Connect with us

Spravodajstvo

Sofistikovaná beštia

Publikovaný

on

Predstavenie BMW S 1000 R
     
      Keď sa povie nové BMW, tak drvivú väčšinu motocyklistov napadne niečo so zobákom, ako napríklad GS. BMW však nie je len „gelande strasse“, sú to aj turistické motocykle, a samozrejme aj športové motocykle. Okrem toho sú to aj super športové motocykle a po novom je to aj naháč odvodený zo športovej špičky BMW.

Rodokmeň superšportu
Ako som už spomenul na začiatku, tak BMW pripravilo na rok 2014 radikálny naháč s označením S 1000 R, ktorý je priamo odvodený od nadupaného superšportu S 1000 RR (názvoslovie v BMW mi osobne príde dosť mätúce). Už na prvý pohľad je zrejmá rodinná príslušnosť týchto modelov. Sú to ostré rysy, typicky nesymetrické „oči“ a celková telesná konštrukcia. Samozrejmosťou v prípade nového S-ka je racingová výbava superšportového súrodenca a budúci majiteľ teda môže očakávať napríklad aj na okruhu vyvinuté ABS, ASC a voľbu dvoch jazdných módov v základnej výbave.

Sila presunutá dole
Pozor, šokujúca informácia pre domácich úpravcov: Vyrobiť naháča na základe športového motocykla neznamená len osekať plasty až na kostru. V BMW to vedia, a tak ladením, testovaním a následným ladením prešiel motor o objeme 999 ccm. Vŕtanie x zdvih sa nezmenili a majiteľ teda stále má 80 x 49,7 mm. Nižší je však kompresný pomer 12:1. Počet koní oproti šporťáku klesol na 160 k pri 11 000 ot./min. (RR má 193 koní pri 13 000 ot./min.). Krútiaci moment ostal na hodnote 112 Nm, ale znížila sa hranica otáčok, pri ktorých bude dosiahnutý, a to na 9 250.
Ako som spomínal, tak tento kvapalinou chladený in-line štvorvalec prešiel ladením tak, aby mal optimalizovaný chod v nižších a stredných otáčkach. Práve zameraniu na nižšie a stredné otáčky môžeme vďačiť za o 10 Nm väčší krútiaci moment pri otáčkach do 7 500 oproti RR-kovému superšportu.

Elektronické pomôcky
Rôzne skratky dnes neodmysliteľne patria k modernému biku, no častokrát sú len súčasťou príplatkovej výbavy, ktorá nebýva lacná. V prípade modelu S 1000 R má však jazdec už v základnej výbave automatickú kontrolu stability ASC, okruhovo naladené ABS a dokonca dva jazdné režimy, ktoré môže prepínať. Samozrejme, existuje aj príplatková výbava, ktorá obsahuje ďalšie dva jazdné režimy a dynamickú kontrolu trakcie DTC.
Čo sa týka jazdných režimov v základe, tak sú to klasické Rain nastavené na jazdu v zhoršených podmienkach a Road na také to bežné vyvádzanie na ceste. Oba režimy majú, samozrejme, svoje nastavenie, ktoré vplýva na krivku výkonu, silu motora a zároveň aj na ABS-ko a ASC. Príplatková výbava má DTC a s ním spojené jazdné režimy Dynamic a Dynamic Pro. Tu už však hovoríme o športovom vyžití, s ktorým sa majiteľ nemusí hanbiť ani na pretekárskom okruhu. DTC obsahuje aj senzor náklonu, ktorý vplýva na bezpečnú a dynamickú akceleráciu v akomkoľvek okamihu.

Podvozok superšportu
Športový bike potrebuje športový podvozok. Samozrejme, najlogickejšie je použiť podvozok odvodený od už odskúšaného modelu. Nové S-ko je postavené na platforme S 1000 RR, čiže podvozok je tvorený hliníkovou konštrukciu, kde motor pôsobí ako zaťažovaná časť.
Tak ako u RR je predná upside-down vidlica nastaviteľná a tak isto centrálne pruženie na zadnej dvojramennej kyvke je možné nastaviť. Dráha pruženia vpredu aj vzadu je 120 mm a podvozok prešiel roadsterovským nastavením.
Brzdový systém je tak isto príbuzný so športovou verziou. Vpredu je dvojica 320 mm kotúčov s radiálne uchyteným štvorpiestikom. Vzadu pôsobí jednopiestik na 220 mm kotúči. ABS som už spomínal, tak len doplním, že v prípade nového S-ka je ABS vypínateľné. V príplatkovej výbave sa dá dokúpiť systém aktívneho pruženia DDC (Dynamic Damping Control).

Jedinečný štýl BMW
BMW a štýl patria k sebe. Jednotlivé modely sa rad radom vymykajú štandardom a každý ďalší nováčik v rodine je dizajnovo výnimočný. Model S 1000 R nadväzuje svojim výzorom na dynamický a agresívny model S 1000 RR, je však viac nastavený na „zadok hore, nos dole“, čo mu pridáva ešte agresívnejší výraz. Na záver spomeniem, že výška sedla je len 814 mm, čo určite poteší aj nižších jazdcov.

BMW S 1000 R
Motor: 999 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 160 k pri 11 000 ot./min.
Krút. moment: 112 Nm pri 9 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 057 x 845 x 1 228 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 207 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 422 mm
Výška sedla: 814 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

Text: Jozef Jambor, foto: BMW

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 12/2013

Sofistikovaná beštia

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri