Connect with us

Testy a recenzie

Tam kde končí asfalt začína Rally – test Honda CRF250 Rally

Publikovaný

on

Účasť Hondy na legendárnej Rally Dakar so špeciálom CRF450 Rally možno zatiaľ ešte neskončila víťazstvom, no bežní zákazníci už naplno pociťujú výsledky snaženia japonskej značky na tomto diaľkovom offroadovom poduajtí. Honda pred dvomi rokmi predstavila fantastické cestné enduro CRF1000L Africa Twin a a na rok 2017 sa zamerala na mladšiu klientelu v podobe cestného endura CRF250 Rally. Oba tieto modely sa v mnohých smeroch nechali inšpirovať dakarským špeciálom CRF450 Rally a do rúk bežného zákazníka tak dostáva niečo z dobrodružného offroadu.  


Malé objemy na vzostupe

Je zaujímavé sledovať ako sa v posledných rokoch malé objemy opäť dostávajú do povedomia zákazníkov. Európa dlhodobo zápasí s poklesom záujmu mládeže o motorky ako také a prílev nových atraktívnych modelov je najlepšou odpoveďou ako zvrátiť tento nie príliš optimistický trend. Výrobcovia zároveň ťažia z obrovských trhov v ázijských krajinách, kde objemová kategória do 250 ccm dominuje celkovým predajom a ako sa ukazuje aj v týchto končinách sú ľudia ochotní investovať do modernej techniky. Vzniká tak priestor na vývoj modelov, ktoré bez problémov znesú kvalitatívne požiadavky európskych zákazníkov. Príkladov je veľa, KTM 125/250 Duke, Yamaha MT-03 a najnovšie tu máme práve enduro Honda CRF250 Rally.  


 Honda prekvapila…

…alebo inými slovami konkurencii dokonale „vypálila rybník“! Na trhu dnes nájdete množstvo modelov s objemom motora do 300 ccm, no väčšinou sú to naháče, superšporty a možno zopár ľahkých enduriek. Niečo aspoň na pohľad extrémnejšie a offroadovejšie tu doteraz chýbalo. Pritom v tejto objemovej triede nájdete značky s bohatou offroadovou históriu, kde úspech podobného „Adventure“ endura je takmer zaručený. Je to však Honda, ktorá s modelom CRF250 Rally otvára novú a zaujímavú kategóriu motoriek.    


Základ tvorí obľúbené enduro

Honda celkom logicky pri vývoji siahla po osvedčenom základe, ktorý predstavuje enduro CRF250L, ktoré je v ponuke už niekoľko rokov a mierne inovovaná verzia spĺňajúca normu Euro4 nechýba ani na rok 2017. Základ tak tvorí motocykel, ktorý bol od samotného začiatku vyvíjaný aj pre jazdu v teréne a tomu zodpovedá aj konštrukcia podvozku. Moderný kvapalinou chladený jednovalec je osadený v kompaktnom dvojitom kolískovom ráme a okrem vysokého zdvihu pruženia tu nájdete pre jazdu v teréne dôležitú 21-palcovú pneumatiku vpredu a 18-palcovú vzadu.    


Rally nie je len kapotované enduro CRF250L

Základ je možno rovnaký, no zmeny v prípade verzie Rally nie sú len vizuálne, ale odlišnosti nájdete aj na podvozku. Na ráme je mierne upravený sklon prednej vidlice (28,1º vs 27,6 º) vďaka čomu rázvor narástol o 10 mm na 1 455 mm. Vyššia je aj svetlá výška, ktorá je 270 mm. Vyššie je zároveň aj sedlo, ktoré je v porovnaní s CRF250L vyššie o 20 mm (895 mm). Potom tu máme pruženie a predná vidlica síce dosahuje rovnaký zdvih 265 mm, no je o 50 mm dlhšia ako v prípade endura. Zadný tlmič má dokonca väčší zdvih (265 mm) a to o celých 25 mm viac ako enduro. Z pohľadu jazdy v teréne samé dobré správy.  


Dospelý dizajn a prémiové vyhotovenie

Dizajn dakarského špeciálu je neprehliadnuteľný a príbuznosť so špeciálom CRF450 Rally je na prvý pohľad evidentná. Okrem atraktívneho výzoru dodáva nový dizajn 250-ke mohutnosť a motorka tak celkovo dospela. Dokáže veľmi dobre maskovať svoj skutočný objem a v spoločnosti oveľa väčších motoriek sa budete cítiť úplne rovnocenne. Túto „dospelosť“ podtrhuje Honda aj výbornou úrovňou dielenského spracovania a množstvom prémiových doplnkov, ktoré ponúka. Spomeniem len dvojicu asymetrických LED svetiel vpredu, ktoré sú osadené v čírom čelnom štíte, podobne ako na dakarských špeciáloch. Prístrojový panel je pevne uchytený na robustnom kovovom ráme, ktorý drží aj samotne svetlo a kapotáž. Plastové chrániče rukovätí sú súčasťou sériového prevedenia. Postranné plasty tvoriace kapotáž podobnú dakarským špeciálom presne do seba zapadajú a majú najväčší podiel na dospelých rozmeroch Hondy. Trochu mám však obavy o veľký spodný plast, ktorý vyzerá dosť zraniteľne a najmä ak plánujete dobrodružné výlety do terénu, tak škrabancom sa určite nevyhnete, ale na druhej strane to k offroadom patrí a treba s tým počítať.Umne je vyriešená uzamykateľná skrinka pod sedlom. Na prvý pohľad vyzerá ako prídavná nádrž dakarského dobrodruha a presne tak zapadá do celkového dizajnu motorky.  


Cestné enduro na každý deň

Je vysoko pravdepodobné, že napriek svojmu offroadovému potenciálu táto motorka strávi viac času na asfalte ako v drsnom teréne, preto začnem práve jazdou na ceste. Každodenné presuny ale aj jazda na väčšie vzdialenosti v sedle Rally je príjemná záležitosť, postranné kapotáže a čelný štít vytvárajú výbornú ochranu pred vetrom a ani pri vyšších rýchlostiach nie je jazda únavná ako na bežných nekapotovaných endurách. Vyššie sedlo je cítiť a pre vyložene nízke postavy môže byť manipulácia na mieste trochu problém, ale pre ostatných to bude v poriadku. Moderný kvapalinou chladený jednovalec disponuje výkonom 24,4 k pri 8 500 ot./min. a v porovnaní s predchádzajúcou generáciou tohto motora sľubuje viac výkonu v nízkych a stredných otáčkach. Pravdou je, že to nie je typ motora, ktorý by vám na prvých dvoch stupňoch odliepal predné koleso od zeme počas akcelerácie, ale keď sa s ním zžijete, tak dokáže byť v premávke dynamickým a pružným partnerom. Práve pružnosť tohto malého motora je citeľná a nemá problém potiahnuť aj vyšší prevod pri pomalých presunoch mestom, no a keď dokážete udržať krátkym radením otáčky blízko maxima, tak je to svižný športovec, ktorý dokáže rozbehnúť malé enduro až na rýchlosť niekde okolo 140 km/h, čo je výborná vizitka pre tento motor. Jazdné vlastnosti na ceste sú prekvapivo dobré a komfortne nastavený podvozok si ľahko poradí ajs tými najväčšími nerovnosťami na ceste. Ovládanie je ľahké, no od 157 kg vážiacej motorky nič iné ani očakávať nemôžete.Podvozok je stabilný aj pri vyšších rýchlostiach a spomínaných +24 k výkonu môžete neustále naplno preháňať. Brzdy ponúkajú adekvátny výkon, no na prednú treba trochu viac tlačiť, ale je to dané aj určením motorky a extra výkonné brzdy nemusia byť pre začínajúcich jazdcov ideálna kombinácia. To čo ma na brzdách však príjemne prekvapilo je dvojkanálové ABS, ktoré môžete vypnúť len na zadnom kolese presne podľa vzoru veľkých endúr. V teréne je to tak stále bezpečné a zábavné zároveň.    


Víkendový dobrodruh

Asfalt zrazu končí a začína poriadna offroadová vložka. A Honda Rally je na to veľmi dobre pripravená. Už sériové obutie s výrazným offroadovým vzorom sľubuje, že to nebude len ľahký presun po poľnej ceste, ale môžete sa odvážiť aj do extrémnejšieho terénu. Napriek pridaným plastom je motorka v stredových partiách štíhla a pohyb v sedle je ľahký a prirodzený. Platí to aj o jazde v stúpačkách a jazdec stojí v uvoľnenej pozícii a kolenami môže ľahko tlačiť na nádrž, keď to bude situácia vyžadovať. Ponúka tak ideálnu pozíciu na trénovanie dlhých kontrolovaných šmykov v stúpačkách presne po vzore rally špecialistov. Hmotnosť 157 kg je pre jazdu v teréne už relatívne vyššia, no ovládanie je stále ľahučké a zábavne. Motor so svojím papierovým výkonom 24 k možno veľké predstavenie nesľubuje, ale opak je pravdou a svojím charakterom dokáže začínajúcemu a stredne pokročilému jazdcovi pripraviť celkom slušné offroadové dobrodružstvo. Naviac ak udržuje motor v hornej polovici otáčkomera, tak si užije dlhé šmyky spojené s agresívnym prejazdom zákrut alebo môže vystreliť do dlhého výjazdu. V nízkych otáčkach sa naopak môže spoľahnúť na pružnosť jednovalca a ešte aj na dvojke sa dá ísť pomaly krokom bez potreby pomáhania si spojkou a zároveň plynulo akcelerovať. Podvozok, ktorý sa na ceste prezentuje svojím skôr komfortným nastavením dokáže udržiavať slušné tempo aj v teréne a rýchle poľné alebo lesné cesty, poprípade ľahké brody a vlastne všetko, čo vás čaká na vašom víkendovom dobrodružstve zvláda. S pribúdajúcou rýchlosťou sa však postupne prejavia jeho limity a mäkké nastavenie, ktoré pri väčších nerovnostiach ide nadoraz. Napriek tomu je Rally do terénu výborne pripravené a pri kombinácii viac ako 10-litrovej nádrže a spotrebe na hranici 3 l/100 sa môžete bez obáv vydať aj na väčšie dobrodružstvo.    


Potrebujem ju?

Keď sa na to pozriem optikou čerstvého držiteľa vodičského oprávnenia skupiny A2 a inklinujem k cestným endurám, tak nie je čo váhať. Je to kus motorky, dizajnovo dotiahnutej skoro k dokonalosti. Vďaka dakarským úspechom Števa Svitka a Ivana Jakeša sú takého motorky populárne aj u nás a mám istotu, že keď to postavím vedľa nejakej veľkej motorky, tak všetci si najskôr všimnú moju motorku. Na ceste je pohodlná a aj celkom rýchla, a v teréne zábavná. Čo viac môžem chcieť? No a teraz sa na to pozriem očami niekoho, kto už dávno jazdil, keď väčšina čerstvých držiteľov vodičakov skupiny A2 ešte ani nebola na svete. Je to pekná motorka a výborný nápad Hondy, no asi by som chvíľu počkal, možno japonská značka opäť prekvapí a vystuží podvozok, dá do toho aspoň o 150 kubíkov väčší motor a nazve to Honda Rally Replica, potom by som neváhal. No a keby to nevyšlo tak by som nakoniec siahol po starej dobrej CRF250L, nie je síce taká exkluzívna a skvelá, naviac v dave sa asi stratí, no ukrýva prakticky rovnakú techniku ako verzia Rally pričom je lacnejšia o viac ako 1 300 Eur, čo je v tejto cenovej kategórii už celkom dosť.  


Honda CRF250 Rally 

Cena: 5 790 Eur

Motor: 250 ccm, 4 ventily DOHC, jednovalec

Výkon: 24,4 k pri 8 500 ot./min.

Krút. moment: 22,6 Nm pri 6 750 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 210 x 900 x 1 425 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľových profilov

Hmotnosť: 157 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 455 mm

Výška sedla: 895 mm

Objem pal. nádrže: 10,1 l

Pneu: vpredu: 3,00-21, vzadu: 120/80-18

Motocykel na test požíčal: Honda Motor Limited SK, o. z.  


Test bol publikovaný v časopise Motomagazin 5 / 2017

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Honda CRF250 Rally – album k testu MMA 4/17

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri