Connect with us

Testy a recenzie

BMW R1300GS: šokujúci dizajn a opojná jazda

Publikovaný

on

Nový dizajn BMW R1300GS bol asi najdiskutovanejšou témou od minuloročného predstavenia, už odkedy sme uvideli prvé oficiálne fotografie z predstavenia. Publikum si na motorku postupne začalo zvykať. Ale tí, čo mali možnosť na motorke jazdiť, hneď zabudli na prvé pocity zo vzhľadu motorky. Musím uznať, že keď sme novú 1300ku uvideli prvý krát naživo, začal som si na ňu zvykať a dokonca sa mi časom začala páčiť.

To je skrátka R-kové GSo. Nepamätám si model, ktorý by nebol kontroverzný svojím vzhľadom a potom všetkým nezapchal ústa svojími jazdnými vlastnosťami a technickými vychytávkami.

Nedávno prišlo ďalšie zemetrasenie spojené s predstavením modelu BMW R1300GS Adventure. Povedal by som, že je to už klasika. Len na to vždy po pár rokoch zabudneme a emócie prídu znova.

Čo je nové?

Motor narástol o poldeci

V prvom rade narástol motor, z pôvodných 1254 na 1300 kubíkov. Výkon poskočil zo 100 na 107 kW pri pri 7 750 ot./min. Krútiaci moment narástol na 149 Nm pri 6 500 ot./min. GSo schudlo pekných 12 kilogramov. Pod motor sa presunula 6 stupňová prevodovka, čo zlepšilo centráž hmoty. Motor je kompaktnejší aj vďaka novému usporiadaniu vačkového hriadeľa.

Tuhší rám a podvozok

V strede nového zavesenia je hlavný rám vyrobený z ocele, ktorý je optimálnejšie usporiadaný z hľadiska priestoru pre motor. Ponúka vyššiu úroveň tuhosti, ako predchádzajúci model. Pôvodná rúrková konštrukcia zadného rámu je nahradená konštrukciou z tlakovo liateho hliníka. Nové vedenie predného kolesa EVO Telelever s pružným prvkom a revidované vedenie zadného kolesa EVO Paralever tiež poskytujú ešte väčšiu presnosť riadenia a jazdnú stabilitu.

K tomu motorka dostala aj hromadu ďalších vychytávok, o ktorých si prečítaš v našom článku z predstavenia. Teraz sa pozrime na to hlavné. Ako sa na nej jazdí. To nám už priblíži Raptor so svojím perom (článok bol písaný pred predstavením modelu Adventure)

BMW R 1300 GS – malá vrtká, dobre … jazdí

V nadpise je povedané všetko, ale odbaviť to takto stručne sa nepatrí. Dovoľte mi preto podeliť sa s vami o moje prvé dojmy z posledného modelu legendárneho cestovného endura BMW GS s viac ako 40 ročnou históriou.

Stručne o mne a nemeckých boxeroch. Na GS s malými prestávkami jazdím 20 rokov a najazdené mám spoľahlivo viac ako 200 tis. km na všetkých boxeroch od 1150 až po 1200 vodníka. Poslednú generáciu 1250 som tiež vyskúšal ale nevlastnil.

Očakávania

Od novej 1300 som veľa nečakal. Poznám prejav vodou chladenej 1200 a 1250. Navyše to predné svetlo a najmä línia nad ním, mi vôbec neimponuje (a to som sa vyjadril obzvlášť slušne). Fakt som to kvôli svetlu hodného Decepticona (postava z filmu Transformers – pozn redakcie) neodpísal hneď po predstavení. Sedel som na nej na výstave a pri mojich 195cm mal pocit menšej a kompaktnejšej motorky. Pri pohľade zboku a zozadu vyzerá elegantnejšie ako predošlý model. Môže za to najmä podsedlovka z liateho kusu hliníkovej zliatiny, ktorá nahradila síce odolnejšiu, ale menej krajšiu podsedlovku pozváranú z trubiek.

Prvý pocit

Prvé pocity po nasadnutítoto je motorka pre gardencverkov !!“ No ale tak zas úplne nie – bolo to kvôli tomu, že elektronicky ovládaný podvozok sa dá nastaviť do tzv. „amerického“ režimu kedy sa pri nižšej rýchlosti zníži, aby sa majiteľovi (s menšou mobilitou??) ľahšie nastupovalo a vystupovalo. Našťastie sa táto „fičúra“ dá vraj vypnúť – inak by konzervy ako ja trafil šľak. Motorku som po naštartovaní dal do najvyššej možnej polohy a motorka pre gardencverkov sa zmenila ma motorku pre menších ľudí až ľudí stredného vzrastu. Pre ľudí nad 180cm z hľadiska proporcionality silno radím počkať na Advíka.

Ďalšia vec, ktorá nebola „dobre“, resp. bola inak, bol boxerefekt. Potlačili ho do takej miery, že pri klasickom vrknutí na semaforoch sa udeje nič. Ak podržíš plyn dlhšie tak sa dostaví a slabučko sa prejaví, že máš pod sebou boxera. Chápem prečo to takto vo fabrike urobili a môj subjektívny pocit spojený so slzou nostalgie je irelevantný.

Malý ale zato kombinovaný fake sa udial pri hlavnom stojane. Odteraz už nie je v cene motocykla, ako bolo dobrým zvykom, a treba si za neho priplatiť. Druhá rovina je, že váha novej 1300 je meraná už bez hl. stojana a porovnávaná s 1250, ktoré hlavný stojan malo v základe. Váha hlavného stojanu bude spoľahlivo tak 3-4kg. Takže nová 1300 v skutočnosti neschudla toľko koľko schudla. 🙂 Tak vážení a to je všetko, čo sa mi nepáčilo.

Karta sa obrátila

Čo sa mi páčilo? Nečakane všetko ostatné, a ďaleko to prevážilo tieto nedostatky!
V prvom rade je to najzábavnejšie urobený GS boxer na akom ste kedy jazdili.

Je to pumpa na endorfíny, je to anjel strážny (režim rain) s Mephistom v jednom tele (režim dynamic). Je to GS s obratnosťou „eRka“. Stačí keď si (samozrejme elektricky) ovládané predné plexo dáte dole, navolíte režim dynamic tak si užívate zákruty ako na naháči.

Apropo zákruty. Na tej motorke fakt stačí normálne sedieť, držať sa oboma kolenami a iba sa pozerať kam to chcete poslať. Žiadnu jógu zameranú na oblasť kolien netreba. To znížené ťažisko (prevodovka sa presunula pod motor) nie je katalógové klišé. Subjektívne je to tak obrovský skok ako sa BMW podaril v 2013 pri motoroch (rozdiel medzi prejavom posledného boxera chladeného olej / vzduch a prvým vodníkom).

Niečo k výbave

Okrem menej racionálnych vecí a paketov sa dajú priplatiť príplatkové brzdy. Určite rozumnejšia investícia ako napr. frézované ventildekle. Motorrádka, na ktorej som sa vozil príplatkové brzdy mala a teda vážne klobúk dole. Jedným prstom si ľahko dokážete zvyšovať tlak na očné buľvy, hľadať limity pneumatiky a brnkať na nervy sebe aj ABS.

Posed sa zmenil ešte viac smerom „sedíš v motorke“, srdcu to trochu vadí ale hlava chápe prečo. Trend je jasný a stále viac majiteľov GS ich jazdí na asfalte – tak prečo im nevyhovieť a nezlepšiť cestný prejav.

Jazdiť na tejto motorke je radosť bohato okorenená adrenalínom. To „korenie“ doteraz v GS priznajme si – trocha chýbalo. GS bol doteraz racionálny cestovateľ, taký seriózny uhladený typ. Do novej receptúry v Berlíne primiešali aj trochu „anarchie“ a to je len dobre. Som si istý, že nová 1300 opäť osloví širšie spektrum. Za chvíľu bude predstavená nová 1300 Adventure a ja sa neviem dočkať.

Technické údaje nájdeš priamo v tomto linku.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri