Connect with us

Testy a recenzie

Prichádza čas na zmenu? – test KTM Freeride E-XC

Publikovaný

on

Doba keď jediným spôsobom ako sa poriadne vyblázniť v teréne bude v sedle elektrikou poháňanej motorky sa pomaly ale isto blíži. Nedá sa povedať, že by som sa na toto obdobie príliš tešil, pretože súčasné offroady so spaľovacím motorom sú skvelé, no na druhej strane sa ani príliš neobávam keď sa to stane. Mal som možnosť vyskúšať si ako bude táto budúcnosť vyzerať a aj vďaka modelom rady KTM Freeride E to bude celkom vzrušujúce obdobie.  

 

Budúcnosť je tu!

Z gramatického hľadiska to znie dosť divne ale o budúcnosti môžeme v tomto prípade už nejaký čas hovoriť v prítomnom čase. KTM už druhým rokom ponúka sériové modely elektrikou poháňaných offroadov s označením Freeride E a po prvý krát som sa do sedla toho motocykla posadil už v roku 2013 počas testu priamo v rakúskom Matighoffene. Už vtedy to bol motocykel dotiahnutý do absolútneho detailu a súčasne ponúka skvelý zážitok na trati. Jediným miestom, ktoré sa dalo podrobiť kritike bola batéria, resp. jej výdrž, ktorá v závislosti od zaťaženia vydržala od 30 minút do jednej hodiny. Tentokrát sme však boli vybavení lepšie a k motorke sme dostali okrem nabíjačky aj jednu extra batériu a výdrž a akčný rádius sa nám zrazu zdvojnásobil. K dispozícii pritom máme enduro verziu modelu Freeride E, ktorú môžete postaviť na značky a môžu s ním jazdiť aj držitelia vodičských oprávnení skupiny A2 a v prípade zníženia výkonu na 15 k dokonca aj jazdci s oprávnením skupiny A1. Povahou je to však súťažné enduro a my sme preto jazdili prakticky výlučne v teréne.  

Výkonná technika

Mechanicky zdatní jedinci, ktorí sa bez najmenších obáv púšťajú do náročných opráv klasických štvortaktných motorov budú v prípade elektrických Freeridov asi sklamaní a svoje bohaté skúsenosti a šikovnosť v prípade kvapalinou chladeného striedavého synchrónneho elektromotora len ťažko uplatnia. Na prvý pohľad kompaktný elektromotor ponúka len minimum možností na akýkoľvek mechanický zásah a prípadné servisné zásahy urobíte asi len s laptopom v ruke. Na druhej strane nemám obavy, žeby servisné zásahy boli v prípade tohto motora nutné a okrem občasného došponovania reťaze a jej premazania vás veľa údržby nečaká. Čo je však dôležitejšie v prípade motora je jeho výkon, ktorý vrcholí na hodnote 21 k a maximálny krútiaci moment 42 Nm mate k dispozícii prakticky okamžite po otočení plynovou rukoväťou, čo je jednou z nesporných výhod elektrických motorov. Tieto parametre možno neohúria bežného majiteľa veľkej 450-ky, no čaro tohto motora spočíva v spôsobe akým sa výkon dostáva na zadné koleso a inak ako silne návyková zábava to neviem označiť.  

Ľahká, kompaktná a jednoduchá

Podobne ako motor, tak aj celá konštrukcia elektrického Freeridea je jednoduchá a maximálne kompaktná. Samotná motorka je citeľne menšia ako dospelý offroad, čo má pozitívny vplyv na celkové jazdné vlastnosti motocykla, ktoré sú výborné a najmä zábavné. V sedle tak neustále hľadáte nové a tesnejšie výjazdy zo zákrut a kľučkovanie v hustom lesnom poraste je hračkou. Doslova tak platí, že Freeride sa najlepšie cíti na malých a tesných okruhoch, kde môžete naplno využiť ľahké ovládanie motorky. Komponenty pruženia na prvý pohľad nedosahujú kvalitatívnych parametrov benzínových offroadov z dielne KTM, no plne postačujú a sú pripravené absorbovať aj tvrdé dopady, čo sa pri mojej váhe +90 kg stávalo celkom často. Vďaka chýbajúcej mechanickej prevodovke a spojke sa ovládanie zadnej brzdy premiestnilo na ľavú stranu riadidiel a brzdy ovládate podobne ako na horskom bicykli. Je to otázka zvyku a spočiatku bude trpieť vaše ľavé predlaktie, ktoré nie je na extra záťaž pripravené, no v konečnom dôsledku to prispieva k ľahkému ovládaniu.  

Moment nemého úžasu

K lokálnej tréningovej trati to mám cca 2 km jazdy a tak väčšinou vyrážam už z domu v sedle motorky. Niekomu to nevadí, no samozrejme vždy sa medzi spoluobčanmi nájdu aj takí, ktorým to naopak mimoriadne vadí. Doslova neuveriteľný pohľad sa mi naskytol, keď som túto pravidelnú trasu absolvoval v sedle Freeridea a tradičné káravé pohľady vystriedal nemí úžas nad potichu svištiacim offroadom. Myslím, že v ten moment všetkým zrazu došli argumenty prečo terénne motorky nepatria do blízkosti obývaných oblastí alebo lesov a to je aj hlavný dôvod prečo sa príchodu éry elektrických motoriek príliš neobávam a rád oželiem rachot benzínového motora a zároveň som ochotný zmieriť sa s relatívne krátkou životnosťou batérie.  

Zvládne ju každý

Jazda s elektrickou KTM-kou je zážitkom nielen po stránke technickej a skutočnosti, že sedíte na technike, ktorá je stále ešte exotikou, ale aj samotná jazda je niečo, čo sa od bežného spaľovacieho motora odlišuje. Skutočnosť, že sa nemusíte starať o radenie prevodových stupňov alebo vymačkávanie mechanickej spojky vám umožňuje plne sa sústrediť na samotnú jazdu a nemusíte napríklad špekulovať nad správne zaradeným prevodovým stupňom pod strmým stúpaním, poprípade môžete pilovať dokonalé prejazdy zákruty v hlbokej vodiacej drážke. Keď k tomu pripočítam trojicu výkonových režimov, tak elektrický Freeride je priam ideálnym spôsobom ako sa môže začínajúci jazdec zoznámiť s terénom a s pribúdajúcou istotu v sedle jednoducho prepnete výkonnejší režim, no a v prípade najvýkonnejšieho režimu (3) už skáčete lavice a naháňate sa s nemilo prekvapenou konkurenciou na bežných motorkách. Variabilita využitia tejto motorky je naozaj ohromná a na svoje si príde úplný začiatočník ale aj vyjazdený palič.  

Extra batéria – nutnosť alebo luxus?

V úvode som spomínal výdrž batérie, ktorá je stále limitujúcim faktorom a cca 30 minút rýchleho tempa je stále dosť málo nato, aby sme o elektrickom pohone vôbec mohli uvažovať ako o alternatíve k spaľovacím motorom. Riešením môže byť práve kúpa druhej batérie, ktorá zdvojnásobí váš akčný rádius a dve cca 30-minutové rozjazdy v svižnom tempe je už slušný čas strávený v sedle, naviac ak by vám bolo málo, tak voľnú batériu môžete počas jazdy opäť nabíjať. Pre bežného jazdca tak extra batéria vyznieva skôr ako nutnosť a robí z elektrického Freeridea výborné športové náradie. Ako vždy je tu však háčik, ktorý veci komplikuje. Cena náhradnej batérie je 3 296 Eur, čo pri nadobúdacej cene motorky 11 450 Eur (moto + nabíjačka + batéria) mení KTM na luxusnú záležitosť, ktorá nemá šancu na masovejšie rozšírenie. Vyzerá to na taký uzavretý kruh, kde ani jedno rozhodnutie nie je úplne optimálne. Nakoniec je tu však aj dobrá správa, ktorá prichádza priamo z KTM, ktorá v súčasnosti ponúka minuloročné modely (2015) s výraznou zľavou, ktorá sa rovná cene novej batérie a znamená to, že buď si kúpite motorku lacnejšiu o spomínaných 3 296 Eur, alebo zaplatíte plnú cenu a k motorke dostanete ešte jednu batériu, čo už je viac ako zaujímavá ponuka.  

Nastal už ten správny čas?

KTM Freeride E-XC je aj napriek svojmu limitovanému akčnému rádiusu a stále vysokej nadobúdacej cene skvelou motorkou, ktorú môžem odporúčať každému priaznivcovi jazdy v teréne. Tichý chod, ľahučké ovládanie, minimálne náklady na údržbu a prevádzku dopĺňa maximálna zábava v sedle a vyžívate sa v užasnutých pohľadoch okolia a všetkých na trati. Výkonovo to možno ešte nie je plnohodnotná alternatíva offroadovým špeciálom, no v rukách rýchleho jazdca dokáže aj elektrický Freeride nemilo prekvapiť konkurenciu a naopak začínajúci jazdec dokáže v sedle tejto motorky prakticky okamžite zrýchliť.

 

KTM Freeride E-XC

Cena: 11 450 Eur (moto + batéria + nabíjačka)

Motor: striedavý synchrónny s permanentným magnetom

Výkon: 22 k pri 4 500 ot./min.

Krút. moment: 42 Nm od 500 ot./min

Výkon / kapacita batérií: 300 V / 2,6 kWh

Rám: priestorový kolískový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 95 / 106 kg Rázvor: 1 418 ± 10 mm

Výška sedla: 910 mm

Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 110/90-18  

Batéria (Power Pack): 3 296,28 Eur  

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava  

Článok bol publikovaný v časopise MOTOMAGAZÍN 6/2016.

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak  

KTM Freeride E-XC album k testu, MMA 6/2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri