Skúter TGB??? Značka TGB, ktorá sa u nás za posledné roky výrazne presadila na štvorkolkovom trhu má aj skútre? Ale má a skoro s neuveriteľnou históriou. V skratke: taiwanská firma TGB (Taiwan Golden Bee Co. Ltd) vznikla v r. 1978 ako vedľajšia firma spoločnosti Taiwan Vespa. Takže toto je spoločnosť, ktorá vyrábala a vyrába rôzne diely práve pre Vespu, či Piaggio. Preto skútre od TGB nemôžu byť žiadne nedorobené pokusy a jeden z prvých, ktorý sme vôbec od TGB testovali je model Xmotion 300EFi.
Prvý pohľad Nie je škaredý, ale ani strhujúci, nie je supermoderný, ale ani 100 rokov za opicami. Zodpovedne povedané, v dizajne ho radím do strednej triedy, ale mnohí budú mať možno iný názor. To, čo ale prvý pohľad odhaľuje tiež, je u mňa prvoradá bezpečnosť a tou sú veľkoplošné svetlomety vpredu, neprehliadnuteľný, veľmi dobre pre okolie čitateľný zadný svetlomet, viac ako dobré krytie posádky, priestranné sedadlo pre pasažierov, bezpečné výklopné oceľové stúpačky pre spolujazdca, triezvy prístrojový panel, hlavný i bočný stojan.
Odhaľme ešte viac V ďalšom podrobnejšom skúmaní ma zaujali päťlúčové kolesá – vpredu 14-tka, vzadu 13-ka ráfik, kotúčové brzdy na oboch kolesách a striekačka motor s výkonom 23,4 koní. Pod sedadlom sa nachádza 45 l priestor pre dve prilby, pred kolenami uzamykateľná, ale menšia skrinka bez výstelky.
Skúter je skutočne veľký a evokuje k diaľkovej jazde. A teraz sa pozrime na to, čo je na každom vozidle najhlavnejšie – jazda, bezpečnosť, ovládanie, pocity. Posed je skutočne prirodzený a doslova odpočinkový. Plošinové stúpačky jazdca sú mierne naklonené, a tak si pri dlhšej jazde mením uhol kolien posúvaním chodidiel po plošine. Tlačidlá a ovládanie padlo do ruky ako na hociktorom Japoncovi, a všetko ostatné je úplne v norme. Až na červený prepínač na pravej rukoväti, s ktorým som vždy vypínal podvedome motor, ale tento slúži na spustenie výstražných smeroviek, pričom motor sa vypína kľúčom zapaľovania.
Vagabund, ostrý chlapík, ale aj pod papučou… Studený štart prebehol na prvý krát – bez zaváhania. Nezhasol, pekne drží otáčky, ponúkam mu moju 90-kilovú spoločnosť a Xmotion sa nijako nebráni. Hneď prvé metre ukazujú nastavenie variátora do akčnej jazdy hneď v začiatku. Nejako mi to je divné, že maximálny výkon dosahuje až pri 8 000 ot./min., pretože u motoriek s prevodovkou sa tomu hovorí „Ide odspodu“. To znamená na križovatke rýchlu a presnú reakciu motora na rukoväť. Akčný rozbeh neskončí po pár metroch a skúter pekne drží dych aj vo vyšších rýchlostiach. Prvá pokuta je na mieste keď mám po pár metroch na budíkoch 80-tku v obci – až som sa zľakol, že som o tom nevedel. Radšej uberám a pekne to rozbaľujem za obcou na rovinke. 100-vka je tu skoro hneď a rýchlostné limity idem radšej skúšať na blízke letisko. Tu sa bez klamstva odhaľuje charakter motora a je to takto: Do 50 km/h je to športový vagabund, ktorý neberie ohľad na povolenú rýchlosť a letí a letí. Nad 50 km sa mierne mení na uprataného, ale stále ostrého chlapíka, ktorý síce berie kompromisy, ale moc si nedá rozkazovať a drží rýchlo naberajúci kurz. Chlap pod papučou – to je nad 100 km/h, kedy motor evidentne slabne a zrýchľovanie považuje za menej dôležité. Prehnal som ho letiskom hore dolu, proti i po vetre: maximálka proti vetru: 126, po vetre 133 km/h, a tak to priemerujem na cca 129 km/h. Slušné nie?
Brzdy, zákruty, okolo nohy… Spomínaný šprint a následné prudké brzdenie odhalilo vcelku presné brzdy a dobré predné i zadné pruženie. Aj po viacnásobnom prudkom brzdení a pridávaní skúter drží pekne stopu a „neodhúpava“ predok, ale pekne robí to, čo mu prikazujem. Tancujem na letisku pomedzi prerušovanú čiaru a skúter sa pekne prehupkáva zo strany na stranu, a to celkom ľahko. Pri vysokých rýchlostiach ho potrebujem položiť do zákruty a musím tlačiť trochu viac, aby poslúchol. Keď ho ale položím v zákrute drží pekne stopu, smer a nestrečkuje. Vysoké rýchlosti sa mu páčia a tu podvozok odhaľuje pravdu, ktorá sa mi opäť páči. Cítim bezpečie, istotu a kľud vo vedení stroja. Brzdné páčky nie sú ťažkopádne, ani tvrdé a v rôznych pasážach pracujú tak ako by som od dospelého skútra očakával – správne, presne, a to pocitovo i reálne vzhľadom na jazdu a prostredie v ktorom jazdím. V obci otáčam stroj po parkovisku, keď sa zrazu ocitám pri vrtkých osmičkách so spodnou kapotou skoro na asfalte. Teda obratnosť v krokovej jazde je nadmerná a technicky zvládnuteľná – okolo nohy, skoro ako na motarde (teda len skoro, ale ťahá to k tomu štýlu – pozrite si video na motocykel.sk).
Xmotion má plusové emócie Aj keď začiatok testu nevyznel práve „NAJ“, veci sa pravdivo majú tak, že motoricky je skúter vynikajúci a podľa mňa nastavený správne, nesklame ani športovejších jazdcov. Nezaznamenal som žiaden prejav straty, či diery vo výkone a hladkosti záberu. Poslúchne na slovo príkazy vodiča a neštrajkuje. Podvozkom je dospelý, obratný a pruženie v sólo jazde je opäť správne, v tandeme som nemal možnosť skúšky, ale keďže i v kritických udalostiach podvozok nezaváhal, dovolím si tvrdiť, že nebude mať problém ani tandem. Dokonca som skúsil krátko poľnú rozbitú cestu, kde som myslel, že chytím spodok. Svetlosť bola vyššia ako som odhadol, prejazd bol bezproblémový, pričom priaznivo hodnotím ťažisko stroja. Je nad mieru dobre ovládateľný v krokových rýchlostiach a vo vysokých rýchlostiach dodá sebavedomie a správa sa bezpečne. Ponúka triezvy pohľad na prístrojový panel, netreba ťažkopádne pátrať po údajoch. Má veľkorysí priestor pod sedadlom, dokonca s bočnými prepážkami. Dobre kryje posádku, ponúka pohodovú jazdeckú polohu. Nevyžaduje špeciálne návyky, je proste nastavený európsky, a to je dôležité. A cena, tá je priaznivá 3 800 Eur (91 900 Kč – NBS, 24,174 Kč / 1 Eur – 21.4.2011)
Mínusy má tiež To tlačidlo výstražných svetiel – stále som sa mýlil, proste, nepatrí tam. Výklopné oceľové stúpačky spolujazdca sú plus, ale nelícovali s motorkou v zaklopenom stave, mierne odstávali a mám zato, že sa na nich unavili pružiny. Predná skrinka nie je nič, len otvor, bez výstelky a prepážok, všetko čo tam dám musí byť v igelitke a treba to tam pribuchnúť. Dizajn: je to síce elegán, ale supermoderný frajer to nie je. Neviem čím to je, keď išiel oproti mne, mýlil som si ho s veľkou motorkou.
TGB Xmotion 300EFi
Cena: 3 800 Eur
Motor: 4-takt, 264 ccm, 2 ventily OHC, vodník
Výkon: 23,4 k pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 130 x 840 x 1 380 mm
Rám: jednoduchý pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 160 kg (suchá)
Farby: biela, čierna
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 120/70-14, vzadu: 140/60-13
Skúter na test zapožičal: ASP Group s.r.o. Žebrák
Autor: V. Brniak, foto: autor a M. Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011
Janka
Bez zaváhania – Test TGB Xmotion 300EFi
Nebojí sa rýchlosti nad 100 km, stále poskytuje pocit istoty
Xmotion má dar spoľahlivej manévrovateľnosti
Je dospelý a postavený pre Európanov
Nie je síce hypermoderný, ale ani 100 rokov za opicami - taký stred
Zadné svetlá sú výborne viditeľné pre okolitú premávku
45 litrov priestoru a bočné prepážky vezmú veľký náklad
Pracovisko vodiča dopĺňa prehľadný a dobre čitateľný panel s údajmi
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.