Možno to už niekto z vás zažil… Pekný slnečný deň, krásny výjazd a zrazu vás stretne nemilé prekvapenie… Šok, brzdy, náraz, pád… Je to najnepríjemnejšia skúsenosť, ktorá sa týka každého z nás a motorkárov ešte o to viac. Motorkárska sezóna začala a s nimi registrujeme vo večernom spravodajstve a na rôznych fórach aj prvé motocyklové nehody. Niektoré prípady skončili len so zraneniami, ale bohužiaľ niekoľko prípadov bolo aj smrteľných. V tomto článku vám skúsim poradiť a pomôcť, čo robiť, ak sa vám stane nehoda, ktorú ste zapríčinili buď vy, alebo niekto iný a priblížiť aj pár najrizikovejších dôvodov. ______________________________________________
Že vraj darcovia orgánov, prečo? Predsa preto! Toto počuť o nás motorkároch z každej strany. Ale rýchlosť je v mnoho prípadoch tým najnebezpečnejším faktorom dopravných nehôd. Aj keď si myslíte, ako vám to „ide dobre“, nesmiete podceňovať to, že vám v nečakanej situácii do cesty vbehne nejaké zviera, chodec, cyklista, alebo nejaké vozidlo. Je dosť možné, že v tom krátkom čase, ktorý sa ráta na sekundy nebudete mať možnosť zareagovať a zrážke sa jednoducho nevyhnete.
______________________________________________
Frajerina Ďalším prípadom sú frajerské kúsky. Tie pozná určite nejeden z vás, ako napríklad niekto „frajeril“ po zadnom, prednom, alebo skúšal amatérsky „stunt“. Tieto kúsky sa v niektorých prípadoch robia v pomerne veľkých rýchlostiach a pokiaľ sa horúca masa železa rúti niekam do trávy, alebo po ceste mimo nebezpečenstva, tak je ešte všetko relatívne v poriadku. Horšie však je, ak nejaký amatér dokazuje svoje umenie pred davom ľudí, prípadne sa ich motorka vytrhnutá z kontroly rúti rovno do nich. Možno niečo podobné zažil niekto z vás na zraze.
______________________________________________
Technika Tým menej častým faktorom môže zlyhať technika motocykla. Vyhnúť sa takémuto zlyhaniu môžete len pravidelnou kontrolou a údržbou vášho motocykla. Kontrola hladiny oleja, namazanej reťaze, stavu pneumatík a brzdných doštičiek. A samozrejme, ak motocykel vydáva nejaké čudné zvuky, lepšie je počkať, doviezť ju k šikovnému mechanikovi a nech sa radšej na to pozrie, či je motorka spôsobilá na jazdu.
______________________________________________
Vždy s výstrojou Na motocykel, nech je už akýkoľvek by ste nemali zabudnúť na základnú výstroj. Prilba a rukavice sú vážne to najmenej. V rámci bezpečnosti by mal mať jazdec okrem prilby a rukavíc bundu, čižmy, nohavice a ľadvinový pás. Možno niekomu príde táto investícia moc drahá, ale berte to tak, že pri nehode je to k nezaplateniu! A aj keď je akékoľvek počasie, tak neuvažujte nad tým, či si dáte, alebo nedáte výstroj. Príde nečakaná situácia a vtedy už môže byť neskoro. Výstroj samozrejme platí aj pre spolujazdcov, ktorými sú najčastejšie ženy. Takže aby tie pekné ženské nohy nechytili náhodou cestnú lišaj!
______________________________________________
Čo robiť, ak ste v prvom šoku? Je dosť otázne, čo robiť, pretože veľmi záleží od danej situácie. Každopádne nehody občas vznikajú zbytočne, keď sa jazdec zľakne a v šoku zatiahne naplno za brzdové páčky a motorka letí okamžite k zemi. Šancu jazdec má ak nestŕpne, rýchlo si uvedomí, že v šmyku motocykel „neukočíruje“ a povolí brzdové páčky. Jazdci s motocyklami, ktoré majú ABS systém takýto problém možno mať nebudú, ale niekedy vám nepomôže ani ABS. Nikdy nezatvárajte vaše oči! Nech vidíte pred sebou čokoľvek, tak nikdy nezatvárajte oči, majte stále situáciu pred sebou, pretože tu už rozhodujú mikrosekundy a práve tie vám môžu zachrániť váš, prípadne spolujazdcov život. Ale ak je motocykel už neovládateľný, nedržte sa ho! Snažte sa motocykla pustiť a nejakým spôsobom sa dostať z jeho sedla von, pretože keď je raz na zemi, už mu nijak nepomôžete.
______________________________________________
Ak si uvedomujem, že ležím na zemi… Nikdy nevstávajte zo zeme prv, ako neskontrolujete vaše telo, či je všetko v poriadku. Či nekrvácate, alebo nemáte niečo zlomené. Ak ste len doudieraný z pádu, je to ten lepší prípad. Oprášite sa a niekto vám pomôže zdvihnúť tú rozbitú kôpku nešťastia. Ak si nieste istý, že s vami nieje niečo v poriadku, nehýbte sa a čakajte na príjazd sanitky. Tu končia všetky hrdinstvá, ale ide vám skutočne o život!!!
______________________________________________
A čo ak som zrazil človeka? Niektorí ľudia si vôbec neuvedomujú, čo dokáže motorka, alebo o nich vedia len to, ako rýchlo na nej niekto prefrčí okolo. Nedokážu vás odhadnúť a vojdú vám do cesty presne vtedy, keď to budete najmenej očakávať, alebo v horšom prípade vás ani nezaregistrujú. Takýto problém majú najčastejšie malé deti, ktoré sa hrajú na ihrisku a v zápale hry ich zaujíma len lopta. Dôchodca má pomalšie reflexy a je to o to horšie, pokiaľ vojde na prechod babka s paličkou bez toho, aby sa pozrela. Pri náraze do človeka ide motorka okamžite k zemi a vy s ňou. Vy sa v lepšom prípade, ako som spomínal vyššie oprášite, ale otočíte sa a na ceste leží človek, pod ktorým je krv. Ste v šoku a neviete, čo skôr. Vždy je niekto na okolí, prípadne zastaví nejaké auto a ak si v šoku neviete rady, nebojte sa zakričať POMÓC! Môžete predpokladať, že vtedy vám vypadnú všetky čísla, dokonca aj vašich topánok. Najdôležitejším číslom v Slovenskej republike je číslo: 112. Tu treba okamžite nahlásiť, čo sa stalo, kde sa stalo a aký je problém, aby ste vy, prípadne niekto nápomocný mohli podať zranenému prvú pomoc do príjazdu sanitky. Samozrejmosťou pri motocykloch je motolekárnička, ktorá vám môže byť v takýchto situáciách veľmi nápomocná. A nikdy neodmietajte pomoc aj pre vás. Možno necítite vnútornú bolesť, alebo krvácanie. Nepodceňujte to a nechajte sa ošetriť aj v prípade, ak si myslíte, že vám nič nieje.
______________________________________________
Zákonné poistenie V prípade dopravnej nehody vás vždy ten druhý kryje svojim zákonným poistením. Ak sa stala nehoda, pri ktorej nik neutrpel vážne zranenia, tak máte pri poistke asistenčné telefónne číslo, kde nahlásite dopravnú nehodu. Ďalej musíte ísť do poisťovne, nahlásiť túto udalosť a odoslať ju čo najskôr (do 15 kalendárnych dní) do strediska poisťovne. Ak je jasný vinník, zvyšok už ďalej rieši poisťovňa. Horšie je, keď bol pri nehode niekto zranený a navyše nieje jasné, kto bol na vine. Vtedy tento prípad prevezme do rúk zákon – polícia.
______________________________________________
Ako jednať s policajtmi? Ako sa vraví, všetko záleží od nálady policajta, ale podstatné je, aby ste rozprávali s rozvahou a s kľudom. Policajt vie, že ste chvíľu po šoku a v zmätku. Zdržiavať vás preto dlho nebude. Potrebuje len informácie o vás a to, čo si pamätáte z nehody. Ostatné sa potom rieši už na príslušnom úrade, kde sa zvyšok z udalosti doplní a spíše.
______________________________________________
Myslite niekoľko krokov dopredu! Po prečítaní týchto riadkov môžete mať pomerne zmiešané pocity, ale je to realita a bohužiaľ krutá. Takže vždy sa zamyslite nad tým, či sa chcete ešte vrátiť (najlepšie pokope domov) a pribrzdiť si pred zákrutou, alebo si chcete užiť jazdu v sanitke. Veľa z nás už toto podcenilo a veľa z nás už nieje medzi nami… Ale ak som vás motivoval, tak venujte svojej motorke dostatočnú údržbu, sebe a spolujazdcovi poriadne oblečenie a ak jazdíte rýchlo, tak len tam, kde je minimálne riziko nebezpečenstva. Dúfam, že nikto tieto skúsenosti potrebovať nebude, ale každopádne ich majte vždy na pamäti.
______________________________________________
Text: Š. Hvizdák, foto: Autor, internet
Publikované: Motomagazín 6/2010
Dnes sme sa sli z bratom preves len tak po okoli a ked sme vyjeli z Kutov smer Holic tak sa predomnou plahocila nejaka Fabia.Jel som 100km/h kukol som do spetaku za sebou vidim len brachu na VFR vyhodim blinker a idem predbiehat. V tom vedla mna preleti tmavy Passat nalozene minimalne 150km/h ked ne aj viac.Tak ma miklo jak hovado.Fakt stacili len mikrosekundy a bol by som total na sracky.Som sa druhy krat narodil.Bola to cesta druhej triady a brat povedal ze ho tiez nevidel a necakal ze by nekdo mohel tak valit po takej ceste, to ani ja.Takze vsetkym bacha,cert nikdy nespi.
Inac fakt poucny clanok.
Doporucuju k tomu preventivne prihodit kurz prvni pomoci s nacvikem na realisticky simulovane nehode, ktere organizuje Cerveny kriz. A to jak v CR tak na Slovensku. Tyto jejich kurzy mi zachranili dusevni zdravi, kdyz jsem byla poprve v situaci, ze jsem pred sebou mela vice mrtveho nez ziveho motorkare a mela se snazit mu pomoci.
Zvladnout nasledky po nehode neni prca a to ne proto, ze by to bylo fyzicky narocne (samozrejme vyjma neprime srdecni masaze)…. ale z duvodu psychicke odolnosti. I zde plati: „tezko na cvicisti, lehko na bojisti“
Cendina – Máš pravdu, málokto vie podať prvú pomoc, tak s tým súhlasím. Ten, kto nehodu nezažil nemá taký pohľad, ak ten, kto si tým musel prejsť. Tento článok je taká kocka všetkého okolo… snáď to niekto bude mať na pamäti, keď mu bude v krvi pracovať príval adrenalínu
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
milan3232
18. septembra 2010 at 17:41
👍 pekny clanok
redtwins
18. septembra 2010 at 22:31
Dnes sme sa sli z bratom preves len tak po okoli a ked sme vyjeli z Kutov smer Holic tak sa predomnou plahocila nejaka Fabia.Jel som 100km/h kukol som do spetaku za sebou vidim len brachu na VFR vyhodim blinker a idem predbiehat. V tom vedla mna preleti tmavy Passat nalozene minimalne 150km/h ked ne aj viac.Tak ma miklo jak hovado.Fakt stacili len mikrosekundy a bol by som total na sracky.Som sa druhy krat narodil.Bola to cesta druhej triady a brat povedal ze ho tiez nevidel a necakal ze by nekdo mohel tak valit po takej ceste, to ani ja.Takze vsetkym bacha,cert nikdy nespi.
Inac fakt poucny clanok.
Cendina
20. septembra 2010 at 20:49
Doporucuju k tomu preventivne prihodit kurz prvni pomoci s nacvikem na realisticky simulovane nehode, ktere organizuje Cerveny kriz. A to jak v CR tak na Slovensku. Tyto jejich kurzy mi zachranili dusevni zdravi, kdyz jsem byla poprve v situaci, ze jsem pred sebou mela vice mrtveho nez ziveho motorkare a mela se snazit mu pomoci.
Zvladnout nasledky po nehode neni prca a to ne proto, ze by to bylo fyzicky narocne (samozrejme vyjma neprime srdecni masaze)…. ale z duvodu psychicke odolnosti. I zde plati: „tezko na cvicisti, lehko na bojisti“
Dragon
22. septembra 2010 at 11:34
Cendina – Máš pravdu, málokto vie podať prvú pomoc, tak s tým súhlasím. Ten, kto nehodu nezažil nemá taký pohľad, ak ten, kto si tým musel prejsť. Tento článok je taká kocka všetkého okolo… snáď to niekto bude mať na pamäti, keď mu bude v krvi pracovať príval adrenalínu