Sherco 300 SEi-R – veľký návrat dvojtaktov na obzore?
Tento rok máme za sebou naozaj pestrú záplavu noviniek a všetku pozornosť na seba stiahli veľkoobjemové cestné motorky, ktoré sú priam nabité najmodernejšou technikou. Trocha v tieni možno zostala novinka prichádzajúca z dielne offroadového špecialistu, značky Sherco, ktorá predstavila prototyp dvojtaktného motora vybaveného systémom priameho vstrekovania paliva do valca. Na prvý pohľad nenápadná vecička, ktorá však môže byť tým správnym katalyzátorom, ktorý prinesie veľký návrat dvojtaktov na motocyklový trh.
Dvojtakt – jedinečné spojenie jednoduchosti a veľkého výkonu Kedysi všadeprítomné dvojtaktné motory sú dnes dlhodobo na ústupe a okrem zopár malých skútrov ich nájdete už len medzi offroadmi a aj to len v prípade súťažných endúr. Je to škoda, pretože z pohľadu najmä športových motoriek je ľahký a výkonný dvojtakt priam ideálnym riešením. Výhod je veľa, jednoduchou konštrukciou a nízkou hmotnosťou počnúc a vysokým výkonom už pri nízkom objeme končiac. V porovnaní so štvortaktom s rovnakým objemom môže byť výkon dvojtaktu teoreticky až dvojnásobný. Napriek tomu sa tento koncept stále nedokázal výrazne presadiť voči dominantným štvortaktom. Výrobcovia argumentujú najmä nedokonalým spaľovaním, kde sa časť nespálenej zmesi dostáva do výfukového potrubia, nedokonalé mazanie znižuje životnosť motora (spaľovaciemu priestoru chýba vlastný mazací okruh a olej sa do valca dostáva v malých množstvách len spolu s nasatou zmesou), spotreba paliva takéhoto motora je vyššia a chod dvojtaktu najmä v nízkych otáčkach je trochu nervózny s čím je spojený nižší výkon. Napriek tomu veľa z týchto argumentov už dnes neplatí.
Na radu prichádza Sherco Keď príde reč na dvojtakty v motocyklovom priemysle, tak zrazu stojíme pred stagnujúcim trhom, kde veľkí výrobcovia buď drobnými inováciami udržujú svoje motory pri živote (KTM, Yamaha),alebo ho vypustili úplne (Honda, Kawasaki, Suzuki). Napriek tomu, že technológia je tu už pekných pár rokov, tak všetci akoby čakali, kto príde s niečím novým. Veľkých hráčov však preskočila možno trochu nečakane malá francúzska značka Sherco, ktorá na jesennej výstave EICMA v Miláne predstavila prototyp vlastného dvojtaktu vybaveného elektronickým systémom priameho vstrekovania paliva do valca. V tomto prípade je palivo vstreknuté priamo do valca v momente keď je piest v dolnej úvrati. Vzduch sa do priestoru kľukovej skrine dostane cez tradičný klapkový sací otvor v momente, keď je piest v hornej úvrati. Počas pohybu piestu smerom nadol je vzduch stlačený a cez sacie kanále sa dostane do spaľovacieho priestoru, kde sa následne zmieša so vstrieknutým palivom a v momente keď piest maximálne stlačí túto zmes, iskra zo sviečky ho zapáli.
Ekologicky čistý dvojtakt Príchod priameho vstrekovania paliva vyriešil aj jeden z najväčších nedostatkov dvojtaktu a olej na mazanie už nie je potrebné primiešať do benzínu. Namiesto toho ponúka toto technické riešenie oddelený systém mazania a malá elektrická pumpa v závislosti od otáčok motora zásobuje kľukovú hriadeľ a jej ložiská presným množstvom oleja. Vďaka tomu sa do spaľovacieho priestoru nedostávajú prebytky oleja a motor produkuje len minimu dymu. Dokonalejšie mazanie samozrejme zvyšuje životnosť motora ale aj jeho výkon, pričom výfukovými splodinami zaťažuje životné prostredie v oveľa menšej miere ako tradičný dvojtakt. Medzi ďalšie výhody tohto konceptu patria kompaktné rozmery a motor Sherca je oveľa ľahší a menší ako už existujúce systémy priameho vstrekovania paliva.
Dočkáme sa ďalších nasledovníkov? Tak na túto otázku by sme radi odpovedali áno, no ťažko očakávať, že by sa dvojtakty do motocyklového sveta vrátili vo väčšej miere. Štvortakty sú preferovaným konceptom už pekných pár rokov a nikto z veľkých hráčov sa momentálne netvári, že v najbližšej dobe chystá niečo podobné ako Sherco, ktoré predstaví sériovú verziu tohto modelu pravdepodobne až koncom budúceho roku (modelový rok 2017). Napriek tomu moderný dvojtakt tu už pár rokov máme. Nájdete ho napríklad vo svete lodných motorov a snežných skútrov, kde je za špičku považovaný +160-koňový dvojtaktný dvojvalec 800 R E-TEC z dielne rakúskeho Rotaxu. No a ak sa vrátime späť do motocyklového priemyslu, tak už pár rokov sa hovorí o rakúskej značke KTM, ktorá už disponuje hotovým systémom vstrekovania paliva na dvojtaktnom motore, no stále čaká na vhodný okamih na spustenie sériovej výroby. Dokonca aj najväčší súčasný zástanca štvortaktnej techniky, japonská Honda úspešne testovala koncom 90-tych rokov na dakarskej rally model EXP-2 vybavený moderným dvojtaktom s priamym vstrekovaním paliva.
Čo teda bráni návratov dvojtaktov? Ako vidieť technológia ekologicky čistého dvojtaktu tu už je, čo teda chýba k ďalšiemu rozvoju tohto konceptu? V prvom rade je to chýbajúca dlhodobá vízia využitia takýchto motorov na masovo produkovaných cestných modeloch. Dvojtaktný motor je stále vnímaný skôr ako pohonná jednotka určená najmä na pretekárske účely a ak sa nemajú poznatky získané vývojom na pretekárskych okruhoch postupne premietnuť do sériových modelov, tak pre väčšinu výrobcov stráca takéto pretekanie a investované peniaze do vývoja zmysel. Aj preto dnes na pretekárskych okruhoch na ceste aj v teréne (okrem endura) prakticky už nenájdete dvojtaktný špeciál. Zároveň do vývoja najmodernejších štvortaktov sa investujú obrovské sumy a návratnosť týchto prostriedkov je počítaná na dlhé roky dopredu. Dostať preto dvojtakty opäť na výslnie je dnes dosť ťažko predstaviteľné. Napriek tomu dvojtakty nevymiznú a iniciatíva Sherca nebude ojedinelá a čoskoro snáď predstaví svoju technológiu rakúska KTM, no a spomedzi Japoncov sa dvojtaktného konceptu najsilnejšie drží Yamaha a v časoch, keď aj v Európe narastá dopyt po malých a cenovo dostupných motocykloch, ktoré sú však aj dostatočne výkonné, tak dvojtakt sa stále ukazuje ako vhodný adept pre takýto motocykel.
Text: Miro Tamáši, foto: Sherco Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 3/2015.
Sherco 300 SEi-R – Album k článku, Motomagazín 3/2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.