Connect with us

Motoporadňa

Ako predať motocykel na Slovensku

Publikovaný

on

(4. časť) Kráľ SERVIS

Začali sme predajcom, potom sme rozobrali dealerstvá a nakoniec nás to dostalo na import značiek. Jeden bez druhého by nevedel poriadne fungovať, ale dokážu prežiť. Na druhej strane všetko zastane, ak jedna zložka nebude životaschopná. Ani predajcova práca nebude mať tú odozvu, akú očakáva. Dealer to môže zabaliť a import skončil. Dámy a páni, prichádza kráľ. Kráľ Servis!

Ospravedlňujem sa za teatrálny úvod, no vyzdvihnúť dôležitosť tejto motocyklovej sekcie chcelo trošku divadla. Faktom ale je a bude – servis je najdôležitejšia súčasť štátu motocyklového predaja. Niekto môže namietať, že to platí aj u iného segmentu, topánok alebo počítačov, samozrejme áno ? no nie je komplikovanejšieho zákazníka, ako je motorkár a jeho motocykel.

O kde, ktorom Slovenskom servise a splnených radostiach, či strašných starostiach sa toho na portáloch popísalo neúrekom. Fungovanie je jednoduché. Import zabezpečuje dealerom servisné zázemie, ktoré dealer prenáša na zákazníka. Ako zákazník si uplatňujete servis, diel alebo záruku u dealera, ktorý vám predal motorku. To isté ale realizuje dealer. Uplatňuje si to isté u importéra. A ten následne u výrobcu. Celá táto sieť byrokracie funguje na dobrom prepracovanom systéme zadávania garancií, hlásenia predaja motocyklov a dobrej práce skladu náhradných dielov. To prepojenie je samozrejme bezhraničné, a tak všetko musí fungovať aj v prípade, ak si privezieme ročný motocykel spoza hraníc. Každá značka je iná a každej systém funguje inak. Pre zákazníka bude kontaktom vždy predajca. Každé dealerstvo by malo zamestnávať dostatočne erudovaného človeka, ktorý danej problematike riadne rozumie. Pre zákazníka platí jednoduché, ak mám poruchu ? nič neopravuje, nechá to na autorizovaný servis. Každú opravu a garanciu si nechá zaznamenať do servisnej knižky. Ak sa rovnaká porucha opakuje trikrát, je možnosť riešenia výmeny výrobku. Platí všeobecne pravidlo, snažíme sa dohodnúť. Stane sa, že dealer naozaj nemôže za vzniknutú situáciu a navrhuje pomoc. Pamätám si príklad, keď sa import všemožne snažil dodať držiak kufrov, no pre xy príčinu to dodávateľ jednoducho nedokázal vyrobiť pre celú Európu takmer mesiac. Stane sa. Taktiež treba porozumieť tomu, že dealer nemôže mať presne to, čo vy chcete na sklade. Hlavné náhradné diely sú skladom, niečo extra si naozaj treba objednať. Ak prejdeme príjmom servisu a objednávaním náhradných dielov, dostaneme sa priamo k servisným prácam. A tu ostaneme a celé to v tomto oddelení aj zakončíme. Dobrý mechanik, to je diamant. Ak všetko funguje, garancie plus objednávanie náhradných dielov, a zároveň má predajca dobrého mechanika, to je vlastne šťastie pre majiteľa dealerstva a jeho zákazníkov. Mechanik má možnosť školenia, ktoré organizuje importér. Časté menenie v dealerstvách však zamedzuje dostatočnej kvalifikácii ľudí. Problémom sú peniaze. Ak je niekto naozaj výborný, požaduje za svoj výkon dostatok peňazí. A na to nie každý má. No pozor! Nie je to pravidlom. Poznám množstvo motofiriem, kde pracujú kvalitní ľudia. Nie je to ľahké, nájsť dobrého mechanika na motocykle. Ak je dobrý v autách, neznamená, že bude tak isto výborný aj v opravách motocyklov. Preto ich takmer poznáme, je ich málo a tú našu motorku tak milujeme, že sme schopní mu stáť nad ramenom počas celého servisného času. A tento človek, ak nie je u dealera – pracuje sám doma. Pre autorizovaný servis je to škoda, no nezmeníme to. Sme radi že sú. Čo to teda pre nás ako zákazníka znamená? Celé to vlastne stojí a padá na servise. Celý tento motosvet. Vždy som predajcom vravel, že predaj ako slávnostný moment, musí byť perfektný a jedinečný. Ale odovzdanie motocykla trvá len jeden deň. A služby najmenej tri roky. A to je dôležité obdobie. Tam treba tú starostlivosť.

Veci sa kazia. A je normálne, že ak sa to stane, treba to riešiť. A tu je na nás ako budeme pristupovať k problémom. Dôležité je, či chceme alebo nechceme všetko vyriešiť. A to aj v tom prípade, ak nemáme napríklad daný náhradný diel. A sme znova u toho pochopenia. Lebo naozaj sa môže aj import snažiť, dealer čakať ? nedá sa. Mnoho krát je pravda aj na jednej, aj na druhej strane. A ak aj niečo dealer mení na vašom stroji v záruke a zdarma, často ten diel najprv uhrádza, a následne si ho na základe garančného protokolu dobropisuje. Vás to nič nestojí, jeho áno. Plus tá práca mechanika, ktorá nie je tak preplatená, ako by človek očakával. Ale tu nik nemá vinu. Tak to proste je.

Vieme že úloha predajcu je v prvotnom kontakte pri predaji, ale aj v riešení akéhokoľvek problému. A tu je lepšie ak to má na starosti človek, ktorý sa nevenuje ničomu inému. Ovláda problematiku objednávania náhradných dielov a rozumie potrebám motocyklistov. Je lepšie, ak sa akýkoľvek problém nerieši tam, kde sa motocykle predávajú. Aj keď je to možno bežná vec, potenciálny klient tomu nemusí rozumieť a môže ho to odradiť od kúpy motocykla. A tu je aj apelácia na zákazníkov: hluk ešte nič nevyriešil. Možno vám odľahne ak predajcu dostatočne zvozíte, no problém to málo kedy riešilo. Zlepšiť servisné zázemie je snom, zákazníka, dealera a aj importu. Je čo zlepšovať. Ale treba si uvedomiť spôsob ako udržať kvalitného mechanika v autorizovaných servisoch, spôsob realizácie problémov a následný systém vytvárania dlhodobého vzťahu ku zákazníkom. Ak to dokážeme, sme na najlepšej ceste doladiť všetko, čo som popísal v predchádzajúcich dieloch. A potom tú Slovenskú úroveň posunieme tam, kam ju chceme mať.

A môžeme porovnávať.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri