Kedysi ortodoxný výrobca štvortaktnej techniky sa v rukách rakúskej KTM mení na nepoznanie a okrem novej generácie štvortaktov najnovšie v ponuke Husabergu nájdete aj dvojtakty. „Dvojtaktná revolúcia“ začala minulý rok, keď sa v tradičnej modro-žltej farebnej kombinácii objavila dvojica veľkých dvojtaktov TE 250 a TE 300. Rok 2012 prináša ďalšiu novinku v podobe modelu TE 125, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.
O čom to je Svet moderného offroadu je miesto, ktoré je v neustálom pohybe a vládne tu tvrdá konkurencia. Posledné roky naviac priniesli prepad predaja klasických endúr na najvýznamnejších trhoch v Európe a Severnej Amerike. Presadiť sa na tomto neustále sa stenčujúcom trhu nie je práve jednoduché a prísť s niečím novým vyžaduje dokonale prepracovanú stratégiu. V prípade nového Husabergu však môžeme byť bez obáv a všetko je tak ako má byť, a spojenie legendárneho offroadového mena so špičkovou rakúskou technikou je kombinácia, ktorej úspech je zaručený.
Na koho je Husaberg TE 125 namierený Na motokrosovom poli možno dvojtakty bojujú v nerovnom boji, no v prostredí súťažného endura je situácia úplne iná a moderný dvojtakt je vyrovnaným súperom objemovo väčším štvortaktom. Platí to aj v kategórii E1 kam smeruje aj najmenší Husaberg. V porovnaní so štvortaktom vyniká 125-ka neuveriteľne ľahkou ovládateľnosťou, pričom stále ponúka viac ako dostatok ľahko dávkovateľného výkonu. Napriek tomu Husaberg mieri najmä na mladých juniorov, ktorí práve prestupujú na dospelý motocykel a ľahko ovládateľný dvojtakt predstavuje ideálnu voľbu. Samozrejme, má však čo ponúknuť aj ostrieľaným profíkom a hoby jazdcom, ktorí sa neunavia tak rýchlo ako v sedle ťažšieho a výkonnejšieho štvortaktu.
Technika V úvode som spomínal kombináciu legendárneho mena a špičkovej techniky z dielne rakúskej KTM-ky. Husaberg TE 125 naplno ťaží z tejto skutočnosti a ponúka ostré športové náradie, ktoré je už v sériovom prevedení pripravené štartovať na vrcholných podujatiach. Na prvý pohľad by ste len ťažko hľadali výraznejšie odlišnosti v porovnaní s KTM 125 EXC a skôr je to o detailoch, ktoré túto dvojicu odlišujú. Motor je prakticky kompletné prevzatý z KTM, no vôbec to nie je na škodu, nakoľko tento dvojtakt patrí momentálne medzi technicky najvyspelejšie pohonné jednotky v tejto kategórii. Vysoký výkon je na túto objemovú triedu rozložený v širokom pásme využiteľných otáčok. Nielen motor ale aj podvozok je prevzatý z KTM a až na iné nastavenia pruženia a žltú farbu rámu zodpovedá špecifikáciám modelu EXC. Opäť však nie je na čo sa sťažovať, podvozok zdobia špičkové komponenty. Husaberg tak okrem poslednej generácie pruženia WP využíva najnovšie brzdy a hydraulickú spojku Brembo, frézovaný okulár alebo ráfy Excel v eloxovanom modrom prevedení. Zostáva tak už len dizajn a celková ergonómia Husabergu, ktorý sa okrem iného grafického a farebného prevedenia môže pochváliť väčšou nádržou a vyššie položeným sedlom ako KTM (985 vs 960 mm).
Hravý, výkonný a zábavný Husaberg Musím uznať, že dvojtaktná technika Husabergu svedčí a nepoznať históriu tejto značky, tak sa na tým ani nepozastavím. Na druhej strane vďaka prispeniu materskej KTM-ky sa určite nejedná o nejakú „prvotinu“, ktorá by trpela „detskými chorobami“, ktoré sú u úplne nových modelov časté. Husaberg je vďaka špičkovej technike motocyklom, ktorý je dotiahnutý do absolútneho detailu. V praxi to znamená, že v sedle sa okamžite cítite ako doma a vychutnávate si kvalitu a špičkovú techniku, ktorú táto 125-ka ponúka. Papierovo vyššie sedlo nepredstavuje problém, pretože motorka je už na prvý pohľad kompaktná, štíhla a pôsobí veľmi ľahkým dojmom. Táto „ľahkosť“ potom asi najlepšie definuje samotnú jazdu s týmto motocyklom. Motor naskočí na 1 – 2 nakopnutia bez ohľadu nato či je motor studený alebo zahriaty, pričom vás uvíta vcelku utlmeným zvukom, no s typickým prejavom jedovatého dvojtaktu. Stačí pár minút v sedle a okamžite zistíte o čom to je a v spojitosti s Husabergom vás väčšinou napadajú slová ako ľahký, hravý a zábavný. Najmä pri priamom porovnaní so štvortaktnou 250-kou je tento rozdiel v hmotnosti a ovládateľnosti poriadne citeľný a Husaberg akoby mal o dobrých 20-30 kg menej ako štvortakt. V praxi to znamená ľahké ovládanie a obratnosť, ktorá je priam stvorená do extrémnych situácii. V náročných sekciách, kde neustále meníte smer jazdy a často využívate celý svoj fyzický fond, aby ste sa vysporiadali s nástrahami trate je ľahkosť Husabergu priam ukážková. Okrem toho, že oproti štvortaktnej konkurencii šetríte silami, tak aj prejazd je rýchlejší. Najmä jazdci, ktorí ešte len zbierajú skúsenosti sú v sedle Husabergu vo výhode. Naopak v rýchlych úsekoch dokáže motorka rýchlo reagovať aj na najmenší podnet zo strany jazdca.
Motor sa správa ako typická 125-ka a v porovnaní štvortaktnou 250-kou ponúka citeľne užší okruh využiteľných otáčok a je potrebné držať otáčky blízko maxima. V opačnom prípade vás motor potrestá stratou výkonu spojenou so stratou rýchlosti. Napriek tomu je to poriadne nadupaná 125 a motor ožíva už relatívne rýchlo. V pomalých sekciách si tak nemusíte pomáhať preklzovaním spojky, ale motor sa dokáže až prekvapivo dobre vysporiadať s pomalými rýchlosťami. Prechod do maximálnych otáčok je pritom rýchly a plynulý bez najmenšieho zaváhania. Na druhej strane v momente keď prispôsobíte váš jazdný štýl potenciálu motora, tak o nedostatku výkonu nemôže byť ani reči, naopak v kombinácii s ľahučkým ovládaním dokáže byť Husaberg neuveriteľne rýchly aj v tom najnáročnejšom teréne. V tomto prípade spolu s motorom výborne spolupracuje 6 stupňová prevodovka, kde jednotlivé prevody na seba veľmi dobre nadväzujú. Prvé dva prevodové stupne sú namierené do pomalých a náročných sekcii a naopak 6-ka dokáže vyvinúť maximálku okolo +140 km/h, čo je na občasné presuny po ceste viac ako dosť. Výborne obstála aj hydraulicky ovládaná spojka, ktorá ani pri drsnejšom zaobchádzaní neprotestovala a zaberala s milimetrovou presnosťou.
Správaním jednoznačne nesklamal podvozok, ktorý je plný kvalitných komponentov a mäkšie nastavené sériové pruženie si výborne poradilo v náročnom teréne a obe kolesá presne kopírovali terén. Na motokrosovej trati väčšie dopady už tradične prinútili pruženie ísť „na doraz“, no široké možnosti nastavenia vám pomôžu nájsť optimálne nastavenie v drvivej väčšine podmienok. Brzdy Brembo na oboch koncoch sa správajú presne v duchu tradície modelovej rady KTM EXC a patria medzi to najlepšie čo súťažné endurá ponúkajú, výkonné a ľahko dávkovateľné zároveň.
Verdikt Rozhodnutie urobiť z Husabergu aj dvojtaktnú značku a naviac s prevzatou technikou z KTM môže u niektorých priaznivcov vyvolávať otázniky, no pravdou je, že toto rozhodnutie prináša svoje ovocie. Okrem toho, že sa posilnila pozícia dílerov, ktorí majú čo ponúknuť širšiemu okruhu zákazníkov, Husaberg na seba preberá rolu prémiovej enduro značky, ktorá ponúka len to najlepšie vo všetkých objemových triedach. Potvrdzuje to aj nový model TE 125, ktorý naplno ťaží z vynikajúcich jazdných vlastností a špičkových komponentov modelu KTM 125 EXC. Nakoniec sa môže objaviť otázka prečo rovno nesiahnuť po oranžovej KTM-ke? Odpoveďou môže byť túžba po individualite a nie každý chce byť súčasťou oranžového mora a pri cene len o 100 Eur si mnohí za túto individualitu radi zaplatia.
Husaberg TE 125 Cena: 7 230 Eur
Motor: 125 ccm, 2T, R1
Výkon: výrobca neudáva
Krút. moment: výrobca neudáva.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 97 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 471 ± 10 mm
Výška sedla: 985 mm
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 120/90-18
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava
– výborná ovládateľnosť v náročnom teréne, špičkové komponenty, bez ďalších investícii
– v porovnaní so štvortaktom menší okruh využiteľných otáčok, prakticky žiadne rozdiely v porovnaní s KTM
Autor: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2012
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.