Connect with us

Testy a recenzie

TEST Honda NX500 2024: sen na začiatok

Publikovaný

on

Inovácie v Honde NX500 2024

Najdôležitejšími zmenami sú podľa mňa vylepšené prvky pruženia, výkonnejšie brzdy a modernizácia elektroniky. Odpruženie Showa, veľká piestová upside-down vidlica vpredu a monoshock vzadu, stále nie sú okrem predpätia vzadu nastaviteľné. No jedna vidlica je zodpovedná za tlmenie a druhá za pruženie, ktoré má celkovo zlepšiť odozvu podvozku. Väčší výkon by mal poskytnúť aj systém dvojitých kotúčových bŕzd po prvýkrát nainštalovaný vpredu. V neposlednom rade sa o našu pozornosť v tomto teste uchádza aj nová, modernizovaná elektronika. Okrem nového displeja vrátane konektivity smartfónu bola prepracovaná aj ECU a zavedená kontrola trakcie. Okrem riadiacej jednotky a prepracovaného vstrekovania zostalo v motore všetko po starom. Radový dvojvalec s objemom 471 cm³ naďalej produkuje 48 k pri 8 600 ot./min a krútiaci moment 43 Nm pri 6 500 ot./min.

Honda NX500 2024 v meste

Honda NX500 inzeruje Honda ako všestranný cestovný motocykel s terénnymi ambíciami. Dostupný motocykel, ktorý mnohí jazdci zrejme využijú predovšetkým na každodenné používanie a kratšie výlety. To však neznamená, že nemôže urobiť viac, ale o tom neskôr.

Svoje silné stránky ukazuje obzvlášť zreteľne v mestskej premávke. Po prvé, má relatívne nízku výšku sedadla 830 mm. Ich úzky dizajn zaisťuje, že aj vodiči s kratšími nohami ľahko dosiahnu na zem a majú bezpečný postoj. Na NX500 sedíte veľmi vzpriamene, ruky máte mierne pokrčené na riadidlách a kolená nie sú príliš vystreté – veľmi prirodzená, nenápadná a typická pozícia na cestovné enduro. S hmotnosťou 196 kg zostáva ľahko ovládateľný aj pri státí alebo pri nízkych rýchlostiach. Mierna hmotnosť bráni tomu, aby jazda bola príliš kolísavá pri státí alebo pri nízkych rýchlostiach, takže vždy zostáva ovládateľná.

Obzvlášť užitočný je prístupný motor. Na plyn reaguje jemne a plynulo a dá sa jemne dávkovať. Spojka s hladkým chodom, ktorú je možné ovládať len jedným alebo dvoma prstami, uľahčuje jazdcovi napríklad prepletanie sa hustou premávkou alebo sebavedomé zvládnutie náročnejších manévrov. NX500 to skutočne uľahčuje vo všetkých jazdných situáciách.

Zvuk motora je tiež jemný a v žiadnom prípade nie rušivý, čo vzhľadom na normu Euro5 Plus nie je prekvapujúce. Zvukovým fetišistom tu možno niečo chýba, no najmä v meste je príjemné, že NX500 zostáva ticho a vy môžete byť priateľsky vonku aj v skorších hodinách.

Kontrola trakcie Hondy NX500 sa ukazuje ako mimoriadne užitočná v meste, najmä na mokrých poklopoch kanálov, električkových tratiach alebo pri nižších teplotách. V takýchto nepriaznivých podmienkach môže skutočne zasiahnuť, aby zachránila situáciu. Kontrola trakcie sa však aktivuje pravdepodobne iba v týchto výnimočných prípadoch, pretože výkon motora je dodávaný tak dobre prirodzene, lineárne a predvídateľne, že je ľahké udržať kontrolu v zložitých situáciách aj s menšími skúsenosťami.

Honda NX500 2024 na ceste – vhodnosť na dlhé vzdialenosti

Ďaleko od mesta bude NX500 pre mnohých určite atraktívny na menšie výlety alebo ako vozidlo na dochádzanie mimo mesta. To znamená, že musí byť presvedčivý aj na diaľniciach a dlhších trasách. Už spomínaný príjemný posed zostáva v sedle pohodlný aj po dlhšiu dobu. Sedačka ponúka solídny komfort, aj keď po dlhej ceste začne byť trochu depresívna, ale to do značnej miery závisí od osobných preferencií, rozmerov a zvykov.

Ochrana pred vetrom je prijateľná. Vzhľadom na moju výšku 1,8 m ma vietor udrie asi vo výške očí, ale bez nadmerne silných turbulencií. Vyšší jazdci by tu však mohli zvážiť upgrade. Vo vyšších rýchlostiach je badateľné, že malý dvojvalec sa musí veľmi snažiť, aby udržal rýchlosť 130-140 km/h. Otáčky stúpajú až k 6000 ot./min., čo je badateľné na miernych, vysokofrekvenčných vibráciách na stupačkách a riadidlách. Či sú tieto vibrácie rušivé, závisí vo veľkej miere od individuálnej citlivosti. Pre mňa osobne to bolo ešte v prijateľných medziach, no citlivejším jazdcom by mohlo byť po dlhšej jazde nepríjemné mravčenie v dlaniach. Plusom na dlhých cestách je nízka spotreba motora len 3,6 l/100 km, čo v kombinácii so 17,5-litrovou nádržou umožňuje dobrý dojazd cez 400 km.

Honda NX500 ukazuje svoju pohodlnú stránku aj na nerovných cestách. Podvozok je na túto cenovú kategóriu celkom pôsobivý. Tlmenie funguje na komfortnej úrovni a veľmi čisto zvláda aj rýchle zásahy. Môžete to cítiť, ale nie v nepríjemnej alebo otravnej miere. Motocykel zostáva stabilný a bezpečný na dlhších nerovnostiach. Nepripadá mi to ako odpruženie hojdacieho koníka, ako to často býva pri lacnejších motorkách.

Honda NX500 2024 – výkon v zákrutách

A čo na kľukatých cestách? Tu NX500 žiari rovnako ako jeho predchodca Honda CB500X. Agilné a ľahké ovládanie NX500 je skutočnou radosťou. Už vtedy som bol ohromený ľahkou agilitou CB500X. S NX500 sa dá motocykel tiež jednoducho umiestniť z jednej strany na druhú a ľahko sa prepletiete zákrutami. Motor neprináša žiadne akceleračné zázraky, ale v kombinácii so živým štýlom jazdy a istotou, ktorú stroj prenáša, je rýchlosť určite dostatočne vysoká na to, aby bola jazda zábavná.

Táto dôvera neprichádza náhodou, ale je založená na dvoch dôležitých aspektoch. Po prvé, brzdy sú citeľne vylepšené. Zatiaľ čo som na svojom turné po Nórsku kritizoval brzdný výkon CB500X , NX500 ponúka väčší záber a lepšiu brzdnú silu vďaka dvojitej kotúčovej brzde. Samozrejme nejde o športový brzdový systém, ale je podstatne výkonnejší. Prítlačný bod bŕzd je skôr mäkký, no priľnú pekne a progresívne. Vďaka tomu je spomalenie vypočítateľné a ponúka dostatok bezpečnosti na odvážne brzdenie do zákrut aj pri rýchlejšej jazde.

Druhým aspektom, ktorý podporuje túto dôveru, je stabilný podvozok, najmä na prednej vidlici. Zabezpečuje, že môžete dobre využiť zlepšený brzdný výkon a udržať stabilnú líniu aj pri vyšších uhloch náklonu. Ak si však vyberiete športový prístup a vystrelíte cez nerovnosti pod veľkým uhlom, zadný tlmič narazí na svoje limity. Môže sa vyskytnúť mierny kývavý pohyb, ktorý však zostáva vo veľmi prijateľnom rozsahu, najmä pre typického vodiča NX500, ktorý je skôr začiatočníkom alebo vracajúcim sa jazdcom a zriedka zažije takéto extrémne jazdné podmienky.

Ďalšou zaujímavosťou je prevodovka. Radenie prevodových stupňov je jednoduché, najmä pri športovej jazde. Radenie nahor bez spojky prebieha bez námahy miernym predpätím radiacej páky a následným krátkym uvoľnením akcelerátora. Proces radenia zapadne na svoje miesto čisto, ako by ste od Hondy očakávali.

Honda NX500 2024 v ľahkom teréne

Na konci testu zostáva otázka vhodnosti Hondy NX500 do terénu. Zdá sa, že to je takmer nevyhnutnosťou pre cestovný motocykel, pretože aj motocykle, ktoré sú jasne navrhnuté pre cestné výlety, často zdôrazňujú svoje schopnosti v teréne. Platí to však aj pre NX500?

Žiaľ, počas nášho testu nebola príležitosť jazdiť na vážnejších terénoch – držali sme sa jednoduchých štrkových a lesných chodníkov. Ale to asi nie je potrebné hodnotiť. NX500 zjavne nie je skutočným terénnym dobrodružným strojom. Vidno to z rozmerov kolies, relatívne krátkeho zdvihu pružiny a detailov ako je poloha výfuku na pravej strane.

Aj keď sú riadidlá dobre umiestnené, takže na stroji môžete jazdiť aj v stoji a ľahké cesty sa dajú bez problémov zdolávať, ambiciózne terénne cesty nie sú v skutočnosti určené pre NX500. Ukazuje to aj fakt, že ABS sa nedá deaktivovať. Kontrola trakcie sa dá deaktivovať a znova aktivovať rýchlo a jednoducho pomocou tlačidla na ľavom konci riadidiel, čo je praktická vychytávka, keď cestujete po nepevnom povrchu.

Motor sa ľahko ovláda a umožňuje aj menej skúseným vodičom pomaly si zvykať na dynamiku jazdy na sypkých povrchoch. Malé pokusy o drift sú určite možné a motor je zhovievavý. Primárna oblasť použitia pre NX500 však zostáva jednoznačne na asfalte. Príležitostne môže ísť do terénu, ale to je skôr príjemný doplnok ako základná kompetencia.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri