Značka Suzuki sa opäť derie do popredia a modelom, ktorý bude stáť na čele vynovenej ponuky japonskej značky je úplne nový športový naháč GSX-S1000. Kombinácia atraktívneho dizajnu, osvedčenej techniky a modernej elektroniky radía tento model na špičku medzi športovými naháčmi. Novinka naviac nadväzuje na bohatú históriu rady GSX, ktorá je so značkou Suzuki spojená už 38 rokov.
Slávna história Počiatky modelovej rady GSX siahajú do roku 1976, kedy na trh prišiel model GS750 (vtedy ešte bez X). Bol to prvý štvortaktný radový štvorvalec od Suzuki osadený do športového motocykla. Tento model oslovil jazdcov po celom svete. V roku 1980 dostal motor GS 16 ventilov a X-ko do názvu. V roku 1981 prišiel dizajnovo radikálny (a dodnes vyhľadávaný) model Katana GSX1100S a v roku 1985 nasledoval model GSX-R750. Filozofia a odkaz pôvodnej modelovej rady je stále nažive a povedzme si pravdu, model ktorý prežil viac ako 35 rokov jednoducho musí byť úspešný.
Zoznámte sa s rodinou Za všetkým, čo sa v rodine GSX udeje stojí GSX-RR. Je to hlava rodiny, ktorá sa pravidelne zúčastňuje pretekov, akými je svetový šampionát MotoGP. Ďalší členovia nesú označenie GSX-R čiže Racing a GSX-S, čo v preklade znamená Street Sport. Na konci je rada GSX bez ďalšieho označenia a v tomto prípade sa jedná o Sport Standard. Komu teda nestačí 38 ročná história, tak rodinné väzby už musia byť dostatočným dôkazom o ambíciách tohto stroja.
Motor z legendárneho modelu Kvapalinou chladený DOHC štvortakt s objemom 999 ccm s radovým usporiadaním je pripravený premeniť ulicu na zábavnú športovú dráhu. Motor pochádza z dnes už hádam aj legendárneho modelu GSX-R 1000 vyrábaného v rokoch 2005 až 2008. Je nastavený tak, aby dával hladkú a plynulú odozvu na plyn a kontrolovanú akceleráciu. Vďaka spojeniu týchto vlastností si môže jazdec užívať adrenalínový charakter motocykla a športovej jazdy. Dôvodom, prečo bolo nastavenie motora ladené práve do tejto polohy je, že veľký zdvih pomáha pri výkone a krútiacom momente v nízkych a stredných otáčkach. Teda práve tých, ktoré sa najviac využívajú pri jazde v meste. Vŕtanie x zdvih je teda 73,4 x 59 mm a kompresný pomer 12,2:1. Výkon a krútiaci moment bohužiaľ zatiaľ výrobca neudáva. Piesty boli navrhnuté pomocou metódy konečných prvkov (simulácia priebehov napätia, deformácii, vlastných frekvencií, prúdenia tepla, javov elektromagnetizmu a prúdenia tekutín, vďaka ktorej sa zisťuje kritický bod). Vďaka tomu sú piesty a piestne krúžky o 3% ľahšie ako tomu bolo v roku 2007 pri GSX-R motore. Odolnosť však zostala zachovaná. Hlava valcov podporená systémom SCEM Suzuki Composite Electrochemical Material, vďaka čomu sa znižuje trenie a teplota. O zapálenie zmesi sa starajú irídiové sviečky. Samozrejmosťou je elektronické vstrekovanie paliva podporované systémom SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve), pričom teleso škrtiacej klapky má priemer 44 mm (to isté ako GSX-R 1000) a sekundárne škrtiace ventily sú ovládané servomotorom. Vďaka vstrekovaniu a tlakovému senzoru motor dosahuje hodnoty potrebné pre normu Euro 3.
Sofistikovaná elektronika GSX-S 1000 je vybavená kontrolou trakcie a zabezpečuje tak hladký a bezpečný pocit z jazdy. Kontrola trakcie sníma rýchlosť každého kolesa, polohu prevodovky, polohu kľukovky a polohu škrtiacej klapky. Na základe týchto údajov vyhodnotí stav jazdy a zabráni strate kontroly nad kolesami. Obmedzenie zabezpečí časovanie zapaľovania a nasávanie vzduchu. Mimochodom jazdné podmienky sú kontrolované každé štyri milisekundy, čo je neskutočne krátky interval. Palubovka je celá založená na LCD systéme. Je ľahká a kompaktná, ale zároveň jazdcovi poskytuje presne všetky potrebné dáta ako napríklad rýchlomer, tachometer, prevodový stupeň, palivo, teplotu motora, kilometre, priemernú spotrebu a kontrolu trakcie. Suzuki vybavila svoj model jednoduchým systémom štartovania 32-bit ECM, kde stačí jediné stlačenie štartéra a systém vyhodnotí podmienky a naštartuje.
Nový podvozok Aj napriek tomu, že podvozok bol novo navrhnutý priamo pre GSX-S 1000, nasleduje líniou podvozkov pre športové motocykle. Je to agilný a ľahký rám, vďaka ktorému sa motocykel nestratí na akomkoľvek spevnenom povrchu. Predné vidlice majú priemer nosníkov 43 mm a dráhu pruženia 120 mm. Zadné pruženie je plne nastaviteľné a majiteľ sa môže teda baviť s pružením aj tlmením podľa vôle. Predná brzda pochádza od výrobcu Brembo. Je to monoblok má štyri 32 mm piestiky, ktoré hryzú do dvojice 310 mm kotúčov. Motocykel je vybavený systémom ABS od firmy Bosch. ABS kontroluje rýchlosť kolesa 50x za jeho otočenie a vyhodnocuje tak prípadnú kolíziu. Mimochodom váha tohto systému je neuveriteľných 640 g, čo je vážne špička. Suzuki GSX-S 1000 je dravec, ktorý premení mestské ulice na pretekársky okruh. Určite bude zábavou pre svojho majiteľa a nesklame ho pri presune v meste ani mimo neho.
Suzuki GSX-S1000 Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4 Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 2 115 x 795 x 1 080 mm Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov Výška sedla: 810 mm Objem pal. nádrže: 17 l Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 11/2014.
Text: Jozef Jambor, foto: Suzuki
Agresívny smer- Suzuki GSX-S1000 – Album k článku, Motomagazín 11/2014
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.