Connect with us

Spravodajstvo

BMW F800GS/F650GS

Publikovaný

on

BMW Motorrad nepotrebuje ku kvalitnému enduru boxera. Tento fakt sa potvrdil výrobou jednovalca F650GS, ktorý si našiel množstvo fanúšikov a to čo pri verzii F650GS alebo GS Dakar. Modelová rada F bola minulý rok zatlačená do tieňa úplne novou radou G, ktorá ponúka odlišnú cestu endura. Jedná sa o ľahké stroje na každodenné využite a miesto bezboxerového cestovateľa tak zostalo prázdne. Na rok nám nemecký výrobca ponúkol dvojčatá F800GS/F650GS, ktoré sa stanú hodnotným nástupcom obľúbeného jednovalca.
Keďže BMW prišlo znova so systémom dvojčiat, ktorý nie je u výrobcu ničím novým (F650/650ST, F650GS/GS Dakar, F800S/ST, R1200GS/GS Adventure), predstavíme si obidva modely.
Rada F ponúka dobrú stabilitu v kombinácii s ľahkým ovládaním. Tak ako je u BMW zvykom, obidve sestry majú vynikajúce spracovanie, bezpečný podvozok a motor, ktorý rozdáva radosť z jazdy.
Dvojvalcový motor pochádza z modelovej rady F800S/ST, objem valcov je 798 ccm, uhol naklonenia valcov je 8,3 stupňa (u modelov F800S/ST je to 30 stupňov), je chladený kvapalinou a má štyri ventily na valec, vŕtanie x zdvih 82 x 75,6 mm a kompresný pomer 12,0:1. Motocykle majú úplne nový rám a pruženie. Po tom ako sa začali šíriť správy o tom, že BMW pripravuje nové osemstovkové enduro sa začali šíriť aj obavy, či výrobca na endure nenechá jednoramennú kyvku a remeň. Našťastie sa tak nestalo a ako sa na enduro patrí, obidva modely majú klasickú dvojitú vidlicu z hliníkových profilov a sekundárny prevod reťazou. Sedadlo je u obidvoch modelov pohodlné pre jazdca aj spolujazdca a pod ním sa ukrýva palivová nádrž s objemom 16 litrov (rezerva 4,5 litra). Umiestnenie nádrže pozitívne vplýva na ťažisko stroja. Tak ako je zvykom, na mieste falošnej nádrže je vzduchový filter a baterka.
Nová F800GS svojimi hranatými tvarmi volá jazdca na cestu do Kurdistánu. V podstate stačí len zbaliť kufre (samozrejme hliníkové) a vyraziť. Veľké cestovné endurá majú väčšinou svoje limity a kvôli svojej váhe a dizajnu sa nemôžu voľne pohybovať v teréne. BMW modelom F800GS ponúka možnosť vyraziť s cestovným strojom aj naprieč terénom. Motocykel v sebe skrýva optimálne vyváženie sily a váhy. Podvozok nesklame: trubkový rám, predná upside-downová vidlica so zdvihom 230 mm má priemer nosníkov 45 mm. Zadné pruženie v hliníkovom kyvnom ramene so zdvihom 215 mm je nastaviteľné. Predné vypletané 21 palcové koleso s rozmermi pneumatík 90/90-21 zabezpečuje stabilitu pri pomalých off-roadových jazdách a zadné koleso s rozmermi pneumatík 150/70-17 spoľahlivo prenáša silu a bezpečne drží motocykel v stope. Paralelný dvojvalec má silu 85 koní a vďaka trojcestnému katalyzátoru a lambda sonde je absolútne priateľský k prírode. Časovanie ventilov je nastavené tak ako u modelu F800S. Motor je už v sériovej výbave chránený krytom motora. Suchá váha stroja je 178 kíl, s náplňami potom 207 kíl. Riadidlá sú hliníkové a vďaka úchytom, ktoré absorbujú vibrácie od motora, nebudú unavovať ruky jazdca. Výška sedla je nastaviteľná v rozmedzí 880/850 mm. Motocykel brzdia kotúčové brzdy s dvoma kotúčmi priemeru 300 mm vpredu a jedným kotúčom s priemerom 265 mm vzadu. Systém ABS ponúka výrobca v doplnkovej výbave a pre jazdu v teréne je systém vypínateľný. O pohodlie posádky sa bude starať sedadlo, ktoré svojim tvarom, rozmermi, umiestnením držiakov a stúpačiek poteší ako údy jazdca tak aj spolujazdca. Zo stúpačiek sa dajú odstrániť gumené vložky, čo jazdec ocení v teréne. Pred vetrom bude posádku chrániť predný štít tvaru M.
Pre tých, ktorí k cestovaniu nepotrebujú vysoké zdvihy, hliníkové kufre a víza do Nepálu je tu menšia sestra nového F-ka, model F650GS. Označenie 650 je pri tomto modeli mätúce, poháňa ho ten istý paralelný dvojvalec o objeme 798 ccm ako je tomu pri verzii F800GS. Motor má nižší výkon, silu 71 koní a samozrejmosťou je trojcestný katalyzátor s lambda sondou. Časovanie ventilov je nastavené na redukciu výkonu a motocykel bude poskytovať komfortnú a ekonomickú jazdu. Technicky je F650GS založená na väčšej sestre, liate kolesá, malý predný štít tvaru M a svetlá výška ju však predurčujú na cestu. F650GS má oproti väčšej sestre nežnejšie tvary, predná konvenčná teleskopická vidlica má priemer nosníkov 43 mm a zdvih 180 mm. Vzadu sa o pruženie stará hliníková kyvka so zdvihom 170 mm. Predná pneumatika na 19 palcovom kolese má rozmery 110/80-19 a zadná na 17 palcovom 140/80-17. O zastavenie stroja sa starajú kotúčové brzdy.
Šesťstopäťdesiatka si vystačí z jedným kotúčom priemeru 300 mm vpredu a jedným kotúčom priemeru 265 mm vzadu. Výška sedla je nastaviteľná v rozmedzí 820/790 mm a výrobca ponúka znižovací kit, po ktorého aplikovaní má výška sedla 765 mm. Výrobca takisto ponúka kit na zníženie výkonu pre vodičov, ktorým práve zaliali vodičák. Motocykel bude mať v tomto prípade 34 koní. Kryt motora síce modelu F650GS chýba, je možné ho však dokúpiť a zameniť sa dá aj predný štít za štít z modelu F800GS.
Motocykel sa bude vyrábať vo farebných variantoch: Yellow/Black, Dark Magnesium Metallic Matt (F800GS) a Azure Blue Metallic, Flame Red, Iceber Silver Metallic (F650GS.)
Množstvom doplnkov je bavorský výrobca známy a väčšina majiteľov si vystačí bez aftermarketu iných výrobcov. V ponuke sú vypínateľné ABS, vyhrievané rukoväte, palubný počítač, hlavný stojan, zníženie sedla, biele smerovky, alarm, alebo zníženie výkonu. Palubný počítač poskytuje jazdcovi množstvo informácií, ako stav nádrže, zaradenú rýchlosť, teplotu chladiacej kvapaliny, priemernú spotrebu, dojazd, vonkajšiu teplotu a stopky. Gombík na ľavej strane riadidiel umožňuje jazdcovi prepínať zobrazenia. Alarm reaguje na akúkoľvek zmenu pozície motocykla a dá sa deaktivovať diaľkovým ovládaním alebo kľúčom v zapaľovaní. Hlavný stojan je praktický pri údržbe, pomôže pri mazaní reťaze alebo demontáži zadného kolesa. Medzi ďalšie doplnky patria: hrazdička na riadidlá, Vario topcase a kufre v čiernej farbe, vnútorné tašky do kufrov a topcase, nepremokavý tankvak, BMW Motorrad Navigator II s príslušenstvom, sledovanie tlaku v pneumatikách RDC (len pre F 650 GS), chrániče rúk, kryt motora alebo ?šutzplech? (štandardná výbava pre F 800 GS), padacie rámy, turistické plexi (len pre F 800 GS), tlmič výfuku Akrapovič, sada náradia alebo enduro taška na zadný nosič.

BMW F800GS

BMW F800GS a F650GS

5 komentárov

1 komentár

  1. Temny

    2. apríla 2008 at 7:38

    Fajn len mi to pride ako preklad predjnej Brozurky vyrobcu 🤐

  2. superflanker

    2. apríla 2008 at 13:06

    Našťastie sa tak nestalo a ako sa na enduro patrí, obidva modely majú klasickú dvojitú vidlicu z hliníkových profilov a sekundárny prevod remeňom. 😶 😟

  3. hrac

    2. apríla 2008 at 14:39

    Nemožem si pomôct ale tá cestná verzia je totálne hnushá 😟 zato GS-ko je pekné 🙂

  4. sliver

    3. apríla 2008 at 17:33

    superflanker maju sekundarny prevod retazou, neviem ako sa mi tam ta hovadina dostala 😕

  5. korhell

    6. apríla 2008 at 9:09

    Neviem ci sa mi to len zda, ale ostatne clanky ostatnych motocyklov nie su tak obsiahle, cim to bude zeby nahoda?Alebo je to tym ze je to GS-ko 🙄

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri