Na
začiatok len poviem, že toto nie je test eRka, ten sme publikovali v MMA
7-8/17, ale skôr skúsenosti a informácie o tom, že ak ste športovo
založený jazdec a volíte tento model, ako sa dá následne využiť i na
ďalekú dobrodružnú trasu. A poviem, dá sa úplne perfektne ale
s miernymi úpravami, pretože eRko nie je majoritne určené na ďalekú
turistiku, na to má KTM perfektné modely S a hlavne model T.
V časovej situácií pred mototripom v ktorej som bol mi eRko prišlo
neskutočne vhod. Viem, že táto motorka sa nebojí ničoho, motoricky
a podvozkovo je skoro identická s modelmi S a T a navyše
má neskutočne skvelú výbavu, ktorú som denne využíval naplno.
Luxusná
výbava
Výkon 160 koní je úplne šialený,
podvozok je plne nastaviteľný mechanicky na oboch koncoch, stroj disponuje
záchranným elektronickým systémom pri brzdení v náklone. I táto
verzia má štyri mapy riadenia motora a na základe toho, ktorú zvolíte, sa
automaticky prestavuje trakčná kontrola. V prípade mapy Rain sa výkon
zníži až na 100 koní. Sú tu ale väčšie kolesá, vzadu 18“ a vpredu 21“.
Doslova vás vyšokuje palubný displej, čo je čistokrvný plnofarebný tablet aj
s možnosťou nastavenia sklonu podľa potrieb jazdca. Displej vám zobrazuje
toľko údajov, koľko si ich zadáte a mení farbu podľa intenzity svetla. Je
úžasne čitateľný za úplne každých podmienok, škoda len, že veľkosť písmen nie
je trošičku väčšia. Štvorbodový ovládač na ľavej rukoväti pomáha k jeho
bleskovému ovládaniu a perfektné je to, že si viete na ňom nastaviť dve
nezávislé informačné plochy s rozdielnymi palubnými údajmi. Ja som volil
hlavne meranie tlaku v pneumatikách, vonkajšiu teplotu, priemernú spotrebu
a dojazd na palivo. Displej vám pri poklese paliva, či poruche, pri
vypnutom tlačidla zapaľovania, alebo i vysunutom bočnom stojane všetko
hlási obrovským výrazným pásom v ktorom svieti konkrétna textová výstraha.
Nehľadajte spínaciu skrinku, kľúč s dosahom cca 1,5 metra aktivuje spínačku
a tlačidlom na pravej rukoväti spúšťate a vypínate elektroniku do
potrebného stavu. Tým tlačidlom sa dajú uzamknúť i riadidlá, pričom kľúč
má vyklápaciu časť a tou uzamykáte mechanicky oba kufre. Pod „tabletom“
nájdete 12 V krytú zásuvku a vpravo do neho vodeodolnú plochú
schránku, s USB nabíjaním pre mobil, ale spravidla som tam mal kľúč. Pod
sedadlo nevojde vôbec niča tak
môžeme ísť k úpravám pred jazdou.
Toto
sme museli upraviť
1290 R je štandardne obuté na
offroad pneumatikách, tak mi ho v KTM prezulina cestné pneu Continental ContiTrailAttak 2
s neuveriteľným gripom.
Sedadlo eRka je prispôsobené pre
potreby offradového jazdca a je tenšie a jednodielne, čo paradoxne
spolujazdkyňa docenila, pretože bola v lepšom zákryte za mnou a nie
nado mnou. Lenže je aj tenšie a tvrdšie, a tak šikovné Ankine ruky ušili
na sedadlo poťah s 3,5 cm penou, pretože inak by bolo tých 3 000 km trochu
bolestných.
Predný štít je priamo určený na
športový typ jazdy a preto je príliš nízky aj keď vrstvený a jeho
vrchná časť sa dá zdvihnúť o cca 9 cm. Tu som musel nainštalovať transparentný
deflektor LOSTER (V x Š: 18 x 30
cm), s ktorým mi pomohol Styx. Tento deflektor sa
dá i sklápať v uhle cca 35° st. a o pohodlie teda bolo
postarané.
TOP CASE bol nutný
a perfektne som ocenil širokánsku a pevnú platňu motorky, ktorá mi
umožnila nainštalovať kufor tak, aby sme obaja na motorke mali dostatok miesta.
Tankbag som použil Bagster, nádrž
je plastová a tak som použil inštalačné popruhy a kotvenie
o padací rám a krk motorky.
GPS Garmin som nechcel napájať zo
zásuvky, ale priamo z batérie. Kapoty tohto stroja dokáže rozobrať aj malé
decko, tak intuitívne do seba zapadajú a je pod nimi dostatok priestoru
pre kábel až k batérii pod sedadlo. Tu ma napadlo ako je vlastne
jednoducho prístupná časť motorky v okolí nádrže pri potrebnom servise.
A štartujeme!!!
– Motoricky je to bomba
10 dní v sedle motorky musí
byť predovšetkým neúnavných a dve GS Adventure s ktorými sme šli boli
plne vybavené na dlhé sedenie v sedle. Maximálny komfort na KTM sme si
zabezpečili našimi úpravami a motorka sa stala plnohodnotným turistom po
všetkých stránkach a tým myslím i v daždi. Ergonómia všetkých
prvkov akoby bola šitá presne na mňa. 160 koní oproti geesám bolo cítiť pri
predbiehaniach, či kopcovitých pasoch, výkonnostne je motorka pre tento typ
jazdy predimenzovaná. Silný dážď nás zachytil dva krát a nevedel som si
vynachváliť mapu Rain, kedy motorka pracujev úplne inom režime. V kombinácii s použitými pneu som
desiatky kilometrov v daždi v točivých cestách išiel ako po
masle bez najmenšieho náznaku incidentu a i v tomto režime nemá
motor problém akcelerovať v kritických úsekoch. V plnom výkone je
výborne lineárne nastavený bez trhavých momentov, pričom som okamžite začal
využívať radenie bez spojky, kde pri tisícoch najazdených kilometrov vám to
krásne šetrí ľavé zápästie. Samozrejme pri pomalých rýchlostiach to ide trhavo,
tu som spojku používal, ale vo vyšších rýchlostiach to ide ako po masle
a hlavne pod plným plynom hore i dolu. Ak preraďujem, na sekundu sa
stlmí výkon, prevod zapadne a plynule ťahá stroj bez šklbnutia. Napríklad
u GS tento systém funguje tak, že hore radíte pod plynom a pri radení
smerom nadol plyn zaklapnete. Ak to tak neurobíte, tak to nepôjde,
v prípade KTM je systém vymyslený lepšie. Véčko KTM ale nedokáže to, čo
boxer GS a to ísť v pomalých úsekoch na 6-tke. A ani pri 80-tke
a až pri 90-tke necuká, ale nedokáže z tejto pozície „beztrestne“
akcelerovať. Treba proste radiť a radiť, podľa aktuálnych okolností. Čo ma
ale dostalo, tak spotreba. Pri 23 litrovej nádrži som viac krát prišiel až
k hranici 400 km
na nádrž s rezervou 3
litre. No neskutočné, spotrebu som meral tak, že som
vždy dotankoval do plna a vydelil kilometre a palivo. Tu je výsledok:
5,16 l
na stovku v plnej záťaži. BOMBA!
Podvozok
je neskutočný!
Toto v KTM vedia robiť.
Takto obutý a s nastaveným podvozkom na našu záťaž má motorka
neskutočnú prieraznosť. Naše cesty boli prevažne II. III. a IV triedy
a tu je táto technika ako doma. Predok s 21“ kolesom akoby tie jamy ani
nevidel, tá prieraznosť zlými cestami je čisto žehličková. A potom šup do
stúpačiek a do ľahkého terénu. Keby som nevedel, že mám pod sebou 1290-ku
tak by som povedal, že mám pod sebou 350-ku. Veď motorka neváži ani 220 kg a je
neuveriteľne obratná a sebaistá. Áno to 21“ koleso zväčšuje polomer
zatáčania, ale to sa stávalo iba v top zákrutách doslova, kde bolo treba ísť
okolo päty. V pozícií v stúpačkách som mi trošku vadila širšia nádrž.
Motor je hravý a výhodou je plynulé a veľmi presné dávkovanie výkonu
s ohľadom na plynovú rukoväť. Presná kontrola, presný výkon, presná
odozva. Proste sa do toho Albánska a Montenegro musím vrátiť ešte raz, ale
už sólo, aby som si to vychutnal. 1290 R je zároveň priam bezkonkurenčná
kombinácia športovej a zároveň turistickej motorky. Normálne rozmýšľam, že
k čomu by som ju prirovnal…
Únavnosť
a praktickosť
Keďže som si mašinku dovybavil
a doladil veľmi som bol zvedavý, kto sa z troch motoriek bude dvíhať
do stúpačiek kvôli sedacím svalom. A neuveríte, nebol som to ja. Širšia
nádrž vpredu a pridaný deflektor z nás vytvorili jeden aerodynamický
celok. Anka mi do interkomu hovorí, že ako je to možné, že jej s prilbou
netrhá turbulentný vzduch? Paradoxne k tomu pomohlo aj práve rovnejšie
sedadlo ale najväčšiu zásluhu na tom má fabrika a vývoj motorky
v aerodynamickom tuneli. Musím povedať, že je to asi prvá KTM Adventure
v rade, ktorá ma až takto pozitívne v tomto smere prekvapila. Ale
prekvapili ma aj iné veci. Obrátené čertove rohy – predné LED svetlo je plne
automatické a samé sa prepína na denné, či nočné svietenie.
V zákrutách si krásne prisvecuje, ale moji kolegovia cez deň pred mnou
hovoria, žema za sebou v zrkadlách
nevidia. Mal som motorku plne naloženú a svetlo prestavené na doraz dolu,
tak to preto, ale prechádzali sme cez deň asi stovkou tunelov dlhších, či
krátkych a splynutie LED svetelného lúčas prenikajúcim denným svetlom na vlnovej dĺžke malo za výsledok to,
že som nevidel skoro nič a navyše svetelný lúč nedopadal tam kde mal ale
do diaľky. Vtedy som chcel mať vpredu riadnu žiarovku H4. Nefunkčné koncové LED
svetlo ma štvalo, proste neviete vymeniť žiarovku a pokračovať bezpečne ďalej,
pretože pár nočných jázd sme mali, pričom ale brzdové svetlo fungovalo super.
Po konzultácii s Jožkom Riedlom (technik KTM) som sa dozvedel, že všetko
mala na starosti vybitá poistka, ktorá prerušila okruh. Pokiaľ by odišlo priamo
LED svetlo a elektrický okruh by bol aktívny, displej vypíše poruchu
a ako záchranu, systém jemne rozsvieti smerové svetlá ako náhradu za
obrysové. Takže vymyslené to je.A žiaľ musím povedať pravdu s bezkľúčovým štartom. Hlavný kľúč
mi zlyhal celkom 3 krát, raz vo vlhku, raz v teplotách +36°C a raz ráno, keď som
mal motorku pod plachtou. A nepomohlo nič, komunikácia s riadiacou
jednotkou zlyhala a partiu som pekne zdržal. Pýtate sa ako som to
odblokoval? Mal som náhradný kľúč, ten sa ale musí tesne priložiť
k dotykovej ploche riadiacej jednotky a motorka sa aktivovala. To
isté som urobil aj s veľkým kľúčom, ale bezúspešne. Takže opäť konzultácia
s Jožkom Riedlom z KTM. Dozvedel som sa, že príčin môže byť viac
a jedna z nich môže byť slabšia batéria v kľúči
a i nechcené viacnásobné stlačenie tlačidla aktivácie tesne za sebou.
Každopádne netreba strácať rozvahu a dať štartu časový, niekoľkosekundový
odstup.
Turistika
ako vyšitá
KTM 1290 Super Adventure R sa
papierovo tvári, že na iné ako ostré jazdenie v teréne nie je určené.
Pozrite sa ako máličko stačilo a je z nej svojský a plne jej
patrí právo označenia „neúnavný“ turista. Je výborne chránená odspodu aj
z boku. Ešte by to chcelo iné kufre, tie originálne neskutočne zapadajú do
celku motorky, výborne sa s nimi manipuluje, ale na takýto typ jazdenia
moc vhodné nie sú. Plávajúce kotvenie kufrov umožňuje eliminovať otrasy kufrov,
ale trúbiace geesá za mnou na jednej rozmlátenej ceste vAlbánsku ma zastavili. „Ak pôjdeme tadiaľto
ďalej, tak máš po kufroch“ hovorí mi Rudo a Palo svorne prikyvuje. Taká
škoda, tá motorka presne takúto cestu miluje a práve tu sa prejavili jej
skutočné kvality podvozku a obratnosti. Inak ten pravý kufor je skoro ako
diplomatka, ale vošiel mi tu kompresor, vrecko s náradím, sprej na reťaz
a dva kompletné nepremoky, ale mal som čo robiť aby som ho zavrel. Ľavý je
skoro dvojnásobne objemnejší, ale veci potrebujete mať v 20-tich
igelitkách, aby tu vošli. Preto na ďalekú turistiku voľte iný typ kufrov, ak
ste jazdec s malým rádiusom, tieto vám vystačia. Veľmi som ocenil
prítomnosť hlavného stojanu, práve kvôli mazaniu reťaze a je vyvážený tak,
že motorka naň vyskočí skoro sama, keď to viete. Bočný stojan je ale príliš
dlhý, mali by z neho zo 2
cm odpíliť, pretože v zaťaženom stave sa nedá
bezpečne vyklopiť a keď ste na motorke musel som motorku riadne nahnúť
doprava, aby som ho vedel zaklopiť. A tým, že eRko je konštrukčne vysoké
(výška sedadla je 89 cm)
väčšinu manévrov na mieste robím na špičkách, o to to bolo horšie. Ale aj toto
k tomu patrí, koniec dobrý všetko dobré. Až na pár vecí ktoré sa určite do
budúcna vyriešia by som si na tú motorku sadol a dal si tých 3 000 km ešte raz.KTM ďakujem vám.
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 9/2017
Text: Vlado Brniak, foto: autor a A. Brniaková
Ako sa jazdí s KTM 1290 Super Adventure R dobrodružná turistika?
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.