Connect with us

Motoporadňa

Jazdená motorka: recenzia Honda VTR1000F

Publikovaný

on

Honda VTR1000F skusenosti

Veľké športové dvojvalcové motocykle boli doménou predovšetkým značiek Ducati, Moto Guzzi či BMW. A Honda VTR1000F je krásna výnimka!

Skúsenosti a spoľahlivosť Honda VTR1000F

Japonskí výrobcovia sa v tomto smere držali trochu späť a ak mal motocykel dva valce, tak sa skôr jednalo o radové dvojvalce. Všetko sa, ale zmenilo keď v roku 1996 predstavila Honda model VTR1000F a nasledujúci rok bol uvedený motocykel na trh. Motocykel sa stal za krátko veľmi obľúbeným a ako čas ukázal aj veľmi spoľahlivým s vysokou životnosťou, čo sa o jeho konkurentoch mnohokrát povedať nedá. Pri letmom pohľade na VTR-ko sa môže zdať, že motocykel vyzerá lacno a nemá takú charizmu ako napr. jeho konkurent Suzuki TL1000S, ktorý sa stal svojím spôsobom kultovým strojom. Viacmenej sila Hondy spočíva v nenáročnosti na prevádzku a hlavne v úplnej absencii akýchkoľvek detských chorôb, čo o väčšine jeho konkurentoch povedať nemôžeme.

Motor

Jedná sa o dvojvalcový štvortaktný kvapalinou chladený agregát s obsahom 996 ccm, kde valce zvierajú uhol 90 stupňov. V každom valci sa nachádzajú štyri ventily s rozvodom DOHC. Plnenie motora obstarávajú dva 48 mm karburátory Keihin, Výrobcom udávaný výkon je 81 kW (110 koní) pri 9 000 ot/min a krútiaci moment 96 Nm pri 7 000ot/min. Jedná sa vcelku o priaznivé hodnoty, najmä keď použiteľné otáčky motora sú od cca 2 500 ot/min a viac. Okolo 4-5 000 ot/min si motor len priadne a ak sa dotknete hranice 7 000 ot/min, očakávajte akoby motor chytil druhý dych. Samozrejme, že plynulosť záťahu je v celom rozsahu otáčok plynulá bez výraznejších prepadov.

Pri jazde som očakával väčšie vibrácie než aké prichádzali od motora. Spotreba je jediným slabším miestom snáď celého VTR-erka. Ako väčšina veľkoobjemových dvojvalcov aj tento motor je smädný. Ak pridáte plyn je 16-litrová nádrž veľmi skoro na dne a vy po 150 km budete musieť urýchlene vyhľadať benzínovú pumpu. Túto necnosť ešte umocňuje absencia ukazovateľa stavu paliva. Mierne zlepšenie nastalo od ročníka 2001, keď bola palivová nádrž zväčšená o 3 litre. Spúšťanie studeného motora je úplne bez problémov a je dobré použiť sýtič, ktorý sa nachádza na boku motocykla. Životnosť motora je dosť individuálna, ale hranicu 100 000km je možné dosiahnuť bez toho, aby bol motor úplne zdevasatovaný. Maximálna rýchlosť motocykla je na hranici 250 km/h.

Podvozok

Podvozok motocykla je tvorený chrbticovým rámom z hliníkovej zliatiny, v ktorom je zavesený motor, ktorý zároveň slúži ako nosný prvok. Vpredu je klasická teleskopická vidlica (41mm), ktorá je plne nastaviteľná, vzadu dvojramenná kyvná vidlica s centrálne uloženou pružiacou jednotkou, ktorá má možnosť nastavenia predpätia pružiny a útlmu. Táto kombinácia umožní snáď každému nájsť nastavenie, ktoré mu vyhovuje. Pri jazde je VTR-ko veľmi dobre ovládateľné. Podvozok VTR-ka je dobrý aj na horšom povrchu cesty, rovnako aj na okruhu, kde je vhodné mať tlmič riadenia.

Ochrana pred nápormi vetra je vcelku prijateľná, takisto aj jazda vo dvoch je znesiteľná vďaka jednodielnemu sedlu. Jazdecká pozícia má trochu športový nádych, ale nie je natoľko radikálna, že by vás po niekoľkých kilometroch donútila k zastávke. Skôr ako bolesti chrbta, či nôh vás donúti k prestávke prázdna nádrž.

V roku 2001 prešiel motocykel drobnými zmenami, ale stále je to rovnako pekné VTR-ko. Motocykel má vyššie riadidlá pre komfortnejšie jazdeckú pozíciu. Konštruktéri tohto motocykla mysleli aj na turistov vcelku veľkým úložným priestorom pod sedlom, alebo výklopnými háčkami. Ďalej je nová prístrojová doska doplnená o multifunkčný display a nové je aj bezpečnostné zapaľovanie H.I.S.S. O brzdenie sa stará vpredu dvojica 296 mm kotúčov so štvorpiestikovými strmeňmi a vzadu jednoduchá kotúčová brzda s priemerom 220 mm. Brzdy možno označiť za slušný štandard. Motocykel je obutý do pneumatík bežných rozmerov vpredu 120/70 ZR17 a vzadu potom 180/55 ZR17.

Aká je Honda VTR1000F?

Ak sa rozhodnete pre model VTR 1000F Firestorm, tak celkom iste neobanujete. Pravdepodobne by bolo lepšie sa poobzerať po ročníkoch 2001 a vyššie, ale nie je to podmienkou vzhľadom k tomu, že sa žiadna veľká modernizácia v celom priebehu výroby nekonala. Dôležitejší ako modelový ročník je stav, v ktorom sa motocykel nachádza. Na kupovanom motocykli nemusíte hľadať špecifické závady, skôr si prehliadnite motor, či niekde nepresakuje olej, elektroinštaláciu a stopy po väčšom páde. Bočné veka motora sú odkryté a na bokoch sa tiež nachádzajú chladiče, takže aj také malé pošmyknutie môže znamenať skrytú investíciu.

VTR-ko je vhodné pre stredne pokročilých alebo skúsenejších jazdcov, ale jazdu na ňom zvládne aj rozumný začiatočník vzhľadom k úzkej stavbe motocykla a nízkej pohotovostnej hmotnosti (216kg). Motorka vám bude dobrým spoločníkom v rôznom prostredí v mestskej premávke, na dovolenke, či jazde na okruhu. Je to taký rozumný kompromis a ak budete tejto motorke tolerovať zvýšený smäd, tak vám bude verne a dlho slúžiť.

6 komentárov

1 komentár

  1. redtwins

    27. júna 2010 at 20:21

    VTR mam kupene tuto sezonu najezdenych mam okolo 3000 km a uplna spokojnost.Motor neni zadna divocina skorej sa hodi na cestovanie taky tahoun od spodu.Spotrebu mam pri kludnom tempe 6,5 litra a pri 19 litrovej nadrzi v pohode vydrzi na vyse 250 km a to neni vobec zle.Dufam ze na VTR este hodne km najezdim a bude ma este dlho bavit.

  2. Dragon

    28. júna 2010 at 7:32

    redtwins – a teraz ktorý z vás kúpil VTR? Ten, čo mal Suzuki SV, alebo Yamahu Fazera, hm? 😉

  3. redtwins

    28. júna 2010 at 15:06

    Ten co mal SV 650 S totizto ja sem ortodoxny do V-twinov 😁 a bracha kupil po Fazeri VFR 800 Fi 👋

  4. redtwins

    28. júna 2010 at 15:13

    Dragon – teraz si nejsom isty ty si ten tipek co mal na Janickoch asi pred troma rokmi Jawku a potom si kupil Kawu ZR-7S a rikali sme ti ze si cely Vale Vale??? 😀

  5. Dragon

    29. júna 2010 at 8:31

    redtwins – Vale Valeee 🤣 …Ano, som to ja 🙂 … dobre si pamatáš 😉 …Takže ste postúpili 👍 …Ja som ostal verný Kawasaki a teraz jazdim na Z750S 😈 . Teraz to máte ale dobré, obaja chodíte do servisov jednotnej značky 😀

  6. redtwins

    29. júna 2010 at 18:18

    Tak Z750S to uz je iny dablik.Jezdil sem na kamosovem Zedourovy ale nahaci a pekne to jede.Sak sa nekedy vidime na zraze.Cawes Vale Vale 😀

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri