S príchodom tohto modelu sa spájala naozaj
výrazná mediálna kampaň, ktorou nás rakúska značka skoro rok pred príchodom
sériovej verzie celkom úspešne presviedčala o výnimočnosti tohto úplne
nového naháča strednej triedy. Nový motor, špičková elektronika a mimoriadne
nízka hmotnosť mali byť skoro revolučnými zmenami v triede, kde panuje
naozaj veľká konkurencia. Očakávania boli teda skutočne veľké a keď prišla z KTM-ky
pozvánka na novinárske testovanie tohto modelu, tak som jednoducho nemohol
odolať.
Prišiel
čas radového dvojvalca
Duke je úplnou novinkou a vlastne všetko čo
na tejto motorke nájdete je nové a s predchádzajúcimi modelmi KTM
nemá nič spoločné. Asi najviac to vidieť v prípade motora. KTM mala
doteraz v ponuke len dva typy motorov, tradičný jednovalec a dvojvalec
s usporiadaním do „V“. Tieto dva koncepty sa objavujú vo všetkých
sériových modeloch, ktoré KTM ponúka. Pôvodne sa s konceptom V2 počítalo
aj v prípade nového naháča, no tento typ motora nespĺňal jednu zo
základných požiadaviek na jeho konštrukciu a tou sú kompaktné rozmery.
V tomto ohľade sa ako oveľa vhodnejším riešením ukázal koncept radového
dvojvalca, ktorý je len nepatrne väčší od veľkoobjemového jednovalca a to
rozhodlo. V tomto smere však KTM nie je osamotené a radový dvojvalec
dnes nájdete u väčšiny výrobcov práve vďaka jeho kompaktnosti. No
a ten z dielne rakúskeho výrobcu nesie označenie LC8c a práve
písmeno „c“ je skratkou anglického slova „compact“. Rozmerovo je to možno malý
motor, no tento dvojvalec o objeme 799 ccm ukýva veľmi slušnú silu
a maximálny výkon 105 k dosahuje už pri 9 000 ot./min
a krútiaci moment 87 Nm vrcholí pri 8 000 ot./min. Po technickej
stránke tu nájdete všetko čo by ste od moderného motora čakali, štvorica
ventilov v každom valci je ovládaná pomocou rozvodu DOHC. O hladký
chod bez vibrácii, ktorý teraz chvíľami pripomína skôr radový štvorvalec ako
dvojvalec sa stará až dvojica vyvažovacích hriadeľov. Naopak zvuk motora má
oveľa bližšie k športovému dvojvalcu do „V“. Môže za to nepravidelné
odpaľovanie valcov, ktoré je podobné ako na „véčku“. Dokonca pri náhlom znížení
výkonu vás sprevádza aj občasné „strelenie do výfuku“. Pri dnešných prísnych
predpisoch je skoro až neuveriteľné, že sériový výfuk KTM spĺňa všetky
predpisy. Jedinou slabšou stránkou je jeho dizajn, ktorý je trochu netradičný,
no za ten zvuk to určite stojí.
Top
elektronika
Nový Duke prináša do strednej triedy balík
elektronických asistentov, ktorý bol až doteraz vyhradený väčšinou top
superšportom. Elektronicky ovládaná škrtiaca klapka (Ride by wire) so sebou
prináša široké možnosti využitia elektronických asistentov. Nechýbajú teda
jazdné režimy, 9-stupňová trakčná kontrola, ktorá sa v režime Track dá
nastavovať aj počas jazdy, nechýba perfektne fungujúci systém ABS
s náklonovým senzorom, ktorý sa dá vypnúť úplne alebo prepnúť do supermoto
režimu, kde sa ABS deaktivuje len na zadnom kolese. Nájdete tu systém
regulovaného brzdenia motorom, kde elektronika upravuje otáčky motora počas
brzdenia tak, aby nedošlo k zablokovaniu zadného kolesa a dopĺňa tak
prácu antihoppingovej spojky. V režime Track má jazdec naviac
k dispozícii asistent rozbehu (Launch control), vypínateľný systém
regulujúci jazdu na zadnom kolese (Wheellie control). No a na záver je tu
perfektne fungujúci asistent radenia (Quickshifter), ktorý funguje v oboch
smeroch a umožňuje rýchle a presné radenie prevodových stupňov bez
použitia spojky. Na svoje si však prídu aj milovníci konektivity a farebný
TFT displej môžete prepojiť s vašim mobilom alebo iným „smart“ zariadením
cez Bluetooth rozhranie. Tento systém výrobca označuje ako KTM My Ride
a nájdete ho aj na iných modeloch výrobcu. Ovládanie jednotlivých funkcii
je však jednoduché a intuitívne aj vďaka štvorici ovládacích tlačidiel na
ľavej rukoväti.
V tele
jednovalca
Podvozok je ďalším z tromfov toho modelu
a po posadení sa do sedla máte okamžite pocit, že sedíte v sedle
veľkého jednovalca namiesto +100-koňového naháča. Konštruktéri tak naplno
využili kompaktné rozmery motora a prispôsobili tomu aj konštrukciu rámu
a celej motorky. Oceľový rúrkový rám tak tvorí základ mimoriadne obratného
podvozku KTM-ky a zbytok komponentov ako hliníkový podsedlový rám, alebo
zadná kyvná vidlica prihliadajú na kompaktné rozmery celej motorky. Keď
k tomu pripočítame extra nízku hmotnosť 169 kg (suchá), tak nový
Duke má skôr bližšie k jednovalcom a napríklad výška sedla je na
novom Duku dokonca nižšia ako na jednovalcovom súrodencovi Duke 690, čo som aj
náležite ocenil a v absolútnom pohodlí som mal obe nohy na zemi.
Pri pohľade na použité komponenty podvozku je
vidieť istá snaha výrobcu o zníženie výrobných nákladov a predná
vidlica sa tak nedá nastaviť vôbec a na zadnom tlmiči sa dá nastaviť len
predpätie. Pôvodne som myslel, že práve toto bude slabá stránka KTM-ky, no ako
sa ukázalo pruženie je už v sérii nastavené výborne. Jazdili sme nielen na
bežných cestách, ale aj na motokárovom okruhu a svojou tuhšou
charakteristikou si bez problémov poradilo s ľubovoľným prostredím. Brzdné
komponenty španielskeho výrobcu J. Juan fungovali bezchybne a potešili
ľahkým dávkovaním a výborným výkonom, ktorý sa nemenil ani pri
intenzívnej záťaži.
S laserovou
presnosťou
Testovací okruh bol navolený tak, aby sme mohli
motorku vyskúšať v najrôznejšom prostredí a nechýbala ani hodinová
zastávka na motokárovom okruhu. Ukázal sa tak nielen ohromný športový potenciál
Duka, ale aj jeho univerzálnosť ako každodennej motorky.
Mesto:
Na úvod nás čakal presun mestom a Duke sa v tomto prostredí okamžite
cítil ako ryba vo vode. Kompaktné rozmery, ktoré sú skutočne zrovnateľné s jednovalcom
využívate už od prvých metrov a fakt, že sedíte s nohami pevne na
zemi je pre časté zastavovanie a rozbiehanie sa na semaforoch skvelá
kombinácia. Ovládanie zodpovedá rozmerom a prepletanie sa s motorkou
hustou premávkou je doslova hračkou. Vhod prišli aj meniteľné výkonové krivky
a zatiaľ čo Sport mi prišiel občas zbytočne agresívny a Track svojim
trhavým prejavom v meste prakticky nepoužiteľný, tak dvojica režimov
Street a Rain už bola oveľa príjemnejšia. Motor síce stále rád ide do
otáčok, no výkon je ľahko dávkovateľný a dvojvalec je veľmi pružný
a bez problémov potiahne aj vyšší prevodový stupeň. Podvozok je síce
trochu tvrdší, no určite žiaden extrém a naviac sa dá upraviť predpätie
zadnej pružiny, čím sa upraví aj komfort.
Cesta:
Za mestom začína zábavnejšia časť testovania a veľmi rýchlo zisťujem, že
Duke svojou obratnosťou dokáže v mnohých ohľadoch zatieniť aj väčšie
a výkonnejšie motorky. 105 k výkonu je v podstate viac ako
v bežnej premávke využijete, no vďaka obratnosti celej motorky môžete
potiahnuť za plynovú rukoväť o niečo skôr a následne ísť na brzdy
o niečo neskôr. Do zákrut sa púšťate agresívnejšie a motorku máte
lepšie pod kontrolou. Rýchle kľukaté úseky idú v sedle Duka ľahšie a každú
zákrutu si užívam. Motorka robí presne to, čo chcem a oblúk zákruty
absolvujem s chirurgickou presnosťou bez toho, aby som pritom musel
vynakladať extra energiu. Podvozku a pruženiu takéto tempo vyložene sedí.
Motor svojou ochotou ísť do otáčok v kombinácii s rýchlo a presne
radiacim quickshifterom okamžite zmení pohodový presun na rýchly šprint.
Duke je na ceste skvelým športovcom, ktorý vás bude neustále prekvapovať ľahkým
a hravým ovládaním. Pružnosť dvojvalca som už spomínal a keď sa tempo
jazdy ustálilo, tak sa so zaradenou 6-kou dalo v pohode cestovať bez toho,
aby sa motor niekde trápil. Pár krát sme si vyskúšali diaľničné tempo a tu
sa relatívne útly Duke ukázal, že na dlhé a rýchle presuny to nebude
a ochrana pred vetrom nie je príliš veľká, no to od naháča nikto ani
nepožaduje. Je to však aj škoda, pretože pri vynikajúcej spotrebe pod 5 l/100
km je Duke určite zaujímavý aj na dlhšie cesty.
Okruh: Kombinácia
úzkeho motokároveho okruhu plného tesných a extrémne zatvárajúcich sa
zákrut spolu s +100-koňovou motorkou sa mi spočiatku nezdalo ako úplne dobrý
nápad, no čoskoro sa ukázalo, že práve teraz začína najlepšia časť dňa. Na rad
prichádza výkonový režim Track, ABS prepínam do režimu supermoto, wheellie
control dávam do polohy vypnuté a citlivosť trakčnej kontroly znižujem na
úroveň 3 a Duke sa stáva agresívnym supermotom. Opäť musím vyzdvihnúť
hravé ovládanie, ktoré z neustáleho preklápania
motorky zo strany na stranu robilo zábavu, ktorá naviac ani príliš neunavovala.
Podvozokaj so sériovým nastavením
podvozku túto záťaž zvládal bez mihnutia oka. Motor sa s chuťou derie do
otáčok a vo výjazdoch z tesných zákrut sa predné koleso vždy na pár metrov zdvihne, zároveň trakčná
kontrola púšťa zadok do krátkeho driftu, ktorý má však plne pod kontrolou.
Nájsť narýchlo Dukovi vhodnú konkurenciu v tomto prostredí ma vôbec
nenapadá. Áno na rýchlejších otvorených okruhoch je hneď niekoľko vhodných
kandidátov, no na tesnej motokárovej dráhe by ste ťažko hľadali zábavnejšieho
naháča.
Naplnené
očakávania
KTM 790 Duke je výnimočnou motorkou, ktorá
citeľne povýšila latku v kategórii, kde sa často prihliada viac na
priaznivú cenu, univerzálnosť a priateľský charakter motorky. Duke rovnako
zdieľa tieto vlastnosti a dokonca bude ponúkaný aj vo verzii
s výkonom obmedzeným pre jazdcov s vodičskými oprávneniami kategórie
A2, no zároveň je to skvelý a výkonný športovec nabitý najmodernejšou
technikou, ktorý dokáže zatieniť aj konkurenciu, ktorá sa nachádza minimálne o kategóriu
vyššie.
KTM 790
Duke
Cena:
9 499 Eur
Motor:
799 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon:
105 k pri 9 000 ot./min.
Krút.
moment: 86 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám:
priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť:
169 kg
(suchá)
Rázvor:
1 475 ± 15 mm
Výška
sedla: 825
mm
Objem
pal. nádrže: 14
l
Pneu:
vpredu: 120/70-18, vzadu:
180/55-17
Za pozvanie ďakujeme: KTM CEE s. r. o., Bratislava
Test
bol uverejnený v časopise Motomagazin
6 / 2018
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.