Connect with us

Testy a recenzie

Som číslo 9, MoTocykel hojnosti – test Yamaha MT-09 2017

Publikovaný

on

4. – 6. 12. 2016, Palma de Mallorca, Španielsko

Keď prišla pozvánka na testovanie inovovanej MT-09, Slovensko práve bičoval poriadny mráz. Odlietal som sám a tešil sa ako školák na novú učiteľku v priliehavom priesvitnom svetríku. MT-09 prvej generácie ma dostala hneď na prvé zabrnenie v prstoch, miloval som ju a ten pocit si zachovávam na veľmi dlhé obdobie. Tak si sedím v lietadle rozprávajúc o „eMtéčkach“ susedom na sedadle a cítim, ako sa čudujú mojej radosti. Ja ale nie, ja viem aká bola prvá generácia, ja viem aká bola každá noc keď som si ju skúsil.  


Malorka je súčasť Baleárskych ostrovov a patrí Španielsku, hlavnou destináciou je Palma de Mallorca a tam sa aj odohralo naše testovanie pod záštitou Európskej pobočky Yamaha. Keď som sa po prílete poobzeral okolo seba, mal som pocit doktora Roberta Nevilla (Ja legenda), obchody tvrdo spali vedľa seba, naokolo nebolo človiečika a tak ich nik nebudil zo zimného spánku. Kľud striedala kľukatá cesta, neskôr prevýšenia a všade mi voňalo drevo i more. Príjemná fauna dodávala istotu pekného zážitku v čase, keď u nás doma očakávame sladkého Mikuláša.    

Yamaha je na vzostupe

Yamaha na Európskom trhu rastie a model MT-09 mal svoj podiel na celkovom náraste predaja o približne 3,5 %. Celých 43,5 % pripadá v Yamahe predaju Hyper Naked modelov a rada MT je najsilnejším zástupcom v tejto triede. Od septembra 2013 sa „eMTéčiek“ predalo viac ako 110 000 v celej Európe, kde leví podiel má model MT-07, aj na Slovensku sa jedná o najpredávanejší model Yamaha rady MT. Predaj 900-vkového modelu MT sa začal až koncom roka 2013 a oživil trh svojim zábavným prístupom vlastným skôr pre talianske značky. Naša redakcia test priniesla v čísle 11/2013, kde som napísal presne túto vetu, citujem: „… muži si dávajú silikóny do ramien, ženy pijú a vládnu, Indian stavia moderné motocykle. Svet sa zmenil. Yamaha potvrdila svoje slová, zmenila prístup a vypočula zákazníkov. Výsledkom je táto skvelá a mega zábavná motorka …“ . V roku 2014 MT-07 a neskôr MT-10 (2016) boli len cestou, deviatka totiž naučila trh, vnímať ako zábavu, ktorú dnes „more torque“ dáva. A preto sa v inovácii dala čakať dizajnová príbuznosť desiatky ako aj zábavná ľahkosť sedmičky. Preto môj príchod na Malorku bol plný očakávania.    

Dôležitý model

Moje povestné šťastie som si zbalil aj na juh, na ostrove neprší až tak často, keď idemjazdiť ja, tak leje celý deň.Pod ochranou nádhernej stredovekej katedrály La Seu sa večer prezentácie otváral v duchu „The Dark side of Japan“ v neďalekej továrni (free divadla), ktorá mala mimo umeleckého diabolského mena dotvorenú atmosféru ohňom a grafitmi. Všade bolo počuť bubnovanie a vnútorné pódium sa premenilo na temnú stranu Japonska pod odrazom plameňov ohňa. Prezentácia nám postupne odhalila, prečo je MT-09 tak dôležitá pre Yamahu a prečo ju zákazník tak veľmi bude chcieť. Tvorcovia u troch ladičiek si naozaj dali záležať na každej drobnosti a všetko sa prepracovalo do absolútnej dokonalosti ktorá, by mala sadnúť práve nám Európanom. Štartom zmien bola spomínaná MT-10-na, celkovo sa totiž vytvoril strom života, kde existuje príprava jazdca od MT-125 až po MT-10 a zase naopak ak pôjdeme dole, MT-10 zapožičiava svoj prejav a interpretáciu dizajnu i chovania slabšej MT-09 a tá zas MT-07 a tak to prechádza až na najslabšiu verziu 125.    

Výborná aj v daždi

Ráno druhého dňa ma čakalo testovanie na cestách Sa Calobra, 14 km absolútneho porna v zákrutách vo výške tisíc metrov pohoria Serra de Tramuntana. ….Kopce zahaľoval oblak zatemňujúc do bielej peny každú zákrutu, do ktorej som vletel brzdiac na mokrom asfalte, kvapka za kvapkou utekala po priezore úplne novej helmy HJC (edícia Marvel), snažil som si vybojovať každé miesto pomedzi padajúci dážďa tak som si preladil chovanie motora na „A“,pridal som a trakciu nechal pracovať naplno. Prekvapivo skvelá priľnavosť pneumatík (Bridgestone S20) – povedal som si v duchu a zobral za plyn, pričom kontrolka trakcie už asi 10 km hlásila svoje priateľstvo so mnou tak intenzívne, že som ju prestal vnímať. Pred zákrutou vo vzduchu zacítim stromy, potom mach a nakoniec huby… vtedy beriem naplno obe brzdy a moje telo rozrazí bledú krémovú hmotu tak rýchlo, že sa priam okamžite uzavrie za zadným kolesom brzdiaceho „eMtéčka“, ťahám za plyn a zadné svetlo tlie až sa stratí úplne v bielom mraku zabudnutia kvapiek… Ráno som mal možnosť viesť zaujímavý rozhovor s Mr. Sawamurom osobne, človek zodpovedný za doladenie a vývoj bŕzd na novej MT-09 mi toho veľa porozprával. Riešime spolu najskôr celkové fungovanie bŕzd na iných modeloch Yamaha až nakoniec spolu odjazdíme celé testovanie. Teraz si vodu užívam, krájajúc ju odhodlaním japonského umu sebakontrolovania a presného rezu meča katana sa dostávam tam, kde potrebujem bez vzniku rizikovej situácie. Motor má pocitovo viac koní a tak si na výjazde nechávam telo na vnútornej strane a motorku ihneď rovnám nech mám poriadny grip, bez zaváhania ťahám plný a užívam si presnosť chovania celku MT09…  


Zmeny cítiť

Teší ma doladenie brzdného účinku a dávkovania ako aj ABS. Je to to najlepšie čo si Yamaha za posledné obdobie vyrobila. Nová deviatka je naozaj komplet nová, nejedná sa len o pár zlepšení alebo miernu inováciu, základ v podobe zábavnosti a agilnosti ostal. Zmenu je cítiť na koncepcii zadnej časti a celkového uloženia, motocykel má na rýchlu zmenu a prípadnú zlobu lepšiu odozvu, chová sa viac sebaistejšie a neprenáša do tela žiadnu situáciu, ktorú treba korigovať. Samozrejme, prispieva svojim podielom aj nová antihoppingová spojka doplnená Quick Shift systémom umožňujúcim radiť bez spojky nahor, celé to stráži trakčná kontrola ladená pod číslom jedna ako Sport Riding a pod dvojkou ako Street Ride (Off je tretia možnosť). Potom je len na jazdcovi, či zvolí mód motora A – ostrú odozvu, Standart alebo B – Softer Response, miernejší prejav a ochotu zrýchľovať. Viac som pre mokrú cestu používal STD mode, rozum volil B, no ja som aj tak prepol nakoniec na A, nechal som tak pracovať moje školské skúsenosti na geometrii… gumovať a gumovať… trakčná bojovala ale ja som vyhrával, nenechal som sa prehovoriť, pravé zápästie jej prikazovalo pracovať naďalej, a TCS si rado neoddýchlo. Využívam radenie bez spojky, dávam pozor aby som na mokrom neroztancoval zadok, sem tam sa aj prihlási k životu, no ani raz ma nechce zhodiť, tak to prevodovke nakopem všetko hneď ako sa dostávam na rovinku 


Vyladený podvozok

Posed mi po viac kilometroch prišiel skôr motardovejší, tak sa „emtéčko“ drží ale to si začnem uvedomovať až neskôr. Technicky je tuzrovnanie ku modelu XSR900 2016, no MT-09 je oveľa lepšie odladená a jej prejav je aj omnoho zábavnejší. Je samozrejme iný ako retro súrodenec, no podľa mňa je na MT odvedenej viac práce ladenia. Posed cez svoj nárast na výške (o 5 mm – celkovo 820 mm) nezmenil pocitovo výšku sedenia, pridal len na komforte a miesta čo sa týka sedenia. Ale ako som už spomínal, pozícia ma tlačí na motard i keď sedím na naháči. Pri váhe 193 kg a rozdeleniu 50,2 % na predné koleso, a 49,8 % na zadné koleso sa aj údaje ku tomu prikláňajú – viac cíti jazdec predok. Čo naozaj ale poteší je ľahučký a kompaktný motor, ktorý zvieram nohami. Svoj podiel má aj prepracovaný rám. 847 kubíkov kompaktného trojvalca má 115 koní, ktoré majú príjemný charakter, cítiť je lineárny priebeh krútiaceho momentu a v osadení pri manévrovaní aj jeho kompaktnosť. Kované hliníkové piesty a vysoký kompresný pomer dávajú v hornej fáze otáčok tú podstatnú radosť, ktorú tak milujeme – vzrušujúce zrýchlenie. Páči sa mi ako funguje prevodovka, hlavne 2, 3 a 4 stupeň sú presne tam, kde ich potrebujem, ani dvojka nie je krátka ale tak akurát, premýšľal som, že by sa na Slovakiaringu asi cítila ako doma. Bavilo ma aj pruženie, podľa prezentácie bolo ladené na výšku 175 cm a 75 kg… no čo už, mám o desať kilo viac ale i tak to bolo ako stvorené pre mňa  


Motorka pre každého

Keď som si užil pohostinstvo starodávnej reštaurácie v kopcoch, pozoroval som dizajn a uznávam veľkú inšpiráciu u MT-10. Oproti staršej verzii 2013 sa hlavne veľa zmenilo pri prednom pohľade, motocykel je aj pocitovo kratší a pôsobí vzdušnejšie a drahšie. Keď porovnávam povahu, nová verzia je športovejšia a cíti sa sebaistejšie bez strát na génoch a radosti. No jej všestrannosť i tak pridala na percentách. Viem si ju predstaviť ako motocykel naozaj pre širokú plejádu jazdcov, orientáciou sa dá katalogizovať pre muža majúc tak okolo 35 rokov, no obmedziť vekovú hranicu nie je možné, je naozaj viac menej pre každého. Treba si uvedomiť, že každý druhý predaný motocykel Yamaha je Hyper Naked trieda, a preto si vo fabrike tak dávajú záležať na modeloch MT. Deviatka v mojich rukách síce jemne vyzrela do rozvážneho pokoja, cez to všetko si zachovala svoju ostrosť i zábavnosť. Nemám čo vytknúť ani ovládaniu, či informáciám na palubnej doske. Vadí mi len dlhá dráha dosahu palca na prepínanie smeroviek, no rukavice L a XL tento problém mať nebudú. Všetko potrebné sa zobrazuje rýchlo a je to čitateľné, prepínanie módov motora ako aj TCS sa dá rýchlo naučiť a počas jazdenia nie je potrebné ladeniu venovať osobitný čas.  …Počasie mi nedovoľuje naplno využiť potenciál motocykla, nad mrakmi v kopcoch sa trošku rozjasnieva a ja využívam každé suché miesto na asfalte, keď zadná pneumatika nebojuje na vode, zaberá hneď a predok okamžite ukazuje do neba, pričom rám svojou pevnosťou a istotou prekvapuje nielen mňa ale i všade prítomné ovce pasúce sa pri ceste. Užívam si dieru v mrakoch a blížim sa na pozíciu kde budeme fotiť. Znova sa rozprší a ja som rád za zhruba 200 km, ktoré už mám za sebou… Na trhu nie je veľa motocyklov, ktoré svojim zjavom a chovaním oslovujú tak náročného európskeho zákazníka. Yamaha šla ďalej, kde ponúka množstvo touring ako aj sport doplnkov, nie je problém si objednať napríklad výborne odladený Akrapovič. Dopĺňa to oblečením v temnom dizajne, ktoré ladí ku sérii MT. Jediné čo som v celom teste nezistil bola spotreba, idem si svoj film a na niečo také som úplne pozabudol. Ak to viem zhodnotiť ako celok, nová generácia sa podarila, je lepšia a je precíznejšia. Neznamená to, že staršia MT-09 už nie je skvelá motorka, je, len nová verzia to dotiahla do dokonalosti. Asi ako moje oblečenie od 4SR. Bunda dostala zabrať, zadné koleso dosť vyhadzovalo vodu, ale všetko schlo rýchlo a vnútorná čas nepremokla, tak ako nohavice – „rifle 4SR“, ktoré si neviem vynachváliť, považujem ich za najlepšie aké som na teste mal, ale o tom a aj o helme HJC Marvel v samostatnom teste. …Cesta smerom na hotel bola smutnejšia, v čitateľných zrkadlách som pozoroval pohorie, ktoré opúšťa moju helmu, ten pocit sprostredkovaný práve cez MT-09, hutná kopa technológie premenená na radosť, Sawamura-san mal pravdu, celé oddelenie vývoja sa snažilo spraviť tú najzábavnejšiu „eMtéčku“, celé finálne doladenie a práca na symbióze všetkých častí motocykla je cítiť. Bude mi chýbať, veľmi. Lebo ak chcete túto motorku pochopiť, stačí len jedno, ísť si ju vyskúšať a ste jasní. V danej triede a motorizácii už len ťažko budete hľadať porovnateľný stroj, možno Ducati 821 alebo Tuono od Aprilie, len ten pomer vyváženosti je u MT blažený, a preto je tak skvelá. Vypol som motor. Odovzdávam kľúče. Škoda…    


Yamaha MT-09 2017

Cena: 9 390 Eur

Motor: 847 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3

Výkon: 113,5 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 87,5 Nm pri 8 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 815 x 1 120 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 193 kg (prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 440 mm

Výška sedla: 820 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17  


Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 3/2017

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Yamaha

Yamaha MT-09 – album k testu Motomagazin 3/2017

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri