V roku
2004 svet spoznal model DL650 a stal sa hitom, v roku 2012 prišla
druhá generácia a teraz tu máme absolútnu obmenu už po 5. rokoch. Dlhé
modlenie majiteľov už bolo dávno vypočuté a tak aj teraz tu máme štandardnú
verziu a XT, tá má vypletané kolesá, kde veľkosť sedemnásť vzadu
a devätnásť vpredu ostáva ako v základe, pribudla ochrana motora
v spodnej časti a deflektor rúk. Výrazné predné svetlá dodávajú už
dlhej stavbe pocit subtílnosti, pri sedení som cítil, že predná časť nemá
konca. Motor má inovovaný systém digitálneho vstrekovania paliva, nová nikel-kremíková-karbidová
povlaková technológia vo valcoch má svoj základ v pretekoch a zariadi
lepší odvod tepla a dlhú životnosť. Bežnou v Suzuki je pomoc zvaná
Low RPM Assist, mechanizmus ISC pomáha už vo viacerých modeloch a je veľmi
užitočným asistentom. Nechýba ABS a trakčná kontrola STCS. Štartovanie
easy start funguje ako na starších Ducati, stačí jedno stlačenie a už sa
točí. V-Strom 650 sa dizajnovo priblížil verzii 1000, nie každému sa páči
a nie každému sa vôbec páčil, no po cestách nejazdí každý na GS. Ja som
osobne nepovažoval predošlú generáciu za sexi a teraz mám k dizajnu
príjemný postoj, i keď zopár detailov by som doladil. Ale o tom
neskôr.
„Žluťásek“ na živo
Čistokrvný
Japonec DL (štartuje od 7 990 Eur) stojí zhruba toľko čo aj konkurencia,
tak cenovo to ani neriešim, je to približne rovnaké, vynechávam Hondu NC
a svoje porovnávanie ustálim na Tracer 700 a Versys 650. Verzia XT sa
im totiž cenovo vyrovnáva.
Keď si
V-Strom obzerám, profil sa mi páči ale „kukuč“ vpredu až tak nie. Ale
prežiť to viem. Odzadu sa to dá (pre mňa typické) a celkovo považujem
dizajn za vydarený. Keď si sadnem na nižšie sedadlo ako mala predošlá
generácia, mám pocit strašne dlhej motorky. Bohužiaľ je „rajd“ užší, nie ako sa
stávalo v minulosti, no viac otvoriť ruky plus trocha pridať na šírke
a o pár stupňov posunúť sklon dopredu. Riešim síce 0,5 -1,0 cm, no mne by to
vyhovovalo viac. Riešenie? Objednať tie, ktoré sú na DL1000 a hotovo. Posed
v nohách nemá chybu a sklon chrbta ku motocyklu má pri mojej výške 175 cm ideálne rozloženie.
Predná časť sa ladiť nedá, zadnú som jemne zmäkčil a zaradil jednotku. Keď
som už mal zopár desiatok kilometrov v kolesách, uznal som skvelú prevodovku
a ABS. Príjemne naladené radenie a vždy „nájditeľný“ neutrál poteší.
Hneď sa aj priznám, najprv som sa necítil dobre. Nevedel som sa zladiť
a až neskôr som pochopil ako V-Strom používať. Ja som ho chcel naháňať,
športovať a užívať si skvelé odladenie podvozku i keď vpredu
tvrdšieho chovania. Nechápal som ho a on ma trestal. Keď som začal
cestovať a využívať celé spektrum krútiaceho momentu, ktoré nemalo konca, zrazu
naše priateľstvo nabralo iný smer. Pravda je, mám v tejto triede rád
Versys 650, jeho fun povahu a chovanie. Pre mňa je asi lepším náradím, no
DL650XT je jednoducho lepšia motorka a vysvetlím aj prečo. Keď som „kuriatkovskú
Déelku“ začal používať a nie zneužívať, fungovala na 100% ako sa na danú
triedu očakáva. Príjemná trakcia zlepšovala už i tak bezpečné chovanie
podvozku. Najprv som šomral, prečo nemá od litra antihoppingovú spojku
a brzdenie v zákrutách, len u slabšej verzie to nie je potrebné.
Motor má také to lineárne príjemné fungovanie, ktoré netreba vysoko točiť. To
sa prejavuje na slušnej spotrebe pri bežnom používaní do päť litrov na sto
kilometrov. Tu začína devíza populárneho modelu. V-Strom si zoberiem do práce –
ideálne, na nákup alebo okolo komína – skvelé, na výlet až za hranice
normálnosti – úžasné. Kamkoľvek si ho vezmete, svoju úlohu plní bez reptania.
Originálne kufre a príslušenstvo je cenovo dostupné, kufre sú v dvoch
veľkostiach (top-case) a bočné nepotrebujú žiadne nosiče ako je dnes
bežné, nasúvajú sa priamo do podsedlovej časti. Navyše pasuje jeden kľúč od
zapaľovania na všetko. Dostatočné plexi, ktoré sa na štyroch imbusoch dá ladiť
(nepotreboval som vyššie plexi), dole prípojka, ktorá nevyzerá ako domontovaná
(Versys 650) a taktiež ukazovateľ zaradenej rýchlosti umne vložený do
prehľadnej prístrojovej dosky.
Pocitovo
je Suzuki DL650XT takmer rovnaká ako bežná verzia, je len na zákazníkoch či
dajú pár stoviek naviac. Kolesá v zlatej a výplet na bezdušových
pneumatikách je sexi a hlavne má svoje praktické vlastnosti. Spodný plast
nie je až tak odolný a časť vedenia výfukového potrubia je stále na rane.
Výhoda je obrovské množstvo doplnkov na tento model, kvantum firiem ponúka toho
dostatok a nie je to ani na inzerát predám manželku – obliekam turistu.
Teda vrátim sa ku pocitom, pri jazde má dostatok informácii na prednej časti,
neriešim aká veľkosť kolesa tam je, všetko ide samo a bez zákerností.
Jemne nadnesene by som to skôr prirovnal ku KTM 1050, podvozku a chovaniu
zároveň. Motor netreba držať pod krkom a len rozumne využívať dosť široké
pásmo otáčok, ktoré mu nevadí ani skoršie radenie nahor. Výkon motora, 70 koní,
tak schvaľujem ako dostatočný pre tento stroj. Brzdná sústava ako aj trakcia je
naozaj „pracne“ doladená a funguje pre jazdca, má dobrú citlivosť
a odozvu. Chválim a možno staviam na vrchol celej univerzálnosti „stromčeka“,
tu sa Suzuki predviedla. Mám „tušáka“, že príchodom novej GSX-R 1000, ktorú
testovala naša redakcia na Hungaroringu sa veľa vecí zmenilo. Na tomto superšportovom
stroji sa tím testovacích jazdcov vyzúril a je to cítiť aj na menších
a iných modeloch značky Suzuki. Teším sa.
Podvozok
na nerovnostiach a zhoršenej ceste funguje presne ako aj trakcia na dvojke
zvláda udržať stroj pre menej skúsených jazdcov v priamom smere, aj tak si
myslím, že v náročnejšom teréne to nebude ono, no priznávam sa, že som to
neskúšal. V postupe dní som si zvykol aj na rajd, ktorý som hneď na
začiatku hanil a chválil som si spätné zrkadlá, ktoré svojim tvarom
ukazujú za chrbtom najviac možného a všetko. Škoda len, že na pohľad sú
fakt otrasné :-(.
Ale fungujú čo je ich účelom. Len ten „nedizajn“ štvorca …áááá. Prístrojovka
dá to čo treba,prepínam pekne palcom
pri jazde a to sa mi páči. Všetko čo chcem tam mám a je to čitateľné.
Trakciu si viem upraviť počas jazdy a to tiež poteší.
Je V-Strom najlepšia investícia?
Euro 4
spustilo vietor na motocyklových trhoch a inovovaný V-Strom 650 doniesol
to, čo chce zákazník. A ten potreboval univerzálnosť a spoľahlivosť
za rozumné peniaze. Tento motocykel v reálnom pohľade môžem prehlásiť za
to najrozumnejšie prierezom tried. Viac by som sa vyjašil na Versyse alebo sa
pozabával na Tracer 700, mimo to sa mi páči Yamaha najviac. Ale pravda je
jednoducho len táto jedna, DL650 je symbiózou všetkého čo je na cestovanie
a užívanie treba. A Suzuki to zvládla na jednotku. Pritom len málo
zákazníkov vie, že originálne ND Suzuki sú mnohokrát ďaleko lacnejšie ako
aftermarket. Existujú rôzne „setovania“ spotrebných dielov u Suzuki, na
ktorých sa dá veľa mincí ušetriť. Druhá výhoda je ich rozšírenosť čo
zabezpečuje dostatok bežného spotrebného tovaru na servisovanie na cestách. To
má aj druhú stranu mince, je ich veľa a to znižuje ich cenu na trhu
jazdeniek. Cez to všetko je to najrozumnejšia kúpa, ktorá nemusí byť pre
každého najlepšia. Často testujem motorky srdcom a tu to treba tiež. No
Suza vyhráva rozumom a valcuje všetko ostatné. Jej univerzálnosť je
dokonalá a nemám nič čo by som vytkol. A keď si zoberiete fakt, že je
to motorka, ktorá jazdí a jazdí a jazdí a… nezmar jeden.
Suzuki V-Strom DL650XT ABS
Cena: 8 390 Eur (7 990 Eur zákl.
verzia) 2017
Motor: 645 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 70 k pri 8 800 ot./min.
Krút. moment: 62 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný
z hliníkových profilov
Rozmery (DxŠxV): 2 275 x 835 x 1 405 mm
Hmotnosť: 213 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 560mm
Výška sedla: 830 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70-17
Motocykel
na test zapožičal: MSC – Suzuki
Slovensko, o. z., Bratislava
Test bol uverejnený
v časopise Motomagazin 10 / 2017
Text:
Dušan „Campa“ Lysák, foto: Vlado
Brniak
Suzuki V-Strom 650XT ABS – ALBUM K TESTU MOTOMAGAZIN 10/17