Po úvodnom zoznámení sa na okruhu Slovakiaring v MMA
7-8/17 (link) sme sa
s novou generáciou CBR1000RR presunuli do prostredia bežnej premávky, kde
väčší dôraz kladieme na komfort a priateľský charakter motorky, no
a po poriadne ostrom zvezení na okruhu môžeme povedať, že nový Fireblade
nesklamal ani pri civilnom nasadení.
Dlhá doba čakania
Priaznivci
superšportov Honda to posledných pár rokov nemali ľahké, keď sa museli pozerať
nato ako jeden z top modelov tejto kategórie pomaly zaostáva za novou
a elektronikou nabitou konkurenciou. Fireblade bol pritom stále výborným
športovým náradím, no práve absencia elektronických asistentov pomaly odsúvala
tento model na okraj záujmu. Ťažko však japonskej značke niečo vyčítať,
superšporty zaznamenali v posledných rokoch dramatický prepad predaja
a kedysi najpopulárnejšia a najprestížnejšia kategória sa zrazu
ocitla mimo top predajné rebríčky a na pokraji záujmu širokej verejnosti.
Púšťať sa do drahého vývoja nového modelu v tejto situácii naozaj nie je
ľahké rozhodnutie. Honda tak neustále odsúvala predstavenie nového modelu, no
nakoniec sme sa predsa len dočkali a rok 2017 je spojený s veľkolepým
návratom legendárneho Firebladu na čelné priečky, ktorý mimochodom oslavuje už
25-te výročie od uvedenia prvej generácie na trh.
Revolúcia alebo skôr evolúcia?
Prvý pohľad na
novú generáciu CBR-ky odhaľuje diametrálne odlišný model v porovnaní so
svojim predchodcom, no nie je to úplne pravda. Rám spolu s motorom síce prešli
výraznou modernizáciou, no neprinášajú revolučné zmeny, ale ide skôr
o výrazné vylepšenie už existujúcich komponentov. No a ako sa ukázalo
toto rozhodnutie určite nebolo zlé, pretože aj najnovšia generácia si zachovala
kompaktnosť a ľahké ovládanie svojho predchodcu, no ako celok sa nový
Fireblade posunul na novú úroveň. Dobre známy radový štvorvalec o objeme 999
ccm prešiel dôkladnou modernizáciou a je teraz o 11 k výkonnejší
a o celé 2 kg
ľahší. Okrem toho sa posunul aj strop maximálnych otáčok na hranicu 13 000
ot./min. S výkonom 189 k je tak oveľa bližšie ku konkurencii, ktorá
sa pohybuje na hranici 200 k. Zmeny sa dotkli najmä hlavy valcov a upraveného
časovania ventilov, ktoré zodpovedá zvýšenému výkonu motora a vyšším
maximálnym otáčkam. Inováciami prešla aj antihoppingová spojka, ktorá je teraz
ľahšia. Práve úspora hmotnosti bola jednou z najdôležitejších úloh
konštruktérov a prakticky každá časť motora sa podrobila redukčnej diéte.
Napríklad kryt spojky je hliníkový a kryt zapaľovania je zo zliatiny horčíka.
Výfukové potrubie je vyrobené z titánu a je o celých 2,8 kg ľahšie.
Už spomínaný rám
si zachoval proporcie svojho predchodcu, no je nielen ľahší ale ponúka aj
upravenú tuhosť. Tu však treba vyzdvihnúť prevádzkovú hmotnosť motocykla 195 kg, čo je o celých 15 kg menej ako
v prípade svojho predchodcu a nový Fireblade je momentálne najľahším
litrovým superšportom na trhu.
SP – prehľad exkluzívnej výbavy
Testovaná verzia
SP je spolu s SP2 top verziou, ktorá je ešte viac zameraná na okruhové
jazdenie ako štandardný Fireblade a jazda po bežných komunikáciách je tak
trochu mrhaním talentu tohto športovca, no aj s ohľadom na špičkové
komponenty, ktoré ponúka ten zážitok určite stojí zato. Začnem elektronickým
poloaktívnym systémom pruženia Öhlins S-EC, ktorý posúva jazdu na úplne novú
úroveň. Jazdec má pritom na výber až z 5-tich režimov nastavenia, pričom
posledné dva sú programovateľné užívateľom. O špičkovej kvalite sa dá
hovoriť aj v prípade predných brzdných strmeňoch Brembo, ktoré nahrádzajú
štandardné brzdy Tokico. Potom je tu výborný elektronický asistent radenia
(Quickshifter) fungujúci v oboch smeroch a na rozdiel od základnej verzie ho
tu nájdete už v sérii. O 1,3 kg úsporu hmotnosti sa stará 16 litrová
nádrž vyrobená z exotického titánu a ďalších 100 g ušetria hliníkové ráfy
s novým dizajnom.
Top elektronika
Honda posledné
roky nepatrila medzi lídrov v zavádzaní moderných elektronických
asistentov do výroby a pôvodný Fireblade v tomto ohľade doslova
trpel, no to čo teraz nájdete na novej generácii patrí na absolútny vrchol.
Fireblade je prvým radovým štvorvalcom z produkcie Hondy, ktorý používa
elektronicky ovládanú škrtiacu klapku. Informácie o polohe plynovej
rukoväte získava riadiaca jednotka zo senzoru umiestneného na plynovej
rukoväti, ktorý pohyb rukoväte premení na elektrický signál. Nemenej dôležitou
súčasťou elektronickej výbavy je jednotka IMU, ktorá zbiera údaje
z rôznych senzorov a v 5-osom priestore presne určí, čo sa
s motorkou deje. Údaje z tejto jednotky potom využíva nielen systém
trakčnej kontroly, ale aj poloaktívny systém pruženia a v náklone fungujúci
systém ABS. Medzi ďalších asistentov môžeme zaradiť meniteľné výkonové mapy,
Wheellie Control a asistent brzdenia motorom. Možností ako si presne nastaviť
motorku podľa vašich požiadaviek je veľa, no treba dodať že v tomto
prípade je spôsob nastavenia intuitívny a na plnofarebnom TFT displeji sa
dokážete rýchlo zorientovať. Máte tak veľa príležitostí na experimentovanie
s nastavením v relatívne krátkom časovom horizonte.
Civilizovaná, no stále extrémna
Fireblade je
presne ten typ motorky, ktorý vám zvýši tep srdca bez toho aby ste sa pohli z miesta.
Po naštartovaní sa z výfuku ozve jemný „chrapľák“, ktorý okamžite po
otočení plynovou rukoväťou vystrelí do vysokých otáčok. Je tak hneď jasné, že
v útrobách Hondy sa ukrýva oveľa viac ako dokážete na cestách reálne
využiť. V skutočnosti je však Fireblade mimoriadne kompaktným litrom,
ktorý sa ovládaním a jazdnými vlastnosťami radí na úroveň moderných
600-viek. Nielen rýchly šprint na vrchol horského sedla ale aj kľučkovanie
hustou premávkou je doslova zábavou. Menšie rozmery pritom nijak nevplývajú na
komfort, ktorý je porovnateľný s konkurenciou ako BMW S 1000 RR,
ktorá patrí medzi najkomfortnejšie superšporty na trhu. To však neznamená, že sa
Honda stane vašim novým ideálnym spoločníkom na nedeľnú kávičku v meste.
Posed s nízkymi riadidlami a vyššími stúpačkami je vyložene športový
a aspoň v mojom prípade platilo, že čím rýchlejšie som jazdil, tým
pohodlnejšie som sa cítil, čo ma však veľmi často dostávalo za hranicu
rýchlostných limitov.
189 k a Total Control
Keď som rozmýšľal
ako preniesť dojmy z jazdy do testu, tak stále som mal pocit, že to vyznie
ako nabádanie k trestnému činu, pretože tzv. zóna komfortu je na tejto motorke
dosť vzdialená bežným rýchlostným limitom na našich cestách. Človek takneustále zvádza súboj medzi zdravým rozumom
a pravým zápästím. Je pravda, že jazdiť s Firebladeom v rámci
platných predpisov je možné a dokonca to ani nie je príliš náročné. Motor
je do cca 5 500 – 6 000 ot. priateľský alebo skôr nevýrazný a v tomto
rozsahu reaguje na pridanie celkom vlažne bez náznaku väčšej explózie. Znie to
možno divne ale dokážete bez problémov fungovať v bežnej premávke a nástup
výkonu je jemnejší ako na ktoromkoľvek litrovom naháči. Problémom je, že čoskoro
sa budete v sedle celkom nudiť a je len otázkou času kedy ťuknete na
radiacu páku o dva stupne nižšie prudšie pootočite plynovou rukoväťou
a ste zrazu v inom svete… Motor po prechode do vyšších stredných
otáčok poriadne ožije a akékoľvek debaty o tom či je 189 koní v porovnaní
s konkurenciou málo zrazu nemajú zmysel, pretože práve ste prekročili
všetky rýchlostné limity a Fireblade sa ešte len dostáva do tempa. Motorka
naviac dokáže výkon na zadné koleso preniesť neskutočne dobre a počas
akcelerácie má systém „wheellie control“ neustále čo robiť aby zostalo predné
koleso na asfalte a to mám pritom zaradený 3. prevodový stupeň,
a práve radím štvorku. Prevodové stupne pritom zapadajú ľahko
a presne, čo platí aj o radení smerom nadol. Quickshifter
v podaní Hondy funguje naozaj bezchybne. No a zatiaľ čo motor vám pod
zadkom prináša dokonalú výkonovú explóziu, tak v sedle panuje doslova
pohoda. Podvozok je dokonale vyvážený, riadenie chirurgicky presné
a ovládanie maximálne ľahké. To čo Honda označuje slovami „Total Control“
je v praxi maximálny pocit istoty v sedle. Veľa práce v tomto
smere odvádza poloaktívny systém pruženia, ktorý dokáže presne filtrovať
nerovnosti na cestách a maximalizuje stabilitu počas jazdy. Rozdiely
v jednotlivých nastaveniach najlepšie cítiť medzi komfortným nastavením A3
a naopak medzi športovým A1. V prípade komfortného sa už dá hovoriť,
že je chvíľami až príliš mäkké. To v prípade športového nastavenia A1
určite neplatí a tuhosť podvozku bola citeľne vyššia ako s nastavením
A1. Brzdy Brembo na ceste fungujú bezchybne a skôr som mal pocit, že
limity týchto bŕzd sa pohybujú oveľa vyššie a v bežnej premávke
nevyužívam ich potenciál ani na 50%. Pokiaľ nejazdíte na mokrej alebo vyložene
klzkej ceste, tak elektronickí asistenti (trakčná kontrola, ABS) sa
v podmienkach bežnej premávky nebudú príliš často zapájať do jazdy, no
určite prispievajú k spomínanej jazdeckej istote aj keď v tomto
prípade to je skôr morálna podpora a na ich plnohodnotné zapojenie do
jazdy si treba vyskúšať okruh.
Tak trochu plytvanie talentom
Týždeň v sedle
Hondy CBR1000RR Fireblade SP bol dlhšej dobe testom, kedy sme so superšportom
jazdili v bežnej premávke a musím povedať, že som si ho užil naplno. Je
síce pravda, že jazdiť vzorne podľa predpisov nie je až tak jednoduché.
Technika, ktorú Fireblade ponúka bola vyvinutá najmä na okruhové jazdenie
a motorka vám to jasne dáva najavo. Najmä testovaná verzia SP je toho
dokonalým príkladom a pocit, že ani zďaleka nevyužívam to čo táto špičková
verzia Firebladu ponúka ma na ceste sprevádzal stále. Na druhej strane zakaždým
keď som aspoň na chvíľu povolil motorke uzdu, tak SP-éčko sa zmenilo na
dokonalý športový stroj, ktorý vás neustále zásoboval maximálnom pocitom istoty.
Na druhej strane pocit, že na ceste tak trochu plytvám ohromným talentom tohto
hriešne drahého superšportu nezmizol a na bežné cesty by mi určite stačila
aj základná verzia Firebladu, ktorá je o cca 4 500 Eur lacnejšia. Ako
som však spomínal jazda s verziou SP je zážitok, ktorý vás presvedčí, že
sedíte na jednom z najlepších superšportov na trhu.
Honda CBR1000RR Fireblade SP
Cena: 21 490 Eur (16 990 Eur zakl. verzia)
Motor: 999 ccm, 16
ventilov, DOHC, R4
Výkon: 189 k pri 12
000 ot./min.
Krút. moment: 116 Nm pri 11 000
ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 065 x 715
x 1 125 mm
Rám: dvojitý
chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 195 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 405 mm
Výška sedla: 832 mm
Objem pal. nádrže: 16 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17
Motocykel na test
zapožičal: Honda Motor Europe Limited
SK, o. z.
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
9 / 2017
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.