– Technika
z R1 pretransformovaná do reálneho sveta
– Dizajn
nenadchne každého
Rok dozadu som sa
po prvý krát posadil do sedla MT-10 počas novinárskeho testu v Španielsku
a bola to láska na prvé zvezenie. Výkonný, zábavný a dokonale
využiteľný naháč v bežnej premávke ma jednoducho dostal. Pozvánku na
novinársky test novej verzie SP a MT-10 Tourer Edition po krásnych
a trochu divokých cestách v okolí Kapského Mesta sa jednoducho nedalo
odmietnuť. Dnes už viem, že som urobil dobre a túto motorku už tak ľahko
z hlavy nedostanem. Poďme však pekne po poriadku.
MT – dokonalý recept na úspech
Pár rokov dozadu
keď európsky motocyklový trh stagnoval a predaje mali skôr klesajúcu tendenciu
sa Yamaha rozhodla vliať nový život do modelovej rady MT, ktorá dovtedy
prinášala technicky zaujímavé a občas až extravagantné modely, pričom cena
bola skôr vyššia (MT-01 je asi najlepším príkladom). Celé vnímanie tejto
kategórie pritom otočila o 180 stupňov a motorky, ktoré boli dopredu
odsúdené skôr na malosériovú výrobu nahradila zábavným a cenovo dostupným
modelom namiereným na široké masy (MT-09). To sa písal rok 2013, Yamaha to
naviac celé zabalila to tajuplného názvu – Temná strana Japonska a začal
sa veľkolepý návrat japonskej značky na čelo predajných rebríčkov. Dnes má rada
MT až päť rôznych objemov a dokáže ponúknuť model pre každú kategóriu
jazdeckých skúseností a vodičských oprávnení. Viac ako 40% všetkých nových
predaných motocyklov značky Yamaha pochádza z práve modelovej rady MT. No
a na samom vrchole stojí model MT-10, ktorý filozofiu extra zábavných naháčov
posunul na maximálnu úroveň.
Technológia akú nemajú ani v MotoGP
Začnem tým
najpodstatnejším rozdielom verzie SP v porovnaní so štandardným modelom
MT-10. Poloaktívny elektronický systém pruženia Yamaha po prvý krát použila na
poslednej generácii superšportu YZF-R1M a najnovšie si našiel cestu aj na
modeli MT-10SP. Poloaktívny systém pruženia dokáže výrazne ovplyvniť správanie
podvozku a kvalitatívne posúva jazdné vlastnosti na vyššiu úroveň. Elektronika
neustále monitoruje situáciu a následne upravuje nastavenie podľa potrieb.
Motorka je tak v každej situácii dokonale nastavená, čo v praxi
znamená, že je nielen rýchlejšia ale aj komfortnejšia, jednoducho kompromisy,
ktoré musíte robiť pri tradičnom nastavení podvozku sa tu eliminujú. Naviac za
týmto systémom stojí švédsky výrobca Öhlins, ktorý stojí aj za pružením na R1M
a aj v tomto prípade použil špičkové komponenty pruženia. Vpredu
je použitá vidlica typu upside down NIX 30 s priemerom 43 mm a vzadu nájdete
pružiacu jednotku TTX 36 EC. Mozgom systému je kontrolná jednotka, ktorá na
základe informácii zo senzorov analyzuje situáciu v časovom intervale 100
krát za sekundu.
Za jednu
z najväčších výhod tohto systému však považujem široké možnosti nastavenia
podvozku a okrem prednastavených režimom A-1 (šport) a A-2
(turistika) si jazdec môže sám jednoducho naprogramovať ďalšie tri režimy M-1, M-2
a M-3. Poslúži mu nato malé otočné kolečko na pravej strane riadidiel,
ktoré je rovnaké ako na R1M. Nastaviť si napríklad vlastný okruhový režim
a zároveň extra komfortný na cestu, poprípade na jazdu vo dvojici je tak otázkou
pár minút.
DNA R1M
Verzia SP stojí
na absolútnom vrchole modelovej rady MT-10 a svoju exkluzivitu
a príbuznosť s top superšportom R1M dáva jasne najavo. Elektronické
pruženie tak nie je jedinou vecou, ktorá prichádza z R1M. Grafika štandardného
modelu spájaná s motívom „Temná stránka Japonska“ išla v tomto
prípade bokom a prednosť dostala kombinácia modrej (R1M blu) a striebornej
(Silver carbon) presne v duchu superšportu R1M. Osobne som sa tomu celkom
potešil a živšie racingové farby naháčovi pristali. Spolu s farbami si
verzia SP zo superšportu prepožičala aj veľký farebný TFT displej, ktorý je
skvelý a nevadilo mu ani ostré slnko, zároveň veľmi ľahko sa na ňom
dalo orientovať a čas strávený hľadaním potrebného údaju sa skrátil na
nutné minimum.
Spoločné inovácie
Model MT-10 je na
trhu len rok, no Yamaha pristúpila k menším inováciám, ktoré vylepšili už
aj tak výborný celok. Asi najviac citeľnou zmenou sú preprogramované výkonové
mapy. Jedná sa najmä o najvýkonnejšiu výkonovú mapu, ktorá bola pre
niektorých jazdcov možno až zbytočne agresívna a okrem okruhu jazdec nemal
veľa priestoru na jej využitie. Nové nastavenie trošku „zjemnilo“ okamžitý
nástup výkonu. Okrem toho Yamaha prikročila aj k inému značeniu
a namiesto písmen sú teraz jednotlivé mapy značené číslicami (1- šport, 2
– cesta a 3 – dážď). Maximálny výkon zostáva vo všetkých troch prípadoch
rovnaký, akurát nástup výkonu je pozmenený. Súčasťou základnej výbavy sa stáva
elektronický asistent radenia (QSS), ktorý funguje len smerom nahor. No
a pracoval rýchlo a presne. Naviac v kombinácii s hlbokým zvukom
štvorvalca CP4 bolo radenie pod plynom doslova koncertom, ktorý pripomínal rev
okruhového špeciálu Valentina Rossiho. Funguje to tak dobre, že som trochu
podľahol eufórii a snažil som sa dostať to tam bez spojky aj pri
podraďovaní, ale tu to bez spojky nešlo J.
Fun faktor na maximum
V sedle
Yamahy MT-10SP nás čakalo takmer 200
km a trasa obsahovala len minimum presunov mestom
a naopak nechýbali dlhé rovinky na ľudoprázdnych cestách a dokonale
kľukatý asfalt v horách za Kapským Mestom. Scéna ako stvorená pre
nadupaný športový naháč, ktorý ukrýva najmodernejšiu techniku vyvinutú na top
superšporte. MT-10 bez ohľadu nato či je vybavená elektronickým pružením je
motorka, ktorá si vás okamžite získa. V tomto ohľade má na tom asi
najväčší podiel motor, ktorý je jednoducho vynikajúci. V porovnaní
s R1-kou má možno „len“ 160 k, no využiteľnosť tejto ohromnej sily je
priam ukážková. Zaberá veľmi skoro a reakcia v nízkych otáčkach je
plynulá, takže na posúvanie po meste priam stvorené. Stále je to však 160
k a stačí trochu poštekliť plynovú rukoväť a počas divokej
akcelerácie predné koleso ešte na štvrtom prevodovom stupni prejavuje snahu
odlepiť sa od asfaltu, no a motor cestou do maximálny otáčok ani na zlomok
sekundy nepoľaví. To všetko vás čaká pri zapnutej trakčnej kontrole a na „jemnejšom“
výkonovom režime 2. O neskutočne širokom okruhu využiteľných otáčok
najlepšie svedčí fakt, že počas zdolávania rýchleho horského pasu som si
vystačil so zaradeným 3. prevodovým stupňom. Motor ochotne a rýchlo akceleroval
aj z tých najpomalších výjazdov a na konci rovinky maximálka
atakovala hranice 160 km/h
a motor mal stále chuť zrýchľovať. Na rozdiel od nášho prvého spoločného
stretnutia minulý rok som ti tentoraz oveľa viac užil najvýkonnejší režim 1,
ktorý prináša viac agresivity do prenosu výkonu na asfalt. Výkon je síce hneď
odspodu citeľne agresívnejší, no stále sa dá dávkovať dostatočne plynulo
a na rozdiel od minuloročného modelu sa dá využiť aj v prostredí
bežnej premávky. Trakčná kontrola, ktorá vám bez mihnutia oka dovolí odlepiť
predné koleso od asfaltu aj na dlhší čas a zasahuje maximálne nezištne nie
je v tomto pretechnizovanom a po bezpečnosti túžiacom svete úplne
bežná vec, no má to aj výhodu práve z pohľadu bezpečnosti. Dôvod na
vypnutie trakčnej kontroly jednoducho neexistuje a aj keď MT-10 túto
možnosť ponúka vôbec ma nenapadlo ju využiť.
Presný, agresívny a rýchly športovec
Dostávam sa
k podvozku a predovšetkým k pruženiu, ktoré posúva jazdné
vlastnosti Yamahy o hodný kus vpred. Nedá sa pritom povedať, že by
podvozku základnej verzie niečo chýbalo, práve naopak svojou kvalitou dokáže
uspokojiť aj vyložene rýchlych jazdcov, no poloaktívne pruženie Öhlins dokáže
divy. V momente keď sme nechali posledné domy za chrbtom sa tempo jazdy
poriadne zrýchlilo a pripadal som si skôr ako účastník pretekov na
prírodných okruhoch, no práve tu ma podvozok s istotou a citeľnou
rezervou zakaždým podržal. Počas agresívneho brzdenia sa predná vidlica ponára
len minimálne a nerozhádžu ju pritom ani nerovnosti, zadný tlmič aj počas
prudkej akcelerácie na nie príliš kvalitnom asfalte udržiava motorku
v jednej rovine a je pritom dokonale stabilná. Samozrejme
elektronické pruženie zvyšuje aj komfort jazdy a dokáže hrboľaté úseky
„vyhladiť“, no prínos tohto systému som najviac ocenil pri rýchlej
a agresívnej športovej jazde, kde bola motorka istejšia
a stabilnejšia, čo sa samozrejme prenesie aj do samotnej jazdy. Počas dňa
som preklikával najmä prednastavené režimy A1 a A2, no viac času som
určite strávil na mäkšom nastavení A2, ktoré si citeľne komfortnejšie poradilo
aj s horším povrchom. Na perfektne hladkom asfalte prišlo k slovu aj
športové nastavenie A1, no týchto úsekov nakoniec nebolo až tak veľa.
Potrebujem ju?
Očami nadšenca športových
motoriek musí byť odpoveď jednoznačne áno. Skvelý naháč je vďaka špičkovému
podvozku ešte lepší, rýchlejší a bezpečnejší. Potenciál tejto motorky
excelovať v rôznom prostredí je ohromný. Naviac je to technika, ktorou
nedisponujú ani okruhové prototypy seriálu MotoGP. Potom je tu samozrejme tá
druhá strana, ktorú reprezentuje cena a tá je v porovnaní so základným
modelom vyššia o takmer 3 000 Eur, čo určite nie je málo. Yamaha
MT-10SP tak nebude pre každého, ale ak patríte do kategórie aktívnych jazdcov,
ktorým učarovali rýchle športové motorky, ktorí jazdia na motorke veľa
a naviac majú v kalendári už pevne termíny na voľné okruhové jazdy,
tak ste na správnej adrese. MT-10SP je skvelou motorkou do každodennej
premávky a zároveň poriadne rýchlym športovcom, ktorý v správnych
rukách na okruhu zatieni aj kapotovanú konkurenciu.
Yamaha MT-10SP
Cena: 16 690 Eur
Motor: 998 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 160,4 k pri 11 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 095 x 800 x 1 110 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 210
kg (prevádzková)
Rázvor: 1 400 mm
Výška sedla: 825
mm
Objem pal. nádrže: 17
l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu:
190/55-17
Za pozvanie
ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V.
CZ/SK
Test bol
publikovaný v časopise Motomagazin
4 /2017
Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha
Yamaha MT-10SP a Tourer Edition – album k testu MMA 4/17
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.