Testy a recenzie

Test BMW R 1200 GS Adventure

Publikovaný

on

Pripravený na všetko

BMW R 1200 GS je vnukajúcim motocyklom, ktorý je mnohými považovaný za štandard v kategórii veľkých cestných endúr. Extrémnejší mototuristi však chceli viac a 1200-vke vyčítali najmä malú nádrž a až príliš civilné zameranie. Práve pre nich je určená tohtoročná novinka R 1200 GS Adventure, ktorú sme podrobili nášmu redakčnému testu.

Nedá sa povedať, že BMW doteraz ignorovala túto skupinu zákazníkov, práve naopak k dispozícii bola staršia verzia R 1150 GS Adventure, ktorá plnila funkciu extrémneho cestného endura a na novú generáciu si nedočkaví zákazníci museli chvíľu počkať. No tak ako v prípade štandardného GS-a aj v tomto prípade sa oplatilo počkať.

Štandardná technika

Z pohľadu základného modelu R 1200 GS by ste na Advenure márne hľadali nejaké zásadné technické zmeny všetko je najmä v úrovni kozmetických úprav, ktoré zaujímajú každého správneho dobrodruha. Srdcom nového motocykla je posledná generácia vzduchom chladeného ?boxera?, ktorý si už našiel cestu do všetkých modelov BMW, ktoré sú poháňané spomínaným dvojvalcom. Výkonové parametre 100 k pri 7000 ot./min a 115 Nm pri 5500 ot./min sú totožné s parametrami štandardného GS-ka. O správny chod motora sa stará posledná generácia motorového manažmentu BMS-K, ktorá napríklad dovoľuje plynulý prechod na palivo s nižším oktánovým číslom, čo je najmä z pohľadu mototuristov praktická vecička. Ako vždy v prípade BMW motor je vybavený 3-cestným katalyzátorom a s prehľadom spĺňa emisnú normu Euro 3.
Výraznejšie zmeny nájdete na podvozku v podobe zvýšeného zdvihu pruženia o 20 mm na oboch koncoch. Spolu s pružením sa zvýšila aj výška sedla, ktoré je teraz 890 alebo 910 mm nad zemou v závislosti od polohy sedla. Ďalšie časti podvozku sú bezo zmien, ráfy kolies sú ponúkané výlučné s klasickým drôteným výpletom, protiblokovací systém ABS je súčasťou doplnkovej výbavy a naviac je vypínateľný, čo je pre jazdu v teréne prakticky nutnosť. S pohľadu dizajnu je najväčšou zmenou 33-litrová veľkokapacitná nádrž, ktorá spolu s vyvýšeným čelným štítom robia z ?bavoráka? mimoriadne veľký motocykel, ktorý budí rešpekt všade kde sa objaví. Ďalšou novinkou je kovový padací rám, ktorý obopína nádrž a valce, čo je pre prípadnú jazdu v ťažších podmienkach nevyhnutnosť. V prípade, že sa rozhodnete pre originálne hliníkové postranné kufre, ktoré ponúka BMW, tak kovová konštrukcia slúžiaca na ich uchytenie vytvára ďalší pevný rám, ktorý zabraňuje poškodeniu zadnej časti motocykla. Mimochodom kufre boli vyvinuté v spolupráci s firmou Touratech, ktorá sa špecializuje na doplnky do extrémnych podmienok, takže môžete byť bez obáv.

Až za horizont…

Sú to už síce nejaké dva roky ale príjemné spomienky na čas strávený v sedle štandardného GS-a zostali, takže na Adventure som sa tešil. Nakoniec nakoľko môže byť odlišný? Tak na túto otázku som dostal rýchlo odpoveď ? veľký. Myslím tým rozmerovo veľký rozdiel. Adventure vďaka už spomínanej nádrži a čelnému štítu naberá na veľkosti. Všade kde som sa s týmto motocyklom objavil, tak okamžite pritiahol pohľady okoloidúcich, ktorí s rešpektom obzerali celý motocykel. Rešpekt sa vyžaduje aj zo strany jazdca a bolo to určite prvé cestné enduro, na ktorom som si pre istotu nechal vyklopený bočný stojan pri nasadaní a vysadaní. 890 mm nad zemou je už dosť a ak sa berie v úvahu aj samotná šírka sedla, tak poistka pri nasadaní prišla vhod. V pohodlnom sedle je to už lepšie a po prvých pár metroch sa opäť vracia istota. Aj keď pocit rozmerného motocykla pri jazde nezmizne, ovládanie je až prekvapujúco ľahké, oveľa bližšie k enduru ako ťažkému cestnému motocyklu, preto napríklad taká cesta mestom, alebo svižný výjazd do horského sedla nepredstavuje žiaden stres, podobne aj v teréne, ale k tomu sa ešte dostanem. Čo však tomuto motocyklu vôbec nerobí problém je jazda na dlhé trate, nesmieme zabúdať, že ide o veľký a pohodlný motocykel, ktorý okrem veľmi slušného komfortu ponúka dokonalú ochranu pred vetrom a vysoký posed je zárukou vynikajúceho rozhľadu. Ak máte dostatočne vytrénované sedacie svalstvo, tak budete zastavovať po cca 500 km (svižným tempom), kedy je potrebné tankovať. Ďalším prostredím, kde by sa Adventure mal cítiť ako doma je terén, no tu musím poznamenať, že sériové obutie ani zďaleka nedosahovalo možností motocykla. Nepochopím prečo na motocykli ako Adventure nájdete pneu ako na štandardnom GS-e alebo Varadere, predsa keď sa niekto rozhodne pre takýto motocykel, tak častá jazda v teréne je súčasťou každého výletu. Takže sériové obutie bolo v koncoch už pri každom náznaku klzkého povrchu (tráva, 0,5 cm vrstva blata, atd). Našťastie koniec leta bol celkom suchý, takže pár úsekov sme našli. Pokiaľ stojíte v stúpačkach, tak sa dá udržiavať veľmi slušné tempo v teréne a podvozok účinne tlmí nárazy, pričom stabilita zostáva vynikajúca, no veľkosť plochy po ktorej sa pohybujete by mala korešpondovať s rozmermi motocykla, nakoľko jazdecké chyby sa na +250 kg boxery naprávajú oveľa ťažšie ako na 120 kg jednovalci a Adventure veľké chyby netoleruje. Podvozok som už spomínal, zadný tlmič ponúka nastavenie tvrdosti útlmu a pri svižnejšej jazde v teréne alebo na ceste, poprípade ak jazdíte s pasažierom, tak postupne sa sami prepracujete k najtvrdšiemu nastaveniu, ktoré najviac vyhovuje takémuto tempu. Brzdy pracovali spoľahlivo (v teréne s vypnutým ABS) a vďaka posilňovaču EVO sa ľahko dávkovali. Motor som si nechal na záver, nakoľko bol pre mňa prekvapením. Aj keď papierovo je totožná s motorom zo štandardného GS-a správa sa trochu inak. Hlavne jeho ochota ísť do otáčok nie je taká rýchla ako u obyčajného GS-a. Môže to byť aj zámer výrobcu, nakoľko plynulý nárast výkonu je vhodnejší na tento typ motocykla, no trochu sa stráca ?fun factor? spojený s GS-om. Výkon začína reagovať skutočne nízko a na prvom a druhom prevodovom stupni sa dajú prekážky zdolávať pri minimálnej rýchlosti bez pomoci spojky. Stačí pridať a spolu s otáčkami plynulo a bez najmenších výkyvov narastá aj výkon. Jednoducho príjemná pohonná jednotka, ktorá je prispôsobená na dlhé trate. Spotreba je ďalšou silnou stránkou tohto motocykla, no ak jazdíte svižným tempom, tak neklesne pod 6 l/100km. So spotrebou súvisí ešte jedno prekvapenie v podobe ukazovateľa paliva. Digitálny ukazovateľ paliva neuveriteľne dlho ukazuje plnú nádrž, no potom zrazu z ničoho nič klesne o polovičku a podobne aj prechod na rezervu je dosť nečakaný a z 1/3 tretiny nádrže je zrazu rezerva s dojazdom cca 70 km. Samozrejme je len otázka zvyku ale prvé momenty boli prekvapením.

Záver

BMW R 1200 GS Adventure nie je motocyklom pre široké masy, ale pre pár správnych jedincov, ktorí presne vedia čo chcú. Ak sa vaše turistické výjazdy obmedzujú na európske krajiny s občasným výletom do Ukrajiny, tak si bohato vystačíte so štandardným GS-om, 20-litrová nádrž s rezervou postačuje, stačí dokúpiť padáky a ste pripravení. No v prípade, že vaše trasy smerujú ďaleko za hranice EU, kde sa cesta zrazu stratí v piesku, tak Adventure je tou správnou voľbou a už v sérii ponúka to čo by ste museli za nemalé peniaze zháňať.

+ bohatá sériová výbava, podvozok, pohodlie
vysoké sedlo, sériové obutie, ukazovateľ paliva

Technické parametre:

MOTOR
Typ: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec, rozvod OHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 101 x 73 mm
Zdvihový objem: 1 170 ccm
Kompresný pomer: 11 : 1
Max. výkon: 100 k pri 7000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 115 Nm pri 5 500 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva BMS-K
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 210 x 915 x 1 470 mm
Rázvor: 1 511 mm
Výška sedla: 890/910 mm
Objem palivovej nádrže: 33 l
Pneu: vpredu: 110/80 ?19, vzadu: 150/70 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu Telelever, zdvih 210 mm, vzadu: centrálne umiestnený tlmič pruženia, zdvih 220 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 305 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 265 mm
Hmotnosť: 223 kg
Cena: 560 000,- Sk

Motocykel na test zapožičal: TEMPUS AWT BAVARIA, s. r. o. Bratislava

Článok je vlastníctvom MOTOMEDIA agency ? ZDRUŽENIE Vydavateľ motocyklového časopisu MOTOMAGAZÍN

Test BMW R 1200 GS Adventure

46 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version