Motocyklová plochá dráha, bežne iba Plochá dráha (v angličtine Motorcycle Speedway alebo len Speedway)je motocyklový závod, v ktorom štyria až šiesti jazdci súťažia v štyroch kolách. Plochá dráha je organizovaná Medzinárodnou motocyklovou federáciou (FIM).
Plochá dráha sa jazdí na oválnom okruhu, ktorého povrch je buď hlinený alebo škvarový. Oficiálne znenie FIM pravidiel uvádza ?trať s povrchovou úpravou zo žulového štrku, bridlice, tehlových úlomkov alebo iného sypkého materiálu, ktorý sa voľne posúva po zemitom podklade.? Pretekári využívajú vlastnosti povrchu trate na dosiahnutie kĺzavého pohybu, ktorým dostanú rozbehnutý motocykel do zatáčky.
Korene závodu na plochej dráhe siahajú do Nového Južného Walesu v Austrálii do dvadsiatych rokov. Celkovo v Austrálii je do dnešnej doby dosť veľká obľuba tohoto športu. Okrem Austrálie sa plochá dráha jazdí aj v mnohých iných krajinách a obľúbené sú aj medzinárodné podujatia ako Speedway World Cup alebo Speedway GP.
Pravidlá FIM hovoria, že motocykel nesmie byť vybavený brzdami, palivo musí byť metanol, prevodovka má iba jednu rýchlosť a váha stroja musí byť minimálne 77 kg. Závodia štyria alebo šiesti jazdci, pričom ovál musia obísť štyri krát.
Keďže plochodrážne motocykle nie sú vybavené brzdami, jediný spôsob ako motocykel zastaviť je vypnúť motor. Vypnutia motora jazdec dosiahne vytrhnutím vypínača, ktorý je uviazaný o jeho zápästie. V prípade, že jazdec spadne, motor sa teda automaticky vypne.
Vysoký kompresný pomer (ktorý je výsledkom použitia metanolu ako paliva) môže pomôcť na pribrzdenie motocykla a to ubratím plynu.
Vonkajšia hrana oválu je oplotená. Toto opatrenie vzniklo, aby pri nehode nedošlo k nárazu motocyklom alebo jazdcom do divákov. V najvyššej britskej a poľskej lige je použitie plotu podmienkou.
Závody plochej dráhy sú v súčasnosti najviac populárne v Strednej a Východnej Európe, Škandinávii, na Britských ostrovoch, Austrálii a na Novom Zélande. Dvanásť tratí je v USA a tri sú v Kanade.
Plochá dráha sa jazdí aj na ľade, na špeciálne upravených strojoch.
História
Prvý závod na plochej dráhe sa odohral 15. decembra 1923 v West Maitlande, Nový Južný Wales, Austrália. Stále sa však vedú spory o tom, kto bol prvý a kde. Na závody plochej dráhy si nárokuje USA aj Austrália. Prvý závod v UK sa odohral v High Beach 19. februára 1928. O prvom závode v Británii sa tiež vedú spory, niektoré pramene totiž tvrdia, že prvý závod sa odohral už 27. mája 1927 pri Manchestri. Bežne je však uznávané, že závod do Británie doniesli až Austrálčania Billy Galoway a Keith McKay, ktorí prišli do Severného Hempshireu, aby predstavili závody plochej dráhy. Obaja sa zúčastnili závodu v High Beach v roku 1928.
Rýchlosť na plochej dráhe
Obehnutie jedného kola zaberie okolo jednej minúty na trati dlhej od 250 do 400 metrov. Napríklad Leigh Adams dosiahol rekordný čas, keď na trati dlhej 342 metrov dosiahol čas 59 sekúnd. Z čoho vyplýva, že mal priemernú rýchlosť okolo 83 km/h. Keďže v zatáčkach ide motocykel pomalšie, dá sa predpokladať, že na rovných úsekoch môže jazdec dosiahnuť rýchlosť okolo 100 km/h alebo aj viac na dlhých tratiach. To je celkom dosť na motocykel s jednou rýchlosťou, bez bŕzd, ktorý sa rúti po nespevnenom povrchu.
Po štarte trvá jednu až dve sekundy, kým motocykel naberie rýchlosť, ktorú má na prejazd zatáčkou (je to rýchlosť o niečo nižšia ako priemerná rýchlosť). Dá sa predpokladať, že rýchlosť 100 km/h motocykel dosiahne za dve a pol až tri sekundy. Štart závodu je veľmi dôležitý a keď sa jazdcovi podarí správne vyštartovať, môže oproti súperom nahnať náskok až dva metre.
Pri závodoch sa stáva mnoho nehôd. Tento fakt dodáva napätie do (v podstate) zábavného športu. Niektoré nehody vyzerajú horšie ako v skutočnosti sú, avšak pri závode dochádza aj k zraneniam a dokonca k úmrtiam. Jazdci plochej dráhy sú často označovaný za adrenalínových narkomanov. Mnoho jazdcov začína po nehode jazdiť skôr ako sa im doliečia všetky zranenia.
Pravidlá
Trate
Všetky trate používané na profesionálnu plochú dráhu musia spĺňať podmienky FIM, ktoré sa týkajú povrchu, rozmerov a bezpečnostných opatrení.
Trať musí byť dlhá od 260 do 450 metrov. Táto dĺžka sa meria vo vzdialenosti jeden meter od vnútorného oplotenia. Štartová čiara musí byť umiestnená v strede priameho úseku alebo nesmie byť bližšie ako tridsaťpäť metrov od vstupu do zatáčky. Doplnkové pravidlá hovoria o rozmiestnení signalizačných zariadení, osvetlenia a ostatných súčastí.
Na trati musia byť štyri vrstvy posypu, ktoré sa upravujú pred každým závodom.
Minimálna (nie maximálna) šírka oválu je desať metrov. Minimálna šírka musí byť dodržaná, aby každý jazdec mal v ktoromkoľvek úseku dostatok miesta na bezpečné vedenie svojho stroja.
Bezpečnostné opatrenia hovoria aj o oploteniach, bezpečnostných vzdialenostiach a neutrálnych miestach, kde môže zájsť jazdec s poruchou, aby nespôsobil nehodu.
Motocykle
Na závody plochej dráhy sa používajú špeciálne druhy motocyklov, ktorých konštrukcia a vybavenie musí spĺňať podmienky FIM.
Motocykel musí: – Vážiť viac ako 77 kg
– Používať štvortaktný jednoválcový motor
– Mať chrániče okolo všetkých pohyblivých častí motora
– Byť vybavený doplnkovým chráničom reťaze, ktorý zabráni úrazom v prípade pretrhnutia reťaze
– Byť vybavený netrieštivými plastmi
– Byť vybavený deflektorom
– Ako palivo musí používať metanol
Motocykel nesmie: – Byť konštruovaný z Titánu
– Byť vybavený odhalenými keramickými časťami
– Byť vybavený počítadlom dĺžky
– Používať elektroniku na kontrolu motora
– Byť vybavený brzdami v akejkoľvek forme
Všetky motocykle musia byť vybavené núdzovým vypínačom, ktorého dĺžka napojenia na jazdcove pravé zápästie je maximálne tridsať centimetrov.
Závody
Jazdec musí byť schopný odviezť svoj motocykel na štart bez cudzej pomoci (to znamená, bez akejkoľvek pomoci musí byť motocykel dopravený na miesto, tým sa nemyslí dotlačený) a musí uložiť motocykel do čiary s ostatnými pretekármi. Štartovacia čiara je vyznačená páskou natiahnutou naprieč traťou, pričom jazdec nesmie zastať bližšie ako desať centimetrov od pásky a nesmie sa jej dotknúť. V prípade dotyku alebo pretrhnutia sa jedná o priestupok a jazdec je zo súťaže diskvalifikovaný. Jazdec, ktorý sa nedostaví na štartovú čiaru v predpísanom časovom limite, je tak isto diskvalifikovaný zo súťaže.
Pretek sa začína zložením alebo zdvihnutím pásky (závisí od používaného mechanizmu) a jazdci musia vyštartovať v protismere hodinových ručičiek, pričom nesmú opustiť závodnú dráhu.
Po oboch stranách trate je bielou čiarou vyznačená závodná dráha. Jazdec nesmie oboma kolesami opustiť dráhu inak bude diskvalifikovaný. Výnimka sa poskytuje pri vyhýbaní sa nehode, alebo pri vytlačení iným pretekárom.
Po zoradení na štartovej čiare a vyštartovaní už jazdec nesmie prijať nijakú pomoc z vonku.
Víťazom sa stáva pretekár, ktorý dokončí závod (teda všetky štyri kolá) ako prvý.
Hodnotenie
Hodnotenie v Plochej dráhe funguje na základe stúpania (resp. klesania) bodového hodnotenia (3-2-1-0 bodov od najlepšieho).
Hodnotenie:
Prvé miesto ? 3 body
Druhé miesto ? 2 body
Tretie miesto ? 1 bod
Štvrté miesto ? 0 bodov
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
milan3232
9. júna 2007 at 9:45
Tak tento clanok sa mi paci. diky zan. Plocha draha sa mi paci, ale o historii a technickych udajoch som moc sajny nemal…
kxbibo
9. júna 2007 at 16:13
Parádny článok.Veľa nového som sa dozvedel. 😉
raptor
9. júna 2007 at 16:19
Ja za ten svet neviem pochopit preco taketo motorky NESMU mat brzdy 😶
Heavy
9. júna 2007 at 18:15
raptor …lebo späťáky používajú iba bojkovia a brzdy len zbabelci.
PS: platí to vo všeobecnosti, nielen pre plochú dráhu… 😁
raptor
9. júna 2007 at 19:47
Kua tak to som ja riadne zbabely bojko 😁
Heavy
9. júna 2007 at 21:40
…aj ja, ale nikomu to nepovedzme, lebo nám to pokazí image… 😈 😁 😉
rasto1303
11. júna 2007 at 8:56
Zase som o nieco mudrejsi… 😁
racer8
11. júna 2007 at 9:00
Heavy a tie moto maju nieco spolocne stebou! oni totizto jazdia na metanol 😁
reeko
11. júna 2007 at 9:09
Ked sa tym nemysli dotlaceny tak ako ich tam nosia? na pleciach? 😎
inak fakt ani ja som nevedel vela z tychto veci.. 😶
Heavy
11. júna 2007 at 13:31
racer8 …ktovie kto má väčšiu spotrebu na jednu motohodinu… 😁 😈
racer8
11. júna 2007 at 16:40
Heavy no ja by som aj vedel 😁 😁 😇