Supernovinka MGX-21 vychádza z modelu California, píše si ale vlastný príbeh prepojený rôznorodými emóciami. Zmes futuristického dizajnu v kombinácii s modernými elektronickými systémami a karbónovými dielmi vás dostáva skôr do budúcnosti ako do reality. Taliansky šéf dizajnér Miguel Galluzi nešetril nápadmi a vytvoril toto dielo tak, že ak by ste ho chceli tuningovať vo vlastnej garáži, všetko, čo by ste tu vymysleli, by tento motocykel len pokazilo. Ale i tak som v originálnych doplnkoch tohto stroja narátal až 27 možností doladenia. Dizajn bol spracovaný v Kalifornii v dizajnérskom centre PADC (Piaggio Advanced Design Center) a pod logom MGX-21 nájdete malý headline „Flying fortress“ , čo v preklade znamená „Lietajúca pevnosť“. No dokonalejšie a záhadnejšie to už ani nemôže byť.
Keď Taliani vymyslia bagger
Zatiaľ čo Amerika frčí na baggeroch, tak Európu stále láme trend scramblera café racer. MGX-21 je ukážkou toho, ako sa z bežného cruisera stalbagger na taliansky spôsob s puncom športu. Za všetko môže predné 21“ koleso s prednou vidlicou v 32° uhle a predná kapota v štýle bagger. Líniové kufre s karbónovými vekami, pretiahnuté dozadu sú súčasťou zadného blatníka a decentných LED diód zadného osvetlenia. Trochu vás vyšokuje odvážna futuristická polokapota (zvrchu mi trochu pripomenula Hondu Vultus), s kombinovaným svetlom s LED DRL technológiou, pričom tu boli zachované niektoré tradičné prvky ako chróm. Karbón nájdete na vekách kufrov, nádrži, prednom blatníku a aj na kryte motora. Predný ráf kolesa je zo zliatiny a je tiež okapotovaný karbónom.Decentná, matná, čierna farba v kombinácii s karbónom a čiernym motorom dáva motorke tajomnú dušu, pričom červené brzdiče Brembo a hlavy valcov zasa evokujú k športovému duchu. Tých tajomností je ďaleko viac a čo si vychutnáte je spracovaniepalubného prístroja, kde v chrómových okrúhlych budíkoch nájdete kombináciu analógu s monochromatickým displejom, s neskutočným množstvom informácií a tak stačí len nasadnúť a ísť sa ukazovať, pretože tento bike je 100%-ný showbike.
Keď Taliani doladia techniku a dizajn s elektronikou
Musím povedať, že MGX-21 je supermoderný stroj, dosýta naplnený elektronikou. Nechýbajú tri mapy riadenia motora, tri stupne trakčnej kontroly, dvojokruhové ABSa Brembá sú príjemné a zároveň ostré, a aj musia byť, lebo sa asi bavíme o najrýchlejšom baggery na trhu. Tempomat je tu samozrejmosťoua aj komunikačná multimediálna BluetoothplatformaMG-MP pre spojenie s vaším smartfónom. Hovor potom môžete ovládať prostredníctvom tlačidiel na ľavej rukoväti. V mini skrinke na prístrojovke potom nájdete USB pripojenie pre MP3, či váš smartfón, mobil tu ale nevložíte. Motorka disponuje rádiom s výkonom 50W, ktoré sa ovláda na ľavej rukoväti všesmerovým ovládačom.
Nanič vám je ale dizajn, ak motorka nemá skvelý motor, čo sa v tomto prípade neskutočne vydarilo. Motor je chladený vzduchom a olejom zároveň, pričom olejový chladič má pridaný ventilátor a motor dodáva silu 96 koní. Prevodovku môžem označiť ako za výborne odstupňovanú s jemným dôrazom na šprintérsku úlohu, pričom nemusíte donekonečna všade radiť, prevodovka znesie i nejaké tie chybičky, či lenivosť jazdca preradiť. Stojím teda pred MGX-21 na parkovisku a dostávam z tej krásy a veľkosti skutočný rešpekt.
Rešpekt z váhy a výkonu
Štart motorky je sprevádzaný burácajúcim zvukom motora a rešpekt prichádza ihneď ako sa snažím dostať stroj z bočáku a potrebujem na to veľa sily. Motorka sa na voľnobeh chladnokrvne trasie a ja sa preberám množstvom nastavení na ľavej a pravej rukoväti. Nízky posed (740 mm) mi dodáva odvahu k manipulácii so strojom na parkovisku, ale potlačiť skoro 350 kg váhy dopredu a dozadu nie je len tak. Burácajúca zvuková kulisa je doplnená o trasenie celej motorky, o vibrácie na mieste teda nie je núdza. Jazdecký posed je celkom fajn, nohy v miernom predklone, kolega ktorý prechádzal okolo mňa ma MGX pred mojou jazdou vyzeral ako celok s motorkou veľmi dobre, posed je skutočne nenásilný. Som ale na parkovisku a začínam zbierať aj negatívne body, ktoré sú daň za „bagger“ krásu MGX, presnejšie 21“ koleso vpredu. Pri zachovanom uhle riadenia výrobca dal dopredu oproti modelu California 21“ koleso, kde pôvodne bolo 18“.
Zadné koleso je identické, 16“ ale veľkosť predného zmenila rázvor a tak má MGX rázvor rovných 1700 mm, čo je viac o 15 mm oproti Californii. Výsledok je ten, že motorka má mierne väčší polomer otáčania a v jazde samozrejme vytvára väčší oblúk zatáčania, čo pre mňa ako redakčného jazdca, čo strieda kvantum motoriek neznamená nič, no bežný zákazník sa s týmto bude musieť naučiť pracovať. Preto má predok patentovaného pomocníka, kde konštruktéri zabudovali tlmič riadenia, ktorý ma za úlohu potláčať „zatváranie“ predného kolesa v malých rýchlostiach. V praxi to znamená, že na zákrutu v jazde sa musíte pripraviť o čosi skôr. Tak či tak mám rešpekt a začínam sa predierať preplnenou Žilinou. Plyn je typu „Ride-by-Wire“ teda elektronický, ale skoro nerozoznáte rozdiel oproti lanku, žiadne trhanie, či premlky. Dvojité zapaľovanie doplnené o dvojité lambda senzory tiež pomáhajú spríjemniť jazdu a hlavne emisnú normu Euro 4. Mapy riadenia Veloce, Turismo a Pioggia sú prepínateľné počas jazdy tlačidlom štartéra, mapa Pioggia je pre dážď, či chladný asfalt a neznižuje výkon, iba mení krútiaci moment.
V meste si moc nerozumieme, za mestom to ide fajn
MGX a následne i ja sme zistili, že sa v tesnom meste necítime až tak dobre. Dávam zvýšenú pozornosť na každej križovatke, pretože v tomto prostredí, hlavne v križovatkovom zatáčaní je stroj ťažkopádnejší, ale to je tá spomínaná daň za „bagger“ imidž. Totálne to vyvažuje záujem kompletného okolia a vytočené hlavy všade dookola ma len utvrdzujú, že toto je showbike ako sa patrí. Hlavy valcov mám sotva 5 cm pred kolenami, mám na sebe motorifle s kolennými chráničmi SAS-TEC tak to teplo nejako necítim. Radšej mierim za mesto, kde sa okamžite začínajú prejavovať dobrétechnické vlastnosti MGX. Ledva som sa prehupol cez 2 400 ot./min,celá mašina zrazu stíchla, chod motora sa krásne uhladil, zrkadlá ostávajú čisté bez vibrácií, skoro ako by som presadol na úplne inú motorku. Teraz sa mi to začína páčiť ďaleko viac a zisťujem, že tento bagger je navyše šprintér – dragster. Dávam dva-tri a v rozmedzí od 2 500 do 6 000 ot. za min., mám pod sebou neskutočne drsného a sebavedomého šprintéra. Záťah je tak sebaistý a silný, že kto nedrží poriadne rukoväte, môže nechcene z motorky aj vystúpiť. Prevodovka od dvojky hore ide úplne hladko a ticho, spojka sa ovláda príjemne. Tiahle a hlavne rýchle zákruty motorke sedia, sú stotožnené i s obutím, a špekulácie s brúsením stúpačky po zemi vypúšťam z hlavy pretože motocykel je len zapožičaný. Áno, tu je motorka doma, počuť zdravý zvuk motora, ľúbi sa jej stredné pole otáčok a dopraje mi množstvo jazdeckej a športovej zábavy. Na bočných okreskách vodiči áut nechápu odkiaľ som zrazu prišiel a kde som zmizol. Pritom trojka vás potiahne tak mocne, že to máte chuť stále a stále opakovať.I pokojnejšia predpisová jazda je úplne hladká, ale pozor stále je to motorka ktorá potrebuje za riadidlami chlapa a nie začiatočníka. A čo tak diaľnica?
Diaľnica a limity
Motorka je v tomto pásme jazdy prívetivá, motoricky je doma v pasáži pri predbiehaní, či pri nenásilnomšprintovaní v rámci testu. Pozícia vodiča je stále neúnavná a rýchlo som si osvojil správanie motorky v tomto režime. Tempomat by tu bolohriechnemať. Futuristická kapota tu ale odhaľuje svoje vlastnosti. Okrem toho, že je štýlová a zapadá do celku motorky, ma nepochopiteľne od rýchlosti 110 km skoro vôbec nekryje a vyvoláva vo mne pocit, akoby som šiel na naháči. Na jazdné vlastnosti to vplyv nemá len som prekvapený, že prečo tak na mňa fúka. Rádio radšej vypínam, pretože popravde sa jeho zvuková stopa stráca už pri rýchlosti od 60 km/h, ale myslím, že to nevadí, pretože multimediálna platforma MG vám dostane cez Bluetoothinformácie z rádia do slúchadiel interkomu. Na motorke navyše nejazdím kvôli muzike a tak si radšej testujem zrýchľovanie v diaľničnom tempe. Ak držím plyn, pri prudkom zrýchľovaní, obmedzovač vypne motor, čo je fajn. Motorka je v zábehu, tak som opatrný. Priblíženie sa k rýchlosti 150 km/h je priam báječné a necháte sa rýchlo strhnúť lákavým a presným ťahom motora. V rýchlosti cca + 157 km/h ale zisťujem negatívny jav, kedy sa motorka rozvlní ako had. Prešvihol som to až cez 165 km/h a vlnenie neprestáva,tak len opatrne uberám plyn aby som stroj stabilizoval, čo sa darí pod 150 km/h. Hmm, tak toto čo?Záhadu vlnenia neviem určiť, príčin môže byť mnoho, rozmýšľam dokonca i o tom, že by to mohli robiť kufre, veď model California predsa toto vôbec nerobí. Lenže motocykel bol dizajnovo konštruovaný v aerodynamickom tuneli. Tak odpoveď sa dozvieme neskôr.
Komfortný podvozok, presné brzdy
Prednastavený podvozok od výrobcu nemením a robím dobre, pretože takto je veľmi komfortný. Predné pruženie je nemenné so zdvihom 120 mm, na zadnom sa dá nastaviť predpätie. Trubkový oceľový rám je vpredu silnejší a v zadnej časti využíva pridané výstuhy. Tento rám využíva aj špeciálny elastický, kinematický montážny systém, ktorý má za úlohu eliminovať počas jazdy vibrácie stroja od posádky. V praxi počas jazdy som si to overil tak, že som pätu nohy oprel o výfukové potrubie a neverili by ste, ako mi tá noha rezonovala. A pritom v sedadle, stúpačkách a riadidlách nič. Toto sa teda vydarilo! Aj preto je zdolávanie mestských nástrah v asfalte, ale i cestných retardérov pre MGX-21 zábavkou. Nezabúdajte ale na pneumatiky, ktoré sú i v tomto prípade určené na dlhý kilometrový výkon, čo v praxi znamená tvrdšia guma a tým viacej šmýkania sa na bielych prechodoch, či bielych čiarach, čo ma v teste i na jednom z prechodov pekne vycvičilo. Na tie zvlášť pozor,pretože pneumatiky Dunlop Elite 3 s radiálnou konštrukciou potrebujú dlhší čas na zahriatie, ale ich výrobca zasa sľubuje výborný grip na mokrej vozovke. Jazda s MGX vďaka ladnému podvozku sa dá prirovnať k pohodlnej „plavbe“, mäkké sedadlo neunavuje sedacie svaly a ak nejazdíte nad 110 km/h, vydržíte v sedle pekne dlho. Ak zatiahnete za páčku brzdy, na cruiser dostanete rozumnú odozvu od brzdičov Brembo s tým, že predné 45 mm teleskopy sa pekne ponoria a vrátia zasa späť bez negatívnych javov. Táto technika je nastavená tak, ako má byť.
Úplne som zabudol na tie kufre. V základe majú vyberateľné tašky v tvare interiéru kufra, prilba tu vojde len typu Jet, ale tým, že sú také pretiahnuté, pojmú veľké množstvo batožiny. Nedajú sa odobrať, pohodlne sa otvárajú kľúčom zapaľovania a presne pri otváraní a zatváraní zapadajú. Sú nádhernou súčasťou celého konceptu motorky. Zabudol som na spolujazdca? Z nejakého dôvodu ma v tomto prípade spolujazdec ani nenapadol i napriek tomu, že má pre seba plnú výbavu vrátane sklopných, masívnych stúpačiek. Ak spolujazdca nechcete ako ja, je v ponuke karbónový kryt zadného sedadla a tak docielite ešte športovejšiu kulisu stroja.
Motorka čo chce chlapa
Ak ste začiatočník, tak na tento stroj zabudnite. MGX-21 si pýta za riadidlami skúseného chlapa, ktorý vie manipulovať s jeho váhou v tesnom prostredí a zvládať jeho šprinty na rýchlych cestách. Nie je to žiadna hračka, ale kus vyšperkovanej dospelej motorky. Ak si vyjazdený motorkár, tak MGX-21 pre teba bude hračka. A ak ju vlastníš, musíš si zvyknúť na to, že sa v každom prostredí stávaš stredobodom pozornosti. Palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 7,4 l na 100 km, pričom som jazdil v úplne všetkých prostrediach, okrem dažďa. Cenu 22 990 Eur vyvažuje množstvo použitej techniky, karbónu, elektroniky, patentovaných systémov a hlavne neskutočný dizajn. Takýto stroj predsa nemôže mať každý. Spomínané negatíva sa budú musieť skoro vyriešiť. Ak ho teda chcete vlastniť, budete majiteľom exkluzívneho, možno i zberateľského kúska, tak prečo nie.
Moto Guzzi MGX-21
Cena: 22 990 Eur
Motor: 1 380 ccm, 4 ventily, OHV, V2
Výkon: 96 k pri 6 500 ot./min.
Krút. moment: 121 Nm pri 3 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 560 x 920 x 1 275
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 336 kg (pohotovostná hmotnosť)
Zdvih pruženia vpredu / vzadu: 120 mm
Rázvor: 1 700 mm
Výška sedla: 740 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Objem kufrov: 58 l
Pneu: vpredu: 120/70-21 / vzadu: 180/60-16
Test bol publikovaný v časopise Motomagazin 10 / 2017
Text: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši
Moto Guzzi MGX-21 – album k článku Motomagazín 10/17
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.