Connect with us

Testy a recenzie

Svalovec na dlhé trate – Test Yamaha FZ1 Fazer GT

Publikovaný

on

Páni z ostrovov vychádzajúceho slnka asi nemali na mysli portugalský výraz Fazer, ktorý v preklade znamená „spraviť niečo“. Možno tým mysleli zbraň, ktorú používali vojaci hviezdnej flotily v seriáli Star Trek. To je však teraz jedno. Fazer, model od Yamahy, sa v litrovej verzii začal vyrábať už v roku 2001 so zameraním na americký trh. Niesol označenie FZS1000 a vo verzii ako ho poznáme dnes, teda FZ1, sa začal vyrábať až v roku 2006. Od začiatku sa jednalo o športovú turistiku. Teda naháč skrytý za malú kapotáž, s výkonom, ktorý poteší bežného užívateľa a polohou, v ktorej sa dá prechrúmať dostatok kilometrov.

Okreska…
Hneď prvý deň, som si prešiel takmer všetkým, čo ma napadlo. Z redakcie vyrážam po ceste druhej triedy. Motocykel je vybavený bočnými kuframi, ktoré sú aj napriek pôvodu v sériovej výrobe prekvapivo priestorné. Pri otáčkach okolo 2 000 je Fazer priateľským spoločníkom. Motocykel sa chová kultivovane a udržiavať 50-ku na piatom rýchlostnom stupni nie je problém. Za mestom trochu beriem za plyn, kým sa FZ1 dostane na želané otáčky tak chvíľku čakám (a rozmýšľam, či niekde nerobím chybu), ale efekt sa dostavuje a musím uberať plyn, aby som sa dostal pod pokutových 100 km/h. Predný štít absolútne kryje jazdca bez akýchkoľvek problémov. Motocykel si stále hudie príjemnú melódiu a krajina okolo jednoducho sviští.

…versus diaľnica
Nabieham na diaľnicu a začínam rezať kilometre smerom domov. Predný štít prestáva plniť svoju funkciu, veľkú časť vetra a 90 % hmyzu dostávam priamo na štít. Pre diaľkovú turistiku by som určite zvolil turistické plexi z ponuky výrobcu. Nazad k jazde. Na diaľnici sa motocykel chová stále ukážkovo. Nevlní sa, drží stopu a okrem toho, akonáhle sa dostane nad 5 000 otáčok tak sa v ňom prebudí športový duch, ktorý sa dovtedy ostýchal prejaviť. Rozdiel medzi hraničnými 135 km/h a 150-kou je v letmom pootočení rukoväti. Fazer sa derie dopredu a zanecháva za sebou všetky vymäknuté audiny a bavoráky. Pri diaľničnom presune jednoducho treba dávať pozor na papiere. Ono sa to človeku nemusí pozdávať a pritom letí krajinou ako čerstvo vystrelená guľka. Proste 998 ccm a 20 ventilov tohto štvorvalca pochádzajúceho z R1 nesklame.

Mesto
Prechádzam do mesta. Pretože motocykel má odznak univerzálneho spoločníka, idem ho vyskúšať do najhustejšieho centra. Fazer určite upúta pozornosť okoloidúcich. Na rozdiel od väčšiny superšportov (kategória kam výrobca radí Fazera na stránkach yamaha-motor.com) nemá tento model zvuk vysokootáčkového svišťania, čo považujem za veľké plus. V meste a na križovatkách fungujú brzdy fantasticky. Ovládajú sa doslova jedným prstom a dva 320 mm kotúče so 4 piestikmi plus jeden 245 mm kotúč s jedným piestikom vzadu sú absolunte spoľahlivé. V hustejšom prepletaní sa premávkou mi bránia bočné kufre, ale to je daň za pohodlie jazdy bez batohu. Celkom by som zabudol, že okrem nadštandardu v podobe kufrov bol Fazer vybavený aj postrannými kapotážami, ktoré u bežného modelu nenájdete. Veľmi príjemný pocit:)
Akonáhle vlietnem do 40-ky, tak mám trochu problém sa zohrať v trojici ja – rýchlostný stupeň – otáčky. Fazer si jednoducho pýta viac. Plynová rukoväť sa stáva sekavovu a chvíľami mám pocit, že pozná len polohu zapnuté/vypnuté. Možno je to o zžití sa s motocyklom, na čo som doteraz nemal čas, mne to však vadilo. Akonáhle sa dostaneme nazad na 50-ku tak sme opäť jedno telo. So šesťstupňovou prevodovkou sa dá od spomínanej 50-ky ísť veľmi pohodlne a človek ani nemusí prehane radiť.

Večerný presun
Je mi prekvapivo chladno, tak otáčam domov. Pri ceste popod Strečno je už tma a tak mám možnosť odskúšať si funkciu svetlometov. Jediné čo dodám je, že svietia fantasticky. Dávajú absolútny prehľad k dianiu na ceste a ani raz ma nenechali pochybovať o tom, čo je predomnou. Opačnou stranou mince boli vodiči idúci v protismere. Každý druhý mi blikal. Človeka by napadlo, že asi tiež motorkári, ale omyl… jednoducho si mysleli, že svietim diaľkovými.
Samostatnou kapitolou pri jazde v noci je prístrojová doska. Táto je prehľadná a tak „Yamahovo – sympatická“ aj za svetla. V noci má oranžové podsvietenie, ktoré je absolútne v pohode a neničí jazdca výraznou žiarou. Opakom sú kontrolky, ktoré kompletne plnia svoju funkciu a žiaria ako Severka za jasnej noci. Ešte teraz mám na sietnici vypálenú kontrolku neutrálu :-).

V garáži
Na dnes to balím a snažím sa odstaviť motocykel v garáži. Ďalší objav. To s čím sa na ceste manipuluje ako s hračkou sa pri posúvaní v garáži mení na reálny motocykel s reálnou váhou. Do garáže to mám mierny kopček a nápad „dotlačiť to tam“ som si cestou hore celkom vytýkal.

Túžba po výlete
Ďalšiu jazdu začínam s pocitom posedu na motocykli, ktorý poznám roky. Blíži sa večer a vonku prší, takže si rovno obliekam nepremok a púšťam sa hltať kilometre.
Aby som sa vrátil k prvému dňu, tak Fazeru som zabudol vytknúť zrkadlá. Tým, že sú esteticky posunuté dopredu (a že mu to veľmi pristane), tak ich nedokážem vyladiť tak, aby mi ukazovali čo je za mnou. Buď vidím plecia, alebo krajinku. Cestu a autá za mnou zachytávam len s vyklonením.
Leje a ja si vravím, že otestujem výdrž kufrov, ktoré na prvý pohľad vyzerajú labilne. Zdanie klame, nabieham na panelovú cestu plnú výmoľov a kufre držia ako prikované. Nebúchajú, nedrncajú a človek občas aj zabudne, že ich má so sebou. Mimochodom, sú absolútne nepremokavé, ako mi dokázali papiere, čo som v tom lejaku viezol so sebou.

Turistický nádych
Časťou motocykla, ktorú musím vychváliť je pruženie. U Fazera dokonca plne nastaviteľné vpredu a s nastaviteľným predpätím vzadu. Slovenské cesty práve neoplývajú kvalitou povrchu. Panelové cesty majú špecialitu v pravidelnej nerovnosti. Ale pruženie a riadenie drží nádherne. Motocykel sa nevlní, každý náraz poberie už predné a zadné pruženie, takže do rúk sa mi dostáva minimum. Proste radosť jazdiť a cestovať. K pohodlnému cestovaniu prispieva aj sedadlo a poloha v ktorej sa vodič nachádza. Všetko spĺňa moje predpoklady (a to som ako jazdec veľmi náročný). Pokiaľ sa jazdec posadí na dostatočne dlhom sedadle dopredu, tak môže cestovať pokojne vo vzpriamenej pozícii, čo je na športový motocykel vynikajúce. Šírka riadidiel tak isto nenúti vodiča do neprirodzených uhlov a náklonov, takže ktorýkoľvek budúci majiteľ sa môže tešiť na veselé zbieranie kilometrov. Niekto by povedal, že dobrá ergonómia. Ja ako jazdec poviem len, že ma nebolela prdel, plecia, krk, ruky a nohy.

Na záver
Motocykel je vážne univerzál. Áno, znie to katalógovo, ale tento 150-koňový svalovec každý deň odvezie jazdca do práce, nabalený ho zavezie na dovolenkový trip a po zložení batožiny ho nechá športovo vyblázniť. Jednoducho dá jazdcovi všetko čo potrebuje, plus to, po čom túži.


Yamaha FZ1 Fazer GT

Cena: 10 190 Eur
Motor: 998 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 150 k pri 11 000 ot./min.
Krút. moment: 106 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 205 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 226 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK

Text: Jožo Jambor, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Svalovec na dlhé trate – Test Yamaha FZ1 Fazer GT

1 komentár

1 komentár

  1. campa

    16. októbra 2012 at 11:31

    🙂
    Rozumná kombinácia. Takto som mal FZ1ku rád a dobre sa jazdí. Takto jej to svedčí.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri