Honda XL750 Transalp (2025): ľahké dobrodružstvo, veľký záber
Transalp je späť v plnej sile. XL750 stavil na jednoduchosť, nízku hmotnosť a motor, ktorý ťahá odspodu. V meste je priateľská, na okreske rýchla a v ľahkom off-roade prekvapivo schopná. Nie je to tank do dun, ale presne ten bike, na ktorom chceš jazdiť každý deň – aj keď zídeš zo štrku do kaviarne.
Honda Transalp prešla jemným, ale citeľným faceliftom „pod povrchom“. Podvozok dostal úpravy tlmenia – predok drží lepšie pri brzdení, zadok je čitateľnejší v sérii aj s batožinou. Prístrojový štít je prehľadnejší, menu je rýchlejšie a logickejšie. A pribudla možnosť nastaviť si vlastné režimy: dva USER profily, v ktorých si ladíš štyri parametre – výkon, brzdenie motorom, trakciu (HSTC) a wheelie control. Jeden USER necháš na cestu, druhý na off-road. Hotovo, zapamätané.
Dizajn a ergonómia
Sadneš a nič neriešiš. Úzky stred, sedlo okolo 850 mm, široké rajdy, prirodzený uhol kolien. Došľap je istý aj pri 1,75 m – rám je štíhly. V stoji si „doma“ hneď.
Dôležité k sedlu: sériové je tvrdšie. Vydržíš, ale po dvoch hodinách cítiť hranu. Priplatené komfortné sedlo, ktoré sme mali v teste, mení hru. Viac plochy, lepšie rozloženie tlaku – po celodennom jazdení bez pripomienok.
Motor: dvojvalec s chuťou do práce
Paralelný dvojvalec 755 cm³ dáva to, čo v ADV svete chceš: ťah zo spodku, živý stred, ochotu ísť do otáčok. Najviac ho cítiť medzi 4–8 tisíc. Prebiehanie áut je „na plyn“, bez lovenia kvaltov. Vibrácie? Jemné, kultivované.
Spotreba (tu Honda boduje)
Pri pokojnej jazde nie je problém držať ~4,0 l/100 km a aj menej. Bežne uvidíš 4,2–4,4. 5 litrov? To už chce poriadnu dávku sprostej dynamiky – dlhé plné, neskoré brzdy, držanie motora vysoko. S nádržou 16,9 l tak dáš 300+ km bez stresu.
Quickshifter (voliteľný) je presne tá malá vec, ktorá spraví veľký rozdiel: hore aj dolu radí hladko od stredných otáčok. Antihoppingová spojka drží zadok v kľude pri prudkom podraďovaní.
Elektronika: rozumná, nie rušivá
Ride-by-wire a jazdné režimy: Sport, Standard, Rain, Gravel + User 1/2. V USER profiloch si miešaš výkon, engine brake, HSTC a wheelie control. Na štrk vieš vypnúť ABS na zadku – presne tak, ako to má mať cestovné enduro. Ovládanie cez ľavý prepínač je rýchle, nie je to klikačka na pol dňa.
Cestné dojmy (plynulý text)
V meste pôsobí Transalp od prvých metrov prirodzene a bez stresu. Plyn nastupuje hladko už okolo dvetisíc otáčok, spojka má ľahký chod a záber uprostred, takže rozjazdy v zápche sú úplne bez nervozity. Úzky stred rámu uľahčuje preskoky medzi zrkadlami, veľký rejd pomáha pri otáčaní a manévrovaní. Ventilátor sa v horúčave síce ozve, no teplo na kolená nepúšťa, čo je v mestskom nasadení citeľný plus. Sériové nastavenie podvozka drží komfort; ostré mestské hrany tlmí tak, že do chrbta neprichádzajú tvrdé rany.
Na okreskách Transalp pekne „tečie“ zo zákruty do zákruty. Stačí jemný tlak do riadidiel a predok sa láme dovnútra istým, predvídateľným spôsobom. Stred zákruty je pokojný – vidlica číta asfalt, zadok sa neodtláča a stopa ostáva čistá, aj keď povrch nie je ideálny. Výjazdy sú jeho disciplína: motor sa nadýchne pri štyroch tisícoch a najviac chutí medzi 5 500 a 8 000 ot./min, kde ťahá rozhodne, ale bez kopanca. Ak pridáš quickshifter, radenie hore aj dolu drží rytmus a nenarúša stabilitu. Pred veľkým brzdným bodom sa predok ponára lineárne, páčka má čitateľný odpor a neprepadáva sa, takže si brzdenie do apexu vieš pekne nadávkovať. Elektroniku je cítiť len vtedy, keď má – mierna trakcia na 1–2 nechá zadné koleso dýchať a pritom ťa nespomaľuje, motorová brzda na úrovni 2 sa ukázala ako najprirodzenejšia pre svižné tempo.
Diaľnica prináša stabilitu a pokoj. Pri cestovných 110–130 km/h je motorka rovná ako pravítko, bez hadíka a zbytočných vibrácií v zrkadlách; na šestke sa ručička otáčkomera drží približne medzi 5 000 a 5 300 ot./min. Sériové plexi zvláda bežné tempo, vyšší jazdci ocenia jednoduchý deflektor. Predbiehanie z 120 na 140 km/h dá Transalp aj bez podradenia, ak chceš svižnejšie, stačí klapnúť o jeden stupeň nižšie. Spotreba pri takomto presune sa bežne drží okolo 4,4–4,8 l/100 km podľa vetra a batožiny; štvorku s malým chvostíkom uvidíš často, päť litrov si pýta skôr poctivú dávku sprostej dynamiky.
V dvojici a s kuframi stačí pridať predpätie na zadku a Transalp si zachováva čitateľnosť aj na rozbitejšom profile. Brzdy ostávajú konzistentné aj pri dlhom zjazde, bod záberu sa nemení a ABS zasahuje neskoro, ale isto. Pri celodennom jazdení sa ozve skôr sériové tvrdšie sedlo – presne tu dáva zmysel komfortná výmena, ktorú sme mali v teste; tlak sa rozloží lepšie a kilometre ubiehajú bez pripomienok. Celkovo pôsobí Transalp na asfalte vyvážene: je ľahký na ruku, ochotný zrýchliť, neznervóznie na nerovnostiach a aj pri vyššom tempe zostáva čitateľný – presne ten typ motorky, s ktorou sa nebijete, ale naopak, necháte sa ňou viesť a užívate si plynulý rytmus cesty.
Podvozok a kolesá
Vpredu 21″, vzadu 18″, zdvihy cca 200/190 mm. Showa SFF-CA 43 mm:
vpredu bez rozsiahlych vonkajších nastavení,
vzadu nastavíš predpätie a odskok.
Sériové nastavenie zvláda rozbitý povrch, štrk aj „prefuknutý“ asfalt. Keď pritvrdíš tempo, zadok stačí pridať o pár klikov na odskoku a bike sa ešte upokojí pri výjazdoch.
Komfort a praktickosť
TFT 5″ ostáva čitateľný na slnku, nové menu je rýchlejšie. USB v kokpite. Držiaky na kufre rieši aftermarket aj originál Honda; s kuframi je z Transalpu plnohodnotný „light tourer“. S komfortným sedlom je to pokojne celodenný bike.
Plusy / mínusy
Plusy
Ľahký pocit z riadenia, úzky stred, prirodzená ergonómia
Motor: silný stred, kultivovaný chod, vynikajúca spotreba (okolo 4 l/100 km)
User 1/2 režimy so 4 nastaviteľnými parametrami
Quickshifter (vol.) funguje výborne hore aj dolu
Podvozok: pohodlný doma aj na štrku, zmeny MY25 pridali spätnú väzbu
Jednoduchá elektronika, vypínateľné zadné ABS
Mínusy
Sériové sedlo je tvrdšie – komfortné sa oplatí
Pružiny/tlmenie z výroby skôr mäkké pri veľmi svižnom tempe
Brzdy „len“ adekvátne triede (nie na brutálne tempo)
Plexi kratšie pre vysokých jazdcov (deflektor to rieši)
~4,0 l/100 km v kľude; 5+ l/100 km až pri tvrdom tempe
Verdikt
Transalp 750 je presne ten typ motorky, ktorú vytiahneš na ranný presun do práce, popoludní na serpentíny a cez víkend na štrk. Je ľahká na ruku, ochotná a úprimná. Úpravy pre 2025 ju posunuli v komforte a ovládaní. Ak chceš jeden stroj na všetko – a nechceš so sebou vláčiť hmotnosť a komplexnosť „litrových“ adventúr – tu ho máš. A s komfortným sedlom a rozumným tempom sa z teba stane kamarát na 4 litre.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.