Začiatok jesene
je každoročne obdobím, kedy kanadská spoločnosť BRP, ktorá zastrešuje značky
Can-Am a Sea-Doo predstavuje svoj program na novú sezónu a pre nás to
znamená dva dni poriadneho jazdenia nielen v teréne ale aj na vode. Tento
rok nebol výnimkou a spolu s ďalšími novinármi sme si to namierili na
bulharské pobrežie, kde na nás čakali novinky na rok 2020.
Can-Am offroad – čo nové v roku 2020?
Pri pohľade na
existujúcu ponuku ATV a SSV modelov značky Can-Am sa márne snažím nájsť
kategóriu, kde by táto značka absentovala. Široká ponuka špičkových vozidiel je
rozložená tak, aby si vybral naozaj každý. Snahou výrobcu pritom je ponúkať tie
najlepšie a najvýkonnejšie vozidlá bez ohľadu na kategóriu a presne
na to sa zamerali inovácie na rok 2020 – vylepšiť existujúce modely
a upevniť si líderskú pozíciu na trhu.
Can-Am Traxter sa kvalitatívne posúva o level vyššie. Populárne
pracovné SSV sa na rok 2020 dočkalo celej série inovácii, ktoré sa dotkli
dizajnu, ochranných prvkov, podvozku a zároveň motora. Atraktívnejší
dizajn, komfortnejšia jazda a viac výkonu, tak by sa dali zhrnúť zmeny na
rok 2020. Najvýraznejšia dizajnová zmena sa dotkla prednej masky, ktorá je
výrazne inovovaná a prináša modernejší a dynamickejší dizajn. Ďalšia
zmena potom čaká na vodiča v kabíne, kde má k dispozícii novú prehľadnú
4,5 palcovú prístrojovku, alebo u drahších prevedení veľkoplošný displej
s rozmermi 7,6 palca.
Ďalšie inovácie
sa týkajú podvozku a ochrany vozidla. Vystužený rúrkový oceľový rám
poskytuje až o 30% vyššiu tuhosť, pričom je o 2,6 kg ľahší ako bol na
predchádzajúcej generácii. Oceľové nárazníky vpredu spolu s oceľovou
výstuhou výborne chránia predné časti pred poškodením. O zvýšený komfort
vo vnútri sa starajú hrubšie izolačné steny kabíny, ktoré oddeľujú priestor pre
posádku od motora a zadnej časti podvozku. Výkonnejšia verzia HD10
prichádza aj s účinnejším tlmičom výfuku, ktorý pomáha znižovať hlučnosť. Medzi
ďalšie úpravy, ktoré pomáhajú znížiť hlučnosť patrí prekalibrovaný variátor
a nový ECO režim na verzii HD10. Výsledkom je hlučnosť znížená až
o 34% v porovnaní s predchádzajúcou verziou. O citeľne
komfortnejšiu jazdu sa stará aj nové nastavenie pruženia, ktoré dokonalejšie
filtruje nerovnosti terénu. Vítaným pomocníkom najmä v kopcoch je ručná
brzda, ktorá sa deaktivuje v momente keď variátor začne prenášať výkon na
kolesá. Rozbeh je tak oveľa jednoduchší a plynulejší.
Výrobca v prípade
Traxtera sľubuje viac výkonu a o to sa postará nový motor Rotax HD10
V-twin, ktorý disponuje ohromným krútiacim momentom 94 Nm a zároveň
maximálny výkon narástol o +10 k na hodnotu 82 k, čo v triede
úžitkových SSV predstavuje špičkové hodnoty.
No a na
záver je tu nová predĺžená verzia s označením Traxter MAX DPS HD10 T,
ktorá prichádza s homologizáciou kategórie T, ktorá je u nás
najrozšírenejšia. Na trh tak prichádza až 6-miestna verzia úžitkového
Traxtera.
Športové SSV si upevňujú líderskú pozíciu na trhu a túto vetu najlepšie potvrdzuje taká
menšia „šialenosť“ v podobe nového prepĺňaného trojvalcového motora Rotax o objeme
900 ccm s označením Turbo RR, ktorý v porovnaní s verziou Turbo R
prináša nárast výkonu až o 23 k na konečných 195 k (!) a krútiaci
moment narástol o 15 Nm na 183 Nm (!). Tento motor je určený do špičkovej
verzie modelu Maverick TURBO (v minulosti označovaný X3), ktorý je ponúkaný
v niekoľkých prevedeniach. V tomto prípade sa však výrobca nezameral
len na nárast výkonu motora, ale aj jeho životnosť a najviac namáhané
komponenty boli upravené tak, aby si bezpečne s vyšším výkonom poradili.
Ďalšie inovácie sa dotkli podvozku a pruženia, vďaka jeho novému
nastaveniu sa zvýšila svetlá výška podvozku u verzii Maverick X až na 40 cm a zlepšila sa tak
prejazdnosť náročným terénom. Na verziách X rs a X rc sú použité nové ráfy
a pneumatiky. Ďalšia dôležitá zmena sa týka rámu a kabíny, ktorá sa
môže pochváliť označením najpevnejšia vo svojej triede. Na rok 2020 je kabína ešte
o niečo pevnejšia, vrchné nosníky klietky sú teraz priskrutkované, čo
uľahčuje servisné úkony a opravy. Nová 4,5 palcová prístrojovka je
súčasťou základnej výbavy a u drahších verzii je tu potom veľka
7,5-palcová prístrojovka podobne ako na Traxterovi. Na uľahčenie prepínania
jazdných režimov pribudol na prístrojovke nový ovládací panel.
Za volantom
Na rozdiel od
testu vodných skútrov, ktorý prebehol o deň skôr nám počasie tentoraz
vyšlo dokonale a hustý dážď zmenil prašnú cestu namotanú v kopcoch
nad hotelom na poriadnu blatistú kúpeľ. K dispozícii sme mali dvojicu
Traxterov v krátkom a dlhom prevedení, modely Maverick Sport DPS
1000R T, rovnako v krátkej a predĺženej verzii a nakoniec
kompaktný Maverick Trail. Mal som možnosť stráviť najviac času za volantom
6-miestneho Traxtera HD10 a 4-miestneho Mavericku Sport, no
a v oboch prípadoch som bol veľmi príjemne prekvapený.
Traxter sa vie poriadne odviazať keď mu povolíte
uzdu. Testovací okruh
meral niečo vyše kilometra a jazdili sme ho spoločne so športovými
Maverickmi, takže tempo bolo od prvých metrov viac ako svižné. Traxter s najvýkonnejším
motorom HD10 sa športovejšiemu tempu bez mihnutia oka prispôsobil
a prejazdy zablatenými zákrutami zvládal v kontrolovanom drifte
podobne ako športový Maverick. Blato a klzký terén trochu zmazáva výkonové
rozdiely, naviac aj variátor úžitkového SSV je inak nastavený ako u športového
modelu, no mám pocit, že ani na suchom povrchu by sa Traxter nemal za čo hanbiť
a spomínaných 82 k výkonu prináša okrem ohromnej ťažnej sily aj
skvelú dynamiku. Možno ešte väčším prekvapením bol pre mňa podvozok Traxtera,
ktorý spoľahlivo filtroval aj väčšie nárazy a ani vyložene agresívna jazda
s brzdením na poslednú chvíľu a následnou okamžitou akceleráciou ho
nevyviedla z miery. Väčšie rozmery samotného SSV rovnako nijak negatívne
neovplyvnili jazdné vlastnosti, práve naopak pocitovo skôr prispievali
k väčšej istote a stabilite.
Je pravda, že
budúci majiteľ úžitkového SSV nebude toto vozidlo využívať na vyložene športové
jazdenie a platí to aj pre Traxter, no ak potrebujete rýchlo presunúť
väčší počet ľudí a nákladu na ťažšie dostupné miesta, tak predĺžená verzia
tohto modelu v najvýkonnejšom prevedení HD10 je na takéto situácie priam
stvorená.
Predĺžený Maverick Sport zatienil svojho
2-miestneho súrodenca. Znie
to možno trochu odvážne aj vzhľadom na podmienky za akých sa jazdilo a pomerne
tesný testovací okruh, ktorý vyhovoval skôr kompaktnejším vozidlám, ale presne
tento pocit som mal keď sme popoludní pred hotelom odovzdali poriadne zablatené
SSV. Pritom 2-miestny Can-Am Maverick Sport 1000R je skvelým športovým náradím,
ktoré si s náročnými podmienkami hravo poradilo, 100 k výkonu
v kombinácii s ľahkou hmotnosťou a kompaktnými rozmermi bolo
v drvivej väčšine viac ako jazdec potreboval. Podvozok bez mihnutia oka filtroval
všetky prekážky a stále mal veľké rezervy. V daných podmienkach
skvelá zábava. Prvé presadnutie do predĺženej 4-miestnej verzie som tak bral
skôr na športový relax a uvoľnenie po adrenalínovej jazde s krátkym
Maverickom. Trvalo to však len po prvú zákrutu. Motor vôbec nebral ohľad na
väčšie rozmery Mavericka a s rovnakou intenzitou akceleroval
a roztáčal kolesá na klzkom povrchu, podvozok bez najmenšieho náznaku
nervozity absorboval všetky nárazy a dopady. Rozdiel však predstavoval
predĺžený podvozok, ktorý aspoň v mojom prípade pocitovo priniesol viac
stability a istoty pri agresívnej športovej jazde plnej driftov
a agresívneho dobrzďovania. Myslím, že voľba medzi oboma verziami by tak
vôbec nebola jednoduchá. Pritom dve extra miesta pre prípadných pasažierov
nehrajú rolu a bohato mi stačia dve miesta, ktoré ponúka krátka verzia.
Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti a v tomto ohľade je 4-miestny Can-Am
Meverick Sport 1000 R naozaj mimoriadne príjemným prekvapením.
Nabudúce: vodné
skútre Sea-Doo predstavíme v samostatnom teste.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.