Jeden si povie Scrambler,
mňam, dám si karovanú košielku a nechám dorásť bradu. No chlapče ale SCR
950 ťa ľahko zloží, keď máš 54
kg vrátane Conversov. Tu nám Yamaha podsunula klasické
XV950 prekopané do niečoho voľnomyšlienkarského… jednoduché riadne železo po
vzore starších škôl.
Byť či nebyť
Skôr ako sa pustím do testu
musíme si vyložiť karty na stôl. Čo urobila Yamaha? Vzala si vo svojej triede
model XV – po novom je to Sport Heritage a rozhodla sa postaviť Scrambler.
Nie to klasické ľahkonohé vhodné pre Steva, jednoducho poriadnu motorku pre
chlapov, ktorá ale nebude vyzerať ako chopper i keď véčko nám ostalo.
Preto som si preprogramoval riadiacu jednotku v hlave a na tejto
motorke premýšľal inak, hlavne som ju neprirovnával ku klasickým Scramblerom,
toto kované kladivo na čarodejnice je o inom. Takmer 250 kg vtlačiť do garáže
prípadne cúvať, to nie je pre béčka a pritom je lepšie zosadnúť – lebo ak „kačičkujem“
búcham do stúpačiek a strašne mi tam zavadzajú. Sedadlo je pri tom celkom
vysoko (830 mm),
nádrž má 13 litrov, ktoré dodajú pekelný mok cez 54 koní, ktoré to tlačia
remeňom na zadnú sedemnástku obutú v trail pneumatike, ktorú nakvaltujeme
v piatich rýchlostiach. Jednoducho tu prapôvod choppra nezaprieme
a základ génov pre optimalizáciu nákladov ostal. Pripomína mi to
posilňovňu, čierna kam len pozriem, plus sem tam niečo lesklé… a potom
už len pot a železo. Tak je na tom aj motor, jasná a neochvejná
definícia svalov v strednom spektre otáčok, príjemné vibrácie ako aj
citeľná surovosť. Je tu veľmi veľa jazdcov, ktorých práve tento prejav motora
napĺňa a toto je motorka pre nich. V tom duchu ide aj infotainment
nad svetlom, len základ v obyčajnej grafike, žiaden tablet, žiadna hruška
či jablko, čo do nej hryzie modrý zub ( rozumej bluetooth). Nič také. „Pure
passion“.
Na železnom koni
Tak usadám na prevzaté
železo cítiac sa ako gladiátor v Sparte, známe jednoduché ovládače nič
nekomplikujú a keďže, sa nemám čo učiť, buchol som tam jeden a poriadne
zatiahol pravačkou…
Šírka riadidiel doplnených
„enduro hrazdou“ mi príjemne padnú do rúk a ja si v pohode vediem
prednú devätnástku Bridgestone pokiaľ držím stovku, keď atakujem diaľničnú
rýchlosť predok znervóznie. Nič tragické sa ale nedeje. Motorka sa super skladá
do zákrut a veľmi pekne podrží, dokonca aj podvozok neprotestuje ak je
podklad na úrovni, keď sa asfalt zhorší krátka dráha tlmenia dá o sebe
vedieť a v helme sa rozsvieti maják s nápisom kríže. Ak som mal
ľadvinové kamene, už nemám…
Aj tak ma baví, že ju
orientujem mojej „rejsovej“ nálade a celkom jej nakladám, moc sa jej to
nepáči, no krotím ju ako amerického ťažného koňa na parkúre. Nie je to úplne
ono ale dá sa to. Musím sa krotiť, keď idem na brzdu, mäkučké gumové nabehnutie
som očakával len intenzitu som neodhadol, tak tam rúbem kvalt za kvaltom dole,
porcia „krúťaku“ to poberie a remeň si prenos zvláda pokojne a ja tak
jemne šmýkajúc dobrzďujem moje rozkokošené nadšenie. Zistil som, že musím
zmeniť taktiku a tak som na starej ceste do Senca odbočil na poľnú cestu.
Tam som ju hodil vedľa kukurice na bočák a poriadne si ju obzrel. Uznávam,
že vyzerá o poriadny kus lepšie ako jazdí, fakt. Je to železná masa
pekného motocykla. Páči sa mi rovná línia a hlavne aj to, ako sa dá bežná
custom záležitosť akou je XV prekopať na niečo takéto pekné. Nasadám
a mením sa na drtiča prachu a´la Mad Max. Nízke ťažisko má svoju výhodu
práve na poľnej ceste a v stúpačkách sa dá aj relatívne stáť, má to
jasnú dynamiku, ktorá je dosť čitateľná a tak keď sa doslovne hrabem
vpred, motocykel vôbec neprotestuje. Teda až na zadné tlmenie, ktoré má naozaj
čo robiť, aby to uskákalo. V prachu je SCR viac doma, a to som
nespomínal, predné tlmenie, ako aj obutie to zvláda super, keby tak doladia
zadok, je to iná dimenzia. Keď som sa už „zasral“ na kompletku a Yamahu
tiež, vrátil som sa na asfalt. Po takomto mixe jazdenia som zistil, že
nepotrebujem zrkadlá, ktoré tam sú, chcem troška viac koní, no cítim, síl to
malo dosť. Mal som chuť zistiť, prečo ten inžinier, čo ladil zadnú časť mal cez
riešenie SCR dovolenku.
Áno či nie, „tož“ otázka…
Keď si to rozumne
rozoberiem na drobné, máme tu v podstate custom motorku, ktorá nechce
schovať svoj prazáklad v modeloch XV, preto si to treba prehodiť
v hlave. Dnes trieda chopprov a customov vymrela na Euro III
a pokiaľ príde náhrada (asi až po 2020), máme tu u Japoncov možnosť
kúpiť Rebel 500, čo nie je úplne pre veľkého chlapa, taktiež sme na tom rovnako
u modelu Vulcan a preto poriadne železo zastupuje len 950-ka
v Yamahe. Model XV sa dopredáva a SCR-ko je tu. Ak si nechcem
poprdkávať len tak po krajine, SCR sa stáva nepoznaným dobrodružstvom a je
na tom lepšie ako model XV. Aspoň pre mňa. Ja aj chápem, že nie každý chce
Tracera 900 a nepotrebuje Scrambler stavať na základe XSR 700/900 ( to by
bolo pornoóo), jednoducho máme rôzne chute a sme na iné krásky. Môj kolega
Miro by vám ju určite ospevoval, ale dostal som ju ja a tak tu máme môj
pragmatický pohľad. Preto slobodne prehlasujem, že ak dnes hľadám Drag Star
alebo jemu podobné, idem do SCR950, lebo ten ponúka oveľa viac vzrušenia
a radosti. A na to si kupujeme motocykle. Moc ich nebude
a cenovka nie je zlá. A celkom dosť odpustí. Budete in…
Yamaha SCR950
Cena: 9 490 Eur (2018)
Motor: 942 ccm, 4 ventily SOHC, V2
Výkon: 52 k pri 5 500 ot./min.
Krút. moment: 79,5 Nm pri 3 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 255 x 895 x 1 170 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z
oceľových rúrok
Hmotnosť: 252 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 575 mm
Výška sedla: 830 mm
Objem pal. nádrže: 13 l
Pneu: vpredu: 100/90-19, vzadu: 140/80-16
Motocykel na test
zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V.
CZ/SK
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin
11 / 2018
Text: Dušan
„Campa“ Lysák, foto: Vlado Brniak
YAMAHA SCR950 – album k testu v Motomagazíne 11/18
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.