Ošiaľ okolo scramblerov a neo retro modelov
vo všeobecnosti vôbec neutícha. Práve naopak do tohto pestrého sveta sa
pridávajú ďalší výrobcovia, ktorí prinášajú nové modely. Jedným z takých
výrobcov je aj znovuzrodená talianska značka F.B Mondial, ktorá má v ponuke
neskutočne vydarený model HPS 125i CBS. Dobrou správou je, že vďaka spoločnosti
Kravec s.r.o., zo Zvolena sú tieto prémiové maloobjemové motorky
dostupné aj na našom trhu.
F.B Mondial – legendárna značka sa vracia
Táto talianska
značka vám moc nehovori? Nebojte sa nie ste sami. Dnes asi len skutoční znalci
motocyklovej histórie vám dokážu povedať viac o tejto značke. F.B Mondial
vzniká v roku 1929 Miláne ako iniciatíva štyroch bratov Boselliovcov.
Rýchlemu rastu spoločnosti dala na pár rokov stopku II. svetová vojna, no
v povojnových rokoch sa spoločnosť rýchlo pozviechala a v období 1949
– 1957 získala až päť krát titul svetového šampióna v okruhových
pretekoch. Výroba sa udržala až do roku 1979, kedy bol vyrobený posledný model
Mondial. Opätovný reštart v roku 2014 má na svedomí Pierluigi Boselli
jeden z potomkov zakladajúcej rodiny a výsledkom je hneď niekoľko
modelov, medzi ktorými nechýba ani testovaný HPS 125i.
Dokonalý scrambler pre mladých
Ako som spomínal
na trhu je momentálne množstvo neo retro modelov, ktoré zasahujú prakticky
všetky objemové kategórie, 125-ky nevynímajúc. Práve do najmenšej objemovej
triedy patrí aj model HPS 125i, no už na prvý pohľad je jasné, že svojím
prevedením Mondial štandard tejto triedy citeľne prevyšuje. Samotný dizajn ale
aj kvalita použitých komponentov a úroveň dielenského spracovania je
v tomto prípade naozaj vynikajúca, a HPS 125 si plne zaslúži
označenie prémiový scrambler. Je tu množstvo detailov, za ktoré by sa nemuseli
hanbiť oveľa väčšie a samozrejme drahšie modely. Spomeniem krátke kovové
blatníky na oboch koncoch alebo rafinovaná krátka dvojitá koncovka výfuku,
ktorá ústi na pravej strane hneď pod sedlom. Za zmienku určite stojí aj
prešívané hnedé sedlo, ktoré pôsobí ako originálna klasika, ďalším takým
„dobovým“ detailom sú spätné zrkadlá ukotvené na koncoch riadidiel. Naviac sa
dajú ľahko nastaviť a máte perfektný prehľad o tom čo sa deje za
vami. Potom sú tu prvky moderny, ktoré nesmú chýbať a svetelná LED
technika sa nachádza vpredu aj vzadu, kruhový digitálny prístrojový panel alebo
predná vidlica upside down. Z pohľadu dizajnu je táto 125-ka jednoznačne
jedným z najvydarenejších scramblerov na trhu a to bez ohľadu na
zdvihový objem motora. Dokonalý pútač pozornosti, ktorý je za hviezdu všade kde
sa objaví.
Tradičný koncept podvozku
Čo v tomto
prípade znamená ďalšie plusové body pre HPS. Základom je jednoduchý kolískový
rám pozváraný z oceľových rúrok. Komponenty pruženia určite patria do
kategórie kvalitnejších, predná vidlica typu upside down sa síce nedá nastaviť,
no svojím tuhším nastavením sa výborne hodí pre tento typ motocykla. Dvojica
postranne uložených tlmičov vzadu je v sérii rovnako nastavená tuhšie, čo
mi osobne vyhovovalo, no predpätie pružiny sa dá individuálne nastaviť. 18-ka vpredu
a 17-ka vzadu sú štandardom pre kategóriu scrambler a platí to aj
o drôtenom výplete ráfov, ktorý je samozrejmosťou. Pochvalu zaslúžia
pneumatiky CST, ktoré na asfalte výborne držali a svojim profilom ponúkali
aj slušný offroadový potenciál. Brzdný systém veľmi dobrým výkonom jednoznačne
potešil a môžete si vybrať medzi verziou s ABS alebo bez
protiblokovacieho systému. Rozdiel je samozrejme v cene.
Nie je 125-ka ako 125-ka
Motory
v objemovej triede do 125 ccm sú limitované maximálnym výkonom 11 kW (15
k), no to neznamená, že všetky sú rovnaké. V Mondiale siahli po jednovalci
z dielne Aprilie a urobili dobre. Moderný motor, vybavený
štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom DOHC dosahuje spomínanú výkonovú
hranicu pri 9 750 ot./min. a zároveň ponúka veľmi dobré hodnoty
krútiaceho momentu 12,3 Nm, ktoré dosahuje už pri 7 500 ot./min.
Kultivovaný chod a chuť ísť do otáčok robia z tohto motora zábavného
spoločníka nielen v meste ale aj pri športovejšom tempe.
Štýlový scrambler
Vždy som mal
slabosť pre klasiku a scramblery zvlášť. Pravdou však je, že viac ma bavia
samotné motorky ako nosiť flanelové košele a otvorené prilby zo 70-tych
rokov ?. Motorky to je však niečo iné a aj preto som hodnú chvíľu Mondial
len tak obzeral, vyzerá skvelo. Všetko to do seba perfektne zapadá
a dokonca som sa prichytil pri myšlienke či to na 125-ku nie je až príliš,
ale to som rýchlo zavrhol a tešil sa krásnej motorke. Presvedčila ma
o tom aj cenovka, ktorá je v porovnaní s japonskými a ďalšími
európskymi 125-kami podobná alebo dokonca nižšia, čo je vzhľadom na prevedenie
Mondialu určite dobrá správa. Naviac 125-ka má aj ďalšie výhody spojené
s kategóriou scramblerov. Kompaktnejšie rozmery priam predurčujú Mondial
na prepletanie sa hustým mestom. Okrem úplných začiatočníkov môžete do sedla
bez obáv posadiť aj drobnejšie postavy a budú sa v sedle cítiť
výborne. Dokonca si myslím, že pre nižšie postavy je táto motorka ideálna.
Kombinácia nižšieho sedla a vyššie položených stúpačiek zvýhodňuje jazdcov
s kratšími nohami ale bez problémov sa za riadidlá poskladal aj môj
kolega, ktorý meria +180 cm
a nesťažoval si. Posed je naviac vzpriamený a dostatočne pohodlný.
Ako sme
u moderných 125-tiek zvyknutí ovládacie prvky sú prispôsobené pre
začínajúceho jazdca a všetko ide ľahko a bez zbytočného odporu.
Ovládanie spojky, práca s prevodovkou to všetko ide s ľahkosťou.
Samotný motor je typickou 125-?kou a to najlepšie vám ukáže vo vyšších
otáčkach a častým radením stačí udržiavať otáčky nad
5 000 ot./?min. a máte pod zadkom svižného a ochotne
akcelerujúceho spoločníka. V meste bez problémov nechávate autá za chrbtom
a za mestom sa rýchlosť bez väčších problémov prehupne cez hranicu 100 km/h,
zrýchľuje aj potom, no už pozvoľne a najlepšie sa cíti niekde okolo 90 – 100 km/h.
Podvozok je ďalším
príjemným prekvapením, jeho relatívne tuhšie nastavenie mi plne vyhovovalo
a bez najmenších problémov si poradil s výkonom motora. Poradil si
tak aj s vyložene športovým tempom, zdvihy pruženia sú síce kratšie, ale
vďaka tuhšiemu nastaveniu dokázalo filtrovať aj väčšie nerovnosti bez väčších
problémov. V jeho silách je aj ľahší offroad a na skúšanie si prvých
driftov na poľnej ceste ideálny spoločník. Brzdy sú dostatočne citlivé
a zároveň sa ľahko dávkujú. Testovaný model bol vybavený kombinovaným
brzdným systémom CBS, ktorý prerozdeľuje brzdný účinok na obe kolesá podľa
toho, ktorou páčkou brzdíte intenzívnejšie. Pri brzdách respektíve pri
ergonómii zadnej brzdy sa ešte na chvíľu zastavím. Elegantná výfukové potrubie
s krátkou dvojitou koncovkou výfuku ústi práve nad pravou stúpačkou
a nohou sa ho tak dotýkate, čo ma nútilo pri brzdení zadnou brzdou trochu
zmeniť polohu nohy. Nejde o nič čo by bránilo v brzdení, skôr
o nájdení optimálnej polohy na stúpačke, čo je pre každého individuálne.
V koži pravého hipstera
Ako som už písal
viac ako hipsterský životný štýl ma berú samotné motorky a F. B Mondial HPS
125i je strojom, ktorý je úžasným zhmotnením neo retro štýlu. Prepracovaný
dizajn, kopec klasických detailov a veľmi dobré jazdné vlastnosti robia
z tohto modelu momentálne jednu z najlepších vstupeniek do
sveta modernej klasiky. No a ak už máte svoje motorkárske začiatky za
sebou, potom je tu model HPS 300i, ktorý je postavený na rovnakých základoch
ako 125-ka, no s pridaným výkonom väčšieho motora.
F. B Mondial HPS 125i CBS
Cena: 3 999 Eur
Motor: 124 ccm, 4 ventily, DOHC, jednovalec
Výkon: 15 k pri 9 750 ot./min.
Krút. moment: 12,3 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-st.
Rozmery (DxŠxV): 2 016 x 765 x 1 060 mm
Rázvor: 1 370 mm
Výška sedla: 785
mm
Hmotnosť: 130
kg (suchá)
Objem pal. nádrže: 14
l
Pneu: vpredu: 100/90-18, vzadu:
130/70-17
Motocykel na test
zapožičal: Kravec, s.r.o.. Zvolen
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin
5/2019
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
F.B Mondial HPS 125 CBS – album k testu v Motomagazíne 5/19
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.