Connect with us

Testy a recenzie

Made in Exclusive – Test Triumph Thunderbird Commander

Publikovaný

on

Test Triumph Thunderbird Commander

Prečo taký honosný názov, však je to len jeden z ďalších veľkoobjemových cruserov. Ale pozor táto visačka mu patrí, pretože tento dvojvalec skutočne patrí  do kategórie „exclusive“ a to nie len cenou, ale samozrejme použitou technikou, nefalšovanou cruiser vizážou, jazdnými vlastnosťami, pohodlím i ovládaním. A to najdôležitejšie nakoniec. Motor s objemom 1700 ccm je konštrukčne postavený s valcami vedľa seba, čo vo viacerých smeroch v praxi mení mnoho vecí oproti klasickému usporiadaniu valcov do „V“.

Dominantný motor
Vodou chladený motor klame excelentným rebrovaním valcov a motorke jednoznačne dominuje. Hromada chromovaných krytov motor a prevodovku zahaľuje zo všetkých strán a i napriek tomu, že motor má gigantický objem 1700 ccm, necháva vyznieť i iným častiam motocykla, pričom oblasť okolo motora pohľadom zboku je doslova deravá. Tým je vylepšený dielenský prístup k saniu, či vstrekovacej jednotke a doslova bezkonkurenčne je tu chladenie a následné odvetrávanie vzniknutého sálavého tepla a zároveň je okamžite vyliečená najvážnejšia choroba „Véčiek“ – prehrievanie sa zadného valca a posádky následne. Okrem čelného chladiča časť tepla pomáha odvetrávať i rebrovanie na valcoch, prehriaty vzduch potom krásne cirkuluje pred i za valcami, pretože tu je prebytok voľného priestoru a následne stačí minimálny pohyb s motorkou, teplo je zrazu preč a „varenie vajíčok“ sa nekoná. Výborný efekt chladenia pocítite i na mieste na rozpálenej križovatke, kde si vychutnáte pekný, ale zároveň iný zvuk dvojvalca a okamžite môžete využívať +150 Nm krútiaceho momentu pre hoc aké prostredie v ktorom sa pohybujete.

Moderný cruiser s hromadou chrómu
Už prvý pohľad na Commander nie je bežný, Okamžite vás zaujmú dva predné klasické svetlomety, ktoré počas jazdy svietia oba naraz, v tomto bode navyše dominuje pravé plechové, chrómované  krytie masívnych predných teleskopov a okulárov. Všade kde zaklopete na chróm je poctivé železo, samozrejme okrem smeroviek a obruby prístrojového panelu na nádrži. Slovo moderný hľadajte  napr. i na diskoch, ktoré sú odlievané – 5 lúčové, obuté na masívnych pneumatík Metzeler Marathon s 200-vkou vzadu. Prekvapivo príjemne pôsobia obe koncovky výfuku, ktoré svojou netradičnou štíhlosťou  jemne dotvárajú krivky dizajnu. Ak vás niečo zaujme ďalej, tak je to perleťová viacfarebná metalíza  vzadu končiaca LED diódovým koncovým svetlom. Masívne sedadlo je viacvrstvové a vytvára pre jazdca obývačkové – neúnavné pohodlie. Finálny vzhľad dopĺňa veľmi precízne dielenské spracovanie všetkých častí motocykla, pričom všetky potrebné káble a hadice sú mimo dosahu očí. Plošinové stúpačky si výrobca v lemovaní dovolil pochrómovať ale nezabudol tu pritom vložiť dorazové spodné plošiny, pretože s motorkou sa rýchlo skamarátite a budete ich čoskoro drať o asfalt.  

Stabilita a bezpečnosť
Commander disponuje novým chrbticovým rámom zaveseným vpredu na 47 mm vidlici Showa. Zadné tlmiče Showa disponujú 5-stupňovým nastavením predpätia. Pokiaľ na brzdách vidíte nápis Triumph, mali by ste vedieť, že vpredu vám ale pomáhajú brzdiť strmene Nissin a vzadu Brembo. Motocykel má pohotovostnú hmotnosť  348 kg a tak brzdy s ABS sú tu samozrejmosťou. Sekundárny prevod remeňom motocyklu zabezpečuje netrhavý, hladký hnací výkon a v spojení s netradičnou  6-stupňovou prevodovkou tvorí nekonečnú flexibilitu a dynamiku jazdy  prepojenú s výkonom a masívnym krútiacim momentom. Radový dvojvalec odpaluje jednotlivé valce so zážihovým intervalom 270   a okrem toho, že to je najväčší radový dvojvalec vôbec, ponúka precíznu ovládateľnosť a zároveň priebeh, ktorý hladkosťou chodu v niektorých pasážach jazdy doslova evokuje k štvorvalcu, čo teda tiež určite nebýva zvykom.

Kto na ceste velí?
Presný a hladký chod motora pocítite už na mieste pri naštartovaní, kde motocykel neprináša žiadne nadmerné vibrácie, či záchvevy. Nízky posed (700 mm) je okamžite sprevádzaný s pocitom výborne rozloženej váhy. Všetko ťažké je dolu a pred kolenami a tak i práca s motocyklom na mieste je pohodlná. Všade kde mi padnú oči je nápis Triumph. Dobre, na veku nádrže nápis nie je, ale sloboda v tomto detaile je prejavená neuzamykateľným vekom. Otvára sa proste silou a zatvára sa točením až dovtedy, kým nepočujete „ráčničkový“ zvuk, že je hotovo. Zo všetkého toho chrómu mi ostré slnko posiela odrazy do očí, ale som pripravený, viem do čoho idem, zaťahujem clonu v prilbe. Radenie jednotky je sprevádzane buchnutím a potom už veci idú hladko. Sila krútiaceho momentu sa prejavuje okamžite, odozva plynovej rukoväte je presná. Z tých širokánskych pneumatík som mal na parkovisku pocit, že motorka bude nemotorná, ale hneď prvých pár metrov ma presvedčilo, že opak je pravdou.

Velikánsky cruiser v nemotornej Bratislave
Jazdiť po Bratislave s cruserom ťažkej váhy býva väčšinou za trest. Bratislava ale Commanderu nevelí a koľaje, či prechody a uličné kocky stroj zvláda vďaka pruženiu doslova bravúrne. Časť toho má na svedomí aj prepracované tučné sedadlo, za čo Triumphu vďačím už pri prvých kilometroch. Čakanie na zelenú na desiatkach rozhorúčených bratislavských semaforoch mi Commander spríjemnil tým, že o teple z motora pomaly ani neviem a až tu pozitívne úročím „moju investíciu“ pričom som ešte nikde poriadne s motorkou nebol. Papierová informácia neklamala a ľahko sa o tom môže hoc-kto z vás presvedčiť, pretože motocykel je v Motocorse určený i k zapožičaniu iným záujemcom. Jazda mestom ma doslova navádza na café pohodu a nechtiac vykrúcam krk za kaviarňami. Tak takto? A ja som myslel, že sa idem voziť, pričom motocykel do mňa nenásilne tlačí pohodovú atmosféru spojenú s relaxom. Kávu obetujem, chcem sa voziť mimo mesto!

Bola i pokuta, ale neletel som ako blázon
Nie, k tomu aby ste s Commanderom robili rýchlostné preteky vás tento stroj nezvedie. Aj keď je motor veľký a radový, stroj ako celok je kompaktný a obratný. Akurát širokánske riadidlá limitujú priechodnosť stroja pomedzi kolóny áut. Ak som v meste nad 1. stupeň doslova ani neviem čo mám zaradené, mimo mesta je situácia veľmi podobná. Pocitovo ani nevyužívam 98 k výkonu, ktorého vrchol je až pri 5 200 ot./min, ale doslova sa hrám s nízko položeným krútiacim momentom (156 Nm /pri 2 950 ot./min,). Stále mám pocit, že 90-tku mimo mesto atakujem na voľnobeh. Vibrácie skoro minimálne, jazda ako v perinke, do cca 100-vky všetko OK. Zmyselnosť celkovej stavby stroja sa odráža v mojej menšej ostražitosti a vysmiata spanilá jazda končí predo mnou policajnou uniformou s placačkou a za mnou prenasledovateľom – tajným autom s radarom. Nameraných 103 km na 90-tke strašný priestupok som oželel menšou pokutou. Zistiť s týmto motorom, či idete 90 alebo 100 bez pohľadu na budíky je skoro nemožné a to plynovú rukoväť iba hladkám, Dokonca ani ručička ukazovateľa paliva sa nenáhli a sľubuje spotrebu okolo 5 litrov na stovku.

Na diaľnici je to horšie,
ale iba v boji s vetrom. Táto pasáž jazdy vyžaduje trochu inú výbavu. Moderný cruiser sa dnes nehanbí za integrálu na hlave jazdca. Chce to koženú priliehavú bundu a nohavice. Aj keď masívny predok s dvoma svetlometmi evokuje k dobrému odrážaniu náporového vzduchu, nie je to v praxi tak. Nad 105 km/h by to chcelo aspoň nízky štít, aby bol zachovaný profil Commandera a ten by vyriešil stupňujúci sa hurikán na hrudi, prilbe a pleciach jazdca. V podstate pri rýchlosti +130 km/h  je to už doslova boj s vetrom a dlhá jazda v tejto rýchlosti je i únavná. Ísť ale stovkou po diaľnici v padajúcej tme je životu nebezpečné, takže buď to vydržíte, alebo idete na pomalšiu cestu. Navyše narážam na lokálnu búrku s ochladením a padajúcou tmou a teším sa na kontrolu svojich motoriflí a bundy ako a kde som mokrý. A to som teda všade. A práve v tomto momente by som uvítal to teplo od valcov a zasa nič. Mám ale skúsenosť, že i široké pneumatiky v daždi prívetivo sedia, neznášajú sa ale s priečnymi kovovými dilatačnými špárami pri mostoch a lesklým asfaltom, ktorý sa používa na rýchlo opravy štrbín vozovky. Diaľkovú turistiku s Commanderom moc teda neodporúčam, ale v tomto je Triumph úplne doma a má po ruke model Thunderbird  LT vybavený cestovným plexi, pretiahnutými blatníkmi, brašnami, nosičom, opierkou…

Finále je jednoduché
Triumph Thunderbird Commander je vynikajúci stroj a ak sa preň rozhodnete, bude to pre toto: skutočne presné a poddajné ovládanie, nemusí ho vlastniť iba 130 kg potetovaný motorkár, ale i 23 ročný moderný feši, v meste vás nesklame, aj vďaka viacbodovému sekvenčnému vstrekovaniu má skutočne výbornú spotrebu, vyniká ojedinelým štýlom v dizajne a nezameniteľnosti s iným cruiserom, je dokonalý v detaile i dielenskom spracovaní. Bezúdržbový remeň, 6-stupňová prevodovka, prítomnosť ABS, imobilizér, centralizácia váhy, to nie sú iba slová, ale v praxi užitočné veci. Motor má kapitálny priebeh, je jemný a zároveň silný, neunavuje jazdca, nestraší okolie a bez jeho pozitívnych vlastností by Commander nebol tým, čím je. A nakoniec sú tu značkové brzdy s účinkom a dávkovateľnosťou skoro s presnosťou superšportu. 
Drobné chybičky sa nájdu, tak napríklad pohľad na rýchlomer je dosť smerom nadol, odpútava pozornosť, tak si ho nevšímate, a aj preto som dostal pokutu za rýchlosť. V cene motocykla by to ihneď v základe chcelo chrómovaný lem chladiča a nie vyťahovať ďalšie peniaze z vrecka. Aktuálna cena 16 400 Eur je síce paľba, ale za túto jedinečnosť Commander určite stojí.
 
Triumph Thunderbird Commander
Cena: 16 400 Eur
Motor: 1 699 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 94 k pri 5 400 ot./min.
Krút. moment: 151 Nm pri 3 550 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 442 x 990 x 1 225 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceĺ. rúrok
Hmotnosť: 348 kg (prevádzková)
Rázvor / výška sedla: 1 665 mm / 700 mm
Objem pal. nádrže: 22 l
Pneu: vpredu: 140/75-17, vzadu: 200/50 – 17

Motocykel na test zapožičal: TRIUMPH MOTORCYCLES BRATISLAVA, s.r.o.,
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 10/2014.
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši

 

Triumph Thunderbird Commander – Album k testu, Motomagazín 10/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri