Connect with us

Testy a recenzie

Na cestách s hobitom – test BMW G 310 GS

Publikovaný

on

BMW GS tristovka u väčšiny GS-znalých jedincov vyvolá automaticky dojem niečoho miniatúrneho. Je to pravdepodobne tým, že samotné GS 1200 (ale aj 1150 a pred ním 1100) je rozmerovo veľký motocykel. Nech je ako chce a G 310 GS určite nie je nejaký odvar alebo úlomok z veľkého GS. Mňa osobne v prvom momente napadlo prirovnanie k hobitovi. Nejedná sa o urážlivú metaforu a kto sa trochu orientuje v Tolkienovom svete to určite pochopí. Hobit totiž zobrazuje tvora menšieho vzrastu, ktorý si rád užíva život a ktorý napriek pochybnostiam okolia vie preukázať nečakanú odvahu.

 

Prvé dojmy

Hneď v prvom momente ma G 310 GS prekvapilo svojou veľkosťou. Tak nejako podvedome od motocykla s objemom 300 kubických centimetrov očakávam niečo malé. Opak je pravdou, tristovka GS je plnohodnotný motocykel, na ktorý musím pri nasadaní zdvihnúť nohu pekne vysoko. Nižšie postavy budú zo začiatku asi okopávať zadné sedadlo pri zosadaní. Géčko dizajnovo zapadá do rodiny GS a ani náhodou si ho nie je možné pomýliť s iným motocyklom a dokonca ani s iným výrobcom. Môže za to typický GS zobák, ale aj príruby okolo predného svetla, kapotáže po bokoch nádrže, výrazný zadný nosič a farebná kombinácia. Motocykel síce nemá typické asymetrické predné svetlo, ale je možné, že dizajnu by to skôr uškodilo než prospelo. Testovaný model mal bielo šedú farbu s typickými modrými prvkami.

 

Nasadnutie

Ako som už naznačil, tak rozmer nie je u G 310 GS problém a po nasadnutí sa mi to opäť potvrdzuje. Na G-éčko sa zmestí aj vyšší jedinec. Výrezy v nádrži poskytujú dostatok miesta na kolená. Stúpačky sú akurát nízko, aby nohy netrpeli. Pozícia sedenia je uvoľnená a posed pohodlný. Riadidla sú správne široké, a celý motocykel doslova padne do ruky. Sedadlo má na prvý pohľad ostré tvary, tieto sa však príjemne uhnú sedeniu a nemôže sa tak stať, že by po čase tlačilo na vnútornej strane stehien. Motocykel po nasadnutí dosadne o niečo nižšie a to vďaka mäkkému pruženiu. Nižšie postavy teda možno okopnú zadné sedadlo, ale po nasadnutí určite nebudú mať problém s manévrovaním.

 

Výhľad a výbava

Palubovku mám pekne na spodku zorného poľa. Nezavadzia, na druhú stranu však ponúka rýchly prehľad údajov. Na prvý pohľad je jasné, že palubovka je určená pre nového jazdca. Pri rýchlosti je nápis Speed (rýchlosť) a pri prevodovom stupni nápis Gear (stupeň). Asi aby nedošlo k zámene čísel. Okrem týchto dvoch informácií sa na palubovke neustále zobrazuje stav nádrže, otáčkomer a hodiny a môžem prepínať medzi tachometrom, dennými kilometrami, dojazdom, teplotou motora, priemernou rýchlosťou, aktuálnou spotrebou, priemernou spotrebou a dátumom. Prekvapila ma položka Setup (nastavenie), ktorá však umožňuje nastaviť len dátum a čas. Ovládače na riadidlách sú minimalistické, ale elegantné a prehľadne usporiadané. Nepodarilo sa mi však nájsť výstražný trojuholník. Zrkadlá mi prišli veľmi flexibilné. Kĺb ich dovoľuje nastaviť prakticky do akejkoľvek polohy a verím, že si každý nájde ten správny uhol. Okrem palubovky a zrkadiel musím spomenúť predný štít. Na prvý pohľad som ho bral ako dizajnový prvok v duchu „dajme to tam, nech to nevyzerá prázdne“. O to viac ma prekvapilo, že reálne chráni jazdca a nevytvára turbulencie. Pri teste som mal enduro prilbu a G-éčko som prebehol všetkým, vrátane diaľnice. Ani raz som nemal so štítom problém. Čo mi naopak chýbalo boli chrániče rúk. G 310 GS síce primárne nie je určený na prejazd terénom a kríkmi, ale chrániče rúk mi na endure tohto typu jednoducho chýbajú.  


Ste zvyknutí na kompletnú elektronickú výbavu od BMW? 

U G-éčka by sa jednalo len o kilá navyše, takže musí stačiť ABS v základnej výbave. Kilá sa ušetrili aj na hlavnom stojane, ktorý na motocykli chýba. Pri mazaní reťaze sa človek teda potrápi. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť 169,5 kila, čo je vážne špička. Motocykel je vďaka vysokému ťažisku, širokým riadidlám a nízkej hmotnosti neskutočne ovládateľný, čím opäť potvrdzuje svoje základné určenie pre nových jazdcov.Na druhej strane s nízkou váhou prichádza aj občasný boj s bočným vetrom, čo je však údel všetkých ľahkých motocyklov.  

 

Na ceste

S BMW G 310 GS som sa pustil na všetky typy ciest, s ktorými sa bežný jazdec stretne. Vyskúšal som diaľnicu a áno, G-éčko sa dostane až na výrobcom uvádzaných 143 km/h. Nie je to však pohodlná poloha pre tento typ motocykla, pretože nízka váha, minimálna ochrana pred vetrom a mäkké pruženie z diaľnice robia skôr núdzovku ako vyhľadávanú jazdu. Na ceste prvej a druhej triedy sa malé BMW cíti dobre. Jazda pripomína vznášadlo, pretože nerovnosti motocykel ani jazdca nijak nerozhodia. Na ceste drží ako priklincovaný a pneumatiky Metzeler Tourance pustia motocykel dosť hlboko do náklonu. U BMW som bol zvyknutý na hluk z prevodovky pri radení stupňov. G 310 GS týmto netrpí, prevodovka ide v úplnej tichosti takmer bez zaskočenia stupňa a občas možno potrápi hľadanie neutrálu. Motor s objemom 313 ccm má výkon 34 koní a 28 Nm krútiaceho momentu a prejav má skôr v stredných a vyšších otáčkach. Od 4 500 sa začína prebúdzať a v 5 000 a 6 000 je s ním vážna zábava. Nakoľko je to jednovalec a  otáčky sú dosť vysoké, tak treba počítať s vibráciami do riadidiel a do zrkadiel. Bavímesa však o rýchlosti nad 110 km/h, kedy vibrácie začínajú byť nepohodlné. Poľné cesty určite zlákajú nejedného mladíka. Treba sa však pripraviť na to, že pruženie, ktoré na ceste funguje na výbornú je pri nespevnenom povrchu skôr na škodu.

 

Spolujazdec

Sedadlo pôsobí minimalisticky, ale vďaka zvoleným materiálom je pohodlné aj pre spolujazdca. Tento má k dispozícii dostatočne veľké madlá, ktoré plynule prechádzajú do praktického zadného nosiča. Ešte doplním, že motocykel nemá problém uviesť dvoch ľudí. Okrem zadného nosiča je možné pod sedadlom nájsť dve oká na sieťku, čo je naozaj praktické. BMW G 310 GS je praktický spoločník do mesta, ktorý sa veľmi dobre cíti na úzkych kľukatých cestách druhej a tretej triedy. Nových jazdcov plynule uvedie do sveta motocyklov a skúsenejších nebude nudiť. Pomôže s cestou do práce aj s víkendovým výletom. Do budúcna by som mu prial hádam len vypletané kolesá. Osobne mi použité lúčové nesedia.  


Vlado Brniak – stručné postrehy

Okrem môjho kolegu Jozefa som mal možnosť osedlať malú GS i ja a to aj so spolujazdcom, pričom som nemieril na asfalt, ale do terénu. V sólo jazde je motocykel veľmi dravý a zároveň hravý a na chod jednovalca si treba ale zvyknúť. Tam, kde by som očakával ešte ťah dvojky, bolo treba zaradiť jednotku, ktorá sa ale vyšplhala prakticky všade. Motor má svoje limity a treba si uvedomiť, že nie je stavaný na extrémne výstrelky. Čo je ale perfektné, že prejazd totálne rozbitým, ale suchým terénom ukázal kvality silného podvozku a kvôli ľahkosti motorky i výbornú manévrovateľnosť a zároveň sebavedomú kontrolu smeru jazdy. Výrobca použil cestno-enduro obutie, ktoré v kombinácii so 41 mm pružením upside-down prejazd štrkom, hlinou, alebo mazľavými kameňmi cez brod udrží stroj v kontrolovanej stope. A aj keď ho BMW pasuje do „mestskej džungle“, rado počúva na slová „offroad dobrodružstvo“ ale s mierou. Jazdu vo dvojici v teréne moc neodporúčam, pretože zadné pruženie vie ísť až na doraz, naopak na ceste sa dvaja spoľahlivo odvezú, max. rýchlosť sa ale zníži. A nakoniec široké riadidlá, vyváženosť motorky, radiálne brzdy a vyzývavý BMW dizajnmôžu osloviť nielen mladých, ale i tých, čo už majú doma veľkú GS a chcú niečo napríklad aj pre syna, či manželku, alebo aj pre seba,na bleskové vyvetranie sa.    


BMW G 310 GS

Cena: 5 800 Eur

Motor: 313 ccm, 4 ventily DOHC, jednovalec

Výkon: 34 k pri 9 500 ot./min.

Krút. moment: 28 Nm pri 7 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 880 x 1 230 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 169,5 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 420 mm

Výška sedla: 835 mm

Objem pal. nádrže: 11 l

Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70-17  


Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6/2018

Autor: Jozef Jambor, foto: Vlado a Anna Brniakovci  

BMW G 310 GS – album k testu v Motomagazíne 6/18

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri