje (a to som sa vyjadril obzvlášť slušne). Fakt som to kvôli svetlu hodného Decepticona (postava z filmu Transformers – pozn redakcie) neodpísal hneď po predstavení. Sedel som na nej na výstave a pri mojich 195cm mal pocit menšej a kompaktnejšej motorky. Pri pohľade zboku a zozadu vyzerá elegantnejšie ako predošlý model. Môže za to najmä podsedlovka z liateho kusu hliníkovej zliatiny, ktorá nahradila síce odolnejšiu, ale menej krajšiu podsedlovku pozváranú z trubiek.
Prvý pocit
Prvé pocity po nasadnutí – „toto je motorka pre gardencverkov !!“ No ale tak zas úplne nie – bolo to kvôli tomu, že elektronicky ovládaný podvozok sa dá nastaviť do tzv. „amerického“ režimu kedy sa pri nižšej rýchlosti zníži, aby sa majiteľovi (s menšou mobilitou??) ľahšie nastupovalo a vystupovalo. Našťastie sa táto „fičúra“ dá vraj vypnúť – inak by konzervy ako ja trafil šľak. Motorku som po naštartovaní dal do najvyššej možnej polohy a motorka pre gardencverkov sa zmenila ma motorku pre menších ľudí až ľudí stredného vzrastu. Pre ľudí nad 180cm z hľadiska proporcionality silno radím počkať na Advíka.
Ďalšia vec, ktorá nebola „dobre“, resp. bola inak, bol boxerefekt. Potlačili ho do takej miery, že pri klasickom vrknutí na semaforoch sa udeje nič. Ak podržíš plyn dlhšie tak sa dostaví a slabučko sa prejaví, že máš pod sebou boxera. Chápem prečo to takto vo fabrike urobili a môj subjektívny pocit spojený so slzou nostalgie je irelevantný.
Malý ale zato kombinovaný fake sa udial pri hlavnom stojane. Odteraz už nie je v cene motocykla, ako bolo dobrým zvykom, a treba si za neho priplatiť. Druhá rovina je, že váha novej 1300 je meraná už bez hl. stojana a porovnávaná s 1250, ktoré hlavný stojan malo v základe. Váha hlavného stojanu bude spoľahlivo tak 3-4kg. Takže nová 1300 v skutočnosti neschudla toľko koľko schudla. 🙂 Tak vážení a to je všetko, čo sa mi nepáčilo.
Karta sa obrátila
Čo sa mi páčilo? Nečakane všetko ostatné, a ďaleko to prevážilo tieto nedostatky! V prvom rade je to najzábavnejšie urobený GS boxer na akom ste kedy jazdili.
Je to pumpa na endorfíny, je to anjel strážny (režim rain) s Mephistom v jednom tele (režim dynamic). Je to GS s obratnosťou „eRka“. Stačí keď si (samozrejme elektricky) ovládané predné plexo dáte dole, navolíte režim dynamic tak si užívate zákruty ako na naháči.
Apropo zákruty. Na tej motorke fakt stačí normálne sedieť, držať sa oboma kolenami a iba sa pozerať kam to chcete poslať. Žiadnu jógu zameranú na oblasť kolien netreba. To znížené ťažisko (prevodovka sa presunula pod motor) nie je katalógové klišé. Subjektívne je to tak obrovský skok ako sa BMW podaril v 2013 pri motoroch (rozdiel medzi prejavom posledného boxera chladeného olej / vzduch a prvým vodníkom).
Niečo k výbave
Okrem menej racionálnych vecí a paketov sa dajú priplatiť príplatkové brzdy. Určite rozumnejšia investícia ako napr. frézované ventildekle. Motorrádka, na ktorej som sa vozil príplatkové brzdy mala a teda vážne klobúk dole. Jedným prstom si ľahko dokážete zvyšovať tlak na očné buľvy, hľadať limity pneumatiky a brnkať na nervy sebe aj ABS.
Posed sa zmenil ešte viac smerom „sedíš v motorke“, srdcu to trochu vadí ale hlava chápe prečo. Trend je jasný a stále viac majiteľov GS ich jazdí na asfalte – tak prečo im nevyhovieť a nezlepšiť cestný prejav.
Jazdiť na tejto motorke je radosť bohato okorenená adrenalínom. To „korenie“ doteraz v GS priznajme si – trocha chýbalo. GS bol doteraz racionálny cestovateľ, taký seriózny uhladený typ. Do novej receptúry v Berlíne primiešali aj trochu „anarchie“ a to je len dobre. Som si istý, že nová 1300 opäť osloví širšie spektrum. Za chvíľu bude predstavená nová 1300 Adventure a ja sa neviem dočkať.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.