Americká soľná púšť Bonneville v Utahu nebola domovom len Burta Munroa. Je miestom pre tisíce nadšencov rýchlosti a motoriek, miestom legendárnym, dráha nezničiteľných… A možno práve preto Triumph toto pomenovanie používa na svojej legende.
Žijúca legenda
V roku 1883 Siegfried Bettmann zbalil pár burstov s chlebom a opustil Norimberg. Cieľom bolo Coventry, kde pod svojim menom predáva tkáčske stroje a bicykle. Po troch rokoch mení názov firmy. Hlavným investorom je Škót John Dunlop, veterinár vlastniaci patent na pneumatiky. Následne všetko zmení nemecký konštruktér Mauritz Schulte, presvedčí vedenie hneď po svojom príchode do spoločnosti, aby si Triumph vyrábal vlastné produkty a všetko si aj dizajnoval. A tak sa staručká továreň na stužky ktorú rýchlo kupujú mení na výrobu bicyklov. Rok 1902 prináša zmenu cestného zákona a tak pod označením No.1 vznikne prvý „motocykel“ (skôr moto bicykel) Triumph. Už o rok na to existuje prvá pobočka v Nemecku a v roku 1907 ročná produkcia dosahuje číslo 1 000 kusov motocyklov v objeme 450 ccm, ktoré dosahujú rýchlosť takmer 80 km/h. Rok 1959 prináša legendu T120 Bonneville 650, motocykel priam milovaný v USA. I keď sa vyrábal do roku 1983, už v roku 1975 firma ledva žila, no robotníci v Meridene sa snažia udržať aspoň Bonneville pri živote, vydržalo im to 8 rokov. Keď sa zatvoria brány za posledným „Boníkom“ , obchodník John Bloor zachraňuje čo sa dá, a tak potiahne výrobu až do r. 1985, samozrejme, že modelu Bonneville. Vtedy sa rozhodne v blízkom Hinckley založiť novú továreň, otvára výrobné oddelenie a taktiež časť pre vývoj prototypov. V roku 1989 Bloor vloží vlastných 60 miliónov dolárov do vybavenia pre masovú produkciu motocyklov. Boník žije, len jeho nezničiteľnosť sa opätovne ukáže v roku 2002, limitovaná edícia T100 na sté výročie zhorí v plameňoch hlavnej výrobnej linky. Aj teraz napriek nepriazňi osudu, Boník prežije. Objem od 650 ccm, cez 750 kubíkov až po dnešnú 865-ku len rástol, dá sa poveď to isté o legende, že je nezničiteľná ako časom, tak aj vekom, a proste rastie… ja legenda Bonneville…
Späť v čase
Sedím si na chodníku, prešlo už päť dní čo som si vzal kľúče od Triumphu, sledujem dve nádherné púzdra, ktoré imitujú karburátor a schovávajú elektronické vstrekovanie paliva. Páni… to je, ale detail (cvrk). Vôbec som netušil, ako ma tento stroj dostane. Neletí ako iné, nebrzdí ako iné, ale tá charizma vás veľmi ľahučko zabalí do pavučiny úžasných pocitov a rozkoše, pritom ako celok je to naozaj dokonalé. Dopijem svoje malé ristretto, ruka nájde rukáv v odranej bunde a ja sa posadím na rovné sedadlo… na moment zapremýšľam, prečo mám pod zadkom 50 kW keď Thruxton má o kilowat viac a Srambler len 43 kW. Nemám pocit chýbajúcich koní, len som nevedel prečo. Dnes to už neriešim. Boník vo svojej Fusion bielej a Arum zlatej, je každému oku lahodiaci skvost, rovné sedadlo zvýrazňuje nádrž ktorá prechádza na klasickú líniu prednej časti, prechodom dáva tušom na pery slovo retro, lenže on nie je ani klasikom, je spomienkou na dobu, keď motocykel bol životom, keď každý stroj šiel aj keď stál na stojane, je originálom sám pre seba… a to sa dnes často už nevidí, bohužiaľ. Zaradím jednotku a najvyšší prevod 5 tam mám skôr ako ručička dobehne šesdesiatku. Na začiatku som mal pocit ťažkopádnej prednej časti, tak dáko od krku mi to prišlo tuhé, ale len na moment, hneď ako som si zvykol na prednú devätnástku a pohol sa vpred, pocit zmizol, naopak, dostavila sa úľava, jednoduchá manipulácia pri prepletaní mestom, istota v smerovaní a jednoduchosť na spojke či plyne. Paráda. Chrochtal som blahom. Pri každom rozbehu sledujem ako je dlhá jednotka, ako počúva na slovo a reaguje bez zákerností na plyn. Idem smerom na Lamač, snažím sa obísť každú dieru v asfalte, podvozok zvláda všetko čo mu prikážem až do momentu, kedy zlyhávam ja a jednu jamu triafam priamo do stredu, a nič sa nedeje, žiadne bác – plésk, kovová odozva, plast – nič, filtrácia hodná anglického gentlemana. Podvozok totiž dosť znesie, dokáže naozaj športovať, no pre mňa ťažko pochopiteľné, je aj príjemne komfortný – Kayaba má asi na tom svoj veľký podiel. Samozrejme, nejde ako Ducati Sport 1000S, ale ten mám najazdený a je to boj, toto je pohoda, úžasná jemná a nefrustrovaná pohoda. Oproti W800 je Boník výrazne stabilnejší. Dosť na mňa fúka a tak sa obmedzujem na rýchlosť do stovky i keď viem, že dvesto dokáže. Páči sa mi fungovanie motora, jeho prejav, dostatok koní a pevnosť trubkového rámu. Už ten prvý deň som tušil, že toto bude moja srdcovka.
Srdcovka
Keď si na terase domu tlačím do fajky tabak a píšem tieto poznámky, pozerám ako stojí na slnku a komplet si ho premeriavam, uznávam jeho premyslenú stavbu, on tak dáko vyzerá menší ako je v skutočnosti, toto ale nie je malá motorka, do 180 cm akurát a podľa mňa je aj dosť dlhá. Hľadám nútene chybu, no odmyslieť si sklápanie bočného stojana ktoré chce dlhší zvyk, neviem o žiadnej. Škrtnem si už tretiu zápalku a spomínam na klopenie v zákrutách za Viničným, Boník šiel bez chýb, tam kam som ho poslal, ostro na brzdu a on ani nezaváhal, i keď som ho hnal, a on to vedel, tušil to – zvládal to bez chýb a ja som vždy na oplátku ubral a začal si to užívať. Tabak zatlel do červena a ja si spokojne odfukujem, ja ti chybu nájdem…
Nesmrteľný T100
Lenže som nenašiel. Je piaty deň a ja mám v mínusoch prázdne miesto. Nechcem to ja, alebo proste neexistujú… pýtam sa sám seba, no ťažko povedať. Chodník pozorujem v zrkadle, radím prudko nahor a v kruhovom objazde dávam nohu viac dopredu na zem, strúham posed veterána na okruhu, podržím dva a na plný vyrovnávam rajd a posielam na zadné kolo plný plyn. Baví ma, a to strašidelne dobre. Uvažujem nad jednoduchým prepočtom, ak si ju kupuje človek na bežné jazdenie, výlet a trocha radosti či športu, zvládne to? Určite áno. A vydrží? Jednoznačne. Plus ho nie je treba predávať, veď aj načo, dizajn, ktorý už naozaj neomrzí a bude pri tomto výkone a servise jazdiť až do dedenia. Vtedy to má jednu chybu, nemusíte – no spadnete do víru nakupovania doplnkov, tunenia maličkostí… a viete čo? Chlapci čo sa hrajú, nerobia zle (odkaz manželkám). Blížim sa k hlavnému mestu a moja romanca končí. Steve McQueen vo mne bledne a ja si už nepoteším dušu bublaním krásnych výfukov, budem len spomínať a veriť, že nezničiteľný Bonneville nikdy nebude iný, že v ňom ostane odkaz motocyklov roku 1960, že stále bude sám sebou a že nikdy „nezostarne“ J…
Záver
Čistá hlava, znormalizovaný rozum. Triumph nám ponúka motocykel, ktorý je v popularite na vrchole, klasika letí a keď som si na začiatku myslel, či 9 litrov za neho nie je moc, tak dnes viem, že ani omylom, obstojná suma kde kúsok je naviac za bonus, aby ju nemal každý. Bonneville zvláda hlavne uspokojovať, šport mu nevadí a vo vysokých rýchlostiach je čitateľný, tomu všetkému dobre sekundujú brzdy – len zadná veľmi rýchlo ide do šmyku. Spotreba je na úrovni (prepočítajte si: 48,06 míle na jeden galón paliva podľa dlhodobého testu USA), dizajn je úžasný a posed neotravuje ani neunavuje. Na budíkoch je všetko čo potrebujeme, svetlo v tme osvetľuje výborne aj kraje a bezpečnosť je daná perfektne príjemným ovládaním. A keď považujem aj sýtič v tejto triede za plus, nemám žiaden mínus. A to som sa snažil.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.