Maxiskúter Yamaha TMAX je
už dlhé roky najvýraznejšou postavou v tomto segmente a zároveň je aj
najpredávanejším maxiskútrom v Európe, inými slovami legenda. Ako prvý
priniesol do sveta skútrov jazdné vlastnosti a dynamiku na úrovni športových
motocyklov, pričom to nebolo na úkor praktickosti a univerzálnosti
tradičného maxiskútra. Na rok 2017 prichádza nová generácia tohto maxiskútra
a to hneď v troch verziách, ktoré sa odlišujú svojou výbavou. Yamaha
spojila testovanie naháča MT-10 v Kapskom Meste práve s testom nového
TMAX-a a prvý deň tak vyrážame do ulíc tohto úžasného mesta v sedle
najpredávanejšieho maxiskútra v Európe.
Šesť generácii legendy
Yamahu TMAX pozná snáď
každý a kto mal možnosť stráviť nejaký čas aj v sedle, tak môže
potvrdiť, že TMAX priniesol do tejto triedy niečo úplne nové. S Yamahou
sme sa počas 16-tich rokov v redakcii stretávali v pravidelných
intervaloch a každá nová verzia vylepšovala už aj tak výborný produkt.
Tieto zmeny postupne priniesli elektronické vstrekovanie paliva, zväčšený objem
motora zo 499 na 530 ccm, hliníkový rám, prednú vidlicu typu upside down
alebo nahradenie tradičnej reťaze remeňom na sekundárnom prevode. Yamaha
tak dokázala počas spomínaných 16-tich rokov neustále udržiavať tento model na
absolútnom vrchole. Výsledkom je viac ako 233 000 predaných TMAX-ov
a okrem titulu najpredávanejšieho maxiskútra v Európe je to aj jeden
z najpredávanejších modelov Yamahy vôbec. Asi je tak zbytočné písať, že
pre japonskú značku je to mimoriadne dôležitý model.
Tri verzie a niečo pre každého
Na rok 2017 Yamaha tak
trochu pozmenila pravidlá a predstavila hneď tri verzie TMAX-ua snaha o podchytenie čo
najširšieho okruhu zákazníkov je tak dokonalá. Okrem základného modelu tu máme
športovo ladenú verziu SX a luxusnú DX. Modely sa od seba odlišujú úrovňou
výbavy a farebnými kombináciami. Na potencionálnych zákazníkov tak čaká
verzia ušitá presne pre jeho potreby. Základná verzia je samotným výrobcom
považovaná za čisté plátno, ktoré čaká na ďalšie prípadné úpravy zo strany zákazníkov
a samozrejme za výraznej asistencie bohatého katalógu originálneho
príslušenstva. Tu len spomeniem, že súčasťou doplnkovej výbavy je aj
predpríprava na airbagový systém Dainese D-Air. Osobne si však myslím, že práve
nové verzie SX a DX s extra výbavou budú lepšou voľbou, pretože sa
dostatočne odlišujú svojou výbavou, kde na jednej strane prevažuje športová
výbava a na druhej naopak cestovný komfort hraničiaci s luxusom.
Telom športovec
TMAX bol vždy športovcom
a rád to dával najavo svojim dynamickým dizajnom. V tomto duchu sa
nesie aj jeho najnovšia generácia, no stále si pritom zachováva
charakteristické črty svojich predchodcov aj keď zmeny sú už na prvý pohľad
evidentné. Štíhlosť a agresívnosť športovca nájdete v predných
partiách, ktorým dominujú LED svetlá a integrované smerovky. Výrazné
dizajnové zmeny však nájdete aj v zadných partiách, ktorým dominuje
dvojica oddelených zadných LED svetiel. Pohľad zboku vám odhalí typický
oblúkovitý tvar bočných partií (bumerang), ktorý je teraz ešte výraznejší. Spomeniem
ešte kratšiu koncovku výfuku, ktorá je otočená smerom nahor v strmšom
uhle, čo ešte zvýrazňuje športové gény tohto maxiskútra.
Praktický, komfortný a nabitý elektronikou
V oblasti praktického
využitia si TMAX určite polepšil a najmä podsedlový priestor narástol čo
sa objemu týka. Pod sedlo mi tak bez problémov vošla integrálna prilba alebo
dvojica prilieb typu Jet. Odkladacie priestory dopĺňa dvojica skriniek po
riadidlami. Komfort ovládania zvyšuje systém bezkľúčového štartu
a manipulácia so skútrom sa obmedzila už len na stláčanie tlačidiel
a tradičný kľúčik je už minulosťou. Nový prístrojový panel už ponúka
farebný TFT displej, ktorý sa dobre číta aj na ostrom slnku. Do kategórie
praktických doplnkov môžeme zaradiť aj uzamykateľný centrálny stojan, ktorý sa
po odstavení skútra uzamkne a prípadnému zlodejovi sťaží jeho prácu. Jazdecký
komfort sa zvýšil najmä vďaka nástupu elektroniky a predovšetkým luxusná
verzia DX z toho profituje najviac. Vyhrievané rukoväte a sedačka,
elektronicky polohovateľný čelný štít alebo tempomat vás budú počas presunov
doslova rozmaznávať.
Dvojvalec už aj s trakčnou kontrolou
a meniteľnými výkonovými mapami
Dvojvalec Yamahy je svojím
výkonom nasmerovaný aj na držiteľov vodičských oprávnení skupiny A2 a s výkonom
+46 k nepatrí medzi najvýkonnejších predstaviteľov kategórie maxiskútrov,
no pravdou je, že chýbajúci výkon nebudete príliš pociťovať, nakoľko TMAX je
citeľne ľahší v porovnaní s konkurenciou a nič tak nestráca na
akcelerácii ani maximálke. No a v čom je iný v porovnaní
s predchádzajúcou verziou? V prvom rade spĺňa emisnú normu Euro4 bez
toho, aby niečo stratil zo svojho výkonu. Práve naopak v akcelerácii by mal
byť ešte lepší a to o dosť (na vzdialenosti 0-200 m až o štyri dĺžky).
Toto žiaľ neviem potvrdiť, pretože sme jazdili len s novou verziou, no
pocitovo si motor viedol nadmieru dobre. Novinkou je prítomnosť elektronického
systému trakčnej kontroly. S daným výkonom to na prvý pohľad možno príde
ako zbytočný doplnok, no majitelia týchto skútrov často využívajú TMAX sedem
dní v týždni bez ohľadu na počasie v meste aj mimo neho a na
mokrej ceste je prítomnosť trakčnej kontroly vítaným doplnkom. V Kapskom
Meste nás však čakalo suché počasie a až na dva úseky, kde bol na ceste
piesok sa trakčná kontrola k slovu nedostala. No na spomínanom piesku
zasiahla okamžite. Ďalšou novinkou sú meniteľné výkonové mapy a jazdec má
na výber medzi režimom T (Town) a S (Sport). Maximálny výkon je
v oboch prípadoch rovnaký, no nástup výkonu je citeľne rozdielny. Režim T
je najmä o komforte a príjemnom zrýchľovaní s plynulým prechodom
do stredných otáčok. Potom je tu režim S, ktorý prináša citeľne spontánnejšiu
reakciu motora na otočenie plynovej rukoväte a akcelerácia a prechod
do stredných otáčok je oveľa zábavnejší. Veľmi rýchlo tak bolo v mojom
prípade rozhodnuté a športový režim som počas dňa prakticky nevypínal.
Tuhý a vyvážený podvozok
V oblasti jazdných
vlastností bol TMAX vždy tak trochu vo vlastnom svete v porovnaní
s konkurenciou. Tuhý a presný podvozok s perfektným rozložením
hmotnosti menil skúter na dravca, ktorý jazdcovi priniesol pôžitok z jazdy
porovnateľný so športovou motorkou. Nová generácia sa môže pochváliť inovovaným
hliníkovým rámom a o 40 mm dlhšou zadnou vidlicou. Dôraz sa však
kládol aj na optimalizovanie ťažiska a vďaka rozsiahlej odtučňovacej kúre
sa podarilo znížiť hmotnosť o celých 9 kg. Novinky nájdete aj na zadnom pružení
a horizontálne umiestnený tlmič pruženia je s vidlicou spojený
pomocou prepákovania. Progresívny charakter pruženia tak dokáže menšie
nerovností absorbovať vďaka mäkšiemu nastaveniu a so zvyšujúcou záťažou mení
svoju charakteristiku a stáva sa tvrdším. Potešil výkonný brzdný systém,
na ktorý sa dalo spoľahnúť aj pri agresívnej športovej jazde. Zadná brzda
s mohutným kotúčom je doslova predimenzovaná. Systém ABS funguje
spoľahlivo a jedinou chybičkou krásy je možno trochu predčasná aktivácia
ABS na zadnom kolese, no túto skutočnosť si všimnete len v prípade, že si
pri spomaľovaní častejšie pomáhate zadnou brzdou.
My TMAX Connect
TMAX sa vďaka vysokému
počtu predaných kusov často stáva predmetom záujmu zlodejov a Yamaha sa
snaží maximálne sťažiť situáciu prípadným zlodejom. Účinnou pomôckou v tomto
smere bude aj aplikácia My TMAX Connect, ktorú si majiteľ tohto skútra môže
stiahnuť do mobilu.Vďaka zabudovanému
GPS modulu môže majiteľ skútra využívať funkciu Bike Tracker, ktorá mu pomôže
skúter presne lokalizovať. Naviac v prípade manipulácie so skútrom ho
aplikácia o tom hneď upozorní a pomocou aplikácie môže jazdiť spustiť
výstražné blikanie smeroviek alebo spustiť zvukový alarm. Aplikácia však ponúka
aj ďalšie užitočné funkcie, ktoré využijete na presné zdokumentovanie vašej
jazdy.
Prémiový športovec
Z vyššie uvedených
riadkov je jasné, že Yamaha urobila poriadny kus práce preto, aby TMAX bol aj
naďalej na vrchole prémiovej kategórie maxiskútrov. Názorne sme sa o tom
presvedčili na viac ako 180
km dlhom testovacom okruhu, ktorý nás previedol nielen
mestom ale aj krásnymi cestami po pobreží a rýchlymi rovinkami vo
vnútrozemí. K dispozícii sme nemali štandardnú verziu ale len verzie SX
a DX. Komfort je presné taký, ako by ste od top predstaviteľa tejto triedy
čakali, predĺžené plošiny umožňujú ľahký pohyb nôh v oboch smeroch
a bez problému môžete meniť jazdeckú polohu z komfortného posedu
s vystretými nohami do športového posedu s nohami zalomenými ako na
motorke. K posedu ešte jedna poznámka, partie pod sedlom sú celkom široké
a jedinci s kratšími nohami sa tak budú počas státia na mieste
dotýkať vozovky len špičkami nôh. V momente keď sa s TMAX-om dáte do
pohybu máte však pod sebou ľahko ovládateľný skúter, ktorý sa hustou mestskou
premávkou prepletá s ľahkosťou 125-ky. Tuhšie nastavenie podvozku, ktoré
pocitovo nezodpovedá bežnému skútru si všimnete hneď po nasadnutí, no komfort
pri bežných presunoch nie je nijak obmedzený. Prednosti podvozku TMAX-a sa
naplno prejavili v momente keď sme sa vymotali z mesta a čakali
násrýchle a kľukaté cesty. Presné
riadenie, neochvejná stabilita podvozku a výkonné brzdy, to všetko
môžete zrazu naplno využiť a TMAX sa mení na dravca, ktorý za chrbtom
necháva doslova všetko. Rýchlosť preventívne radšej nesledujem, ale som si
istý, že v každej inej krajine by nás poriadne mastná pokuta asi neminula.
Jediným miestom kde som mal pocit, že podvozok a pruženie je na hranici
svojich možností bolo na úseku posiatom hrboľmi, kde som musel trochu ubrať,
ale toto by bez problémov zvládlo možno tak cestné enduro. Motor je podvozku
vyrovnaným partnerom a zásobuje vás dostatkom výkonu. Je to dobre
namiešaný mix, ktorý ponúka dostatok výkonu skúsenému jazdcovi a naopak
pre menej skúseného nepredstavuje extrém, ktorý by ho mohol zaskočiť. Ponúka
nielen výbornú akceleráciu z miesta, ale aj slušnú pružnosť na rýchle
obiehanie vo vyšších rýchlostiach. Užil som si prítomnosť doplnkov zvyšujúcich
pohodlie. Čelný štít v najvyššej polohe dokonale odviedol nápory vetra od
prilby a bez problémov fungoval aj tempomat. Naviac ovládače na ľavej
rukoväti boli prevzaté z modelu FJR1300 a relatívne rýchlo som
sa ovládaním zoznámil.
Oplatí sa?
Nová Yamaha TMAX začína na
cene 11 590 Eur, čo je na skúter už naozaj dosť. Na druhej strane
získavate oveľa viacej ako len skúter, TMAX bez problémov plní funkciu
športového motocykla a do určitej miery aj turistického motocykla. Je tak
vysoko pravdepodobné, že ďalšia motorka v garáži by bola už zbytočná.Ak sa na to pozrieme touto optikou, tak cena
je zrazu oveľa prijateľnejšia. Okrem toho si Yamaha dala záležať aby TMAX bol
nielen najlepší na ceste ale aj technicky najdokonalejší a to už je
argument, ktorému sa ťažko odoláva.
Yamaha TMAX / SX / DX
Cena:
11 590 / 12 290 (SX) / 13 290 (DX)
Motor:
530 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon:
46,2 k pri 6 750 ot./min.
Krút.
moment: 53 Nm pri 5 250 ot./min.
Prevodovka:
automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery
(D x Š x V): 2 200 x 765 x 1 420 mm
Rám:
priestorový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť:
213 kg(prevádzková)
Rázvor:
1 573 mm
Výška
sedla: 800
mm
Objem
pal. nádrže: 15 l
Pneu:
vpredu: 120/70-15, vzadu:
160/60-15
Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 4 / 2017
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.