Ako tak prechádzam testovaním motocyklov celej
rady modernej klasiky „Modern Classic“ od Triumphu, konečne sa dostávam
k Thruxtonu, a to hneď k R-kovej verzii. Musím priznať, že po
poslednej zábave na Scrambleri, predchádzajúcom uhladenom gentlemanovi Bonneville
1200, a naozaj osobitnom Bobberi, prichádza na rad niečo, čo je naozaj
veľmi blízko mojej krvnej skupiny.
Legendárny
športovec
V roku 1965 vyrobili zopár prvých
továrenských motocyklov T120R určených na homologizačné účely, ktoré neskôr
zaradili do vytrvalostných pretekov, a práve tieto boli prvé označené
konštruktérmi Bonneville Thruxton T120R.V roku 1969 na vytrvalostných pretekoch Thruxton 500 na okruhu
Thruxton Circuit v Hampshire obsadil Triumph s týmito motocyklami
prvé tri miesta, a práve podľa tohto okruhu nesie súčasný Thruxton svoje
meno. Na tomto preteku Malcom Uphill na Thruxtone ako prvý dosiahol priemernú
rýchlosť cez 100,09 míľ/h hneď v prvom kole.Práve v tento moment, podľa mňa, Triumph
nezmazateľne vytesal svoje meno do histórie Café racerov.Dovtedy bolo cieľom dosiahnuť „The ton“, čo
znamená vlastne dosiahnuť rýchlosť 100 míľ za hodinu, a práve Malcom už urobil
„tonu“ ako priemer na kolo.
Viac
ako dôstojný nástupca
Nový Thruxton sa vôbec nemusí hanbiť niesť
tento odkaz v svojom mene a už spomenuté prirovnanie z názvu
„anglický plnokrvník“ si určite zaslúži. Nechajme teda históriu za nami
a poďme rovno k novej dvanástke. Ešte než sadnem za riadidlá, nedá mi
stokrát obehnúť motorku dookola a vychutnať si všetky tie detaily. Hneď prvých
pár čo ma zaujalo je kombinácia použitých komponentov – pruženie, brzdy
a srdce motorky – motor. Spočiatku sa mi zdalo divné kombinovať predné USD
tlmiče Showa so zadnými Öhlinsami, no rozčarovanie z tejto kombinácie ma
prešlo veľmi rýchlo, akonáhle som opustil mesto a dostal sa do zákrut, kde
je tento plnokrvník ako doma. Motor a jeho vizuálny dojem na Thruxtone,
napriek jeho väčšiemu objemu, je oproti svojmu vzduchom chladenému predchodcovi
viac kompaktný, dokonca si na prvý pohľad decentne umiestnený chladič ani
nevšimnete. Celkový dojem dokonalého café racera dotvárajú hliníkové ráfiky
s klasickým výpletom vpredu aj vzadu a horné okuliare
z lešteného hliníka. Popisovať každý detail a spracovanie nechajme k
fľaške ginu, či dobrej whisky počas zimných večerov a poďme radšej jazdiť.
V sedle
zabudnete na všetko nepodstatné
Ako sa tak pozerám na Thruxtona, očakávam
nekompromisný café racer posed – ruky natiahnuté, zadok niekde na „ešpézetke“,
pupok na nádrži a celú váhu v zápästiach. Akonáhle som sa však
posadil hneď ma to vyviedlo z omylu. Váha síce ostáva na rukách, ale posed
je celkom príjemný a brúsené sedlo ponúka dostatok miesta, kde nohy
automaticky zapadnú do výrezov na nádrži a úzka šírka a poloha
stúpačiek jednoznačne napovedá, o čom to jazdenie asi bude. Ruky mi spadnú
na riadidlá, ako keby tam mali trvalý pobyt už desaťročia. Čo ma prekvapilo,
bola oveľa pohodlnejšia poloha ako u iných café racerov, ktoré som mal
možnosť otestovať – no v tomto prípade beriem do úvahy ako etalon Norton
Commando 961. Asi som trocha konzervatívny, ale pravý café racer má byť podľa
mňa „anglán“ a radový dvojvalec.
Ako sa tak prepletám mestom v plnej
premávke tak úzka stavba, dokonalá manipulácia, mäkká spojka, masívny ťah skoro
už od voľnobežných otáčok, odpútali moje sústredenie len na jazdu. Úplne som
zabudol kontrolovať budíky, nezaujíma ma žiadne info o zaradenom
rýchlostnom stupni, predpísanú rýchlosť len odhadujem a užívam si svoj
malý road race. Zľahka rozmýšľam o kombinácii tlmičov a ich nastavení
a zdá sa mi na mesto dosť tvrdé. Pri prvej pauzičke za mestom si dám ďalších
sto kolečiek okolo motorky hľadiac na všetky tie drobnosti a nachádzam
kopec ďalších a ďalších malých detailov – s naštartovaným motorom
sa vpredu na mňa usmieva ledkové denné osvetlenie, na vrchu 14,5 litrovej
nádrže je klasické uchytenie nádrže nerezovým pásom podloženým gumou ako
u starých okruhových špeciálov a o klasickom uzamykateľnom viečku na
nádrži ani nehovorím. Vypnem motor a idem sa hrať trochu s nastavením
pretože sa blíži úsek zákrut a je načase povypínať všetky vymoženosti
digitálnej doby a vrátiť sa späť do analogových čias, tzn. kontrola
trakcie – OFF, ABS – OFF. Teraz začína poriadna zábava. Otočím rukoväťou
a Thruxton mi ponúkne výhľad na vrcholky stromov. Wheelie sa dá krásne
kontrolovať dávkovaním plynu a predné kolo pokladám späť na asfalt bez
použitia zadnej brzdy, len ubraním plynu. Mám pred sebou plno zákrut kde je
Thruxton ako doma a počiatočný dojem tvrdého podvozku sa mi teraz
odvďačuje náklonmi až na hranu pneumatík Diablo Rosso Corsa od Pirelli.
Stodvadsiatka vpredu a stošesťdesiatka vzadu spolu s dokonalým
podvozkom upravujú môj posed na motorke úplne sami. Zadok zasunúť na koniec
sedla, špičky na stupačky, ťažisko dopredu dole a vysadať – pán Thruxton
si to sám pýta. Pri výjazdoch zo zákrut sa vôbec nesnažím hľadieť na otáčky,
ale až keď sa mi opäť zdvíha predné kolo zhruba pred 5 000 ot./min viem,
že už tam je plných 112 Nm a okolo 6 000 až 7 000 ot./min sa ozve
všetkých 97 koní – tu si pozrite radšej technické parametre. Pozorovať to
detailne nemalo vôbec zmysel.
Kultivovaný
športovec
Z troch jazdných režimov dávkovaných
systémom ride-by-wire (žiadne lanko), ktoré sú– RAIN, ROAD a SPORT som našťastie nemusel použiť RAIN. Pre väčšinu
jazdcov je určite dostatočný ROAD, ktorý eliminuje klasické trhnutie po jemnom
otočení rukoväti. Ja však práve tento „kopanec“ môžem, tak som ostával vždy
v režime SPORT. Čím viac kilometrov a utiahnutých zákrut mám za
sebou, tým viac začínam premýšľať, aké by to bolo na okruhu. Snažím sa vysadať
viac a viac, no tu už ma limituje výška stúpačiek. Adrenalín mi stúpa na
najvyšší level a myšlienkami sa vraciam opäť k Nortonu. Tu je
Thruxton v porovnaní s mojím etalonom café racera ďaleko príjemnejším
a kultivovanejším spoločníkom a začína mi chýbať trochu tej anglickej
drsnosti.Výkonom a krútiacim
momentom je Thruxton však tabuľkovo vyššie. Začínam pomaly hľadať nejaké
ozajstné nedostatky a sústredím sa na úplne každý detail jazdy. Snažím sa
ísť do zákrut čo najviac na brzdy a dvojica 310 mm štvorpiestových
plávajúcich monoblokov Brembo dáva mojím rukám pocítiť čo je to ozajstné
brzdenie. Tento účinok predných bŕzd dopĺňajú zadné Nissin-y s 220 mm
kotúčom – tu sa nedá naozaj na nič sťažovať. Účinok zadnej brzdy je slabší, čo
je ale dané konštrukciou motocykla, tzn. ľahkým zadkom.
Na našich cestách nie je vôbec raritou
natrafiť na rôzne nerovnosti, avšak aj s týmito si tlmiče v základnom
nastavení poradia celkom bez problémov, možno sem tam cvaknú zuby pri väčších
výmoľoch, ale aj predné aj zadné pruženie sa dá plne nastaviť – samozrejme len
v rámci krátkeho chodu tlmičov. Odozva na nerovnosti v zákrutách ale
aj odozva počas podradenia, či ostrého výjazdu je čitateľná a žiadne
nemilé prekvapenie ma nečakalo.
Lepšieho
spoločníka nenájdete
Najhoršie na Thruxtone bolo a vlastne
stále je a bude je fakt, že sa vám nebude chcieť prestať na ňom jazdiť.
Jediné čo vás dokáže zastaviť bude po dlhšej dobe a peknej dávke
kilometrov začínajúce brnenie zadku, či iné príznaky únavy materiálu
umiestneného medzi riadilami a sedánkou. Toto ale tiež nemusí byť pravda
v prípade, že ste držiteľ prvého miesta „Iron butt“ alebo kilometrový
masochista. Vzhľadom k tomu načo je Thruxton určený vidím možnosť veľkej
turistky na tomto muscle biku len systémom „kreditka & zippák“. Ak však
chcete poriadne vyvetrať hlavu a zažiť poriadny road race v klasickom
štýle café racer, lepšieho spoločníka nenájdete.
Triumph
Thruxton 1200 R
Cena: od 14 400 Eur (v r. 2017)
Motor: 1 200 ccm, 8
ventilov, SOHC, R2
Výkon: 97 k pri 6
750 ot./min.
Krút. moment: 112 Nm pri 4
950 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
reťaz
Rám: kolískový,
pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (DxŠxV): 2 235 x
745 x 1 030 mm
Hmotnosť: 203 kg (suchá)
Rázvor: 1 415 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 14,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60 – 17
Motocykel na test zapožičal: Motocorse BL
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
11 / 2017
Text: Juraj Vyskočil, foto: Marek
Beneš
Test Triumph Thruxton – album k článku v MMA 11/17
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.