Keď prišla pozvánka na testovanie inovovanej MT-09,
Slovensko práve bičoval poriadny mráz. Odlietal som sám a tešil sa ako
školák na novú učiteľku v priliehavom priesvitnom svetríku. MT-09 prvej
generácie ma dostala hneď na prvé zabrnenie v prstoch, miloval som ju
a ten pocit si zachovávam na veľmi dlhé obdobie. Tak si sedím
v lietadle rozprávajúc o „eMtéčkach“ susedom na sedadle a cítim,
ako sa čudujú mojej radosti. Ja ale nie, ja viem aká bola prvá generácia, ja
viem aká bola každá noc keď som si ju skúsil.
Malorka je súčasť Baleárskych ostrovov a patrí
Španielsku, hlavnou destináciou je Palma de Mallorca a tam sa aj odohralo
naše testovanie pod záštitou Európskej pobočky Yamaha. Keď som sa po prílete
poobzeral okolo seba, mal som pocit doktora Roberta Nevilla (Ja legenda),
obchody tvrdo spali vedľa seba, naokolo nebolo človiečika a tak ich nik
nebudil zo zimného spánku. Kľud striedala kľukatá cesta, neskôr prevýšenia
a všade mi voňalo drevo i more. Príjemná fauna dodávala istotu
pekného zážitku v čase, keď u nás doma očakávame sladkého Mikuláša.
Yamaha je na
vzostupe
Yamaha na Európskom trhu rastie a model MT-09 mal svoj
podiel na celkovom náraste predaja o približne 3,5 %. Celých 43,5 %
pripadá v Yamahe predaju Hyper Naked modelov a rada MT je najsilnejším
zástupcom v tejto triede. Od septembra 2013 sa „eMTéčiek“ predalo viac ako
110 000 v celej Európe, kde leví podiel má model MT-07, aj na
Slovensku sa jedná o najpredávanejší model Yamaha rady MT. Predaj 900-vkového
modelu MT sa začal až koncom roka 2013 a oživil trh svojim zábavným
prístupom vlastným skôr pre talianske značky. Naša redakcia test priniesla
v čísle 11/2013, kde som napísal presne túto vetu, citujem: „… muži si
dávajú silikóny do ramien, ženy pijú a vládnu, Indian stavia moderné
motocykle. Svet sa zmenil. Yamaha potvrdila svoje slová, zmenila prístup
a vypočula zákazníkov. Výsledkom je táto skvelá a mega zábavná
motorka …“ . V roku 2014 MT-07 a neskôr MT-10 (2016) boli len
cestou, deviatka totiž naučila trh, vnímať ako zábavu, ktorú dnes „more torque“
dáva. A preto sa v inovácii dala čakať dizajnová príbuznosť desiatky
ako aj zábavná ľahkosť sedmičky. Preto môj príchod na Malorku bol plný
očakávania.
Dôležitý model
Moje povestné šťastie som si zbalil aj na juh, na ostrove
neprší až tak často, keď idemjazdiť ja,
tak leje celý deň.Pod ochranou
nádhernej stredovekej katedrály La Seu sa večer prezentácie otváral
v duchu „The Dark side of Japan“ v neďalekej továrni (free divadla),
ktorá mala mimo umeleckého diabolského mena dotvorenú atmosféru ohňom
a grafitmi. Všade bolo počuť bubnovanie a vnútorné pódium sa
premenilo na temnú stranu Japonska pod odrazom plameňov ohňa. Prezentácia nám
postupne odhalila, prečo je MT-09 tak dôležitá pre Yamahu a prečo ju
zákazník tak veľmi bude chcieť. Tvorcovia u troch ladičiek si naozaj dali
záležať na každej drobnosti a všetko sa prepracovalo do absolútnej
dokonalosti ktorá, by mala sadnúť práve nám Európanom. Štartom zmien bola
spomínaná MT-10-na, celkovo sa totiž vytvoril strom života, kde existuje
príprava jazdca od MT-125 až po MT-10 a zase naopak ak pôjdeme dole, MT-10
zapožičiava svoj prejav a interpretáciu dizajnu i chovania slabšej
MT-09 a tá zas MT-07 a tak to prechádza až na najslabšiu verziu 125.
Výborná aj v
daždi
Ráno druhého dňa ma čakalo testovanie na cestách Sa
Calobra, 14 km
absolútneho porna v zákrutách vo výške tisíc metrov pohoria Serra de
Tramuntana.
….Kopce zahaľoval
oblak zatemňujúc do bielej peny každú zákrutu, do ktorej som vletel brzdiac na
mokrom asfalte, kvapka za kvapkou utekala po priezore úplne novej helmy HJC
(edícia Marvel), snažil som si vybojovať každé miesto pomedzi padajúci
dážďa tak som si preladil chovanie
motora na „A“,pridal som a trakciu
nechal pracovať naplno. Prekvapivo skvelá priľnavosť pneumatík (Bridgestone
S20) – povedal som si v duchu a zobral za plyn, pričom kontrolka
trakcie už asi 10 km
hlásila svoje priateľstvo so mnou tak intenzívne, že som ju prestal vnímať. Pred
zákrutou vo vzduchu zacítim stromy, potom mach a nakoniec huby… vtedy
beriem naplno obe brzdy a moje telo rozrazí bledú krémovú hmotu tak
rýchlo, že sa priam okamžite uzavrie za zadným kolesom brzdiaceho „eMtéčka“,
ťahám za plyn a zadné svetlo tlie až sa stratí úplne v bielom mraku
zabudnutia kvapiek…
Ráno som mal možnosť viesť zaujímavý rozhovor s Mr. Sawamurom osobne, človek zodpovedný za doladenie
a vývoj bŕzd na novej MT-09
mi toho veľa porozprával. Riešime spolu najskôr celkové
fungovanie bŕzd na iných modeloch Yamaha až nakoniec spolu odjazdíme celé
testovanie.
…Teraz si vodu
užívam, krájajúc ju odhodlaním japonského umu sebakontrolovania a presného
rezu meča katana sa dostávam tam, kde potrebujem bez vzniku rizikovej situácie.
Motor má pocitovo viac koní a tak si
na výjazde nechávam telo na vnútornej strane a motorku ihneď rovnám nech
mám poriadny grip, bez zaváhania ťahám plný a užívam si presnosť chovania
celku MT09…
Zmeny cítiť
Teší ma doladenie brzdného účinku a dávkovania ako aj
ABS. Je to to najlepšie čo si Yamaha za posledné obdobie vyrobila. Nová
deviatka je naozaj komplet nová, nejedná sa len o pár zlepšení alebo
miernu inováciu, základ v podobe zábavnosti a agilnosti ostal. Zmenu
je cítiť na koncepcii zadnej časti a celkového uloženia, motocykel má na
rýchlu zmenu a prípadnú zlobu lepšiu odozvu, chová sa viac sebaistejšie
a neprenáša do tela žiadnu situáciu, ktorú treba korigovať. Samozrejme,
prispieva svojim podielom aj nová antihoppingová spojka doplnená Quick Shift
systémom umožňujúcim radiť bez spojky nahor, celé to stráži trakčná kontrola
ladená pod číslom jedna ako Sport Riding a pod dvojkou ako Street Ride
(Off je tretia možnosť). Potom je len na jazdcovi, či zvolí mód motora A – ostrú
odozvu, Standart alebo B – Softer Response, miernejší prejav a ochotu
zrýchľovať.
…Viac som pre
mokrú cestu používal STD mode, rozum volil B, no ja som aj tak prepol nakoniec
na A, nechal som tak pracovať moje školské skúsenosti na geometrii… gumovať
a gumovať… trakčná bojovala ale ja som vyhrával, nenechal som sa
prehovoriť, pravé zápästie jej prikazovalo pracovať naďalej, a TCS si rado
neoddýchlo. Využívam radenie bez spojky, dávam pozor aby som na mokrom
neroztancoval zadok, sem tam sa aj prihlási k životu, no ani raz ma nechce
zhodiť, tak to prevodovke nakopem všetko hneď ako sa dostávam na rovinku…
Vyladený
podvozok
Posed mi po viac kilometroch prišiel skôr motardovejší,
tak sa „emtéčko“ drží ale to si začnem uvedomovať až neskôr. Technicky je
tuzrovnanie ku modelu XSR900 2016, no
MT-09 je oveľa lepšie odladená a jej prejav je aj omnoho zábavnejší. Je
samozrejme iný ako retro súrodenec, no podľa mňa je na MT odvedenej viac práce
ladenia. Posed cez svoj nárast na výške (o 5 mm – celkovo 820 mm) nezmenil pocitovo
výšku sedenia, pridal len na komforte a miesta čo sa týka sedenia. Ale ako
som už spomínal, pozícia ma tlačí na motard i keď sedím na naháči. Pri
váhe 193 kg
a rozdeleniu 50,2 % na predné koleso, a 49,8 % na zadné koleso sa aj
údaje ku tomu prikláňajú – viac cíti jazdec predok. Čo naozaj ale poteší je
ľahučký a kompaktný motor, ktorý zvieram nohami. Svoj podiel má aj
prepracovaný rám. 847 kubíkov kompaktného trojvalca má 115 koní, ktoré majú
príjemný charakter, cítiť je lineárny priebeh krútiaceho momentu
a v osadení pri manévrovaní aj jeho kompaktnosť. Kované hliníkové
piesty a vysoký kompresný pomer dávajú v hornej fáze otáčok tú
podstatnú radosť, ktorú tak milujeme – vzrušujúce zrýchlenie.
…Páči sa mi ako
funguje prevodovka, hlavne 2, 3 a 4 stupeň sú presne tam, kde ich
potrebujem, ani dvojka nie je krátka ale tak akurát, premýšľal som, že by sa na
Slovakiaringu asi cítila ako doma. Bavilo ma aj pruženie, podľa prezentácie
bolo ladené na výšku 175 cm
a 75 kg… no čo už, mám o desať kilo viac ale i tak to bolo ako
stvorené pre mňa…
Motorka pre
každého
Keď som si užil pohostinstvo starodávnej reštaurácie
v kopcoch, pozoroval som dizajn a uznávam veľkú inšpiráciu
u MT-10. Oproti staršej verzii 2013 sa hlavne veľa zmenilo pri prednom
pohľade, motocykel je aj pocitovo kratší a pôsobí vzdušnejšie
a drahšie. Keď porovnávam povahu, nová verzia je športovejšia a cíti
sa sebaistejšie bez strát na génoch a radosti. No jej všestrannosť
i tak pridala na percentách. Viem si ju predstaviť ako motocykel naozaj
pre širokú plejádu jazdcov, orientáciou sa dá katalogizovať pre muža majúc tak
okolo 35 rokov, no obmedziť vekovú hranicu nie je možné, je naozaj viac menej
pre každého. Treba si uvedomiť, že každý druhý predaný motocykel Yamaha je
Hyper Naked trieda, a preto si vo fabrike tak dávajú záležať na modeloch
MT. Deviatka v mojich rukách síce jemne vyzrela do rozvážneho pokoja, cez
to všetko si zachovala svoju ostrosť i zábavnosť. Nemám čo vytknúť ani
ovládaniu, či informáciám na palubnej doske. Vadí mi len dlhá dráha dosahu
palca na prepínanie smeroviek, no rukavice L a XL tento problém mať
nebudú. Všetko potrebné sa zobrazuje rýchlo a je to čitateľné, prepínanie
módov motora ako aj TCS sa dá rýchlo naučiť a počas jazdenia nie je
potrebné ladeniu venovať osobitný čas.
…Počasie mi
nedovoľuje naplno využiť potenciál motocykla, nad mrakmi v kopcoch sa
trošku rozjasnieva a ja využívam každé suché miesto na asfalte, keď zadná
pneumatika nebojuje na vode, zaberá hneď a predok okamžite ukazuje do neba,
pričom rám svojou pevnosťou a istotou prekvapuje nielen mňa ale i všade
prítomné ovce pasúce sa pri ceste. Užívam si dieru v mrakoch a blížim
sa na pozíciu kde budeme fotiť. Znova sa rozprší a ja som rád za zhruba 200 km, ktoré už mám za
sebou…
Na trhu nie je veľa motocyklov, ktoré svojim zjavom
a chovaním oslovujú tak náročného európskeho zákazníka. Yamaha šla ďalej,
kde ponúka množstvo touring ako aj sport doplnkov, nie je problém si objednať
napríklad výborne odladený Akrapovič. Dopĺňa to oblečením v temnom
dizajne, ktoré ladí ku sérii MT. Jediné čo som v celom teste nezistil bola
spotreba, idem si svoj film a na niečo také som úplne pozabudol. Ak to
viem zhodnotiť ako celok, nová generácia sa podarila, je lepšia a je
precíznejšia. Neznamená to, že staršia MT-09 už nie je skvelá motorka, je, len
nová verzia to dotiahla do dokonalosti. Asi ako moje oblečenie od 4SR. Bunda
dostala zabrať, zadné koleso dosť vyhadzovalo vodu, ale všetko schlo rýchlo
a vnútorná čas nepremokla, tak ako nohavice – „rifle 4SR“, ktoré si neviem
vynachváliť, považujem ich za najlepšie aké som na teste mal, ale o tom a
aj o helme HJC Marvel v samostatnom teste.
…Cesta smerom na hotel bola smutnejšia,
v čitateľných zrkadlách som pozoroval pohorie, ktoré opúšťa moju helmu,
ten pocit sprostredkovaný práve cez MT-09, hutná kopa technológie premenená na
radosť, Sawamura-san mal pravdu, celé oddelenie vývoja sa snažilo spraviť tú
najzábavnejšiu „eMtéčku“, celé finálne doladenie a práca na symbióze
všetkých častí motocykla je cítiť. Bude mi chýbať, veľmi. Lebo ak chcete túto
motorku pochopiť, stačí len jedno, ísť si ju vyskúšať a ste jasní. V danej
triede a motorizácii už len ťažko budete hľadať porovnateľný stroj, možno
Ducati 821 alebo Tuono od Aprilie, len ten pomer vyváženosti je u MT
blažený, a preto je tak skvelá. Vypol som motor. Odovzdávam kľúče.
Škoda…
Yamaha MT-09 2017
Cena:
9 390 Eur
Motor:
847 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon:
113,5 k pri 10 000 ot./min.
Krút.
moment: 87,5 Nm pri 8 500 ot./min.
Prevodovka:
6-stupňová, reťaz
Rozmery
(D x Š x V): 2 075 x 815 x 1 120 mm
Rám:
dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť:
193 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor:
1 440 mm
Výška
sedla: 820 mm
Objem
pal. nádrže: 14 l
Pneu:
vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17
Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.