BMW GS tristovka u väčšiny
GS-znalých jedincov vyvolá automaticky dojem niečoho miniatúrneho. Je to
pravdepodobne tým, že samotné GS 1200 (ale aj 1150 a pred ním 1100) je
rozmerovo veľký motocykel. Nech je ako chce a G 310 GS určite nie je
nejaký odvar alebo úlomok z veľkého GS.
Mňa osobne v prvom momente
napadlo prirovnanie k hobitovi. Nejedná sa o urážlivú metaforu
a kto sa trochu orientuje v Tolkienovom svete to určite pochopí. Hobit
totiž zobrazuje tvora menšieho vzrastu, ktorý si rád užíva život a ktorý
napriek pochybnostiam okolia vie preukázať nečakanú odvahu.
Prvé dojmy
Hneď v prvom momente ma G
310 GS prekvapilo svojou veľkosťou. Tak nejako podvedome od motocykla
s objemom 300 kubických centimetrov očakávam niečo malé. Opak je pravdou,
tristovka GS je plnohodnotný motocykel, na ktorý musím pri nasadaní zdvihnúť
nohu pekne vysoko. Nižšie postavy budú zo začiatku asi okopávať zadné sedadlo
pri zosadaní.
Géčko dizajnovo zapadá do rodiny
GS a ani náhodou si ho nie je možné pomýliť s iným motocyklom
a dokonca ani s iným výrobcom. Môže za to typický GS zobák, ale aj
príruby okolo predného svetla, kapotáže po bokoch nádrže, výrazný zadný
nosič a farebná kombinácia. Motocykel síce nemá typické asymetrické predné
svetlo, ale je možné, že dizajnu by to skôr uškodilo než prospelo. Testovaný
model mal bielo šedú farbu s typickými modrými prvkami.
Nasadnutie
Ako som už naznačil, tak rozmer
nie je u G 310 GS problém a po nasadnutí sa mi to opäť potvrdzuje. Na
G-éčko sa zmestí aj vyšší jedinec. Výrezy v nádrži poskytujú dostatok miesta
na kolená. Stúpačky sú akurát nízko, aby nohy netrpeli. Pozícia sedenia je
uvoľnená a posed pohodlný. Riadidla sú správne široké, a celý
motocykel doslova padne do ruky. Sedadlo má na prvý pohľad ostré tvary, tieto
sa však príjemne uhnú sedeniu a nemôže sa tak stať, že by po čase tlačilo
na vnútornej strane stehien.
Motocykel po nasadnutí dosadne
o niečo nižšie a to vďaka mäkkému pruženiu. Nižšie postavy teda možno
okopnú zadné sedadlo, ale po nasadnutí určite nebudú mať problém s
manévrovaním.
Výhľad a výbava
Palubovku mám pekne na spodku
zorného poľa. Nezavadzia, na druhú stranu však ponúka rýchly prehľad údajov. Na
prvý pohľad je jasné, že palubovka je určená pre nového jazdca. Pri rýchlosti
je nápis Speed (rýchlosť) a pri prevodovom stupni nápis Gear (stupeň). Asi
aby nedošlo k zámene čísel. Okrem týchto dvoch informácií sa na palubovke
neustále zobrazuje stav nádrže, otáčkomer a hodiny a môžem prepínať medzi
tachometrom, dennými kilometrami, dojazdom, teplotou motora, priemernou
rýchlosťou, aktuálnou spotrebou, priemernou spotrebou a dátumom.
Prekvapila ma položka Setup (nastavenie), ktorá však umožňuje nastaviť len
dátum a čas. Ovládače na riadidlách sú minimalistické, ale elegantné a
prehľadne usporiadané. Nepodarilo sa mi však nájsť výstražný trojuholník.
Zrkadlá mi prišli veľmi
flexibilné. Kĺb ich dovoľuje nastaviť prakticky do akejkoľvek polohy
a verím, že si každý nájde ten správny uhol. Okrem palubovky
a zrkadiel musím spomenúť predný štít. Na prvý pohľad som ho bral ako
dizajnový prvok v duchu „dajme to tam, nech to nevyzerá prázdne“. O to
viac ma prekvapilo, že reálne chráni jazdca a nevytvára turbulencie. Pri
teste som mal enduro prilbu a G-éčko som prebehol všetkým, vrátane
diaľnice. Ani raz som nemal so štítom problém. Čo mi naopak chýbalo boli
chrániče rúk. G 310 GS síce primárne nie je určený na prejazd terénom
a kríkmi, ale chrániče rúk mi na endure tohto typu jednoducho chýbajú.
Ste
zvyknutí na kompletnú elektronickú výbavu od BMW?
U G-éčka by sa jednalo len
o kilá navyše, takže musí stačiť ABS v základnej výbave. Kilá sa
ušetrili aj na hlavnom stojane, ktorý na motocykli chýba. Pri mazaní reťaze sa
človek teda potrápi. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť 169,5 kila, čo je vážne
špička. Motocykel je vďaka vysokému ťažisku, širokým riadidlám a nízkej
hmotnosti neskutočne ovládateľný, čím opäť potvrdzuje svoje základné určenie
pre nových jazdcov.Na druhej strane
s nízkou váhou prichádza aj občasný boj s bočným vetrom, čo je však
údel všetkých ľahkých motocyklov.
Na ceste
S BMW G 310 GS som sa pustil
na všetky typy ciest, s ktorými sa bežný jazdec stretne. Vyskúšal som
diaľnicu a áno, G-éčko sa dostane až na výrobcom uvádzaných 143 km/h. Nie je to však
pohodlná poloha pre tento typ motocykla, pretože nízka váha, minimálna ochrana
pred vetrom a mäkké pruženie z diaľnice robia skôr núdzovku ako
vyhľadávanú jazdu. Na ceste prvej a druhej triedy sa malé BMW cíti dobre.
Jazda pripomína vznášadlo, pretože nerovnosti motocykel ani jazdca nijak nerozhodia.
Na ceste drží ako priklincovaný a pneumatiky Metzeler Tourance pustia
motocykel dosť hlboko do náklonu.
U BMW som bol zvyknutý na
hluk z prevodovky pri radení stupňov. G 310 GS týmto netrpí, prevodovka
ide v úplnej tichosti takmer bez zaskočenia stupňa a občas možno
potrápi hľadanie neutrálu.
Motor s objemom 313 ccm má
výkon 34 koní a 28 Nm krútiaceho momentu a prejav má skôr
v stredných a vyšších otáčkach. Od 4 500 sa začína prebúdzať
a v 5 000 a 6 000 je s ním vážna zábava. Nakoľko je to
jednovalec a otáčky sú dosť vysoké, tak treba počítať s vibráciami
do riadidiel a do zrkadiel. Bavímesa však o rýchlosti nad 110 km/h, kedy vibrácie začínajú byť
nepohodlné. Poľné cesty určite zlákajú nejedného mladíka. Treba sa však
pripraviť na to, že pruženie, ktoré na ceste funguje na výbornú je pri
nespevnenom povrchu skôr na škodu.
Spolujazdec
Sedadlo pôsobí minimalisticky,
ale vďaka zvoleným materiálom je pohodlné aj pre spolujazdca. Tento má
k dispozícii dostatočne veľké madlá, ktoré plynule prechádzajú do
praktického zadného nosiča. Ešte doplním, že motocykel nemá problém uviesť
dvoch ľudí. Okrem zadného nosiča je možné pod sedadlom nájsť dve oká na sieťku, čo je naozaj praktické.
BMW G 310 GS je praktický
spoločník do mesta, ktorý sa veľmi dobre cíti na úzkych kľukatých cestách
druhej a tretej triedy. Nových jazdcov plynule uvedie do sveta motocyklov
a skúsenejších nebude nudiť. Pomôže s cestou do práce aj
s víkendovým výletom. Do budúcna by som mu prial hádam len vypletané
kolesá. Osobne mi použité lúčové nesedia.
Vlado
Brniak – stručné postrehy
Okrem môjho kolegu Jozefa som mal
možnosť osedlať malú GS i ja a to aj so spolujazdcom, pričom som
nemieril na asfalt, ale do terénu. V sólo jazde je motocykel veľmi
dravý a zároveň hravý a na chod jednovalca si treba ale zvyknúť. Tam,
kde by som očakával ešte ťah dvojky, bolo treba zaradiť jednotku, ktorá sa ale
vyšplhala prakticky všade. Motor má svoje limity a treba si uvedomiť,
že nie je stavaný na extrémne výstrelky. Čo je ale perfektné, že prejazd
totálne rozbitým, ale suchým terénom ukázal kvality silného podvozku a kvôli
ľahkosti motorky i výbornú manévrovateľnosť a zároveň sebavedomú
kontrolu smeru jazdy. Výrobca použil cestno-enduro obutie, ktoré
v kombinácii so 41 mm pružením upside-down prejazd štrkom, hlinou,
alebo mazľavými kameňmi cez brod udrží stroj v kontrolovanej stope.
A aj keď ho BMW pasuje do „mestskej džungle“, rado počúva na slová
„offroad dobrodružstvo“ ale s mierou. Jazdu vo dvojici v teréne moc
neodporúčam, pretože zadné pruženie vie ísť až na doraz, naopak na ceste sa
dvaja spoľahlivo odvezú, max. rýchlosť sa ale zníži. A nakoniec široké
riadidlá, vyváženosť motorky, radiálne brzdy a vyzývavý BMW dizajnmôžu osloviť nielen mladých, ale i tých,
čo už majú doma veľkú GS a chcú niečo napríklad aj pre syna, či manželku,
alebo aj pre seba,na bleskové
vyvetranie sa.
BMW
G 310 GS
Cena: 5 800 Eur
Motor: 313 ccm, 4 ventily DOHC,
jednovalec
Výkon: 34 k pri 9 500 ot./min.
Krút.
moment: 28 Nm
pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery
(D x Š x V): 2
075 x 880 x 1 230 mm
Rám: priestorový, pozváraný z
oceľových rúrok
Hmotnosť: 169,5 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 420 mm
Výška
sedla: 835 mm
Objem
pal. nádrže: 11 l
Pneu:
vpredu:
110/80-19, vzadu: 150/70-17
Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6/2018
Autor: Jozef Jambor, foto: Vlado a Anna Brniakovci
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.