V slovníku priaznivcov prémiových štvorkoliek je modelová rada Outlader už dlhé roky synonymom špičkovej kvality a top jazdných vlastností. S týmto tvrdením môžeme len súhlasiť a po našej poslednej skúsenosti s najnovším modelom Outlander 850 MAX XT s inovovaným dvojvalcom o objeme 854 ccm sme naviac presvedčení, že práve táto kombinácia je skvelou voľbou pre široký okruh jazdcov.
Široký záber Outlandera
Modelová rada Outlander je v súčasnosti nosným produktom vo výrobnom programe značky Can-Am a ponúka naozaj široký záber, ktorý zahŕňa štyri rôzne objemové verzie dvojvalcového „véčka“ (570, 650, 850 a 1000R), niekoľko stupňov výbavy, krátku a dlhú verziu, no a môžete siahnuť po špeciálnej verzii X MR, ktorá je určená na brodenie hlbokým blatom. Pre toho komu by sa náhodou málilo je tu potom úžitková verzia Outlander 6×6, ktorá je stvorená na prevádzku v najťažších podmienkach. Na prvý pohľad môže takáto záplava rôznych verzii Outlandera pôsobiť neprehľadne, no opak je pravdou a Can-Am dnes dokáže ponúknuť ideálne náradie prakticky každému záujemcovi.
Zmeny prináša dvojvalec
Najväčšou zmenou, ktorú modelová rada Outlader prináša na rok 2016 sa udiala na poli motorizácie, kde pribudli až tri nové verzie dvojvalca Rotax a pôvodné verzie 500, 800 R a 1000 nahrádzajú motory 570, 850 a 1000 R. Nám sa do rúk dostala verzia 850, ktorá sa v porovnaní s pôvodnou 800-vkou dočkala väčších piestov, zväčšeného priemeru hrdiel sánia (54 mm) a novej hlavy valcov, ktorá pochádza z modelu Maverick. Výsledkom je nárast výkonu o 10% a krútiaceho momentu o 7%. Maximálna hodnota výkonu je 78 k, čo ho radí na absolútny vrchol vo svojej triede. Ako sa však ukázalo počas testu, tento motor je výnimočný nielen hodnotami výkonu, ale najmä spôsobom ako sa dávkuje a ten je úžasný. No skôr ako sa pustíme do jazdných vlastností testovaného modelu, tak sa povenujeme technike a v prípade motora by som rád ešte spomenul novú koncovku výfuku, ktorá odvádza výbornú prácu. Motor si zachováva zvukový prejav dvojvalcového športovca, no bez nadmerného hluku s prehľadom spĺňa všetky normy týkajúce sa hlučnosti..
Podvozok prémiového športovca
Tradične silnou stránkou všetkých Outlanderov je podvozok a v tomto ohľade jednoducho vyčnieva z radu. Základ tvorí oceľový rám SST G2 druhej generácie. Nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies je samozrejmosť a podvozok ukrýva ďalšie technické vychytávky. Pod skratkou TTI sa ukrýva špeciálny systém zavesenia zadných kolies a táto konštrukcia zabezpečuje počas prepruženia kolmý pohyb kolesa v oboch smeroch. Vďaka tomu si štvorkolka udržiava vzpriamenú polohu aj pri prejazde väčších prekážok a v kombinácii s vysokým zdvihom zadného pruženia je jazda maximálne komfortná. Predné závesy ponúkajú protiponornú technológiu a najmä počas intenzívneho brzdenia pred zákrutou ponúka podvozok viac istoty a komfortu. Nechýba výkonný brzdný systém, ktorý v prípade potreby dokáže spomaliť veľkého Outlandera s intenzitou športového quadu. Sériovou výbavou verzie XT je trojstupňový dynamický posilňovač riadenia DPS, ktorý pracuje bezchybne. Nastavenie požadovanej tuhosti riadenia je otázkou pár sekúnd a vplyv na celkový komfort jazdy je výrazný a riadenie +360 kg štvorkolky sa stáva doslova hračkou. Okrem elektronicky aktivovaného náhonu 4×4 je súčasťou výbavy aj hydraulický samosvorný diferenciál Visco-Lok QE, ktorý sa v prípade potreby dokáže rýchlo a plynulo aktivovať. Výhody tohto systému oceníte najmä v extrémnom teréne, kde rýchlosť a ovládanie štvorkolky nie je limitované neustále zapnutou uzávierkou diferenciálu, ale zaberie len keď je to nevyhnutné. Aj pri aktívnom systéme Visco–Lok sa tak dá udržiavať vyššia rýchlosť a o zopnutie uzávierky sa nemusíte vôbec starať.
Praktický, komfortný a úžitkovo ladený dizajn
Po vizuálnej stránke pôsobí Outlander mimoriadne solídnym dojmom, robustná konštrukcia spolu s oceľovými nárazníkmi vpredu aj vzadu priam navádza k výletom do ťažkého terénu. Potom sú tu hliníkové ráfy v čiernej farbe alebo elektrický navijak vpredu, ktoré len potvrdzujú, že v prípade verzie XT dostávate prakticky kompletne vybavenú štvorkolku. Naviac bližšia inšpekcia odhalí kvalitné dielenské spracovanie a presne zapadajúce plasty. Na druhej strane od prémiovej štvorkolky nič iné ani očakávať nemôžeme a Outlander tým len potvrdzuje svoje postavenie štandardu pre túto kategóriu. Všetky ovládacie prvky sú presne v dosahu, digitálna prístrojovka je ľahko čitateľná a jazdca zásobuje všetkým potrebným. Komfort je tradične špičkový, platí to aj v prípade spolujazdca, na ktorého čaká luxusné kreslo s opierkou. V prípade potreby sa dá táto opierka rýchlo demontovať. V zadných partiách pod nosičom nechýba veľká (21,4 l) vodotesná a uzamykateľná skrinka. Naviac ten istý kľúčik na uzamykanie skrinky použijete aj na uzamknutie nádrže a dokonca sa s ním dá uzamknúť aj radiaca páka podobne ako na autách. Outlander vám tak ponúka kvalitné zabezpečenie proti odcudzeniu už v sériovom prevedení. Vítaným doplnkom testovaného Outlandera je rýchloupínací systém LinQ, ktorý nahrádza tradičný kovový nosič a slúži na rýchle a ľahké uchytenie originálneho príslušenstva. V našom prípade toto príslušenstvo predstavovala uzatvárateľná plastová skrinka a manipulácia s ňou bola naozaj jednoduchá a rýchla. Výrobca uvádza celkovú nosnosť oboch nosičov 135 kg a môžete tak počítať aj s objemnejším nákladom.
Luxusne pláva terénom, štverá sa do výšin a preletí rýchlou enduro vložku
Čas strávený v sedle ľubovoľného Outlandera je vždy výborným zážitkom, no tento krát som si to užil o niečo viac. Najskôr som si myslel, že za touto eufóriou z jazdenia treba hľadať zimný absťák a namiesto triezveho pohľadu som sa jednoducho radoval z jazdy. No potom ako sme v redakcii konfrontovali naše názory na Outlander, tak rozdielovým faktorom sa ukázal byť nový motor, ktorý v každom režime odvádzal skvelú prácu. O tom, že výkonu máte ďaleko viac ako reálne potrebujete nebolo najmenších pochýb, no v tomto prípade ide skôr o to akým spôsobom sa dostáva na kolesá. Motor dokáže veľmi plynulo reagovať prakticky už od voľnobežných otáčok a výkon narastá v dokonale lineárnej krivke. Zabudnite na trhavé pohyby alebo náhle zmeny výkonu, 850-ka je dokonale uhladená. Takto ľahko dávkovateľný výkon dokáže skresliť skutočný stav, no potom ako sa mi zadné kolesá utrhli do dlhého driftu na suchom asfalte vo výjazde zo zákruty, tak o skutočnej sile motora už nebolo najmenších pochýb. Keď už sme pri tom asfalte tak spomeniem ešte maximálku, ktorú som síce neskúšal, no pri rýchlosti cca 110 km/h motor ani zďaleka nebol na hranici svojho maxima, takže na rýchle asfaltové presuny výborná voľba. Oveľa viac času som však trávil v teréne a tu ma motor neprestával prekvapovať svojím výborným priebehom a aj keď výkonu bolo viac ako dosť, stále sa dal ľahko a presne dávkovať. Je jedno či zvolíte výletné tempo vo dvojici, trialovú rýchlosť s aktívnym 4×4 v hustom lese, alebo vytáčate otáčky do maxima na kľukatej poľnej ceste, motor vám ponúka správny výkon do každej situácie. Na vyložene športové a agresívne tempo mi pritom viac vyhovoval pomalý prevod „L“, ktorý je v porovnaní s predchádzajúcou verziou kratší a ponúka tak viac výkonu pri nižších rýchlostiach. Ani na tomto prevode sa však motor nesprával prehnane agresívne, opäť ponúkal dokonale plynulý záber aj keď reakcia motora bola citeľne spontánnejšia a priam stvorená na okamžité utrhnutie kolies do dlhého a kontrolovaného šmyku na ľubovoľnom povrchu. Sériové nastavenie podvozku je najmä o komforte a dokonale filtruje nerovnosti pod vami. Štvorkolku tak máte pocitovo neustále pod kontrolou. Tam kde po prejazde roletou automaticky očakávate ranu do riadenia, tak sa nič nestane. Stabilita je výborná aj vo vysokých rýchlostiach a v kombinácii s ohromným výkonom veľmi rýchlo zabudnete, že sedíte na predĺženej verzii. Agresívne tempo v sedle predĺženého Outlandera tak nepredstavuje extra námahu pre štvorkolku ale ani jazdca a jazdu si užívate.
Detaily rozhodujú
Svet športovo-úžitkových štvorkoliek sa v posledných rokoch dosť zmenil a v objemových triedach, kde ste predtým našli len produkciu prémiových výrobcov sa zrazu objavili noví hráči a treba povedať, že sa im nedarí najhoršie. Vo svete úspešných výrobcov však rozhodujú najmä detaily a ani tá najmenšia a na prvý pohľad bezvýznamná drobnosť nezostane bez povšimnutia. Výsledkom sú produkty, kde nevyčnieva len určitá časť, ale fungujú v dokonalej harmónii ako celok. Presne tento dojem vo mne zanechal testovaný Can-Am Outlander 850 MAX XT, ktorý ako celok funguje bezchybne. Využíva pritom výborný motor v spolupráci so špičkovým podvozkom a naďalej zostáva top voľbou pre široký okruh jazdcov. Tu by som možno ešte spomenul verziu XT-P, ktorá okrem výbavy verzie XT naviac ponúka špičkové komponenty pruženia Fox, ktoré posunú už aj tak výborný komfort jazdy ešte o level vyššie pričom rozdiel v cene je zanedbateľný.
Can-Am Outlander 850 MAX XT
Cena: 15 600 Eur
Motor: 854 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 78 k
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 388 x 1 168 x 1 350mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 361 kg (suchá hmotnosť)
Rázvor:1 499 mm
Výška sedla: 877 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Pneu: vpredu: 26×8 – 12, vzadu: 26×10 – 12
Homologizácia: áno
ATV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin č. 4 /2016
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Can-Am Outlander 850 MAX XT – album k testu MMA 4/16
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.