Connect with us

Spravodajstvo

TTXGP

Publikovaný

on

Skratka TTXGP znie ako závod v písaní do textového editoru. Nie je to tak, celý názov znie Time Trial Xtreme Grand Prix a jedná sa o historicky prvý závod vozidiel bez emisií. Závod vyhlásil Inštitút inžinieringu a technológií, IET [linka].

Mary Donovan z IET povedal: ?Mladí ľudia potrebujú inšpiráciu pre inžiniering a svet technológií. Musia vidieť, že sa jedná o kreatívnu profesiu, ktorá má možnosť zmeniť svet, v ktorom žijeme. Iniciatívami ako je táto sa snaží IET vzbudiť u študentov záujem o vedu. Aj aktivita akou je TTXGP pomôže stanoviť smer technológiám budúcnosti.?

TTXGP sa rozbehne 12. júna na známom okruhu Isle of Man.

Na pretekoch sa predstavia ?zelené? vozidlá, ktoré sú schopné dosiahnuť rýchlosť závodných strojov. Jednotlivé tímy majú svojich sponzorov (tak ako na bežných závodoch), v tomto prípade sa však jedná prevažne o medzinárodné spoločnosti, univerzity a technologické inštitúty.

Samostatnou triedou v TTXGP je ?Open class?, v ktorej môže pretekať ktokoľvek, kto má vozidlo poháňané alternatívnymi palivami. Mimochodom, ak by ste mali záujem sa prihlásiť, tak je neskoro, prihlášky sa podávali do 31.3.2009.

Na TTXGP sa zúčastní 23 motocyklov zo šestnástich rôznych tímov a siedmych rôznych krajín. Tu je predstavenie niektorých tímov:

Mission Motors
Za tím Mission Motors bude jazdiť Tom Montano, ktorý má 25-ročné skúsenosti zo závodov AMA, AFM, WERA, FIM a Isle of Man. Motocykel "Mission One" (obr. 1 – 5) je veľkým favoritom, jedná sa totiž o najrýchlejší elektro-bike na svete. Maximálna rýchlosť elektromotocykla sa pohybuje okolo 240 km/h a dojazd tak isto okolo 240 km.
Technické detaily:
– Lítium-iónové batérie
– priehradový rám z oceľových trubiek
[linka]

MotoCzysz
MotoCzysz nie je úplne neznáme meno. Dizajnér a inžinier Michael Czysz z Portlandu (Oregon, USA) sa na motocyklovej scéne objavil s motocyklom C1 990. Tento krát sa však rozhodol vstúpiť do sveta alternatívnych pohonov, ako povedal "Chcel som sa uchytiť v ére ktorá končí, ale asi som sa mal snažiť dosiahnuť úspech v ére, ktorá začína". Za MotoCzysz tím bude jazdiť Mark Miller na motocykli "MotoCzysz TTXGP" (obr. 6).
Technické detaily:
– MotoCzysz karbónový rám
– predné pruženie MotoCzysz s tlmičom Ohlins
– zadná kyvná vidlica MotoCzysz s tlmičom Ohlins
– brzdy Brembo
– Lítium-iónové batérie
– váha motocykla 195 kg
– sila 115 koní
– max. rýchlosť 240 km/h (jednorýchlostná prevodovka) a 280 km/h (viacrýchlostná prevodovka)
[linka]

Imperial TTXGP
Za motocyklom "Imperial TTXGP" (obr. 7) stojí Imperial College London. Motocykel je postavený na základe Suzuki GSXR 1300a a je poháňaný lítium-iónovými batériami. Zrýchlenie z 0 – 60 míľ za hodinu (zhruba 96,5 km/h) spraví za 4 sekundy. Pri rýchlosti 60 km/h má dojazd 240 km. Jazdcom bude David Magsden-Mydal.
[linka]

Kingston University London
Motocykel, ktorý bude súťažiť za Kingston University sa volá "Firstest" (obr. 8). Za projektom stojí Paul Brandon, ktorý viedol tím šiestich študentov pri vývoji tohto motocykla. Kingston bol prvým akademickým inštitútom, ktorý sa prihlásil do závodov. Oficálne spustenie motocykla prebehne 22. apríla. Pilotom stroja bude Maria Costello, držiteľka Guinnessovho svetového rekordu za najrýchlejšiu ženu na trati Isle of Man (rok 2004 s motocyklom Padgett Suzuki GSXR750 K2).
Technické detaily:
– Lítium-iónové fosfátové batérie
– rýchlosť 110 km/h

Brunel X-Team
O vývoj motocyklu "BX-09" (obr. 9 – 12) sa starala štvorica MEng (Masters of Engineering) študentov z Brunelovej Univerzity. Jazdcom bude Steve Harper, ktorý závodí od roku 2000.
Technické detaily:
– hliníkový rám spevnený oceľovými výstuhami
– Lítium-iónové články
[linka]

Team ManTTx Racing
Man TTx Racing tím je jediný tím, ktorý bude pretekať na domácej pôde. Pod vedením Keitha McKaya postavili motocykel na základe Ducati 748R. Bike sa volá "ManTTx X2" a riadiť ho bude Dan Kneen. Na vývoji motocykla sa podieľali firmy Slick!, Boal Engineering a Manx Electricity Authority. V tíme sú Emma Shimmin, ktorá je v súčasnosti na štvrtom mieste súťaže Isle of Man Modern Classics s jej Hondou 400, Keith McKay a Andy Cowie, ktorí závodili na šampionáte Isle of Man 600cc.
Keith McKay povedal: "Nie sme tu iba kvôli záchrane planéty, chceme pri niesť víťazný motocykel, víťazného jazdca a vyhrať závod."
Technické detaily:
– podvozok Ducati 748R
– Lítium-polymérové batérie

HTBLuVA TGM – RACING Team
Rakúsko bude zastupovať Martin Loicht s viedenského HTBLuVA – TGM Racing tímu.
TGM tím vznikol už dávnejšie za účelom preskúmania možností využitia nekonvenčných motocyklov. Tím pozostáva z dvoch učiteľov a skupiny študentov. TGM motocykel obr. 13.
Technické detaily:
– LiFePO4 batérie 114 V DC
– rám vytvára klietku okolo batérií
– váha okolo 200 kg
– chladenie vzduchom

BRAMMO
Brammo je americká firma so sídlo v Ashlande, Oregon. Je to jeden z prvých komerčných tímov, ktorý sa zapojil do TTXGP. Brammo sa už na scéne predviedlo s elektromotocyklom Enertia (obr. 14 a 15). Motocykel ktorý ich bude zastupovať na TTXGP je "Enertia TTR" (zatiaľ vo vývoji). Jazdcom bude Roy Richardson.
Technické detaily:
– Lítium-iónové batérie vyvinuté firmou Brammo
– monokokový rám navrhnutý firmou Brammo a vyrobený firmou Sapa, Inc.
[linka]

Barefoot Motors
Barefoot Motors je firma zaoberajúca sa výrobou "zelených" off-roadových úžitkových vozidiel. Ich dielne majú sídlo v Ashlande štát Oregon.
Prvým vozidlom vyrobeným firmou Barefoot Motors bol Model One, 100% elektrické ATV určené na poľnohospodárske, priemyselné ale aj rekreačné využitie. Barefoot sponzoruje motocykel pre TTXGP (obr. 16), s ktorým bude jazdiť Chris Petty.
[linka]

EVO Design Solutions
EVO Design Solutions majú sídlo vo Veľkej Británii, konkrétne v meste Grantham, Lincolnshire. Do pretekov nastúpia s troma motocyklami a to EV-0 R (dva motocykle pre Open Class) a EV-0 RR (motocykel pre Pro Class, obr. 17 a 18). V Pro Class nastúpi Olie Lindsdell a v Open Class jazdci Paul Owens a Mick Grant.
Technické detaily:
– EV-0 RR: dvojitý GMS-M1 motor, karbónová monokoková konštrukcia, lítiové batérie, mikrogenerátor
– EV-0 R: jeden GMS-M1 motor, karbónová monokoková konštrukcia, lítiové batérie

Team Agni
Cedric Lynch z Agni tímu vyrobil svoj prvý elektrický bike v roku 1981. Jednalo sa o dizajn, pri ktorom mal jazdec nohy dopredu. Arvid Rabadia, hovorca tímu sa už podobných závodov zúčastnil v rokoch 1984 a 1991. Jazdcom za Agni team bude Robert "Bullet" Barber.
Technické detaily:
– základom je Suzuki GSXR 600 (2007)
– pohon dvoma motormi Agni 95
– Lítium-polymérové batérie
– 40 až 50 koní
– max. rýchlosť 190 km/h
[linka]

eROCKIT
Z nemeckého Berlína príde pretekať firma eROCKIT s dvoma motocyklami. Prvým je "HH01", jazdcom bude Rigo Richter a druhým je model "R01", na ktorom bude jazdiť David Madsen-Mygdal.
Stefan Gulas, hovorca eROCKITu povedal: "S modelom R01 sa chcem umiestniť na prvých priečkach."
[linka]

Electric Motorsport Company
Electric Motorsport Company prichádza tiež s dvoma motocyklami. Sú to "GPR-S" a "R-144". Spoločnosť pochádza z Oakladnu v Kalifornii. Motocykle budú riadiť Carolynn Sells a Marie Hodgson.
Technické detaily:
– GPRS: 96 V AC (LFP batérie)
– R-144: 144 V DC (LFP batérie)

Keďže sa jedná o prvú akciu svojho druhu, organizátor okolo nej jednoducho musel urobiť očakávanú parádu. Deň pred závodom (11.6.2009) sa bude konať koncert s názvom "The Promise of a Generation" a bude sa jednať o symfonický pop/rockový koncert s účasťou Londýnskeho Metropolitného Orchestra.

[linka] na oficiálnu stránku TTXGP

TTXGP

TTXGP

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri