Retro stroje sú v Európe stále žiadané a tak sa Honda rozhodla so zaujímavého modelu CB1100 po 5. rokoch vytvoriť alternatívy s označením EX a RS, ktoré by oslovili ešte širší okruh záujemcov. Testovaná verzia má zvučné označenie „RS“ a je jednoduché si domyslieť o čo vlastne ide. Stroj nabral po technickej stránke v športovom smere a v tejto podobe sa nezľakne ani pretekárskej dráhy. Na nič sa nehrá, je to športovec, ktorý je zásadne odlišný od pôvodne verzie 1100 či inovovanej EX, ktorá naopak ostáva klasikou v pravom slova zmysle.
Zmeny vedúce k športovejšiemu využitiu
Áno aj retro motorka môže mať športové ambície a ako dominanty tejto úpravy vám udrú do očí zlaté predné tlmiče a odhalené zlaté pružiny vzadu s pretlakovými nádobkami. Predná vidlica Showa disponuje dvojitými prietokovými ventilmi pre zlepšenie odskoku a kompresie a jej priemer je teraz 43 mm, pričom vidlica obsahuje i novú hliníkovú hlavu s brúseným povrchom, doplnenú o číry lak. Navyše je o 1° ostrejšie uložená, oproti verzii EX, čo je v tomto prípade 26°, čím sa skrátil i rázvor. Zadné pruženie je nastaviteľné (predpätie pružiny) je tiež od zn. Showa a pruženie je zavesené na novom hliníkovom kyvnom ramene v kombinácii s jedným 256 mm kotúčom a brzdičom Nissin, zatiaľ čo vpredu máme kotúče 2 x 310 mm s radiálne uloženými brzdami Tokico čím spoločne so 17“ lúčovými kolesami prinášajú lepšie jazdné vlastnosti pre športové vystrájanie. Obutie narástlo do šírky,vpredu zo 110 na 120 mm a vzadu zo 140 na 180 mm. Trakčnú kontrolu tu nehľadajte, dvojkanálové ABS je ale samozrejmosťou. Citujem z tlačovej správy: „Tieto zmeny priniesli tri hlavné výsledky: rýchlejšiu reakciu na riadenie, lepšiu trakciu pri prejazde zákrutami a o 3 % lepšiu akceleráciu vďaka upravenému sprevodovaniu a menšiemu priemeru zadného kolesa“. A možno by ste povedali, úplne rovnaké motorky…
Všetko ostatné
eReSo oproti EX navyše viac odhaľuje motor a rám, pričom sú tu menšie podsedadlové kryty, teraz z lisovaného hliníku a na nádrži zospodu sa stratili lemy zvárania častí nádrže. Sedadlo je rovné a o 5 mm vyššie ako u modelu EX. Všetky svetlá sú typu LED a predný svetlomet doslova vyžaduje samostatnú kapitolu k jeho technickému prevedeniu interiéru. Smerovky sú nového, športovejšieho tvaru. Priečne pásy cez nádrž evokujú k dizajnu športových motoriek z rokov 70-tich. Snáď jediný identický tvar zostal u spätných zrkadiel, kde by som zmenu uvítal tiež. Z pohľadu by ste nezistili, že riadidlá sú posunuté o 7 mm dopredu a že do zapaľovania dávate iný – vlnovitý kľúč. Z motorického hľadiska musíme spomenúť skrátené, inovované nasávanie a nový vzduchový filter. Aj keď sa zvody a koncovky výfuku zdajú identické s EX, tak nie sú. Koncovky sú o 70 mm kratšie, o 7%v priemere štíhlejšie, o 2,4 kg ľahšie a celkovo so zvodmi sú bližšie k telu motorky, čím sa zvýšila svetlosť motocykla. O 16 % sa znížila aj sila potrebná na tlak spojkovej páčky, pretože teraz je mašina vybavená pomocnou klznou spojkou. A teraz hľadajte na takto doladenej mašinke slabé miesto v dizajne, či technike, naopak nachádzate charizmatický a uhladený stroj.
Potešenie za dvanásť a poltisíca
Cena motocykla odráža predovšetkým hodnotu použitej techniky. Samozrejme, že sa nejedná o okruhový špeciál, ale k dispozícii mám teraz techniku zrozumiteľne použiteľnú na každý deň a s pridanou hodnotou športového vyžitia, ktorá nesmie sklamať svojho majiteľa. Dobre sa na ňu pozerá, pretože pôsobí prístupným a pokojným dojmom, ale označenie café racer mi k nej nesedí. Skoro rovné sedadlo so semišovým poťahom prináša prirodzený posed s ideálnym rozložením ergonomického jazdeckého trojuholníka. U „RS“ by som čakal väčší predklon k riadidlám, so športovejším jazdeckým posedom, ale prednosť tu má prirodzený posed s vynikajúcim dosahom na ovládacie páčky hore aj dolu. Jednoducho Honda, ktorá skoro vždy sadne do ruky. Na parkovisku, pri nasadnutí po prvý krát síce manipulujem s váhou +250 kg, ale ide to okamžite ľahko a bez väčšej sily. Tej som potreboval ďaleko viac pri postavení mašiny na hlavný stojan. Jednoduché, intuitívne ovládače ma nezdržujú na parkovisku, vlastne ani nemám čo študovať, okamžite štartujem a ťahám na cestu. Už prvé metre jasne hovoria o presnom zatáčaní a ovládaní stroja. Je cítiť športovejší podvozok, ktorý je v hneď v sériovom nastavení jemne tvrdší, ale nepociťujem potrebu k zmene nastavenia. Motor má vlastný štýlový zvuk s minivibráciami, ktoré dominujú pri rýchlosti 90 km/ h na šestke a po jej prekročení sa opäť uhladia. Zrkadlá ostávajú prakticky v každej časti jazdy nerozostreté, čo svedčí o dobrej práci sekundárneho vyvažovacieho hriadeľa.Čo ma hneď prekvapilo, boli brzdy ostré ako britva, mal som pár pokusov v začiatkoch jazdy dostať ABS do práce, len kvôli tomu čo môžem očakávať, všetky boli neúspešné i vďaka múdrej zmesi pneu Dunlop RoadSmart, ktoré dobre držia i na chladnej vozovke. Vcelku krátke prevodové stupne rýchlo v mestskej premávke miniem a nakoniec sa nachytám pri tom, že na 6-tke idem 60 km rýchlosťou a motorka neprotestuje.Kolená sa dajú dobre skryť vo výkrojoch nádrže a svižné tempo motorke svedčí viac, ako „ľeňovlečenie“ sa mestom. Motor nie je žiadna padavka ak asi myslíte, že 90 koní je máličko, je to omyl. Stačí podradiť a otočiť plynom, za odmenu dostanete typicky hondácky, bezpečný, lineárny nástup výkonu bez prekvapení až tak, že neviem ani na tretí pokus motorku postaviť na zadné. Furt rozumne jazdí po oboch a dáva silu tam, kde ju potrebuje najviac. Motorka nemá trakčnú kontrolu a viete po toľkých strojoch s TK by som na to ľahko mohol zabudnúť. Dávkovanie výkonu je nastavené tak, že by som musel spraviť riadnu hlúposť, aby mi ušlo zadné koleso v zákrute. Vymákol som super priam letný deň (24° C), mám len motorifle a čakám nával tepla od rebrovania valcov a nič. Obtekanie nárazového vzduchu, ktorý berie zo sebou teplo od motora, prúdi popod moje kolená a je proste preč.
Zvyknete si okamžite na všetko až na…
Úplne nahá motorka nesie so sebou všetky stránky nahoty a jednou z nich je i náporový vzduch. Všetko ide bez náznaku vnímania toho vzduchu až do cca 90-95 km/h a potom sa prichytávam, že sa stále viac a viac predkláňam. Na diaľnici pri 135-tke som už v nútenom predklone. Nie je to negatívum pre mašinu, sedím predsa na naháči a očakával som to, len konštatujem, že diaľnica je použiteľná do 100-110 km za hodinu, ak nechcem s vetrom bojovať ale ísť rovno 110-tkou ma nebaví, tak šup na okresky, a sme opäť v pohodičke.Ale k diaľnici sa ešte vrátim, pretože fúkal aj bočný vietor a pri obiehaní kamiónov, či v situáciách keď obiehal niekto mňa sa už tu prejaví chladnokrvnosť podvozku, ktorý vďaka svojím technickejším parametrom, práve v týchto situáciách vysoko stabilizuje motorku. Okresné cesty ale doprajú viacej pôžitku z jazdy a obaja sa tu cítime pohodlnejšie. V ďalších dňoch volím aj tesný horský prechod s množstvom ostrých zákrut ale už vo dvojici. Mašina ani nepociťuje, že tu sedíme dvaja a nezmenili sa ani jazdné vlastnosti podvozku k horšiemu. Tento podvozok s pekne vytáčajúcim sa motorom je zážitkom sám o sebe. Oceňujem na budíkoch ukazovateľ zaradeného stupňa, pretože nerád by som urobil chybu, a pekne vytáčajúca trojka mi v týchto pasážach plne vyhovuje. V tých najostrejších zákrutách si stále vystačím aj s dvojkou, jednotka je veľmi krátka a je fakt iba na rozbeh.Jazda z tohto pasu prináša ďalšie zistenia. Viete predsa ako plne obsadená motorka dokáže v zákrutách z kopca vynášať. V tomto prípade krátky rázvor, silná predná vidlica vedú mašinu presne tým smerom, ako mienim ísť a v prípade prudkého brzdenia je ponor prednej vidlice v najideálnejšom stave, akým by som potreboval. Presné nastavenie technikyzvyšuje bezpečnosť prechodu zákrut, ktorá so správne zaradením rýchlostným stupňom, geniálne kopíruje myslenú stopu v zákrute. Myslím, žepráve toto bol zámer vývojárov, aby pôvodne oddychový motocykel nesklamal presne v takýchto pasážach, čím sa aj omnoho zväčšuje akčný rádius využitia stroja.
Café racer?
Áno, motocykel vďaka dizajnu pôsobí oddychovým dojmom a najväčšou jeho devízou je, že má na ďaleko viac ako len vyhliadkovú jazdu. Viem si s ním predstaviť pár voľných jázd na Slovakia Ringu, a viem, že by ma podvozok nesklamal. Zďaleka to nie je len mestský motocykel a aj keď disponuje kvalitnýmšportovým podvozkom, pri jazde vás motocykel pocitovo nenavádza na neposlušnú jazdu. Myslím, že nesklame žiadneho majiteľa, je možné ho dovybaviť kufríkmi a pustiť ho na prehliadku alpských pasov v tandeme, pretože strčiť ho k zábradliam mestských kaviarní by bola škoda. Čakáte negatíva? Takže… počkať… žiaľ nemám nič. Honda – skvelá práca!
Honda CB1100RS Technické parametre:
Cena: 12 490 Eur
Motor: 1 140 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 89 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 91 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 180 x 800 x 1 100 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 252 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 485 mm
Výška sedla: 795 mm
Objem pal. nádrže: 16,8 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 5 / 2017
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.