Connect with us

Spravodajstvo

Agresívny smer – predstavenie Suzuki GSX-S1000

Publikovaný

on


Značka Suzuki sa opäť derie do popredia a modelom, ktorý bude stáť na čele vynovenej ponuky japonskej značky je úplne nový športový naháč GSX-S1000. Kombinácia atraktívneho dizajnu, osvedčenej  techniky a modernej elektroniky radía tento model na špičku medzi športovými naháčmi. Novinka naviac nadväzuje na bohatú históriu rady GSX, ktorá je so značkou Suzuki spojená už 38 rokov.

Slávna história
Počiatky modelovej rady GSX siahajú do roku 1976, kedy na trh prišiel model GS750 (vtedy ešte bez X). Bol to prvý štvortaktný radový štvorvalec od Suzuki osadený do športového motocykla. Tento model oslovil jazdcov po celom svete. V roku 1980 dostal motor GS 16 ventilov a X-ko do názvu. V roku 1981 prišiel dizajnovo radikálny (a dodnes vyhľadávaný) model Katana GSX1100S a v roku 1985 nasledoval model GSX-R750. Filozofia a odkaz pôvodnej modelovej rady je stále nažive a povedzme si pravdu, model ktorý prežil viac ako 35 rokov jednoducho musí byť úspešný.
 
Zoznámte sa s rodinou
Za všetkým, čo sa v rodine GSX udeje stojí GSX-RR. Je to hlava rodiny, ktorá sa pravidelne zúčastňuje pretekov, akými je svetový šampionát MotoGP. Ďalší členovia nesú označenie GSX-R čiže Racing a GSX-S, čo v preklade znamená Street Sport. Na konci je rada GSX bez ďalšieho označenia a v tomto prípade sa jedná o Sport Standard. Komu teda nestačí 38 ročná história, tak rodinné väzby už musia byť dostatočným dôkazom o ambíciách tohto stroja.

Motor z legendárneho modelu
 Kvapalinou chladený DOHC štvortakt s objemom 999 ccm s radovým usporiadaním je pripravený premeniť ulicu na zábavnú športovú dráhu. Motor pochádza z dnes už hádam aj legendárneho modelu GSX-R 1000 vyrábaného v rokoch 2005 až 2008. Je nastavený tak, aby dával hladkú a plynulú odozvu na plyn a kontrolovanú akceleráciu. Vďaka spojeniu týchto vlastností si môže jazdec užívať adrenalínový charakter motocykla a športovej jazdy.
 Dôvodom, prečo bolo nastavenie motora ladené práve do tejto polohy je, že veľký zdvih pomáha pri výkone a krútiacom momente v nízkych a stredných otáčkach. Teda práve tých, ktoré sa najviac využívajú pri jazde v meste. Vŕtanie x zdvih je teda 73,4 x 59 mm a kompresný pomer 12,2:1. Výkon a krútiaci moment bohužiaľ zatiaľ výrobca neudáva.
 Piesty boli navrhnuté pomocou metódy konečných prvkov (simulácia priebehov napätia, deformácii, vlastných frekvencií, prúdenia tepla, javov elektromagnetizmu a prúdenia tekutín, vďaka ktorej sa zisťuje kritický bod). Vďaka tomu sú piesty a piestne krúžky o 3% ľahšie ako tomu bolo v roku 2007 pri GSX-R motore. Odolnosť však zostala zachovaná.
 Hlava valcov podporená systémom SCEM Suzuki  Composite  Electrochemical  Material, vďaka čomu sa znižuje trenie a teplota. O zapálenie zmesi sa starajú irídiové sviečky. Samozrejmosťou je elektronické vstrekovanie paliva podporované systémom SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve), pričom teleso škrtiacej klapky má priemer 44 mm (to isté ako GSX-R 1000) a sekundárne škrtiace ventily sú ovládané servomotorom. Vďaka vstrekovaniu a tlakovému senzoru motor dosahuje hodnoty potrebné pre normu Euro 3.

Sofistikovaná elektronika
 GSX-S 1000 je vybavená kontrolou trakcie a zabezpečuje tak hladký a bezpečný pocit z jazdy. Kontrola trakcie sníma rýchlosť každého kolesa, polohu prevodovky, polohu kľukovky a polohu škrtiacej klapky. Na základe týchto údajov vyhodnotí stav jazdy a zabráni strate kontroly nad kolesami. Obmedzenie zabezpečí časovanie zapaľovania a nasávanie vzduchu. Mimochodom jazdné podmienky sú kontrolované každé štyri milisekundy, čo je neskutočne krátky interval.
 Palubovka je celá založená na LCD systéme. Je ľahká a kompaktná, ale zároveň jazdcovi poskytuje presne všetky potrebné dáta ako napríklad rýchlomer, tachometer, prevodový stupeň, palivo, teplotu motora, kilometre, priemernú spotrebu a kontrolu trakcie.
 Suzuki vybavila svoj model jednoduchým systémom štartovania 32-bit ECM, kde stačí jediné stlačenie štartéra a systém vyhodnotí podmienky a naštartuje.

Nový podvozok
 Aj napriek tomu, že podvozok bol novo navrhnutý priamo pre GSX-S 1000, nasleduje líniou podvozkov pre športové motocykle. Je to agilný a ľahký rám, vďaka ktorému sa motocykel nestratí na akomkoľvek spevnenom povrchu. Predné vidlice majú priemer nosníkov 43 mm a dráhu pruženia 120 mm. Zadné pruženie je plne nastaviteľné a majiteľ sa môže teda baviť s pružením aj tlmením podľa vôle.
 Predná brzda pochádza od výrobcu Brembo. Je to monoblok má štyri 32 mm piestiky, ktoré hryzú do dvojice 310 mm kotúčov. Motocykel je vybavený systémom ABS od firmy Bosch. ABS kontroluje rýchlosť kolesa 50x za jeho otočenie a vyhodnocuje tak prípadnú kolíziu. Mimochodom váha tohto systému je neuveriteľných 640 g, čo je vážne špička.
 Suzuki GSX-S 1000 je dravec, ktorý premení mestské ulice na pretekársky okruh. Určite bude zábavou pre svojho majiteľa a nesklame ho pri presune v meste ani mimo neho.

Suzuki GSX-S1000
Motor:
999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 115 x 795 x 1 080 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17

Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 11/2014.


Text: Jozef Jambor, foto: Suzuki

Agresívny smer- Suzuki GSX-S1000 – Album k článku, Motomagazín 11/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri