Connect with us

Testy a recenzie

Originálny hipster – test F. B Mondial HPS 125i CBS

Publikovaný

on

Ošiaľ okolo scramblerov a neo retro modelov vo všeobecnosti vôbec neutícha. Práve naopak do tohto pestrého sveta sa pridávajú ďalší výrobcovia, ktorí prinášajú nové modely. Jedným z takých výrobcov je aj znovuzrodená talianska značka F.B Mondial, ktorá má v ponuke neskutočne vydarený model HPS 125i CBS. Dobrou správou je, že vďaka spoločnosti Kravec s.r.o., zo Zvolena sú tieto prémiové maloobjemové motorky dostupné aj na našom trhu.  


F.B Mondial – legendárna značka sa vracia

Táto talianska značka vám moc nehovori? Nebojte sa nie ste sami. Dnes asi len skutoční znalci motocyklovej histórie vám dokážu povedať viac o tejto značke. F.B Mondial vzniká v roku 1929 Miláne ako iniciatíva štyroch bratov Boselliovcov. Rýchlemu rastu spoločnosti dala na pár rokov stopku II. svetová vojna, no v povojnových rokoch sa spoločnosť rýchlo pozviechala a v období 1949 – 1957 získala až päť krát titul svetového šampióna v okruhových pretekoch. Výroba sa udržala až do roku 1979, kedy bol vyrobený posledný model Mondial. Opätovný reštart v roku 2014 má na svedomí Pierluigi Boselli jeden z potomkov zakladajúcej rodiny a výsledkom je hneď niekoľko modelov, medzi ktorými nechýba ani testovaný HPS 125i.    


Dokonalý scrambler pre mladých

Ako som spomínal na trhu je momentálne množstvo neo retro modelov, ktoré zasahujú prakticky všetky objemové kategórie, 125-ky nevynímajúc. Práve do najmenšej objemovej triedy patrí aj model HPS 125i, no už na prvý pohľad je jasné, že svojím prevedením Mondial štandard tejto triedy citeľne prevyšuje. Samotný dizajn ale aj kvalita použitých komponentov a úroveň dielenského spracovania je v tomto prípade naozaj vynikajúca, a HPS 125 si plne zaslúži označenie prémiový scrambler. Je tu množstvo detailov, za ktoré by sa nemuseli hanbiť oveľa väčšie a samozrejme drahšie modely. Spomeniem krátke kovové blatníky na oboch koncoch alebo rafinovaná krátka dvojitá koncovka výfuku, ktorá ústi na pravej strane hneď pod sedlom. Za zmienku určite stojí aj prešívané hnedé sedlo, ktoré pôsobí ako originálna klasika, ďalším takým „dobovým“ detailom sú spätné zrkadlá ukotvené na koncoch riadidiel. Naviac sa dajú ľahko nastaviť a máte perfektný prehľad o tom čo sa deje za vami. Potom sú tu prvky moderny, ktoré nesmú chýbať a svetelná LED technika sa nachádza vpredu aj vzadu, kruhový digitálny prístrojový panel alebo predná vidlica upside down. Z pohľadu dizajnu je táto 125-ka jednoznačne jedným z najvydarenejších scramblerov na trhu a to bez ohľadu na zdvihový objem motora. Dokonalý pútač pozornosti, ktorý je za hviezdu všade kde sa objaví.    


Tradičný koncept podvozku

Čo v tomto prípade znamená ďalšie plusové body pre HPS. Základom je jednoduchý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok. Komponenty pruženia určite patria do kategórie kvalitnejších, predná vidlica typu upside down sa síce nedá nastaviť, no svojím tuhším nastavením sa výborne hodí pre tento typ motocykla. Dvojica postranne uložených tlmičov vzadu je v sérii rovnako nastavená tuhšie, čo mi osobne vyhovovalo, no predpätie pružiny sa dá individuálne nastaviť. 18-ka vpredu a 17-ka vzadu sú štandardom pre kategóriu scrambler a platí to aj o drôtenom výplete ráfov, ktorý je samozrejmosťou. Pochvalu zaslúžia pneumatiky CST, ktoré na asfalte výborne držali a svojim profilom ponúkali aj slušný offroadový potenciál. Brzdný systém veľmi dobrým výkonom jednoznačne potešil a môžete si vybrať medzi verziou s ABS alebo bez protiblokovacieho systému. Rozdiel je samozrejme v cene.    


Nie je 125-ka ako 125-ka

Motory v objemovej triede do 125 ccm sú limitované maximálnym výkonom 11 kW (15 k), no to neznamená, že všetky sú rovnaké. V Mondiale siahli po jednovalci z dielne Aprilie a urobili dobre. Moderný motor, vybavený štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom DOHC dosahuje spomínanú výkonovú hranicu pri 9 750 ot./min. a zároveň ponúka veľmi dobré hodnoty krútiaceho momentu 12,3 Nm, ktoré dosahuje už pri 7 500 ot./min. Kultivovaný chod a chuť ísť do otáčok robia z tohto motora zábavného spoločníka nielen v meste ale aj pri športovejšom tempe.    


Štýlový scrambler

Vždy som mal slabosť pre klasiku a scramblery zvlášť. Pravdou však je, že viac ma bavia samotné motorky ako nosiť flanelové košele a otvorené prilby zo 70-tych rokov ?. Motorky to je však niečo iné a aj preto som hodnú chvíľu Mondial len tak obzeral, vyzerá skvelo. Všetko to do seba perfektne zapadá a dokonca som sa prichytil pri myšlienke či to na 125-ku nie je až príliš, ale to som rýchlo zavrhol a tešil sa krásnej motorke. Presvedčila ma o tom aj cenovka, ktorá je v porovnaní s japonskými a ďalšími európskymi 125-kami podobná alebo dokonca nižšia, čo je vzhľadom na prevedenie Mondialu určite dobrá správa. Naviac 125-ka má aj ďalšie výhody spojené s kategóriou scramblerov. Kompaktnejšie rozmery priam predurčujú Mondial na prepletanie sa hustým mestom. Okrem úplných začiatočníkov môžete do sedla bez obáv posadiť aj drobnejšie postavy a budú sa v sedle cítiť výborne. Dokonca si myslím, že pre nižšie postavy je táto motorka ideálna. Kombinácia nižšieho sedla a vyššie položených stúpačiek zvýhodňuje jazdcov s kratšími nohami ale bez problémov sa za riadidlá poskladal aj môj kolega, ktorý meria +180 cm a nesťažoval si. Posed je naviac vzpriamený a dostatočne pohodlný. Ako sme u moderných 125-tiek zvyknutí ovládacie prvky sú prispôsobené pre začínajúceho jazdca a všetko ide ľahko a bez zbytočného odporu. Ovládanie spojky, práca s prevodovkou to všetko ide s ľahkosťou. Samotný motor je typickou 125-?kou a to najlepšie vám ukáže vo vyšších otáčkach a častým radením stačí udržiavať otáčky nad 5 000 ot./?min. a máte pod zadkom svižného a ochotne akcelerujúceho spoločníka. V meste bez problémov nechávate autá za chrbtom a za mestom sa rýchlosť bez väčších problémov prehupne cez hranicu 100 km/h, zrýchľuje aj potom, no už pozvoľne a najlepšie sa cíti niekde okolo 90 – 100 km/h. Podvozok je ďalším príjemným prekvapením, jeho relatívne tuhšie nastavenie mi plne vyhovovalo a bez najmenších problémov si poradil s výkonom motora. Poradil si tak aj s vyložene športovým tempom, zdvihy pruženia sú síce kratšie, ale vďaka tuhšiemu nastaveniu dokázalo filtrovať aj väčšie nerovnosti bez väčších problémov. V jeho silách je aj ľahší offroad a na skúšanie si prvých driftov na poľnej ceste ideálny spoločník. Brzdy sú dostatočne citlivé a zároveň sa ľahko dávkujú. Testovaný model bol vybavený kombinovaným brzdným systémom CBS, ktorý prerozdeľuje brzdný účinok na obe kolesá podľa toho, ktorou páčkou brzdíte intenzívnejšie. Pri brzdách respektíve pri ergonómii zadnej brzdy sa ešte na chvíľu zastavím. Elegantná výfukové potrubie s krátkou dvojitou koncovkou výfuku ústi práve nad pravou stúpačkou a nohou sa ho tak dotýkate, čo ma nútilo pri brzdení zadnou brzdou trochu zmeniť polohu nohy. Nejde o nič čo by bránilo v brzdení, skôr o nájdení optimálnej polohy na stúpačke, čo je pre každého individuálne.  


 V koži pravého hipstera

Ako som už písal viac ako hipsterský životný štýl ma berú samotné motorky a F. B Mondial HPS 125i je strojom, ktorý je úžasným zhmotnením neo retro štýlu. Prepracovaný dizajn, kopec klasických detailov a veľmi dobré jazdné vlastnosti robia z tohto modelu momentálne jednu z najlepších vstupeniek do sveta modernej klasiky. No a ak už máte svoje motorkárske začiatky za sebou, potom je tu model HPS 300i, ktorý je postavený na rovnakých základoch ako 125-ka, no s pridaným výkonom väčšieho motora.  


 F. B Mondial HPS 125i CBS

Cena: 3 999 Eur

Motor: 124 ccm, 4 ventily, DOHC, jednovalec

Výkon: 15 k pri 9 750 ot./min.

Krút. moment: 12,3 Nm pri 7 500 ot./min.

Prevodovka: 6-st.

Rozmery (DxŠxV): 2 016 x 765 x 1 060 mm

Rázvor: 1 370 mm

Výška sedla: 785 mm

Hmotnosť: 130 kg (suchá)

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 100/90-18, vzadu: 130/70-17  


Motocykel na test zapožičal: Kravec, s.r.o.. Zvolen  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 5/2019  

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

F.B Mondial HPS 125 CBS – album k testu v Motomagazíne 5/19

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri