Connect with us

Testy a recenzie

Obyčajný roadster…??? – Test BMW R 1200 R Classic

Publikovaný

on

Pri pohľade na fotografiu nového roadstera R 1200 R mi prebleslo hlavou: „..no čo, taká obyčajná klasika…“. Technické údaje však vo mne už vyvolali mierny záujem, osobné stretnutie ma hneď nadchlo a samotné testovanie tohto motocykla ma doslova a do písmena pohltilo.

Každý z nás hľadá optimálnu motorku pre seba. Skúša, hľadá…, testuje raz tuhšie športovejšie mašiny, či potom mäkšie civilnejšie verzie, rozhoduje sa medzi klasikou, či niečím super moderným s množstvom elektroniky. Raz je to ľahučko ovládateľná mašinka bez emócii, potom je to prudko imidžová záležitosť, kde sa však človek za riadidlami doslova nadrie. Niekto tú svoju vysnívanú nájde, niekto je nespokojný stále. Ak sa nakoniec posadí na roadster R 1200 R, zrazu má z každej kategórie niečo. Predstavujem vám teda motocykel klasického strihu, v ktorom sa snúbi niekoľko dominantných prvkov, ktoré v konečnom súčte robia z tejto mašiny niečo neopakovateľné. Klasický naháč s imidžovými vypletanými kolesami, ktorý je nabitý elektronikou plus k tomu perfektný podvozok v réžii Telelever a Paralever s elektronickým nastavením útlmu a predpätia zadnej pružiny. Klasický až do tej miery, že cez týždeň vás vozí komfortne do práce a cez víkend na okruhu zmení svoje správanie na super športové. Poďme však pekne po poriadku a predstavme si najprv podrobnejšie techniku.

Motor
Známy bavorácky boxer motor v poslednej generácii pochádza priamo zo slávneho modelu BMW HP2 Sport. Svoje miesto si už našiel v minuloročných novinkách BMW R 1200 GS a BMW R 1200 RT. Pre úplnosť dodávam, že sa jedná o 1 170 kubíkový dvojvalec s protibežnými piestami a rozvodom DOHC. Na každej strane sú teda po dva vačkové hriadele, pričom každý vačkový hriadeľ ovláda jeden výfukový a jeden nasávací ventil. To sú v súčte štyri ventily na každej strane. Maximálny krútiaci moment je na hodnote 119 Nm pri 6 000 ot./min, a menovitý výkon je 110 k pri 7 750 ot./min. Oproti staršej motorovej verzii SOHC sa maximálne otáčky motora zvýšili z 8 000 na 8 500 ot./min. Okamžitým poznávacím znamením najnovšej generácie motorov je ventilové veko s dvoma upevňovacími skrutkami (staršia verzia má štyri skrutky). Blok motora je nosnou súčasťou rámu. O čistenie výfukových plynov sa stará trojcestný katalyzátor s dvoma lambda sondami. Pred mohutným zadným tlmičom, ktorý si mimochodom svoju prácu odvádza na jednotku, pretože je naladený na veľmi pokojný a príjemný barytón, sa nachádza elektricky polohovateľná klapka. Tá reguláciou tlaku vo zvodoch pomáha zlepšovať krútiaci moment v nízkych otáčkach a v neposlednej rade aj v týchto otáčkach znižuje hlučnosť.

Podvozok
Prepracovaný, odľahčený a stále perfektný… taká je stručná definícia podvozkových častí. Zadné odpruženie motocykla sa skladá z jedného ramena systému BMW Paralever poslednej generácie, ktoré najľahšie identifikujeme podľa pomocného ramena umiestneného nad kardanom (staršia verzia má toto rameno pod kardanom). Zadná tlmiaca jednotka má na sebe mohutný box s elektronickou reguláciou tlmenia a s nastavením predpätia pružiny. Skratka ESA (Electronic Suspension Adjustment) znamená v praxi veľký prínos do jazdného komfortu, pretože zmenu nastavenia cítiť okamžite. Tlmenie sa nastavuje v troch režimoch (Normal, Sport, Comfort) a mení útlmové charakteristiky zadného, ako aj predného tlmiča. Toto nastavenie sa dá meniť kedykoľvek za jazdy. Predpätie zadnej pružiny sa nastavuje takisto v troch režimoch (sólo, sólo + batožina, dvaja jazdci), ale nastavovať sa dá až po odstavení motocykla. Predné zavesenie, tak typické pre BMW motocykle s názvom Telelever, je tentoraz s novými klzákmi so zväčšeným priemerom 41mm (oproti 35 mm u staršej verzie) a s novým, dizajnovo lepšie prepracovaným spodným ramenom. Zaujímavosťou a pozoruhodným technickým detailom je spodný okulár, ktorý zároveň slúži ako rozdvojka na rozvod hydraulickej kvapaliny do brzdových strmeňov. Na ľavej strane okuláru je štandardne nainštalovaný tlmič riadenia. Testovaný motocykel bol vybavený aj systémom ABS s automatickou kontrolou trakcie ASC (Automatic Stability Control). O funkcii ABS nie je treba písať, ASC je v podstate rozšírená funkcionalita tých istých čidiel. Zjednodušene povedané, v prípade ABS sa uvoľňuje brzdný tlak pri zablokovaní kolesa brzdením, ASC má na starosti krátkodobé prerušenie zapaľovania motora pri náznaku prešmykovania zadného kolesa. Tento systém takisto porovnávaním otáčok predného a zadného kolesa nedovoľuje odlepiť predné koleso od cesty pri razantnom zrýchlení.

Dizajn
Roadster BMW R 1200 R sa vyrába v dvoch verziách. Základná verzia so športovým charakterom má kolesá z ľahkých zliatin, nerezovú brúsenú koncovku, tmavé spätné zrkadlá a detaily vyvedené v šedej farbe. K dispozícii sú tri farebné schémy: biela metalíza, svetlošedá metalíza alebo červená metalíza.
Naproti tomu testovaný R 1200 R Classic má drôtový výplet kolies, výfukovú koncovku a zrkadlá v chróme a hold klasickým roadsterom vzdáva čierny lak s nostalgickým centrálnym pruhom s olemovanými pásikmi v alpskej bielej od nádrže až po predný blatník. Vzhľad klasického naháča len podčiarkujú leštené detaily, výrazný Telelever ako dizajnová dominanta prednej časti a mohutný výfukový tlmič na ľavej a masívny Paralever na pravej strane. Letmo uložené koleso je takisto technickou zaujímavosťou, no žije trošku v tieni už spomenutého mohutného tlmiča. Sedlo je pomerne ostro vykrojené a poskytuje perfektnú oporu pre jazdca. Ako voliteľné príslušenstvo sú ešte ďalšie dve verzie sedadiel s rozličnými výškami. Firma BMW Motorrad už ako samozrejmosť vyvinula rozsiahly sortiment originálneho voliteľného vybavenia a príslušenstva, a to ešte nerátam možnosti iných dodávateľov špecializujúcich sa na bavoráky. Jediné, čo by som na tejto inak (takmer) dokonalej mašine doplnil z ich sortimentu, je malý čelný štít.

Jazdné vlastnosti
Na svojom R 1100 S Boxer Cup som si už zvykol na tvrdé pruženie, brutálny zvuk sériových Laserov, vysoko položené sedlo a predklon ako na super športe. Je to proste tvrdá Nemka, ale napriek svojmu surovému prejavu jazdí perfektne. O to bol môj šok väčší, keď som sa po presadnutí na BMW R 1200 R Classic dostal do úplne iného sveta. Je až neuveriteľné, ako sa charakter boxerov zmenil za posledných pár rokov. Sedím na motorke, ktorá po naštartovaní ticho pradie a z výfuku ide zvuk ako z maxiskútra. Ergonómia posedu je typická pre triedu naháčov a uvoľnenejšiu pozíciu si viem predstaviť už len snáď za riadidlami LT-čka. K riadidlám sa dostávajú len veľmi jemné a príjemné vibrácie, trasenie známe z predošlých verzií je už minulosťou. Jednotka mi skáče ako po masle, rozbiehanie je až šokujúco hladké a zamatové. Zatiaľ som opatrný s plynom a postupne sa „prelistujem“ s poštekleným plynom až po šestku. No to už porušujem predpisy na hlavnom petržalskom ťahu, kde horko ťažko povolili 70-ku. Podvozok si nastavujem na komfortný režim a cítim ako sú pohlcované všetky zásadné nerovnosti. Pohrávam sa s plynom a radením a dostávam tento mimoriadne príjemný prejav do krvi. Otáčky sa pohybujú okolo cifry 3 000, bavorák si len tak „bzučo-pradie“ a ja si to užívam. Žiadne záludnosti, žiadne extrémne črty, len a len plná kontrola nad ľahučko sa ovládajúcou motorkou. Ani sa mi nechce veriť, že mám pod zadkom 223 kg vážiaci stroj. V takomto príjemnom rozpoložení odbočujem na diaľnicu, kde sa mi naskytli voľné pruhy vpredu a bez auta s radarom vzadu, a tak si dovoľujem siahnuť na limity motocykla. Resp. len si myslím, že ich idem odskúšať, pretože spôsob akým reaguje 110 koní, resp. 120 Nm na razantné otočenie rukoväťou je podobný ako explózia v reklame na Listerin (ktorý má mimochodom odpornú chuť… ). Motocykel sa vzoprie a vyrazí neskutočnou silou. Za pár sekúnd ručička otáčkomera dvakrát za sebou navštívi cifru 7 000, ja prekračujem všetky oblastné, štátne, ako aj európske predpisy a odporúčania, a na motorke sa už držím len vďaka tomu, že som zahryznutý do prednej hrazdy. Môj experiment však končí veľmi rýchlo, pretože jazda cez dvesto na viac ako pár sekúnd na naháčovi je (aj vďaka švajčiarsky vysokým pokutám) číre šialenstvo. Na obzore sa črtajú nejaké autá, a tak sa vraciam k povolenej 130-ke a po chvíli odbočujem na lokálnu cestu. Zaradím vnútornú pohodu a na 5-ke si vychutnávam okolie v sedle štýlového roadstera. Opäť je to tá príjemná a poslušná motorka, ktorá vyhladí všetky nerovnosti. Prichádzam k sérii zákrut, prepínam na športové tlmenie a pri prejazde držím otáčky medzi 4 až 5 tisíc. Mašina aj napriek tomu, že je civilná, poslušne „padá“ do zákruty a sú z nej cítiť super športové ambície. Chovanie je opäť na výsosť vypočítavé, bezproblémové a v zákrute podrží ako na koľajnici. No toto super športové jazdenie v zákrutách nie je práve moja parketa a našťastie cesta sa narovnáva, áut pribúda, a tak som znova v režime „dobrá mašinka“. Možno ma niekto ukameňuje, ale viem si predstaviť túto motorku ako vhodnú pre začiatočníka, ktorý už pojazdil nejakú tri-a-polku a chce si kúpiť jednu poriadnu a reprezentatívnu mašinu. Ak si počas naberania skúseností a privykania si na veľký objem postráži otáčky tak do 3 000, má v rukách ideálne náradie.

Záver
BMW R 1200 R Classic je vďaka svojej univerzálnosti a variabilite nastavenia podvozku skutočne vynikajúcou voľbou pre jazdcov, ktorí si potrebujú prispôsobiť jeden jediný motocykel od turistu s kuframi cez štýlový cafe racer až po športového naháča na okruhu. Tento bavorák to všetko umožňuje, čo je v podaní jediného motocykla na nezaplatenie.

BMW R 1200 R

Cena: 11 750 Eur
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 110 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 119 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 145 x 906 x 1 285 mm
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 223 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 495 mm
Výška sedla: 830-800 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria s.r.o., Bratislava


Text: Dušan Demovič, foto: Rišo Karnok

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011 Janka

Obyčajný roadster…??? – Test BMW R 1200 R Classic

3 komentáre

3 Comments

  1. raptor

    14. júla 2011 at 16:51

    Clanok v pohode ale par detailov mi neda

    okruhu zmení svoje správanie na super športové – toto sa mi zda trochu nadnesene, hociaka 600SS ho s prehladom „vyfacka“ a SS rovnakeho objemu ani nehovorim

    jeden jediný motocykel od turistu s kuframi cez štýlový cafe racer až po športového naháča na okruhu. – turistika sa da robit asi na vsetkom ale toto mi ako prototyp turistickej motorky nevychadza a od caferacera je vzdialeny na mile – hadam len tie vypletane kolesa mozu dodavat slabucky nadych

    a ak je tento nahac akoze univerzalna motorka co je potom GS? 😉

  2. raptor

    14. júla 2011 at 16:53

    P.s. sportovy nahac na okruh od BMW je skor HP Megamoto nez totok ale kazdodne pridavok „supersportovy“ pri boxeri od BMW funguje asi len v porovnani z ostatnymi boxermi

  3. kxbibo

    15. júla 2011 at 12:43

    raptor ber to tak, že to bolo treba nejako vychváliť 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri