Connect with us

Testy a recenzie

KTM 990 Adventure ABS

Publikovaný

on

Test KTM 990 Adventure ABS
S Adventure na Grossglockner

Jeden z najlepšie vybavených športovo turistických motocyklov z rakúskej KTM je práve model 990 Adventure. Pôvodne sme mali mať k dispozícii model R ? novinku pre r. 2009, ale nestalo sa tak a v garáži sa nám ocitol sériový klasický model s protiblokovacím systémom ABS. Avšak i tento model bol pre rok 2009 čiastočne upravený a nastalo v jeho konštrukcii niekoľko základných zmien.

Inovácia motora
Motorická časť bola zasiahnutá najviac a zmenili sa hodnoty výkonu i krútiaceho momentu. Aby sa toto udialo, boli prepracované hlavy valcov i kľukový hriadeľ. Navyše piest je odľahčený s mierne zmeneným profilom. Zmysel týchto zmien bol premietnutý do zvýšenia výkonu v spodných otáčkach. Táto zmena priniesla novinku v tom, že netreba pri prvej technickej prehliadke nastavovať ventily. Výkon sa zvýšil o 8 k na terajších 106 k. Nový manažment motora viedol k zlepšeniu studených štartov, zmierneniu záťaže v spodných otáčkach a zoptimalizoval miešanie paliva pre normu Euro 3. Zároveň má na starosti kompenzáciu prevádzkových zmien pre prácu motora v rozličných nadmorských výškach a celkovo sa zmeny prejavili aj v nízkej spotrebe paliva.

Zmeny k lepšiemu
Viete o tom, že hlavný oceľový rám Adventure váži iba 11 kg?! K nemu je pripevnený podporný rám prispôsobený na montáž originál KTM bočných i zadného kufra. Podporný rám z časti drží úplne nové oceľové koncovky zvodov, pričom každá z nich má vlastný katalyzátor. Tesne pred nimi sa nachádza rýchle nastavovanie centrálneho pruženia a nemôžem zabudnúť ani na plne nastaviteľné predné pruženie útlmu i predpätia. Dvojitá nádrž so samostatným tankovaním je vyrobená z nerozbitného nylonu, navyše z časti je krytá plastovými chráničmi. Ak ju len predsa prerazíte, je dvojdielna s dvoma tankovacími hrdlami a prerazenú nádrž uzavriete a používate iba nepoškodenú. Prepracovaný bola i palubná doska, ktorá teraz ponúka viac informácii a nájdete tu i zásuvku na 12V, tlačidlo výstražných svetiel i vypínanie ABS…

Celý test si môžete prečítať v Motomagazíne č.: 10/2009, ktorý nájdete v stánkoch už od budúceho pondelka, 21-vého septembra.

KTM 990 Adventure ABS
MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 101 x 62,4 mm
Zdvihový objem: 999 ccm
Kompresný pomer: 11,5 : 1
Max. výkon: 106 k pri 8 250 ot./min.
Max. krútiaci moment: 100 Nm pri 6 750 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 570 mm
Výška sedla: 860 mm
Objem palivovej nádrže: 23,5 l
Pneu: vpredu: 90/90 ? 21, vzadu: 150/70 ? 18
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, zdvih 210 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 210 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 300 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
+ dvojkanálový systém ABS
Hmotnosť: 209 kg so suchou nádržou
Cena: 13 300 ? (400 675,80 Sk)

Text: Vladimír Brniak, foto: autor a A. Brniaková

KTM 990 Adventure ABS

29 komentárov

1 komentár

  1. MartineR

    16. septembra 2009 at 11:38

    Síce som sa dušoval, že nič oranžové už v garáži nechcem, no týmto smerom ma to stále ťahá … 🙄
    Vlado, nepotrebuješ niekoho na redakčné testy?
    aj ja by som sa zas po dlhšej odmlke šiel niekde poturistikovať za „služobný“ benzín 😈

  2. AIR

    16. septembra 2009 at 11:48

    Tak veru pekna masinka, niekedy casto premyslam, ci nezmenit styl tymto smerom… 🤐 🤐 🤐
    aj ked traktor je traktor

    pri tych foteckach som si zaspominal na moju augustovu navstevu onych ciest v nadmorskych vyskach na Grossglockneri

  3. ZOMBY

    16. septembra 2009 at 12:08

    Skoda ze ten test tu nezverejnia rad by som si precital ako ju zohovaraju 🙂

  4. AMIS

    16. septembra 2009 at 18:41

    Endurko ako sa patrí 😉

  5. dusik

    16. septembra 2009 at 18:49

    Mňam mňam, tečú mi sliny 🙂

  6. raptor

    16. septembra 2009 at 20:26

    To sa prekladal reklamny bulletin?

  7. Cervo

    17. septembra 2009 at 5:56

    MartineR si sa cez vikend previezol na tej mojej tak ti to neda spavat co? 😈

  8. MartineR

    17. septembra 2009 at 6:35

    Cervo nerád to priznávam, no je to tak 😈

  9. Cervo

    17. septembra 2009 at 7:09

    To vies, prva davka je zadarmo 😁

  10. VladiB

    17. septembra 2009 at 7:11

    MartineR Nikdy nevieš aj to sa môže stať
    ZOMBY Je to upútavka na test v Motomagazíne č.: 10, možno v hluchých mesiacoch cez zimu len kvôli tebe pripojíme úplný test. Ale čo ti môžem povedať hneď nie sú to len superchvály, je tam dosť vecí čo aj sklamú. Neexistuje dokonalá motorka
    raptor 100 % vlastná tvorba, čítal si len začiatok, tie fakty tu musia byť z princípu, tie sú predsa dané

  11. MartineR

    17. septembra 2009 at 7:11

    Cervo je to prudko návykové ? 😈

  12. ZOMBY

    17. septembra 2009 at 12:08

    VladiB no ja uz mam 16 000 najazdene na tej mojej takze som len zvedavi ako ju vy hodnoti a slabych miest par veru je co aj mna seru!

  13. VladiB

    17. septembra 2009 at 13:37

    ZOMBY 16000 to by som potreboval na nej najazdiť aj ja dlhodobo, lebo som počul rôzne veci od rôznych majiteľov ADV a sú to veci, na ktorých mojich cca 1700 km asi nemohlo dozrieť

  14. Express

    17. septembra 2009 at 16:05

    Ja si dufam konecne precitam test dobry test na tuto moto, uz sa tesim

  15. Cervo

    17. septembra 2009 at 18:31

    Zombyyy co ta na nej serie? prosim napis velmi ma to zaujima, ked chces tak otvorene ak nie tak na email.Dakujem
    MartineR ani sa nepytaj 🙂

  16. ZOMBY

    18. septembra 2009 at 1:10

    Cervo jasne ze nemam problem aj by som dake clanky dal len mi to tu nezverejnia ze mam vela pravopisnych chyb a nepouzivam diakrytiku – nesplnam standart 😁.Dobre vlastnosti spominat nebudem tych bude kopec v redacnom texte 😁
    tak toto su veci co ma seru
    vstrekovanie na ktm je sakra citlive ak sces robyt daco na 1 pomaly mas daky tasi teren a nedajboch si nalozeny tak musis byt sakra sustredeny na plny trocha pohnes pravacku a ten nabuchany motor ta vystreli jako raketu:). proste to snou skube pri malych rychlostiach bol som vservise dali mi tam dake nove mapy ale i tak je to ako tu uz niekto spominal jazda na zdutej koze ;). Vratim sa k motoru triumphu to je proste lahodka tak plynuly a krasny zatach ako ma triumph som este nezazil!!!!
    Dalsia vec je spotreba zere to ak dobre kalkulujem s galonoch okolo 6 az 6.5 litra, to by ma ani tak nesralo ked tu je benzin za babku ale nadrz e su male dojazd na plnu nadrz mam 220 km a to je sakra malo na turisticku moto co KTM o sebe tvrdi 🙂
    Vymena oleja to je katastrofa musis rozebrat pol motorky aby si vymenel olej a filter. Ja uz mam vtom taku prax ze mam ktm dole s plastou aj poslepiacky 😁.
    teraz drobnosti – stojan je dost vysoky takze staci maly naklon a je tasko motorku postavit aby sa neprevratila v terene ten stojan zasa ocenite uz pracujem na nastavitelnom .
    clovek si musi zvyknut na napor vzduchu pri vyssich rychlostiach.
    A toto je srandovna vec originalne ma KTM obute pirelli (su to skvele gumi na ceste sa deru rychlo ale su super nastrkove cesty) akonahle predna guma je asi v tak 3/4 ojazdena zacne vam hadzat riadidlami ako keby ste mali povolene lozisko riadidiel alebo zle nastavene tlmice. uz som hovoril s chalanmi co maju ktm o tom mio to potvrdili. Do 70 km/hod to neucite a potom to zacne skoro som sa na tom vyhlusel!
    No a ked si otvorite servisnu knisku a vidite tie frekvenicie servisnych prehliadok a pri cenach servisu v usa vas obleje pot 😉
    A ked mi motorka stala v garazi asi 5 tyzdnou som chcel nastartovat stlacim starter motorka sa proste len vypla a zapla sama 😁 tak ti ktm oznami ze ma slabu bateriu:)
    Nabuduce dobre vlastnosti ale na to budem potrebovat vacsi priestor 😁 😈

  17. MartineR

    18. septembra 2009 at 6:41

    Cervo včera som vybehol trošku na trať s LC4. čosi tá orandžáda má do seba 😈

  18. raptor

    18. septembra 2009 at 6:54

    Zomby myslim ze sa po dlhom case vzacne zhodneme

    citlivy plyn prekazal nielen mne, dokonca aj na dvojke to poskakovalo… naopak na tigri som sa povozil sice len „po dvore“ ale ten motor triumph je skratka bomba v najlepsom slova zmysle (len vecna skoda ze na toho noveho dali cestne disky takze stuplne neobujes)

    bozsky kaja sa rovnako stazuje presne na tie iste veci co si popisal ty (mala nadrz, trasenie rajd a drahy servis) + mu prekaza (a to by vadilo aj mne) ze ta motorka ma v 21 storoci dusove gumy co je pri pripadnom defekte robota naviac (pritom aprilia a BMW maju davno vymyslene vypletane rafy na bezdusove gumy, stacilo len okopcit) + jeho adventure S ma sedlo o ktorom sa vyjadruje ako o trestnej lavici

    a uplne na zaver ti musim dat za pravdu, cisto do terenu je bezdebaty lepsia KTM ale ako vsestranny adventure turista v mojich ociach ma stale niekolko nedostatkov

  19. VladiB

    18. septembra 2009 at 7:16

    ZOMBY raptor Týmto vás obviňujem oboch zo špionáže tetu ADV v mojom redakčnom PC 😀

  20. VladiB

    18. septembra 2009 at 8:10

    Pardon teda testu Adventure,
    je to presne tak ako píšete obaja, bez debaty, citlivý plyn, motorka na spodku trhá, treba pracovať so spojkou, kamenné sedadlo, ja som mal dojazd cca 250 ? 270 km na jednu nádrž, navyše nie dobre pracujúci štít vo vysokých rýchlostiach, ale tých dobrých vlastností bolo oveľa viac, všetko som hodil do testu

  21. AMIS

    18. septembra 2009 at 9:14

    Vau tak, to ja mám lepší dojazd??? 😕 😟 nescem ju ☹️

  22. Cervo

    18. septembra 2009 at 10:48

    No ja mam na nej najazdenych tiez cca 15000 za rok a asi rovnake vyhrady- sedlo celkom v pohode… to zase neviem porovnat-lepsie som este nesedlal iba porovnatelne.
    Servis je dost drahy to je pravda, ale co uz, zatial spolahliva na 100%. Servisne intervaly vnimam celkom pozitivne, na to co s nou vsetko postvaram, tak tusim viem preco su take caste.
    Vymena oleja dost komplikovana -iiba co som cital (zatial som to ja neriesil-kvoli zaruke iba v servise)
    Citlivost plynu je dost vysoka, ale nejako to uz nevnimam, je pravda ze v terene dost spojkujem.
    Momentalne mam spotrebu taku, ze som sam nabaleny absolvoval ukrajinu po cestach necestach za priemer 6,4l/100km, Vo dvojici to byva viac, asi nejakych 6,8-7 Do sucha som na nadrz este nesiel, ale tankoval som uz aj po cca 290km nieco cez 19l. Rezerva svietila uz asi pri 230km.Cisto teren si popytala uz aj nejakych 8,5l.
    No a s tym bocnym stojanom sa tiez dost niekedy natrapim ako pisal Zomby.
    tusim v zime nebola nastartovana tiez nejakych 6tyzdnov a chytila na brnk…
    Na plexi si chcem dokupit deflektor, ale tiez sa to da prezit…nejde ani o napor vetra ako o turbulencie.
    Predna original Pirelli ja fakt na hovno, kmitalo mi to dost najma pri 70km/h, prezutim na stuploidne Karoo sa to paradoxne odstranilo.

  23. francuz

    21. septembra 2009 at 11:12

    To ZOMBY:
    nezabudni pri kazdej vymene vypucovat aj sitko nad pretlakovym ventilom z olejoveho zasobnika,sitko pod lamelami a trysku nad spojkovou tyckou.byva tam dost sraciek.

  24. raptor

    21. septembra 2009 at 11:38

    A prevrtat diery v spojkovom kosi aby slo dnu viac oleja

  25. VladiB

    21. septembra 2009 at 19:14

    Aáááá došla mi eine Strafe z rakúskej diaľničnej polície. Tak toto má Adventure u mňa mínus. 30 Eur povolená 130, prekročená 147, tolerancia radaru 5 km. Na druhej strane na našej diaľnici by to bolo asi raz toľko.

  26. ZOMBY

    21. septembra 2009 at 22:18

    Ked daco idem robyt na KTM vzdy kukam tieto linky [linka]
    alebo
    [linka]
    a samozrejme http://www.advrider.com
    francuz ja som tam zatal nemal az tak moc bordelu 🙂 inak nastavujes si volu ventilov sam ci to zverujes do ruk skusenym mechanikom 😁😁he 😉 😁

  27. duroslav

    21. septembra 2009 at 22:48

    Rakusko za 30 e? U nas 50 e, nedavno som to „tenkrat poprve“ pocitil…zmrdi, keby mame 2x take platy ako rakusaci, tak nepoviem… ☹️

  28. francuz

    22. septembra 2009 at 7:02

    Nechavam si to robit v Tempuse v Bratislave))))

  29. raptor

    22. septembra 2009 at 7:15

    Francuz 😀 😁 😁 😁 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri