Keď z redakcie prišla ponuka na test novej verzie pollitrového modelu CB od Hondy, tak musím povedať, že som ani na sekundu nezaváhal. Táto motorka má v sebe kus zaujímavej histórie, veď pôvodná 500-vka prišla na trh v roku 1993 a dlhé roky patrila medzi obľúbených univerzálov, no a aj v našich končinách sa pre mnohých stala vďačnou vstupenkou do sveta veľkých motoriek. Honda sa po niekoľkoročnej odmlke v roku 2015 vrátila ku konceptu CB500 a posledná modernizácia mu dodala výraznejší športový imidž, ktorý jej fakt pristane.
V sedle
Mojou prvou obavou pri 500-vke bolo, či mi jednoducho nebude malá. Človek zhýčkaný veľkým cestovným endurom vníma väčšinu ostatných motoriek ako niečo malé a nepohodlné (teda okrem cruiserov). CB500F ma však v tomto smere príjemne prekvapila. Sedí sa na nej absolútne pohodlne. Sedadlo je dostatočne dlhé, aby sa v ňom mohol jazdec posunúť dopredu a dozadu. Nasadanie je rýchle a bezproblémové. V sedle mám vzpriamený posed a vôbec sa nemusím zavesiť do riadidiel. Sú dostatočne široké a zároveň správne umiestnené. Nádržma správnu šírku, takže nezavadzia a zároveň mi dovolí zaprieť sa o ňu. Práve vďaka ergonomickému rozloženiu nie je jazda vôbec únavná a telo nebolí ani po dlhšej jazde. Mimochodom rozmerovo je CB500F kúsok za litrovým súrodencom. Rázvor je kratší o 7 cm, hmotnosť nižšia o 60 kíl a sedadlo nižšie o jeden centimeter.
Zrodená na zábavu
Prchám z redakcie a beriem smer diaľnica. CB500F ako zástupca naháčov nemá nijakú ochranu jazdca. Nasadenú mám enduro prilbu so šiltom, takže čakám, čo na diaľnici príde. A práve tu zažívam druhé prekvapenie. Neviem čím to je, ale diaľničný presun je úplne v pohode. Motocykel točím na 130 až 140 km/h a ako sedenie, tak ovládanie je bezproblémové. Diaľnicu som si ešte pár krát zopakoval, ale povedzme si pravdu, cieľom tejto motorky sú kľukáté cesty prvej a druhej triedy. Dvojvalcový motor s objemom 471 ccm a výkonom 47 koní sa dostáva do otáčok pomalšie ako by som čakal, na druhú stranu však CB500F je doslova hravá a to čo nepodá na výkone vráti na ovládateľnosti. Štandardne by som povedal, že je vhodná pre novopečených jazdcov, ale naháňanie sa po okreskách ma bavilo natoľko, že je jednoducho vhodná pre každého, kto nepotrebuje k životu nevyužiteľný prebytok koní. Každého poteší zvuk, ktorý tento dvojvalec vydáva. Je to zvuk veľkej mašiny, ktorý CB500F dostala vďaka novej koncovke výfuku.
Kvalita dospelej motorky
Jazdcov výhľad absolútne nič neruší. Budíky sú v spodnej časti zorného poľa, ani raz som ich však nemal schované tak, aby som sa za nimi musel obzerať. Prístrojový panel pôsobí veľmi príjemne a modré podsvietenie bolo dobre čitateľné pri akomkoľvek odraze svetla. Panel ukrýva štandardné kontrolky, grafický ukazovateľ otáčok a digitálny ukazovateľ rýchlosti sú vkusne a čitateľné spracované. Prístrojovka ďalej ukrýva grafický stav nádrže, hodiny a prepínacie menu zobrazujúce kilometre, dva údaje denných kilometrov, aktuálnu spotrebu na 100 km, priemernú spotrebu na 100 km a aktuálny počet spotrebovaných litrov paliva. Pri prepnutí na rezervu ukazujú budíky dojazd. Priemerná spotreba reportovaná motocyklom bola 4,4 litra na 100 km, ale aktuálna sa mi málokedy prehodila cez 3 litre, takže usudzujem, že niekto predo mnou ju práve nešetril. Výrazne mi chýbal snímač zaradenej rýchlosti, takže sa mi občas stalo, že som si najvyššiu rýchlosť vyskúšal zaradiť ešte raz. Súhlasím, že je otázkou cviku tak nejak odhadnúť v akej rýchlosti mám práve nakopnutú prevodovku, ale myslím, že pri súčasnom stave techniky nemôže byť problém dať ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa ako bežnú výbavu. So svojou druhou výtkou ešte ostanem pri kokpite a to konkrétne u zrkadiel, ktoré sa mi počas celého testu nepodarilo „vyladiť“ tak, aby som videl za seba. Bohužiaľ stále len plecia a pre pohľad dozadu som sa musel vykláňať a presúvať. V mojom prípade by to teda chcelo nejaký aftermarket a náhradné zrkadlá. Spomeniem ešte prepínače na riadidlách, ktoré nepôsobia rozpočtovo, ako bolo neblahým zvykom u starších ročníkov Hondy. Brzdová páčka je nastaviteľná v piatich polohách a sadne tak do ruky každému.
Slušňák a športovec v jednom
Dosť bolo ovládacích prvkov, vráťme sa k samotnej jazde. Prebieham okreskami a ako všetci vieme , tak ta kvalita povrchu nie je vždy ideálna. CB500F s prehľadom prechádza nerovnosti (a to aj pozdĺžne) a vždy sa chová kultivovane. Pri prejazde jám sa mi ani raz nestalo, že by tlmiče išli nadoraz. Niekoho môže zaraziť, že je vpredu len jeden brzdný kotúč. Pre daný motocykel je takáto výbava úplne postačujúca a 320 mm kotúč s dvojpiestikom vpredu a 240 mm kotúč s jednopiestikom vzadu s prehľadom spomalia a zastavia motocykel. Takže čo sa týka bŕzd je to úplná spokojnosť a navyše sú veľmi pekne vykrojené, takže ladia k celkovému dizajnu motocykla. CB má v sérii obuté gumy Dunlop Sportmax. Ja som z nich nejak zvlášť očarený nebol, ale aby som im nekrivdil tak treba dodať, že test prebiehal pri 3°C v občasnom daždi a vtedy väčšine gúm budete vyčítať nejakú tu rezervu v adhézii. Načrtol som tému dizajnu a ten je pre rok 2016 veľmi vydarený. Motocykel je do detailu prepracovaný a majiteľ sa bude tešiť s rôznych maličkostí. Osobne sa mi napríklad veľmi páčilo spracovanie kapotáže pri zadnom sedadle, ktoré mi pripomínalo stíhačku. Nádrž je úžasne tvarovaná a rýchly dvojpruh jej dodáva výrazne športový nádych. Predné svetlo vybavené LED technológiou dostatočne svieti a zároveň dizajnovo zapadá do celkovej stavby motocykla. Potešilo ma, že vzadu zmizli madlá spolujazdca, ktoré na tomto type motocykla pôsobia podľa mňa rušivo. Ľadvinka nech sa pekne drží tam, kde sa má držať. Na druhú stranu mi pre tohto každodenného spoločníka chýbali úchytné body pre sieťku. Sú ľudia, čo testujú motorky, keď je pekne a sú ľudia, ktorí testujú motorky. Patrím do druhej skupiny a aj napriek nie moc vydarenému počasiu som si CB500F náramne užil. Je to príjemný spoločník na každý deň, pohodlný cestovateľ na víkendové výlety a dostatočný športovec pre takého civila, ako som ja.
Honda CB500F ABS
Cena: 5 590 Eur
Motor: 471 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 47 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 43 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 740 x 1 145 mm
Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 192 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 410 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 16,7 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 160/60 – 17
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8/2016
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.