Connect with us
Aprilia Tuareg 660

Testy a recenzie

Test Moto Guzzi Griso 1200 8V

Publikovaný

on

Moto Guzzi Griso 1200 8V

Dnešné menu je Moto Guzzi Grisso, jemne pálivé, chutné a kuchár z Mandella vám ho naservíruje aj s náležitou, oku lahodiacou oblohou. Dobre, dobre viem, že už slintáte, tak sa radšej vráťme do reality a pozrime sa radšej na to krásne čudo z talianskeho Mandela.

Čo je Griso 1200 8V?

Jedno krásne piatkové popoludnie dostávam do rúk kľúče a reku „choď sa povoziť“, to je síce vždy srdce dvíhajúca veta, no tentokrát sa mi pri tej vete pobúrili všetky hormóny v tele a ja som si s trasúcimi rukami nasadil prilbu na hlavu. Do rúk som totiž dostal kľúče od Grisa, čo je podľa mňa asi tá najkrajšia motorka, ktorú Moto Guzzi momentálne v ponuke má. Už keď som jej predchodcu, ešte malinké Griso zbadal vo Viedni v roku 2000 na ulici, tak to, že sa jedná o Guzzinku som vydedukoval podľa valcov trčiacich spod výrazného rámu, do ktorého akoby niekto kladivom narazil nádrž tak, aby moc netrčala.

Dnešné Griso sa v ničom zásadne nelíši od svojho predchodcu, akurát sa tak trocha nafúklo a v niektorých partiách pribudli nejaké tie kone a pár plastových kapotáží navyše. No napriek tomu je to stále Griso a nestane sa mu, že bude okukané, alebo že sa bude snažiť hrať na motorku akou v skutočnosti nie je. Prívlastky ako električka, had, padnutá zbíjačka a podobne, si toto monštrum právom zaslúži. Je dlhá, obratná a dáva do vás počas jazdy toľko emócií, že ešte aj po zaparkovaní v garáži sa vám to všetko, čo ste s ňou zažili, premieta pred očami, a vy máte chuť zabudnúť na večeru a radšej si dať kávičku niekde poriadne ďaleko. V podstate je jedno kde, no hlavne ďaleko.

Je to celé o motore

Sadám teda a naštartujem, je pocitovo ťažká (cca 240 kg) a správne trasie (no jasné Guzzinka), to všetko sa ale zmení ak jej kopnete jednotku a 109 koní (110 Nm) popoženiete dopredu, potom jej už len v sekundovom takte nabúchate po šestku a zrazu si uvedomíte, že upssss, idete rýchlo. Uberiete a vrátite sa znova na zem, no po chvíli to príde znova, znova a znova a vy začínate mať pocit, že už sa svojim emóciám neubránite a stáva sa z vás „cattivo ragazzo“ (zlý chlapec). Varovanie: na zadné ju presviedčať netreba!!! Tak opatrne :).

Je to celé v motore. Nový 1200 kubíkový motor dostal po dva nové ventily na hlavu a novú palivovú mapu. Mne osobne sa síce v Grise viac páčil jeho predchodca z roku 2009 s razantnejšou palivovkou, no ani tá od roku 2010 nie je uspávačkou hadov, a tak sa stane, že sa vám Griso doslova prilepí pod zadok a nebudete z nej chcieť zliezť. V nízkych otáčkach si pokojne pradie a zozadu sa ozýva príjemné Guzzi bublanie, no ak jej potiahnete otáčky na 5 500, ozve sa riadny cirkus a rev ako z manéže. Motorka vystrelí a vy budete mať pocit, že idete rýchlejšie než vám to ukazuje tachometer pred vami. Zmenou mapy sa u Grisa docielilo aj nižšej priemernej spotreby (cca 4,9 – 5,5 l/100 km), no pri silne športovom zaobchádzaní, vám aj tak potiahne z nádrže viac ako je slušné (cca 9 – 10 l/100 km), no vždy vás bude nútiť usmievať sa.

O čom ešte Griso je?

O ráme, geometrii a hlavne o detailoch. Je to každopádne dlhá motorka, ktorá sa podobá na naháča ale naháč to nie je, sedíte na nej ako na cruiserovi ale cruiser to nie je. Čo to vlastne je? Je to Griso, s týmto faktom sa treba zmieriť a už ho ďalej nerozpitvávať :).

Krásne strmá predná vidla, svetlo akoby ani nemalo byť na Grise, elegantne pokrútené zvody výfukov, tak aby končili na ľavej strane mohutnou dunivou koncovkou, ktorá akoby mala za cieľ schovať letmé uchytenie kola na kardane. Olejový chladič na pravom boku pripomínajúci hriankovač prekotený nabok, dominantné hlavy valcov trčiace z pod elegantnej plastovej kapotky a nad tým asi to najkrajšie na celej motorke. Nádrž je vrcholné dielo celej motorky a v kombinácii s pozdĺžne sa ťahajúcim trubkovým rámom pôsobí ako placka na rošte. Dobre vyzerá aj z boku, ale hlavne zhora, kedy máte chuť sa na nej vyvaliť a maznať sa s ňou po večeroch. Griso je skvelý kus železa v správnom pomere s minimom viditeľného plastu a obrovskou charizmou (a to ste ešte nevideli olivovo zelenú limitovanú sériu SE). Bolo vyrobené s dvoma cieľmi, aby sa z neho tešil majiteľ, ale aj oči okoloidúcich, ktorých ten vyškerený chlapec minie.

Na ceste divoch, na rovinkách rýchly a v zákrutách neobvykle obratný

Moc vás síce pred vetrom neuchráni, no pri jazde vás práve ten pocit šľahania vetrom, v kombinácii so zvukovou kulisou a pocitmi preťaženia pri zrýchleniach bude robiť šťastnými. Tým, že má strmšie riadenie, tak ho do zákrut moc presviedčať netreba, teda vôbec ho netreba presviedčať. Riadenie je citlivé a do kopcov by som svojho nového kamoša vzal až po tom, čo som ho lepšie spoznal. No ak si na ňu zvyknete, budete ju milovať za to, ako sa na ceste správa.

Brembá vpredu aj vzadu brzdia ako sa patrí, treba im to ale razantnejšie prikázať (sú trocha tvrdšie), rovnako ako hydraulická spojka, ktorá rovnako precvičí vaše zápästie. Každopádne na semafóroch dobrzdíte s eleganciou z akejkoľvek rýchlosti a budete si vychutnávať pohľady babeniek na zastávkach. Nebuďte však na koni, lebo ich zaujíma hlavne to, čo máte medzi nohami… GRISO, sa páči aj babám :), ktoré sa do motoriek moc nehrnú. No a vy budete mať tú výhodu, že vo vrecku vás „tlačia“ kľúče práve od Grisa :).

Kúpiť Griso či nie?

O Grise sa moc písať nedá, na Griso sa treba posadiť a napísať si svoj vlastný príbeh, každý bude iný, no všetky budú pekné. Je naozaj málo motoriek, ktoré okrem „hightech“, výkonu a neskutočne modernému dizajnu ponúknu aj príbeh. Griso nie je ani technicky najvyspelejšie, ani najvýkonnejšie, no je pekné, nadčasové, nezaraditeľné a svoj príbeh má.

Dlho som odolával jeho vráteniu a zubami nechtami som ho bránil pred rukami importéra :).

Prečo Griso áno:

  • Jedinečný neokukaný dizajn
  • Výkonu viac ako dostatok
  • Záťah motora je silný a návykový
  • Veľmi dobré brzdy

Prečo by som váhal:

  • Komplikované ovládanie palubného počítača
  • Je celkom ťažká
  • Nemám ho v garáži

Technické údaje Moto Guzzi Griso 8V

Cena: 11 900 Eur

Motor: 1 151 ccm, 8 ventilov, OHV, V2

Výkon: 110 k pri 7 500 ot./min.

Krút. moment: 110 Nm pri 6 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 260 x 880 x 1 070 mm

Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 240 kg (prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 554 mm

Výška sedla: 800 mm

Objem pal. nádrže: 17 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17

Text: Bohdan „Amis“ Cihacký
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2011

Fotogaléria Moto Guzzi Griso 1200 8V

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri