Connect with us

Testy a recenzie

Je ti zima Nastenka??? – test winter pack Yamaha Xenter

Publikovaný

on

Moto „winter pack“  je v západnej Európe samozrejmosťou, u nás zatiaľ bezpredmetná vec. Všetci ho už videli, ale nikto to neskúsil. Zimným balíkom výbavy vybavený skúter pôsobí na prvý pohľad  trochu neohrabane a na ceste v našich končinách aj podozrivo. Pritom v neďalekej Viedni je takto vybavený skúter samozrejmosťou a o výhodách winter packu sme sa počas zimy presvedčili i my, práve vo Viedni na skútri Yamaha Xenter.

Čo znamená winter pack?
Zjednodušene balíček zimnej výbavy, ktorý vám dovolí cez zimu používať váš skúter, samozrejme, nerátame snehovú kalamitu či -25 st. C. Existujú rôzne stupne výbavy a v ponuke Yamahy ako základ nájdete predovšetkým toto:

Ochranný „vak“ na nohy:  špeciálna nepremokavá plachta, presne vytvarovaná na model skútra. Jej inštalácia spočíva v jednoduchom pripevnení pomocou popruhov na kapoty skútra. Nevyžaduje rozoberanie kapôt a nainštaluje ju aj menej zručný majiteľ skútra. Plachta je tvarovaná na telo jazdca a zakrýva ho od pása dolu, až po plošiny stúpačiek. Polstrovanie je z vnútornej strany ušité z flaušovej podšívky, vrchný materiál je stále dobre ohybný a tvarovateľný i v mínusových teplotách. V mieste pre spínaciu skrinku je v plachte  otváracia príklopka, takže po zasunutí kľúča je i spínacia skrinka chránená proti snehu či dažďu.  Cena: 150 Eur

Zvýšený čelný štít: zabezpečí lepšie obtekanie studeného vzduchu okolo posádky a ak si ho raz nainštalujete, tak má celoročné využitie. V spodnej časti prekrýva rukoväte, čím razantne chráni ruky jazdca pred premrznutým vzduchom. Vrchná časť štítu zasahuje až do vrchnej úrovne prilby jazdca, a tak je jeho ochrana na maximálnej možnej úrovni.  Tento štít má navyše mimoriadne prehnuté línie, ktoré zabezpečia čo najlepší odvod nárazovej dažďovej vody, či dokonca snehu.
Cena štítu: 103 Eur + cena montážnej sady: 38 Eur

Zimné pneumatiky (dostupné od rôznych výrobcov): ak ste si poriešili zimnú plachtu, znamená to, že idete využívať skúter v chladnom počasí, aj počas suchej, či mokrej zimy. Tieto podmienky zásadne menia priľnavosť pôvodných pneumatík a ak tieto nemáte záujem vymeniť, tak to celé radšej nechajte tak. Pneumatiky sú totižto najdôležitejším prvkom pre prevádzku skútra v zimnom počasí. Majú iné zloženie zmesi, rozdielny profil a drážkovanie. Veľmi to je podobné zimnej pneumatike, ale nie až tak úplne. Ich vlastnosti nemajú problém s mínusovými teplotami a vďaka profilu výborne pracujú na vode či dokonca na snehu. Testované pneu nesú označenie Urban Master Snow. Cena: od 40 do 50 Eur

Jazda ergonómia, nastupovanie
Neľakajte sa, aj keď plachta na skútri vyzerá pre našinca divne, výborne plní svoj účel, je premyslená, a ak vlastníte práve Xenter, tak toto logo nájdete i na plachte.

Nástup – výstup: Plachta vám počas parkovania skútra prekrýva i sedadlo jazdca. Pred nasadnutím ju jednoducho otrasiete od snehu a sadáte na suché sedadlo. Stačí ju ľahko odklopiť a vkĺznuť pod ňu nohami. Pre bezpečnosť, ale i kvôli priľnavosti je dobré si ju rýchlopopruhom pripevniť k pásu. Pokiaľ tak nespravíte, aj tak sa nič nestane, bude voľne ležať na vašich stehnách a v podstate nemá kde skĺznuť. Je flexibilná, má stálu pevnosť a tvar, ktorý ju drží v tejto polohe.

Jazda ako s kúrením: Počas jazdy začínate cítiť príjemné teplo, ktoré sa začne v interiéri pod plachtou vytvárať a je skutočne citeľné. Spodné časti plachty na oboch stranách kopírujú prvky kapôt a nekladú odpor pri vysúvaní nôh, alebo naopak, pri zasúvaní na plošiny skútra, počas státia na križovatke. Obtekanie vzduchu je výborné a od pása dolu sa cítim ako pod perinou. Vysoký štít maximálne rozráža studený vzduch a v spojitosti so zimnými rukavicami je táto jazda vcelku príjemná čo sa týka tepla. Obsluha skútra je absolútne bezproblémová.

Nie je guma ako guma: Na bezpečnom parkovisku skúšam trochu viac v extréme „zimné“ pneumatiky. Rozdielnosť gripu bežnej a zimnej pneumatiky je citeľná i pre laika. Vzor pneumatiky vyzerá  čisto ako do snehu a nemá moc spoločné s enduro pneumatikou, ak ste pomysleli na toto. Narezávané jemné drážky spoľahlivo držia na ľadovom asfalte  a znesú čľapkanicu a menší sneh. V hustom snežení by som ale jazdu na skútri predsa len neriskoval. Pneumatiky sa správajú veľmi sebavedome a priznám sa, z tohto som mal najväčší strach, hlavne pri akčnejšom brzdení. Opak je pravdou a tento typ pneumatík je presne vymyslený do týchto podmienok. Na leto ale bude treba prezuť.

Winter pack áno alebo nie?
Staršia generácia si veľmi dobre pamätá križovatky, keď napríklad na rannú smenu počas zimy smerovalo nesmierne množstvo mopedov do Považských strojární. Žiaden winter pack na sebe nikto nemal, o pneumatikách na zimu ani zmienka, nanajvýš igelit alebo stará deka okolo pásu chránila vodiča pred nepriazňou počasia. Pritom kaskadérske výkony v snehu týchto vodičov na ceste do práce  nemali obdoby a dosť často končili nedobre. Dnešné možnosti sú značne inde: Winter pack ale príde majiteľa na cca 300 Eur, čo je síce dosť, ale predĺži časový rádius využitia vášho skútra prakticky na 12 mesiacov, pokiaľ zimy budú takéto i naďalej. V súvislosti s prehustenou dopravou a nedostatkom parkovacích miest je len otázka času, kedy sa winter pack stane aj u nás samozrejmosťou tak, ako je to všade v západnej Európe. Takže my schvaľujeme a doporučujeme ešte zakúpiť vyhrievané rukoväte.

Autor: Vlado  Brniak, foto: Adrián Brniak

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 3/2014.

Je ti zima Nastenka???

Advertisement

1 komentár

1 komentár

  1. AIR

    15. novembra 2014 at 23:00

    Pekná šprcka…    👍  👍  👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri