Reportáž online z Južnej Ameriky (7. september 2009)
Z Venezuely do Cucuty 15 km za hranicami Venezuely a Kolumbie leží mesto Cucuta. Nájsť Petra nie je veľký problém, spí v hoteli, ktorý som mu odporučil, hneď pri autobusovom nástupišti. Idem teda rovno k nemu, vytiahnem v hoteli veci a ideme hneď do opravovne starých motoriek. Dielňa je malá, motorky sa opravujú priamo na hlavnej ulici. Dlho ladíme segment, nespočetne krát nám vyskočí a treskne nás cez prsty, kto to niekedy robil, tak vie, ako blbá je to práca (na druhu stranu po vyriešení problému som profík na dávanie dole a naspäť ľavého vika). Nakoniec na problém prichádzame. Než som odchádzal, objednal som si u nášho dodávateľa nový spojkový kôš, prišiel mi i s kolieskom a o ktoré zaberá segment. Celé som to namontoval. Spojkový kôš je u všetkých štvorrýchlostných jednovalcových ČZ rovnaký, od roku 1955 až do konca výroby. Lenže postupom času sa menili kartery a tým pádom aj štartovacie segmenty. Kôš, ktorý som kúpil, bol určený pre ČZ 175/487, resp. pre ČZ 180 a tá mala koliesko na spojkovom koši s 27 zubami, moja ČZ 250/475 ale musí mať 30!
Kupujeme motorku Mechanik z dielne sa nám pokúsi pomôcť, hľadá koliesko, ale márne. Našli sme jednu dielňu so sústruhmi, tam by nám to za týždeň vyrobili za 3 000 Kč (120 ?). Sústružník sa nás pýta, odkiaľ sme, hovoríme z Čiech, on sa málom rozsypal, začal básniť o obrábacích strojoch s Made in Czechoslovakia na štítku, úplne pri tom žiaril. Teraz berú stroje z Číny, ale vraj je to hrôza a vždycky si zaspomína na naše mašiny.
Píšem domov, aby mi poslali diely na veľvyslanectvo do Bogoty, tam že dôjdem. Ďalšie 4 dni hľadáme motorku pre Petra. Už rezignoval na českú motorku, kúpi čokoľvek. Lenže to je problém, žiadna motorka nie je úplne v poriadku, jedna ma malý obsah, ďalšia je na rozsypanie, iná zase nemá všetky doklady. Motorky sú inak dosť predráždené, ojazdeniny v ČR nepredajné, stojí tu cez desať tisíc. Vo finále sadla Suzuki GH125, r. v. 2009, vyrobená v Kolumbii. 14. 08. popoludní vyrážame previesť sa do hôr na sever od Cucuty.
Vojenské kontroly a rozstrieľaný autobus Ubytovávame sa u rybárov 20 km za mestom. Staviame stany na brehu rieky. Druhý deň, pred tým, než pokračujeme, prichádzajú k rybárom nejakí známi a ja z nich vôbec nemám radosť. ?Túto motorku poznám, videl som ju na Discovery, je to najlepšia a najdrahšia motorka na svete!? Nieže by Čezeta nebola najlepšia a pre mňa najdrahšia, ale márne sa im snažím vysvetliť, že nie som milionár.
Cestou do La Sila a Tibu nás niekoľkokrát zastavujú vojenské kontroly. Cesta je striedavo kamenistá a asfaltová. 4 km pred mestečkom Tibu zastavím v jednej reštaurácii. Nakoniec tu spíme. Peter chce skúsiť zbaliť hostinskú a ja mám podozrenie na prasknutú pružinu tlmiča. Ani jednému z nás predstavy nevyšli, Peter nikoho nezbalil, ja mám tlmiče v poriadku, význam to ale malo. Miestna oblasť je čiastočne stále ovládaná vojenskou komunistickou gerilou FARC. Pár kilometrov za Tibu, hodinu po tom, čo sme zastavili, rozstrieľali autobus a auto, keby sme išli ďalej, bohvie ako by to dopadlo. Niekoľko rôznych ľudí nám hovorí, že keď pôjdeme ďalej za Tibu smer Oru, tak určite neprežijeme, odmietam ísť, Peter síce brble čosi o zbabelosti, ale druhý deň sa vraciame. V ten deň medzi Tibou a Oru prepadli ďalší autobus.
Vraciame sa späť k rybárom. Majú ale len jednu dcéru. Škoda, že nie som úchyl, Peter mi s rodičmi dohovára, že mi ju 5 rokov (do 18) podržia, že si pre ňu mám prísť. Chudák dievčina, Jamila sa volá, sa potom stále červenala a večer sa už skoro neukazovala. K večeri dostávame smažených malých sumcov. Ďalší deň prichádzame do Cucuty.
Drastický zážitok – smrteľná havária motorkára Pri jednej z prechádzok po meste zrazí auto motorkára, asi 30 m od nás. Auto ušlo, bežíme k motorkárovi. Leží na boku, syn odletel niekam na chodník. Pomaly sa schádzajú ľudia. Všetci sa tvária ako keď skrížite kombajn s blbcom, čumia na obeť nehody, ale nikoho dlhú dobu nenapadne zavolať sanitku. My u seba nemáme telefón a aj tak nepoznáme číslo. Po pár sekundách sa motorkár prevalil na chrbát. Pod hlavou má veľkú kaluž krvi. Naraz sa celé telo napne, vyvalí oči, celé nervovo neriadené, ako keď udriete králika za uši. Je mŕtvy, hovorím si. Našťastie sa preberie, taxík ho odváža do nemocnice. ?To neprežije, určite má prasknutú lebku,? straší Peter a ja si hovorím, že chlapík bude určite v poriadku. Druhý deň umrel na krvácanie do mozgu a začal som vážne uvažovať o zmene mojej obľúbenej prilby.
Zas sa mi rozsypalo ložisko Z Cucuty vyrážame do Pamplony. Na polke ceste, u dediny Bochalem, zastavujeme pri policajnej hliadke. Rozoberám zadné koleso, hrozne mi pod zadkom skákalo. Nechápem, ako je to možné, ale dvojradové ložisko v strede, uložené v špeciálnej oceľovej vložke, je rozsypané na prach. Autobusom sa vraciam po tretí krát do Cucuty, kupujem nové a nechávam ho v jednej dielni vymeniť. Je obdivuhodné, ako dobre vybavené sú tu dielne. V Cucute je celá štvrť dielní, každá špecializovaná. Zatiaľ snáď jediná vec, o ktorej si trúfnem povedať, že sa s nami môže rovnať, ba skôr nás vybavenosť a dostupnosť týchto dielni prevyšuje.
Texta foto: Vojta Hlásny priamo z Južnej Ameriky
Pokračovanie bude, kedy? To nevieme, Vojta brázdi cesty nebezpečnej Kolumbie a komunikuje s nami raz za čas. Ale tešte sa už čoskoro.
Urobte radosť svojím mašinám a zároveň podporte cestovateľa Vojtu Hlásného nákupom v jeho internetovom e-shope [linka]
Expedícia s Čezetou 2009 ? II. diel (Južná Amerika)
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
VladiB
7. septembra 2009 at 7:35
Tomuto ja hovorím ozajstné dobrodružstvo
RoboNM
7. septembra 2009 at 11:58
Blázon, držím mu palce, ako vždy 🙂 , ale na toto som osobne asi príliš zbabelý 😠
Bubo
24. septembra 2009 at 7:49
Pravý edvenčr, klobúk dole. 🙂 S toho popisu nehody motorkára, mám husiu kožu… 😶