Connect with us
Triumph Tiger Expedition Pack

Testy a recenzie

Honda XL750 Transalp (2025): ľahké dobrodružstvo, veľký záber

Transalp je späť v plnej sile. XL750 stavil na jednoduchosť, nízku hmotnosť a motor, ktorý ťahá odspodu. V meste je priateľská, na okreske rýchla a v ľahkom off-roade prekvapivo schopná. Nie je to tank do dun, ale presne ten bike, na ktorom chceš jazdiť každý deň – aj keď zídeš zo štrku do kaviarne.

Publikovaný

on

Čo je nové pre 2025

Honda Transalp prešla jemným, ale citeľným faceliftom „pod povrchom“. Podvozok dostal úpravy tlmenia – predok drží lepšie pri brzdení, zadok je čitateľnejší v sérii aj s batožinou. Prístrojový štít je prehľadnejší, menu je rýchlejšie a logickejšie. A pribudla možnosť nastaviť si vlastné režimy: dva USER profily, v ktorých si ladíš štyri parametrevýkon, brzdenie motorom, trakciu (HSTC) a wheelie control. Jeden USER necháš na cestu, druhý na off-road. Hotovo, zapamätané.

Dizajn a ergonómia

Sadneš a nič neriešiš. Úzky stred, sedlo okolo 850 mm, široké rajdy, prirodzený uhol kolien. Došľap je istý aj pri 1,75 m – rám je štíhly. V stoji si „doma“ hneď.

Dôležité k sedlu: sériové je tvrdšie. Vydržíš, ale po dvoch hodinách cítiť hranu. Priplatené komfortné sedlo, ktoré sme mali v teste, mení hru. Viac plochy, lepšie rozloženie tlaku – po celodennom jazdení bez pripomienok.

Motor: dvojvalec s chuťou do práce

Paralelný dvojvalec 755 cm³ dáva to, čo v ADV svete chceš: ťah zo spodku, živý stred, ochotu ísť do otáčok. Najviac ho cítiť medzi 4–8 tisíc. Prebiehanie áut je „na plyn“, bez lovenia kvaltov. Vibrácie? Jemné, kultivované.

Spotreba (tu Honda boduje)

Pri pokojnej jazde nie je problém držať ~4,0 l/100 km a aj menej. Bežne uvidíš 4,2–4,4. 5 litrov? To už chce poriadnu dávku sprostej dynamiky – dlhé plné, neskoré brzdy, držanie motora vysoko. S nádržou 16,9 l tak dáš 300+ km bez stresu.

Quickshifter (voliteľný) je presne tá malá vec, ktorá spraví veľký rozdiel: hore aj dolu radí hladko od stredných otáčok. Antihoppingová spojka drží zadok v kľude pri prudkom podraďovaní.

Elektronika: rozumná, nie rušivá

Ride-by-wire a jazdné režimy: Sport, Standard, Rain, Gravel + User 1/2. V USER profiloch si miešaš výkon, engine brake, HSTC a wheelie control. Na štrk vieš vypnúť ABS na zadku – presne tak, ako to má mať cestovné enduro. Ovládanie cez ľavý prepínač je rýchle, nie je to klikačka na pol dňa.

Cestné dojmy (plynulý text)

V meste pôsobí Transalp od prvých metrov prirodzene a bez stresu. Plyn nastupuje hladko už okolo dvetisíc otáčok, spojka má ľahký chod a záber uprostred, takže rozjazdy v zápche sú úplne bez nervozity. Úzky stred rámu uľahčuje preskoky medzi zrkadlami, veľký rejd pomáha pri otáčaní a manévrovaní. Ventilátor sa v horúčave síce ozve, no teplo na kolená nepúšťa, čo je v mestskom nasadení citeľný plus. Sériové nastavenie podvozka drží komfort; ostré mestské hrany tlmí tak, že do chrbta neprichádzajú tvrdé rany.

Na okreskách Transalp pekne „tečie“ zo zákruty do zákruty. Stačí jemný tlak do riadidiel a predok sa láme dovnútra istým, predvídateľným spôsobom. Stred zákruty je pokojný – vidlica číta asfalt, zadok sa neodtláča a stopa ostáva čistá, aj keď povrch nie je ideálny. Výjazdy sú jeho disciplína: motor sa nadýchne pri štyroch tisícoch a najviac chutí medzi 5 500 a 8 000 ot./min, kde ťahá rozhodne, ale bez kopanca. Ak pridáš quickshifter, radenie hore aj dolu drží rytmus a nenarúša stabilitu. Pred veľkým brzdným bodom sa predok ponára lineárne, páčka má čitateľný odpor a neprepadáva sa, takže si brzdenie do apexu vieš pekne nadávkovať. Elektroniku je cítiť len vtedy, keď má – mierna trakcia na 1–2 nechá zadné koleso dýchať a pritom ťa nespomaľuje, motorová brzda na úrovni 2 sa ukázala ako najprirodzenejšia pre svižné tempo.

Diaľnica prináša stabilitu a pokoj. Pri cestovných 110–130 km/h je motorka rovná ako pravítko, bez hadíka a zbytočných vibrácií v zrkadlách; na šestke sa ručička otáčkomera drží približne medzi 5 000 a 5 300 ot./min. Sériové plexi zvláda bežné tempo, vyšší jazdci ocenia jednoduchý deflektor. Predbiehanie z 120 na 140 km/h dá Transalp aj bez podradenia, ak chceš svižnejšie, stačí klapnúť o jeden stupeň nižšie. Spotreba pri takomto presune sa bežne drží okolo 4,4–4,8 l/100 km podľa vetra a batožiny; štvorku s malým chvostíkom uvidíš často, päť litrov si pýta skôr poctivú dávku sprostej dynamiky.

V dvojici a s kuframi stačí pridať predpätie na zadku a Transalp si zachováva čitateľnosť aj na rozbitejšom profile. Brzdy ostávajú konzistentné aj pri dlhom zjazde, bod záberu sa nemení a ABS zasahuje neskoro, ale isto. Pri celodennom jazdení sa ozve skôr sériové tvrdšie sedlo – presne tu dáva zmysel komfortná výmena, ktorú sme mali v teste; tlak sa rozloží lepšie a kilometre ubiehajú bez pripomienok. Celkovo pôsobí Transalp na asfalte vyvážene: je ľahký na ruku, ochotný zrýchliť, neznervóznie na nerovnostiach a aj pri vyššom tempe zostáva čitateľný – presne ten typ motorky, s ktorou sa nebijete, ale naopak, necháte sa ňou viesť a užívate si plynulý rytmus cesty.

Podvozok a kolesá

Vpredu 21″, vzadu 18″, zdvihy cca 200/190 mm. Showa SFF-CA 43 mm:

  • vpredu bez rozsiahlych vonkajších nastavení,
  • vzadu nastavíš predpätie a odskok.

Sériové nastavenie zvláda rozbitý povrch, štrk aj „prefuknutý“ asfalt. Keď pritvrdíš tempo, zadok stačí pridať o pár klikov na odskoku a bike sa ešte upokojí pri výjazdoch.

Komfort a praktickosť

TFT 5″ ostáva čitateľný na slnku, nové menu je rýchlejšie. USB v kokpite. Držiaky na kufre rieši aftermarket aj originál Honda; s kuframi je z Transalpu plnohodnotný „light tourer“. S komfortným sedlom je to pokojne celodenný bike.

Plusy / mínusy

Plusy

  • Ľahký pocit z riadenia, úzky stred, prirodzená ergonómia
  • Motor: silný stred, kultivovaný chod, vynikajúca spotreba (okolo 4 l/100 km)
  • User 1/2 režimy so 4 nastaviteľnými parametrami
  • Quickshifter (vol.) funguje výborne hore aj dolu
  • Podvozok: pohodlný doma aj na štrku, zmeny MY25 pridali spätnú väzbu
  • Jednoduchá elektronika, vypínateľné zadné ABS

Mínusy

  • Sériové sedlo je tvrdšiekomfortné sa oplatí
  • Pružiny/tlmenie z výroby skôr mäkké pri veľmi svižnom tempe
  • Brzdy „len“ adekvátne triede (nie na brutálne tempo)
  • Plexi kratšie pre vysokých jazdcov (deflektor to rieši)

Technické parametre (2025 – prehľad)

ParameterHodnota
MotorR2, 755 cm³, DOHC, 8V, kvapalinou chladený
Max. výkoncca 67,5 kW (91 k) @ 9 500 ot./min
Max. krútiaci momentcca 75 Nm @ 7 250 ot./min
Prevodovka6-stupňová, assist/slipper, quickshifter (voliteľný)
RámOceľový, dvojitý kolískový
Odpruženie vpreduShowa SFF-CA 43 mm, zdvih ~200 mm (upravené tlmenie MY25)
Odpruženie vzaduPro-Link, zdvih ~190 mm (upravené tlmenie MY25), predpätie/odskok nastaviteľné
BrzdyVpredu 2× 310 mm, vzadu 256 mm, ABS (zadok vyp.)
Kolesá/Pneumatiky21″ / 18″, 90/90-21 a 150/70-18
Rázvor~1 560 mm
Výška sedla~850 mm (nižšie/komfortné sedlo vol.)
Svetlá výška~210 mm
Hmotnosť (prev.)~208 kg
Nádrž16,9 l
Displej5″ TFT, režimy: Sport/Standard/Rain/Gravel/User 1/2
ElektronikaHSTC (viac úrovní), engine-brake, wheelie control, ride-by-wire
Spotreba (test)~4,0 l/100 km v kľude; 5+ l/100 km až pri tvrdom tempe

Verdikt

Transalp 750 je presne ten typ motorky, ktorú vytiahneš na ranný presun do práce, popoludní na serpentíny a cez víkend na štrk. Je ľahká na ruku, ochotná a úprimná. Úpravy pre 2025 ju posunuli v komforte a ovládaní. Ak chceš jeden stroj na všetko – a nechceš so sebou vláčiť hmotnosť a komplexnosť „litrových“ adventúr – tu ho máš. A s komfortným sedlom a rozumným tempom sa z teba stane kamarát na 4 litre.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri